Pagina 2 van 3
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 08 sep 2006 11:59
door Zelfstandige
Hahahahaha door reacties als die van de keukenvakman en vele anderen ben ik een vreselijke optimist geworden. En dat kan ik veel meer mensen aanraden, en het kost nog minder als een een opleiding bij het loi...
Groetjes
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 08 sep 2006 12:01
door Zelfstandige
En dan nog.............wat is er verkeerd aan om je kennis met anderen te delen? Daar is dit forum toch voor bedoeld
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 08 sep 2006 12:32
door keukenvakman
Daar is dit forum inderdaad voor bedoeld, om concumenten te adviseren. Wij als keukenhandel hebben via dit forum een mogelijkheid om de keukenhandel een beter imago te geven. Jammer dat je deze kans laat liggen door gewoon reclame te maken. De prijs is een belangrijk item van de keuken maar niet de belangrijkste, het ontwerp, de toegepaste apparaten en het advies om een kwalitatief goede keuken te kopen zou voorop moeten staan. Dáár kun je je in onderscheiden! Misschien slaap je dan nog beter.....
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 08 sep 2006 13:23
door scheuj
Wij als keukenhandel hebben via dit forum een mogelijkheid om de keukenhandel een beter imago te geven
.
Jullie als keukenhandel horen hier te zitten
www.gefrustreerdekeukenhandelaartjes.nl en niet op een consumentenforum.
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 08 sep 2006 13:51
door Zelfstandige
`Wij als keukenhandel hebben via dit forum een mogelijkheid om de keukenhandel een beter imago te geven. Jammer dat je deze kans laat liggen door gewoon reclame te maken.´
Als je even de tijd neemt om mijn reacties te lezen, begrijp je dat we hetzelfde streven hebben. En ik geef juist aan absoluut GEEN reclame voor eigen gewin te maken.............
En frustraties kan je beter uiten op een jaarvergadering van een inkooporganisatie dan op dit forum. Het lijkt mij dan ook onnodig verder te reageren.
Dus de groeten en laten we GEZAMENLIJK (ook "concurrenten") pogen de keukenmarkt een beter imago te geven en de consumenten juist te informeren.
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 11 sep 2006 15:58
door rmooij
Gezien de reacties begrijp ik , dat ik in Ned niet zal slagen onder de 14000 euro voor mijn keukenopstelling?
En nogmaals , ik hoef geen goedkope keuken, wil een keuken met een scherpe prijs en afterservice, meer niet.
Ik volg met zeer veel intresse je zoektocht naar je keuken P.
hou ons op de hoogte.
Wij zoeken ongeveer het zelfde.
gr
R
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 11 sep 2006 19:51
door Roberto01
PY48VG2003 mail mij even. Ik heb nog een tip voor je ivm bezoek Dld.
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 12 sep 2006 09:26
door rmooij
Ik heb nog een tip voor je ivm bezoek Dld
Ben wel benieuwd naar de tip
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 12 sep 2006 16:49
door Pfffff
euh, marken meenemen ??
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 13 sep 2006 16:28
door Jil
Tip: als je al een goed beeld hebt van de indeling en apparatuur kun je dit op de mail zetten naar Ardland. Heb ik gisteren gedaan en ik heb nu al een uitgebreide offerte met 3d tekening terug en niet onbelangrijk een zeer scherpe prijs!!! Die duitsers zijn echt zo slecht nog niet hoor!!
gr. Jil
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 13 sep 2006 16:42
door pudge
De ervaringen met de twee keukenzaken in Nordhorn, Duitsland, lopen nogal uiteen. Ik heb zelf ook eens twee mailtjes gewaagd naar Duitsland. Van Ardland heb ik nooit antwoord gekregen, en van Ekelhoff kreeg ik alleen een richtprijs per mail, met het verzoek om te bellen voor een afspraak.
