LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkopen lijfrente

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
rboom

Re: afkopen lijfrente

Ongelezen bericht door rboom »

Ga zelf via de ombudsman of gerecht aanvechten hoe bij mij de afkoop is gegaan. Vind dat ik bedonderd ben omdat ze niet duidelijk zeggen wat er belast wordt als je afkoopt. Niet de afkoopwaarde is belast maar het originele bedrag. Als je dus een waarde hebt 9000 en de afkoopwaarde is 1500 euro. Dan wordt er over 9000 euro 52% belasting afgehouden (en kom je dus op een negatief resultaat uit !).
Verder is het nu ook nog zo dat de verzekeraar de 1500 euro niet wil uitkeren. De vezekeraar wil een vrijwaringsbewijs van de belastingdienst en de belastingdienst zegt die niet af te geven. Ik weiger daarom mijn belasting te betalen totdat dit geschil is uitgevochten. Ten slotte hoe kan het zo zijn dat je belasting moet betalen terwijl je het bedrag waar je recht op hebt niet eens uitgekeerd krijgt.

eedebe

Ongelezen bericht door eedebe »

Ik weet dat dit een wat oudere discussie is, maar ik liep er toevallig tegenaan en kan niet nalaten toch even te reageren.

Een goede adviseur (dat zijn van die mensen die volgens sommige consumentenprogramma's consequent en ongenuanceerd worden afgeschilderd als graaiende geldwolven), kan vooraf berekenen wat de gevolgen zijn. Dan kom je als consument niet voor onverwachte problemen te staan. En het mooie is dat de meeste adviseurs dan helemaal NIETS in rekening brengen..... (maar is dan zeker weer omdat ze zo ontzettend veel verdienen???)

Duidelijk is in ieder geval dat dit forum (op een beperkt aantal correcte berichten na) de aanwezigen ook niet helpt om tot een oplossing te komen. Vraag advies aan andere welwillende meedenkers die het misschien ook niet weten of ga naar een goede adviseur!!! De keuze is (gelukkig) aan u.

fmbastiaan

Ongelezen bericht door fmbastiaan »

ik heb vorige week een verzoek gedaan bij de ohra voor afkoop van onze lijfrente. ik heb daarop geantwoord gekregen dat dit mogelijk was en zij hebben mij dit ook bevestigd per brief. wij zouden het gehele bedrag in een keer uitgekeerd krijgen. vervolgens neem ik vanmorgen contact met de ohra op om te vragen wanneer ik het bedrag op mijn rekening kan verwachten. er wordt mij doodleuk geantwoord dat zij een foutieve brief naar ons hebben toegestuurd en dat de lijfrente niet uitgekeerd/afgekocht kan worden. zij geven de fout toe, maar willen ons niet tegemoet komen om te zoeken naar een oplossing. ik ben benieuwd of meerdere mensen dit is overkomen en hoe dit is opgelost.

mvans

Ongelezen bericht door mvans »

fmbastiaan schreef:ik heb vorige week een verzoek gedaan bij de ohra voor afkoop van onze lijfrente. ik heb daarop geantwoord gekregen dat dit mogelijk was en zij hebben mij dit ook bevestigd per brief. wij zouden het gehele bedrag in een keer uitgekeerd krijgen. vervolgens neem ik vanmorgen contact met de ohra op om te vragen wanneer ik het bedrag op mijn rekening kan verwachten. er wordt mij doodleuk geantwoord dat zij een foutieve brief naar ons hebben toegestuurd en dat de lijfrente niet uitgekeerd/afgekocht kan worden. zij geven de fout toe, maar willen ons niet tegemoet komen om te zoeken naar een oplossing. ik ben benieuwd of meerdere mensen dit is overkomen en hoe dit is opgelost.
Lees het draadje hieronder even. Een lijfrente is inderdaad niet een op een afkoopbaar. Weet niet wat de waarde van je lijfrente is maar als die meer dan 4067€ dan krijg je het sowieso niet gestort. De maatschappij blijft verantwoordelijk dus moet eerst de zekerheid hebben dat de afdracht aan de belastingdienst gaat plaatsvinden. Als de waarde lager is dan kan je het bedrag wel op je rekening krijgen alleen moet je het dan wel opgeven bij je aangifte IB2009. Dus moet je afhankelijk van de schijf waar je in zit een percentage IB afdragen. Klinkt onrechtvaardig maar is het niet. Al dei jaren heb je ook belastingvoordeel gehad. Ik weet niet wat de reden is dat je wilt afkopen maar als het om (acute)geldnood gaat zal het te ontvangen bedrag altijd tegenvallen. Als de reden is dat de resultaten tegenvallen of dat de kosten erg hoog zijn kan je eventueel kiezen om een waardeoverdracht te doen naar bijvoorbeeld een garantieproduct. Niet dat het ei van Columbus is maar dan weet je in ieder geval wat je minimaal krijgt met je 65ste. Ohra staat dus in zijn recht. Jammer maar waar.

JanvL

Ongelezen bericht door JanvL »

Afkopen van lijfrenteprodukten is nagenoeg altijd een slechte en dure zaak.
Voor alle duidelijkheid, volgens de polisvoorwaarden is afkoop niet eens toegestaan! Laat je in ieder geval door een deskundige goed voorrekenen wat het uiteindelijk zal gaan kosten. Je zult niet de eerste zijn die voor (fiscale!) verrassingen komt te staan.
Overweeg ook eventueel premievrij maken of switchen naar een bankspaarprodukt enz. Kortom, niet zomaar doen.

Gesloten