LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijbewijs keuring voor ouderen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Toolboy

Re: Rijbewijs keuring voor ouderen

Ongelezen bericht door Toolboy »

Dat bedoel ik ook niet bot321.
Let wel dat er sommigen zijn die druk aan alles hebben en gewoon ondanks hun gebreken aan het verkeer blijven deelnemen.
Voorbeeld, m`n ex schoonmoeder 70plus slechtziend vanwege suikerziekte en andere kwaaltjes heeft nog steeds haar rijbewijs.
Vorig jaar op de snelweg naar friesland reed ze de gehele zijkant van haar auto eruit tha god is er niemand gewond geraakt.
Enne die keuringen stellen niets voor (sorry)

S.

Ongelezen bericht door S. »

Wanneer je tegen het advies in van bv een neuroloog toch gaat autorijden, ben je strafbaar. Wanneer je dan een ongeluk veroorzaakt, zal de verzekering niet willen uitkeren, ook al ligt de fout niet bij jou.

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 18 Sep 2006 16:47 door Toolboy

--------------------------------------------------------------------------------

Dat bedoel ik ook niet bot321.
Let wel dat er sommigen zijn die druk aan alles hebben en gewoon ondanks hun gebreken aan het verkeer blijven deelnemen.
Voorbeeld, m`n ex schoonmoeder 70plus slechtziend vanwege suikerziekte en andere kwaaltjes heeft nog steeds haar rijbewijs.
Vorig jaar op de snelweg naar friesland reed ze de gehele zijkant van haar auto eruit tha god is er niemand gewond geraakt.
Enne die keuringen stellen niets voor (sorry)
---------------------------------------------------------------------------------

Hai Toolboy. op de een of andere manier is mijn reactie
verdwenen dus nou weten ze niet wat jij bedoeld.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

ja en 1 van mij staat dubbel....serverfoutje??

bot321

Geplaatst op 18 Sep 2006 17:37 door Walter van V

--------------------------------------------------------------------------------

ja en 1 van mij staat dubbel....serverfoutje??
He gelukkig.Dacht al dat ik teveel op had. :)

Toolboy

Had je maar een zinnig antwoord moeten geven bot321 :lol: :lol:

bot321

?????????????????? ikke niet begrijp :cry:

Toolboy

Mij jou uitleg bot321.
Die tros die onzinnige reacties weghaal
ik nie begrijp nie

bot321

Geplaatst op 18 Sep 2006 18:22 door Toolboy

Mij jou uitleg bot321.
Die tros die onzinnige reacties weghaal
ik nie begrijp nie
Dus jij vond mijn reactie onzinnig.
Was volgens mij toch een hele normale reactie
over het keuren van oudere en het zgn.beroepsgeheim.

Toolboy

Neehee
Ik heb m niet weg gehaald de tros toch. :lol:
Maar wat dat beroepsgeheim betreft,dat vervalt zodra er een wet voor komt

GraceBL

Ongelezen bericht door GraceBL »

Voor een heleboel is het niet mijn pakiean, dus, jammer. Maar als het hun overkomt dan piepen ze anders.

Tiesties

Ongelezen bericht door Tiesties »

De maatschappij geeft iemand vanaf 18 jaar de verantwoordelijkheid van een rijbewijs. Hoe goed de jongere bestuurders daar mee om gaan kunnen we elke week lezen in de krant. De ervaren automobilist(e) overschat zijn eigen kunsten en is alle regeltjes allang vergeten, of past ze simpelweg toe zoals het hem/haar schikt. De oudere bestuurders willen niet inzien dat het soms beter is om maar niet meer in te stappen. Ofwel we zijn allemaal een gevaar op de weg, alleen elke groep op zijn eigen manier. Alleen als ik moet kiezen tref ik toch liever opa die met 30 km/pu mij over het hoofd ziet, dan een 18 jarige puber met drie vriendjes achterin!

Tiesties

Ongelezen bericht door Tiesties »

Ter info: Ik val in de middelste categorie, en heb in de eerste categorie gezeten en hoop de laatste categorie te halen!