Aangezien ik toen ook al een offerte had van een (kleine) Nederlandse zaak waar ik een goed gevoel bij had, heb ik daar verder niets meer meegedaan.
Pudge
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 13 sep 2006 17:45
door Jil
Het is misschien ook maar net wie je treft. Ik heb ook een mailtje gestuurd naar Ekelhoff en daar kreeg ik het bericht om een Nederlandse offerte op de fax te zetten en dan maken ze een prachtige tegenaanbieding. Dat is wel een beetje vreemd. Maar goed ik had van beide zaken heel snel een berichtje terug en dat vond ik wel netjes.
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 13 sep 2006 17:55
door keukenkenner
Lees het consumentenblad WELKE KEUKENS eens. Staat een heel artikel in. Die Duitser van Ekelhoff/Küchenland bakte er helemaal niets van, toen hij geen uitgewerkte nederlandse offerte voor zijn neus kreeg.
Het is niet correct om een Nederlandse keukenzaak kostenloos advies en een offerte te laten maken en dan naar Duitsland te gaan en daar een kant en klaar verhaal neer te leggen met de vraag 'wat kost dat hier'.
Vaak zijn de vergelijken 'appels en peren' maar koopt men omdat men denkt 'nou als we zo ver gereden zijn, dan laten we ook maar kopen'. Ik zou zeggen speel nederlandse keukenzaken tegen elkaar uit met 'appels en appels' want simpelweg kan een duitse keukenzaak niet goedkoper zijn, zeker niet nu de duitse BTW ook verhoogd wordt naar 19%. Daarnaast pas op met garantiebepalingen. Het lijkt leuk allemaal en het klinkt interessant om te zeggen 'kijk eens hoe slim wij wel niet zijn' maar je kunt in Duitsland niet goedkoper kopen dan in Nederland.
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 13 sep 2006 21:42
door jawi
Gaan we weer met die onzin over garantie. Past weer prima in de categorie onzin om ons consumenten proberen af te schrikken.
En die onzin dat het niet eerlijk is om een offerte mee te nemen, als de markt transparant was, zou het niet nodig zijn om dat te doen.
Voor de meeste producten in Nederland geldt toch dat je precies weet wat iets in verschillende winkels koopt. Alleen voor keukens geldt volgens de keukenspeciaalzaken een bijzondere regel. Plotseling is het niet netjes om de offerte mee te nemen naar een andere zaak.
Ik zou juist iedereen willen aanraden om dat wel te doen. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het helpt om met de prijzen van andere zaken te schermen om de prijzen (ook in Nederland) fors om laag te krijgen.
En ik val in herhaling, maar in ons geval bleek ondanks het feit dat we geen geheim maakten van de prijs van Ardland, geen enkele zaak in Nederland in staat om die prijs voldoende te benaderen.
En dat scheelde echt wel meer dan het BTW verschil wat er toen nog was . De BTW gaat in Duitsland per 1 januari waarschijnlijk inderdaad naar 19%, en dat is volgens mij 1,5% meer dan nu. Op een keuken van 10.700 zoals de onze, zou dat straks dus ongeveer 150 Euro schelen.
Kortom keukenkenner, loop toch niet van die onzin uit te kramen.
Mijn advies:
Ga in Nederland naar een keukenspeciaalzaak, laat je goed voorlichten wat je wilt hebben. Ga met die infomatie naar een zaak in Duitsland, vraag daar ook een offerte. Dan weet je wat de keuken echt mag kosten. Wil je dan zo graag in Nederland een keuken kopen, gebruik dan de offerte uit Duitsland om de prijs te drukken.
Wil je de tere hartjes van die keukenadviseurs niet teveel pijn doen, dan zeg je dat ook nog van tevoren (wij hebben in ieder gesprek op voorhand aangegeven dat we bij meerdere zaken zouden kijken).
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 13 sep 2006 23:24
door Lexus
Zoals ik al eens had aangegeven.
