LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBW Beschermd de consument

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.

Heet het CBW nog bestaans recht?

Ja
4
22%
Nee
14
78%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Estie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2006 14:44

Re: CBW Beschermd de consument

Ongelezen bericht door Estie »

Wij heben juist deze week een voorval met een keukenleverancier die failliet is. Ook een aanbetaling gedaan van 15%, uitgegaan van de garantie CBW en dus nu hiermee de boot in, waarschijnlijk. De aanbetaling van 15% zal geen enkele CBW aangesloten winkelier uit liefdadigheid voor zijn rekening nemen, de kans is dus zeer groot dat wij straks een keuken kunnen kopen die ongeveer het aanbetalingsbedrag duurder zal zijn dan we nu hadden gekocht.

Wat ik graag van wil weten is het volgende: de keukenleverancier was ook aangesoten bij de Vereniging comfortabel wonen (Stichting Garantiefonds Aanbetalingen). Daar konden we geen aanspraak op maken, omdat we dan het aanbetalingsbedrag naar deze stichting over hadden moeten maken.

We proberen er achter te komen wat nu de verschillen tussen CBW en deze Stichting Comfortabel Wonen is? Waarom is deze leverancier bij beide aangesloten, hebben ze iets met elkaar te maken?

Verder is ook vreemd dat in de koopovereenkomst staat dat we akkoord gaan met de opdracht en dat we de leverancier of de Stichting Comfortabel Wonen machtigen om eenmalig het aanbetalingsbedrag af te schrijven. Dit terwijl het Garantiefonds aangeeft dat je het bedrag zelf naar hen over moet maken. Ons gevoel zegt dat er ergens iets niet klopt.
Bolle Jan, is het zo dat het CBW verplicht is om bij een faillissement van één van zijn leden ons een bewijs te geven dat we een gedupeerde zijn? Of moet de curator dit doen?

Stel dat het hele aankoopbedrag naar de leverancier is overgemaakt omdat ze deze week zouden leveren. In de koopovereenkomst staat door overmaking per bank 7 werkdagen voro aflevering of dmv telefonische overmaking uiterlijk 24 uur voor aflevering. Je hebt hiervoor getekend en betaalt keurig op tijd je keuken. Hij gaat failliet en je bent je volledige bedrag kwijt, muw de aanbetaling. Kan je dan CBW aansprakelijk stellen? Hebben ze dan bij het CBW ook misleidend gehandeld?
En dan de rechtsbijstandverzekering die zegt: "nooit doen vooraf betalen".... tja, wat dan???

Iedereen die ons meer info kan geven....alvast bedankt!

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBW Beschermd de consument

Ongelezen bericht door 16again »

In de koopovereenkomst staat door overmaking per bank 7 werkdagen voro aflevering
Daar moet je nooit mee accoord gaan, omdat je dan nog meer risico loopt.

Zelfs al heb je daar al voor 100% vooruitbetaling getekend, dan kun je daar nog onderuit!
CBW voorwaarden schrijven voor: betaling bij aflevering. De geschillencommissie haalt sowieso een streep door elke bepaling in de overeenkomst welke voor de consument ongunstiger is dan de CBW voorwaarden.

Bolle Anton
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 okt 2006 14:35

Re: CBW Beschermd de consument

Ongelezen bericht door Bolle Anton »

Beste lezers,

Beide verenigingen zijn opgericht voor ondernemers, vanuit de verenigingen krijgen ze richtlijnen hoe te handelen naar consumenten.

CBW doet geloven middels advertenties dat het een consumenten vereniging is "absoluut niet waar" CBW adverteerd met een waarborg garantie plan deze garantie heeft echter niks om het lijf. De garantie zegt dat je 15% korting krijg bij een ander CBW lid en jullie raden het al. De nieuwe leverancier zegt ja maar bij mij kost een soort gelijke keuken 15% meer "met andere woorden je bent altijd je aanbetaling kwijt" Ze adverteren met minimaal 3 jaar garantie, deze garantie is slechter dan de keukenwinkels krijgen van hun leveranciers (veelal 5 jaar fabrieksgarantie) Kortom het CBW heeft geen enkele toegevoegde waarde. Persoonlijk vind ik de steun van de consumentenbond aan het CBW zeer onbegrijpelijk.

Comfortabel Wonen heeft met boven genoemde niks te maken. Winkeliers kunnen zich daarbij niet aansluiten echter kan de consument wel veilig kopen via het CW. Dan moet je de aanbetaling zelf overmaken naar het CW, geld komt dan op een zogenaamde derde rekening te staan. Als het bedrijf dan op de kurk gaat dan krijgt u netjes uw geld terug. Winkeliers kunnen ook een keurmerk aanvragen bij het CW dan wordt deze getoetst (serieus en echt een strenge beoordeling) zie het maar als een soort iso-certificaat.

Kortom komt u een winkel tegen met het logo CW dan weet u dat als u geld stort op de derde rekening dat u geld veilig is en middels het iso-certificaat weet u dat u met een goed keukenbedrijf te maken heb.

Een aanbataling van 15% is wel nodig, persoonlijk heb ik vroeger keukens verkocht zonder aanbetaling, ging daar bijna zelf aan ten onder omdat klant lachten een keuken bestelde en vervolgens konden ze de keuken niet afnemen.

Wat ik ook nog even kwijt wil CW heeft regelmatig het CBW benaderd voor overleg en eventueel een echt garantiefonds op te richten maar het CBW wilt daar geen gehoor aangeven.

Inmiddels is het iedereen wel duidelijk dat de consumentenbond ook met botor op zijn hoofd zit. Willen we met zijn alle wat veranderen moeten we gewoon alle CBW winkels links laten liggen dan gaan de leden vanzelf wel klagen olf hun lidmaatschap opzeggen. Wellicht worden ze bij het CBW dan weer eens wakker.

