LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Linda61
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2006 23:40

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door Linda61 »

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik die mensen maar eens ga confronteren met het geheel. Ik blijf het belachelijk vinden. Net als iemand zegt, omgerekend (jawel , ik doe het nog steeds) is dat wel even 33 gulden. Alsof je een emmer leeg gooit. En het gaat ook met zo'n gemak, zo van 'ach laat maar even hier, dan vraag ik het wel'. Waarschijnlijk zouden ze het erg op prijs stellen dat ik daar een nieuwe stofzuiger koop, maar dat kunnen ze schudden.

Irma Ockeloen
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2006 15:20

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door Irma Ockeloen »

Het is vrij normaal wanneer er 'onderzoekskosten' worden gevraagd, maar hier heeft toch helemaal geen onderzoek plaatsgevonden? :P

ikbenik

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het is vrij normaal wanneer er 'onderzoekskosten' worden gevraagd, maar hier heeft toch helemaal geen onderzoek plaatsgevonden?
Nee!

Als ik ergens 5 minuten naar moet kijken en men vraagt wat ze van mij krijgen dan zeg ik vaak:
Koppijn! :wink:

Ik ga geen 5 minuten in rekening brengen.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Als ik ergens 5 minuten naar moet kijken en men vraagt wat ze van mij krijgen dan zeg ik vaak:
Koppijn!

Dat zei ik ook altijd en ik heb het mee gemaakt dat de klant even later terug kwam met een fles wijn en een asperientje tegen de hoofdpijn!
Die klanten zijn er dus ook.

Vr. Gr. Hans.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 31 Okt 2006 16:50 door ikbenik


-----------------------------------------------------------------------------

Ik ga geen 5 minuten in rekening brengen.
================================================

ikbenik wil je mijn laptop ff schoonmaken.
je krijgt 96x 5 minuten de tijd.


Irma Ockeloen
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2006 15:20

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door Irma Ockeloen »

gelukkig zijn er ook nog mensen die niet overal geld voor willen hebben....

BounceMeister
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2004 19:31

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door BounceMeister »

Waarschijnlijk een communicatiefout tussen die mevrouw in de winkel en de monteur in de werkplaats.
De mevrouw zegt we kijken wel even en legt het ding bij de monteur neer. Die kijkt er (letterlijk) naar en heeft er geen zin in. Hij maakt wel de standaard bon aan van 15 euro omdat hij ernaar "gekeken" heeft.

Jij hebt met die mevrouw een afspraak gemaakt waarbij geen kosten genoemd zijn. Dan had je op z'n minst een reparatiebon mee moeten krijgen en ze had moeten zeggen dat (eventueel) kosten berekend kunnen worden.

Ik zou samen met een communicatief sterk persoon op een zaterdagmiddag terug gaan en in een volle winkel veel stampij maken. Misschien schaam je je dan een beetje, maar voor de winkel is dit nog veel vervelender.
Je hebt immers een afspraak gemaakt met die mevrouw en het is haar fout geweest om jou niet te informeren over eventuele kosten.

Overigens, als je een nieuwe stofzuiger komt kopen, legt de verkoper je een uur lang vanalles uit over alles wat je wilt weten (voor zover een verkoper iets weet om te vertellen ;)). Als je dan met een vraag over een defecte stofzuiger komt, moeten ze niet stiekem geld gaan rekenen.

ikbenik

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik zou samen met een communicatief sterk persoon op een zaterdagmiddag terug gaan en in een volle winkel veel stampij maken. Misschien schaam je je dan een beetje, maar voor de winkel is dit nog veel vervelender.
Hoezo a-sociaal?

Waarom moeten de consumenten toch altijd bij problemen stampij en een GROTE BEK geven?

Als dat de manier van problemen oplossen bij de consument is, zegt dat meer dan genoeg van de huidige consument.

Zo los je geen problemen op.

Je bent geen haar beter.

BounceMeister
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2004 19:31

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door BounceMeister »

Waarom moeten de consumenten toch altijd bij problemen stampij en een GROTE BEK geven?
Ik zeg niet dat je een GROTE BEK moet geven, je moet alleen zorgen dat je standpunt duidelijk is en daar aan vast houden. Winkels proberen je vaak om te lullen of met allerlei vage argumenten je in de war te maken.
Meestal ontstaat er een stevige discussie, die ze liever niet in een volle zaak hebben, dat werkt dan in je voordeel. Daarnaast hebben de meeste mensen alleen op zaterdag tijd om dit soort gedoe op te lossen.