Ik verkoop keukens in het buitenland en ben om een reden als hier aangegeven, gestopt met het meegeven van tekeningen en offerte..
Veel van mijn klanten kwamen bij mij, kregen alle informatie en gingen hiermee naar de concurent (die overigens weinig kennis heeft t.o.v ons) dus het was wel makellijk om de klant naar ons te sturen voor de goede informatie en aanbevelingen. En dan kregen zij onze prijs onder ogen en gingen daar gewoon iets onder zitten....
Klanten zien vaak niet van de buiten de verschillen in merken (want dit is in veel gevallen hetzelfde qua uitterlijk) en zagen dus ook niet dat zij met een kwalitatief minder merk aankwamen zetten. Voor bijna dezelfde prijs (dus geen appels met appels vergelijken.)
Ik vind het zelf vrij achterbaks om als keukenzaak uit duitsland te vragen om de nederlandse offerte zodat zij hier gewoon onder kunnen gaan zitten. Ik vind het ook zeker niet netjes van klanten dat ze dit doen, het is dan echt alleen maar kijken naar de centen en niet naar de service etc. Hoe kan een bedrijf uit het buitenland u als klant een goede after-sale bieden??
Ze laten een nederlands bedrijf veel uitwerken en veel werk besteden aan het tekenen en berekenen voor het uitbrengen van een offerte, maar bij de klant is geen intentie om te kopen.
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 14 sep 2006 11:49
door Zelfstandige
Lexus,
Je hebt groot gelijk, het zou een klant sieren als deze niet alleen de prijs, maar ook de creativiteit van een verkoper weet te waarderen.
Als een consument bij verschillende winkels een offerte laat maken, laat dan ook eens de verkoper adviseren en ontwerpen; dat is het beste "kwaliteits-onderscheid" wat er te maken is. Bovendien kan je als consument nog eens voor verassingen komen te staan qua mogelijkheden.
Een vergelijk maken is altijd aan te raden, maar doe dat niet enkel op prijs, en vooral niet door winkels "tegen elkaar uit te spelen" . De laagste prijs is nooit de "beste prijs".
Toch een noot bij koop in duitsland; let op bij aankoop van apparaten met taalprogramma's want niet alle duitse apparaten hebben een nederlands taalprogramma!!!! (Vaatwassers/combi's/ovens).
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 14 sep 2006 17:43
door maxx
Een klant gaat altijd rondlopen met een offerte als deze niet direct een goed gevoel heeft bij de winkel en het aanbod van deze winkel. De winkel moet zorg dragen dat de klant het goede gevoel terplekke krijgt.
De Duitslandperikelen zijn er nu eenmaal en blijven zolang er nog steeds gewerkt wordt met opgedraaide verkoopboeken. Jammer genoeg laten naast de grote broers ook de kleine jongens zich te vaak verleiden door de verleiding van het ''op-percentage'' waardoor zij toch weer de mensen over de grens duwen.
Net even dat extra stapje zetten voor de klant, toch die offerte en tekeningen meegeven (dus vertrouwen hebben in de klant) en de mensen rustig een beslissing laten nemen over de aanstaande aankoop werkt in onze winkel doorslaggevend. Dit blijkt uit het gesprek na de plaatsing van de handtekening.
Natuurlijk hebben wij ook mensen die na 4 uur tekenen en offerte maken nooit meer iets laten horen, maar dat hoort bij het ondernemen. Het zou toch saai worden als alles een 100% score zou zijn.
MVG
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 14 sep 2006 19:05
door Lexus
Ik heb er ook niets op tegen dat de klant rond kijkt bij andere winkels, daar is niets mis mee.
Een klant kan zich dan goed orienteren etc. Maar waar ik wel een probleem mee heb is dat een andere zaak vraagt om een offerte en tekeningen van mij, of dat de klant bij mij alle informatie die nodig is inwint en dan gewoon de tekening en offerte aan de andere zaak kan geven om maar iets onder de prijs te gaan zitten...