Met vriendelijke groet,

Bolle Anton

Estie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2006 14:44

Re: CBW Beschermd de consument

Ongelezen bericht door Estie »

Een duidelijk verhaal hierboven Bolle Anton. Het verschil tussen CW en CBW is me nu duidelijk. De ondernemer waar we kochten heeft op zijn site staan dat hij zowel CBW-lid is en het CW logo/certificaat draagt. Zoals je aangeeft is het een serieuze en strenge beoordeling die de ondernemer ondergaat alvorens dit keurmerk te mogen dragen. Bij de koop heeft de ondernemer ons niets verteld over de aanbetaling via CW.

Ik blijf er bij dat dus de ondernemer in de koopovereenkomst nooit de tekst kan hebben staan: “u gaat akkoord met de opdracht en u machtigt hierbij de leverancier of de Stichting Comfortabel Wonen om eenmalig het aanbetalingsbedrag af te schrijven". Dit kan dus niet, CW kan nooit een bedrag van onze rekening afschrijven, wij moeten dat dus altijd zelf doen…, toch?

En ja, we hebben inderdaad het gevoel dat het bedrag wat we aanbetaald zijn hoe dan ook kwijt zijn. Het is niet zo dat het CBW dit bedrag uitkeert aan de ondernemer, maar deze moet zelf het risico nemen en zal mij dus niet voordelig een keuken verkopen.

Ik denk dat we moeten proberen om eerst tot een deal te komen en pas daarna aan te geven dat we die 15% aanbetaling hebben gedaan, maar volgens de voorwaarden van CBW ‘mogen’ we dit niet.

We gaan eerst eens proberen om ook maar iets terug te krijgen, tot op heden hebben we zelfs nog geen garantie dat de 15% van het CBW hebben…

Bolle Anton
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 okt 2006 14:35

Re: CBW Beschermd de consument

Ongelezen bericht door Bolle Anton »

Als de keuken leverancier de leverindsvoorwaarden heeft gebruikt dat kan en mag niet. Als CBW lid ben je verpicht de voorwaardens van het CBW te volgen.

Wellicht is hier spraken van verwijtbaarheid naar de CBW toe zei moeten immers toezien dat hun leden conform de afspraken handelen.

Overigens is het niet verboden naast het CBW een ander keurmerk te hebben en geld op de rekening te storten van een derde.

Wat vreemd is, als jullie getekend hebben voor een eenma;ige machtiging waarom hebben jullie dan toch aanbetaald??

Pfffff

Re: CBW Beschermd de consument

Ongelezen bericht door Pfffff »

Winkeliers kunnen ook een keurmerk aanvragen bij het CW dan wordt deze getoetst (serieus en echt een strenge beoordeling) zie het maar als een soort iso-certificaat.
Anton, je blijft het proberen he. Het CW lidmaatschap koop je gewoon, net als bij het CBW. Praat me niet over toetsing, dat is een lachertje.
Gewoon een extra stickertje op de deur :P

Estie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2006 14:44

Re: CBW Beschermd de consument

Ongelezen bericht door Estie »

het is een eenmalige machtiging van het aanbetalingsbedrag. 15 aanbetaling dmv eenmalige machtiging, binnen tien dagen na opdracht en 85% bij aflevering van de keuken.
En dan die 85% door overmaking per bank of giro 7 werkdagen voor aflevering of dmv een telefonische overboeking uiterlijk 24 uur vor afelvering, zonder verdere kosten. Ook contant aan de chauffeur kan, maar dan betaal je 150 euro voor geldtransport en kredietverzekering.

Verder staat in de koopovereenkomst dat op alle transacties de algemene voorwaarden tbv keukens etc. van toepassing zijn, gedeponeerd ter griffie van de arrondissementsrechtbank Utrecht nr 30/1995. Dit zijn de algemene voorwaarden van CWB!

In deze algemene voorwaarden staat dat elke koopovereenkomst geschiedt onder de algemene conditie, betaling netto contant bij aflevering, tenzij anders overeengekomen.

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBW Beschermd de consument

Ongelezen bericht door 16again »

Estie,

Je verwijst naar de oude CBW voorwaarden.
In de nieuwe voorwaarden is betalingsbeding veranderd, en is het stuk "tenzij anders overeengekomen." verwijderd.
Is de koop gesloten na 1-12-2005, dan gelden automatisch de nieuwe voorwaarden.
Kortom het CBW heeft geen enkele toegevoegde waarde. Persoonlijk vind ik de steun van de consumentenbond aan het CBW zeer onbegrijpelijk.
Ik laat mij ook altijd kritisch uit over het CBW, maar wat is het alternatief ?
Niet elke winkel is namelijk zo klantvriendelijk als IKEA.
Neem als voorbeeld Seats&Sofas: Onredelijk bezwarende bedingen in kleine lettertjes, en geen geschillencommissie waar je op terug kan vallen.
Wellicht is hier spraken van verwijtbaarheid naar de CBW toe zei moeten immers toezien dat hun leden conform de afspraken handelen.

Uiteraard heeft CBW dit juridisch dichtgetimmerd, en is CBW niet aansprakelijk voor handelen van aangesloten bedrijven.
Uiteraard is het CBW geen KGB, die alle aangesloten bedrijven dagelijks monitort.
Wil je het CBW aansprakelijk stellen, dan zul je sowieso moeten kunnen aantonen dat:
-CBW al geruime tijd op hoogte was van betreffende misstand
-Nagelaten heeft hiernaar te handelen.

Gesloten