Alternatief is dat je 15 euro betaalt, of geen stofzuiger meer hebt. Dan lijkt het me de winkel die deze reactie uitlokt.
Als het via een normale weg niet kan, dan maar zo, misschien denken ze de volgende keer dan eens na voordat ze dit soort fratsen uithalen. Helaas is het wel zo dat diegenen die het meeste stampij maken wel krijgen wat ze willen, en dat diegenen die dat niet doen met de gebakken peren blijven zitten. Dat komt door het afscheep-beleid wat de meeste winkels er op na houden. Elke klant die je kunt afschepen is weer een probleem minder.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bij elk probleem gelijk gaat lopen schreeuwen, en dat bedoel ik ook helemaal niet zo. Wellicht had ik het verkeerd uitgelegd.
Je mag als consument toch wel voet bij stuk houden en niet weggaan voordat zaken normaal geregeld zijn. Als de winkel ervoor kiest om daardoor alle andere klanten lang te laten wachten, weten die mensen ook gelijk dat ze beter elders kunnen kopen.

Ik heb zelf ook op een service-afdeling gewerkt, en er is een duidelijk verschil tussen een redelijke en een onredelijke eis van de klant. Andersom is er aan de klant een redelijke oplossing en een onredelijke oplossing te bieden.

Ik vind dan ook dat er in dit geval helemaal niets raars gevraagd wordt. Het is hier de winkel die zich niet aan de afspraken houdt, niet de klant die onredelijke dingen eist. Als de winkel dan niet normaal wil meewerken, dan is het toch logisch dat klanten boos worden en hun recht willen halen. Gaat dat niet op de normale manier zoals wij dat allemaal zouden willen, dan blijft helaas alleen die optie nog over, stampij, maar dan wel met mate zal ik dan maar zeggen.
Natuurlijk ook gelijk even een klachtbrief naar de directie, maar dat haalt meestal niet zoveel uit.

ikbenik

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als de winkel dan niet normaal wil meewerken, dan is het toch logisch dat klanten boos worden en hun recht willen halen.
Ik ga heus niet alle winkeliers gelijk geven, want er zijn inderdaad een paar bij die er een zooitje van maken.

Maar het is ook zo dat er consumenten zijn die als ze geen gelijk hebben en krijgen dat ze tot het uiterste gaan om toch hun zin te krijgen.
Begrijp me niet verkeerd, maar de consumenten worden wel door de regels verwent en dan gedragen ze zich ook zo.
Meestal ontstaat er een stevige discussie, die ze liever niet in een volle zaak hebben, dat werkt dan in je voordeel. Daarnaast hebben de meeste mensen alleen op zaterdag tijd om dit soort gedoe op te lossen.

Oei, volgens mij wijk ik af van dat soort winkeliers.
Als ik met iemand een probleem heb dan heb ik het tegenovergestelde:
Hoe meer mensen, hoe liever dat ik het heb.

Je zult het niet zeggen, maar ik geef de mensen vaak de voordeel van de twijfel.
Ik heb ook wel eens een conflict laten escaleren.
Puur om aan te geven dat ik ook een harde lijn trek.
Bij sommige klanten is het een bittere noodzaak.
Want ze proberen garantie te claimen op iets waar ze totaal geen recht op hebben.
Dat noem ik dan oplichting. En als ik een klant betrap op oplichting, dan hebben ze aan mij een verkeerde.

Ik ben mensen ter goede trouw, maar als mensen mij gaan oplichten dan help ik ze niet meer.
En als ze dan ergens garantie op hebben, dan kunnen ze daar naar fluiten.

Nu zullen sommige zeggen dat ik ter aller tijden de regels moet naleven. Dat doe ik ook, met 1 uitzondering.
Oplichters help ik niet meer en na hun rechten kunnen ze fluiten.
Alleen oplichters krijgen zo'n behandeling.