Ik heb dus gewoon de kosten voor de elektra, personeel etc. En de ander heeft vele malen minder tijd nodig, tekening is namelijk al klaar... En kan goedkoop de rest doen....
Concurrentie is goed, dat houd je ook scherp, maar dit soort concurrentie is oneerlijk! En niet netjes..
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 14 sep 2006 19:52
door jawi
Nogmaals als de keukenmarkt transparant was zou het niet nodig zijn om langs meerdere zaken te gaan.
Helaas is die markt niet zo doorzichtig. De eerste offertes die wij kregen lagen tussen de 15.000 en 18.000. Alleen Ardland gaf direct de pijs van 10.700 (zonder de andere bedragen te weten).
In Nederland gingen de bedragen naar ongeveer 13.000 toen we aangaven dat we in Duitsland onder de 11.000 kwamen.
Re: Ervaring duitsland en ned. verschillen niet zo, prijs wel!
Geplaatst: 14 sep 2006 23:03
door Mirror
Ik, een klant, zal zelf nooit offertes van een ander overleggen. Maar ik heb verschrikkelijk gebaald om de Nederlandse keukenmarkt.
Eerst naar de projectleverancier (geen keten maar wel groot met zeker 15 verkopers werkzaam). Wel aardig en relaxed, maar kreeg niet echt goed gevoel bij de (gebrek aan) persoonlijke aandacht en de uiteindelijke prijs. Kost me wel 9uur over drie bezoeken.
Dus naar de volgende kleine leverancier. Perfect, uitstekend, persoonlijk, meedenken. Ik dacht, ik ben klaar bij het derde bezoek. Maar nee hoor, geen offerte, geen tekening mee naar huis, maar wel een A4'tje met summiere gegevens (niet eens type keuken) met de vraag om het te ondertekenen. Had ook nog zo'n keukenspeciaalzaak of zoiets erkenning. En achteraf nog huilen dat zijn ontwerp afgepakt was etc. Nou, (a) ontwerp ontstaat vaak samen met de klant, dus ik kan net zo goed zeggen dat het mijn ontwerp was en (b) wat verwacht je dan van een klant dat hij een vaag A4'tje ondertekent en de rest maar moet vertrouwen en dat zonder dat de verkoper de klant vertrouwt. Ik heb hem overigens nog wel een faire herkansing gegeven (koste me ook weer 3uur extra, 9uur in totaal geweest) zonder dat er een offerte op tafel kwam, waar ik wel om gevraagd had.
Baalde zo erg dat ik meteen naar Duitsland ben gereden en nog een andere kleine leverancier in de buurt bezocht. Wat denken de heren verkopers hoeveel tijd mij dat allemaal kost.
Bij de derde NL kleine keukenleverancier ben ik uiteindelijk ook drie keer geweest (zo'n 7 uur in totaal), maar deze deed niet moeilijk met volledig gespecificeerde offertes etc, kreeg zelfs de installatie tekening al voordat de offerte ondertekend was. Kijk als ik zo iemand nou meteen had getroffen, was ik na 1 keukenzaak klaar geweest.
Keukenmarkt, bah!!
maar ik ben wel blij dat ik mijn stekkie uiteindelijk heb gevonden.
Waarom dit verhaal? om ook eens de andere kant te vertellen in dit topic, dan alleen die bekende verhalen over waardering van service, creativiteit, vertrouwen etc. Ja, maar dan moet het wel echt zijn!!!! en dat is schaars.
O ja, en mijn Duitsland ervaring. Kreeg ook geen offerte, maar had wel direct vertrouwen in integriteit en de prijs en er werd ook nog serieus en goed advies gegeven over aanpassingen in de opstelling die ik wel al voor ogen had.
Uiteindelijk kwam er in NL dezelfde prijs uit, zonder dat ik de prijzen van de anderen genoemd had.
PRIJS SCHEELT NIET OF WEINIG IN DLD