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

Probleem is ook dat de rijbewijkeuring eigenlijk juist niet door de eigen huisarts mag gedaan worden ivm 'partijdigheid'. Een objectieve arts doet de keuring.
Toch gebeurd het nogal eens dat niet alle vragen met een 'goed' worden benatwoord hoor. Ligt ook aan de arts die het onderzoek doet...

Jaqueline

Ongelezen bericht door Jaqueline »

Ik weet overigens dat de meeste senioren niet uit de auto te slaan zijn ....
Mijn opa van 94 heeft nog steeds zijn rijbewijs en daar ben ik alleen maar trots op, verder rijd hij beter als menige 18/19 jarige dus ik snap deze hele discussie niet!

Ik weet dat die keuringen erg streng zijn en dat je daar ook zo maar niet door heen rolt.

verder staat er in de cijfers dat de jongere generatie die brokkenmakers met dodelijke afloop zijn en niet de senioren.
Wat wel een goede optie zou zijn is om vanaf een bepaalde leeftijd een verplichte bijscholing te laten volgen.

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

Mijn opa van 94 heeft nog steeds zijn rijbewijs en daar ben ik alleen maar trots op, verder rijd hij beter als menige 18/19 jarige dus ik snap deze hele discussie niet!
Generaliseren de gexste! Waarschijnlijk is jouw opa de uitzondering op de regel.
Wanneer je beleid gaat maken, moet je kijken naar grote groepen en kun je niet letten op individuele gevallen. Met 1 iemand kun je niet iets zeggen over de rest van de groep.

hharteman

Ongelezen bericht door hharteman »

Waar ligt de verantwoording?
Mijn schoonvader is 78 en rijdt als een natte krant de laatste jaren.
Toch stapt hij 2x per jaar met vrouw en hond in de auto om met een sleurhut achter de kont, richting spaans holland (2500km) te vertrekken voor een week of 7.
Meestal sla ik nog een kruis als hij vertrekt.

Voorzichtig heb ik al eens aangekaart of het niet verstandig zou zijn daar een studio te kopen en te gaan vliegen.
Daar wil hij echter niets van weten want de camping is heilig.
Moet ik me nu schuldig voelen als hij een ongeluk veroorzaakt.
Ik heb geen macht over hem.
Ligt ethisch erg moeilijk.

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

Ik ken iemand die 73 jaar oud is en vaak in de war is en komt overal waar hij niet moet wezen, onlangs heeft hij de voorgevel van zijn auto beschadigd door tegen iets in de avond te botsen, wat weet hij niet meer.
Als de persoon in kwestie in het dagelijks leven op meer terreinen in de war' is en dit kan worden aangemerkt als geestelijke stoornis (Alzheimer?), dan kan wellicht worden gedacht aan een curatele. Moet worden aangevraagd bij de rechtbank door de familie. Wordt de curatele toegekend, dan dan de curator besluiten tot het niet meer verstrekken van middelen om de auto te bekostigen. Is een wellicht wat verregaand middel.

Een andere (theoretische) mogelijkheid is om de politie te vragen eens te kijken naar de rijvaardigheid. In het uiterste geval kan het rijbewijs worden ingevorderd wanneer blijkt dat iemand een gevaar vormt voor deelname aan het gemotoriseerd verkeer. In principe gebeurt dit meestal pas na het hebben veroorzaakt van ernstige schade of een ongeval.
Walter, zijn schoonzoon en kleindochter zijn allebei werkzaam bij de politie.
Dan zouden zij op de hoogte moeten zijn van de werking van art 159 lid 3 Wegenverkeerswet 1994
Op basis van neurologisch onderzoek kan dit; wanneer aangetoond wordt dat patiënt niet adequaat kan reageren in het verkeer.