In de 2½ jaar dat ik nu met mijn bedrijf bezig ben, heb ik dit gelukkig maar 1 keer meegemaakt.
En die oplichters mogen dan mooi naar de rechter stappen om hun gelijk te halen, dan zal ik ook mooi de rechter vertellen wat de aanleiding is.

Dit doe ik met 1 reden:
Dit is een signaal aan het adres van de oplichters dat ik niet met me laat sollen en oplichting keihard afstraf.

Als consument doe je dat ook naar de winkelier als hij je oplicht.
Ik doe dat ook als winkelier naar de mensen die mij oplichten.

BounceMeister
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2004 19:31

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door BounceMeister »

@ikbenik:
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb zelf ook op een serviceafdeling gewerkt, en het is heel vervelend als klanten garantie of service eisen terwijl ze daar helemaal geen recht op hebben. Natuurlijk probeer je als winkel altijd zo veel mogelijk te helpen binnen je eigen mogelijkheden (je bent immers geen sinterklaas) maar soms is ook dat blijkbaar niet genoeg.
Als consument maak ik het helaas ook vaak andersom mee, dat winkels of bedrijven het gewoon af laten weten, omdat ze weten dat je er toch niets aan kan doen. Ook de rechtsbijstand heeft een minimumbedrag waarboven je pas hun hulp in kan roepen.
Zo heb ik na onze verhuizing een hekel aan zogenaamde erkende bedrijven. Ons nieuwe motto is: "Erkend bedrijf, erkende oplichter". :twisted:

Ik ben benieuwd hoe het met de stofzuiger afloopt. :?:

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste ikbenik,

Je bent wel een ongelofelijke eikel met je oplichting.

Niet iedereen weet altijd waar hij recht op heeft , en om mensen die om garantie vragen , terwijl JIJ vndt dat ze daar geen recht op hebben gelijk oplichters te noemen getuigt niet van professionaliteit.

Zeker gezien het feit dat JIJ ze daarna hun rechten ontneemt door terechte claims niet te willen behandelen.

Misbruik maken van je machtspositie is dat :evil:

ikbenik

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door ikbenik »

@seagoing racer2:

De mensen waarover ik het heb, weten heus wel waar ze het over hebben.

Mensen die niet weten waar ze recht op hebben val ik niet aan.


En die terechte claim was géén terechte claim.


Misbruik maken van je machtspositie is dat
Geen probleem. Ik laat me als winkelier niet als een pispaal gebruiken en als oud vuil behandelen.

De consument wilt toch dat hij als keizer behandeld word?
Dan moet die dezelfde consument zich ook als een keizer gedragen!

Ik ben bang dat jij het niet begrijpt.
Dus jij vindt het normaal dat een klant zich a-sociaal gedraagd en zich misdraagt dat ik als winkelier hem dan als keizer behandel?

Als dat zo is, laat je dan nakijken!
Niet iedereen weet altijd waar hij recht op heeft , en om mensen die om garantie vragen , terwijl JIJ vndt dat ze daar geen recht op hebben gelijk oplichters te noemen getuigt niet van professionaliteit.

Ik zeg alleen dat als mensen mij oplichten dat ze dan naar hun rechten kunnen fluiten.
Sterker nog:
Mensen die mij oplichten wil ik nooit meer iets te maken hebben.
Ik help hun nooit meer.

Dus waar maak jij je dan druk om?

Voor alle duidelijkheid:
Mensen die om garantie vragen, terwijl ik vind dat ze daar geen recht op hebben zijn géén oplichters!

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Ikbenik,

Je gebruikt de term oplichting geheel verkeerd.
Want ze proberen garantie te claimen op iets waar ze totaal geen recht op hebben. Dat noem ik dan oplichting.
Iemand die garantie claimt op een onderdeel waarvan JIJ vindt dat hij daar geen recht op heeft is GEEN oplichter. Jullie hebben gewoon een zakelijk verschil van mening.

Vergeet niet dat al "JOUW" garantiebepalingen altijd nog ondergeschikt zijn aan de bepalingen uit het burgelijk wetboek.

Dat jij deze persoon dan ook voor andere zaken niet meer wilt helpen getuigt niet van professionaliteit.

ikbenik

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door ikbenik »

@seagoing racer2.

Dus als ik mensen die mij oplichten toch help dan ben ik een professional en anders niet?

Vergeet niet dat die vent mij het huis heeft uitgegooit!
De reden:
Ik weigerde hem een andere printer te geven, omdat de printer die ik hem geleverd had perfect werkte.
Hij had geen vertrouwen meer in de printer en hij wilde dus een andere.
Hij zei letterlijk:
Ik heb geen vertrouwen meer in de printer, en volgens de consumentenbond heb ik recht op een andere printer.
Dus je hebt twee keuzes:
Of je ruilt de printer om of ik stuur de juristen van de consumentenbond op je af.
Ik antwoorde hem:
Ik ruil de printer niet om, omdat de printer in orde is.
Waarna hij riep:
En nu mijn huis uit!
Voor alle duidelijkheid:
Deze man was geen oplichter!

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Ikbenik,

Nee, deze man is geen oplichter. Er kan alleen van oplichting sprake zijn als er bedrog in het spel is.

Als deze mijnheer bijvoorbeeld printer 1 komt terugbrengen terwijl hij printer 2 bij jouw heeft gekocht. Of als bijvoorbeeld de aankoopnota vervalst is. Dan pas mag je over oplichting spreken.

Zoals eerder gesteld jullie hebben een zakelijk verschil van mening. Wie er daarbij gelijk heeft kan ik niet zeggen. Als jij vind dat je de printer goed hebt gerepareerd is er ook toch ook niks om je zorgen over te maken.

Het is zijn goed recht om de juridische afdeling van de consumentenbond in te schakelen. Als hij dit al doet, zullen deze de casus beoordelen en mijnheer adviseren over vervolgstappen. Die vervolgstap kan ook zijn dat procederen geen zin heeft.

Voor de consumentenbond geldt dat het burgelijk wetboek de basis van handelen is. Als de consumentenbond besloot to een juridische procedure is de zaak nog steeds niet verloren. Persoonlijk vind ik dat de Nederlandse kantonrechters vaak goed naar redelijkheid en billijkheid rechtspreken en dat ook de winkelier daar zijn gelijk kan halen.

Jouw uitdaging moet zijn om ook met zulke "moeilijke" klanten goede service blijven te verlenen . Dat is professioneel.

ikbenik

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Jouw uitdaging moet zijn om ook met zulke "moeilijke" klanten goede service blijven te verlenen . Dat is professioneel.
Als die man mij het huis heeft uitgezet, dan is dat voor mij de druppel.
Die man heeft tijdens het maken van de offerte van het complete systeem helemaal niet naar mij geluisterd en bij de levering was hij ook heel moeilijk.
Daarnaast was hij van mening dat een klant altijd gelijk heeft, zelfs al heeft hij geen gelijk, dan heeft hij nog gelijk. Een winkelier moet altijd alles in het werk stellen om een conflict te vermijden.

Een mooi detail is dat hij zelf ook ondernemer is geweest, maar door te hoge kosten is hij failliet gegaan. Hij speelde namelijk voor sinterklaas voor de klanten.

Kijk, als een moeilijke klant mij het vuur aan de schenen blijft leggen, dan is het op een gegeven moment genoeg geweest.


Soms moet je als winkelier de grenzen heel duidelijk stellen.
Want ik laat me niet door de klant voor de gek houden.
Want bij sommige moet je gewoon op de strepen gaan staan, omdat ze anders over je heen lopen.

Vergeet niet dat ik klanten mag weigeren. Ik ben niet verplicht om iedereen te helpen.
Niet dat dat vaak voorkomt, want ik probeer altijd iedereen te helpen.
Maar als ik een klant niet vertrouw, dan ga ik niet met hem in zee.

Een klant moet vertrouwen hebben in de winkelier, maar veel mensen vergeten ook dat het ook andersom het geval is.

Toolboy

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door Toolboy »

Beste forum genoten.

Het gaat hier over een stofzuiger.
En het(bijbehorende onderzoek) wat niet is geweest.
Laten we niet van het topic afwijken.

ikbenik

Re: stofzuiger wordt niet gerepareerd, toch betalen??

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik vind het bezopen dat je onderzoekskosten moet betalen als er maar 1 minuut naar gekeken is. Of een paar seconden.

Gesloten