Maar krijg iemand maar eens zover voordat 'ie zich laat onderzoeken.
Vervolgens kun je te maken krijgen met gerontologen die van mening zijn dat ten koste van alles ouderen moeten kunnen rijden. Zelfs met een neurologische aandoening. Aan de overige verkeersdeelnermers heeft men geen boodschap. http://www.rug.nl/Corporate/nieuws/arch ... ten/036_05
En wat ik steeds weer lees is dat de spookrijders die dodelijke ongelukken veroorzaken ouderen zijn.
Los van incidenten: het is een feit dat ouderen (65 jaar en ouder) ongeveer 15% van de automobilisten vertegenwoordigen en goed zijn voor meer dan 30% van de verkeersdoden. Dan hebben we het nog niet gehad over de gewonden die door ouderen worden veroorzaakt. Een oudere in het verkeer is gevaarlijker dan een terrorist.

zie: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bed ... 049-pb.htm
Naar mijn mening mogen ouderen jaarlijks aan een rijtest onderworpen worden... maar ja dan krijg jet het gedoe over geld en zo, en wie controleert het, en mankrachttekort en ga zo maar door
Als je geld hebt voor een auto, dan heb je ook geld voor een rijtest. Verder moeten we af van het idee dat een rijbewijs een recht is. Een rijbewijs is een voorrecht. Wellicht zouden we rijbewijzen moeten rantsoeneren. Alleen de beste chauffeurs krijgen er een en de rest mag met het openbaar vervoer.
dit is dus een politieke discussie, en hoever willen we gaan in dit soort informatieverstrekkingen... Moeten ze dus ook doen bij anderen die ze om wat voor reden dan ook niet geschikt vinden om achter het stuur te kruipen.. en waar ligt hiervoor de grens??
Het is geen politieke discussie meer wanneer een oudere schade veroorzaakt of letsel. Kern in dit soort discussies zou niet moeten zijn: een misplaatste wil om de privacy te beschermen, maar bescherming van verkeersdeelnemers. Wil men geen openheid van zaken geven of liegt men over de gezondheidsstatus, waarom zou er dan nog een plaats moeten zijn in het gemotoriseerd wegverkeer?

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

Mijn opa van 94 heeft nog steeds zijn rijbewijs en daar ben ik alleen maar trots op, verder rijd hij beter als menige 18/19 jarige
of je daar blij moet zijn... ze hebben niet voor niets het beginnersrijbewijs ingevoerd...

Als ik even terugkijk: toen ik net mijn rijbewijs had wist ik hoe het moest, het echte autorijden leer je in de praktijk en dat duurt de nodige jaren. En als ik zie hoe in die 18 jaar het verkeer veranderd is (veel agressiever geworden... mensen kijken echt veel minder om zich heen, "alleen op de wereld"zeg maar..)

Ik denk persoonlijk dat er weinig ouderen zijn die nog het aanpassingsvermogen hebben met het gewijzigde verkeersbeeld mee te gaan.. de vele ouderen die ik achter het stuur zie stuntelen bewijzen dit. Wat niet betekent dat per se elke oudere slecht rijdt, maar ik denk wel een schrikbarend groot percentage...

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

Denk ik ook Walter, van dat gestuntel.
Denk ook dat ze soms zelf niet zien dat ze erg achteruit gegaan zijn de laatste jaren.
Laatst kwam er een man binnen voor rijbewijskeuring, bibberend met een stok. Daarvan had je bij binnenkomst al t idee, nou nee liever niet meer achter t stuur, maar goed...maar bleek: Reed al een jaar rond met verlopen rijbewijs (dan ben je ook zo fijn verzekerd als je een dreun maakt) maar goed kreeg eerlijke kans.
Laaiend wastie toen ie werd afgekeurd. Hij was met de auto en ze bekeken t allemaal maar, hij reed al 40 jaar blablabla...hij reed perfect al zei die t zelf.
Wij vroegen ons af of hij wel helemaal begreep hoe zijn lichamelijke conditie was, oudjes vergeten vaak dat niet alleen goed bij je verstand zijn ding 1 is, maar je lichamelijke gesteldheid en daarmee natuurlijk de fitheid om te rijden en te reageren net zo belangrijk zijn.
Het blijft moeilijk hoor om je rijbewijs in te leveren maar soms moet het gewoon, er zijn mensen die het zondermeer zelf al neerleggen maar sommige zullen het nooit begrijpen en ieder ander de schuld geven.

Gesloten