Beste Gerborgh,
Bedankt voor de aanvullende info.
Ik blijf me echter verbazen hoe het kan dat ik over die periode een totaal rendement heb van 10-12% over m`n totale inleg!
Ik heb inmiddels ook het formulier ingevuld waar de betreffende advokaat van het progr Radar om vroeg.
Ik ben benieuwd hoe Fortis mijn `rendement` kan verklaren........
Hopelijk horen we er gauw meer over.
Mvg; SolAnd.[/quote]
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ABC SPAARPLAN VAN FORTIS
Re: ABC SPAARPLAN VAN FORTIS
Beste Gerborgh,
Ik snap jou positieve uitleg. Echter het volgende. Ook
wij hebben 2 abc spaarplannen (15 en 20 jr). De waarde van een polis
(vanaf 1997) is volgens mijn jaaropgave op 1 dec 2004 =1940 euro.
Op 1 dec 2005 is de waarde 2560 euro. Elk jaar leggen we op deze polis
408 euro in. Het rendement van 2005 is 16%.
Berekening:
1940 X 1,16 = 2250 (waardebedrag 2004 x rendement 2005)
2250 + 408 = 2658 (uitkomst van boven + inleg 2005)
Aan kosten zijn dus 2658 - 2560 = 98 euro berekend !?
Reken ik dit goed uit of niet?
Toen wij deze spaarplannen afsloten werd verteld in de voorwaarden dat de eerste 5 jaar de meeste kosten werden gemaakt. Daarna zou de waarde veel sneller stijgen. Dit lijkt er echter niet op.
Ik snap jou positieve uitleg. Echter het volgende. Ook
wij hebben 2 abc spaarplannen (15 en 20 jr). De waarde van een polis
(vanaf 1997) is volgens mijn jaaropgave op 1 dec 2004 =1940 euro.
Op 1 dec 2005 is de waarde 2560 euro. Elk jaar leggen we op deze polis
408 euro in. Het rendement van 2005 is 16%.
Berekening:
1940 X 1,16 = 2250 (waardebedrag 2004 x rendement 2005)
2250 + 408 = 2658 (uitkomst van boven + inleg 2005)
Aan kosten zijn dus 2658 - 2560 = 98 euro berekend !?
Reken ik dit goed uit of niet?
Toen wij deze spaarplannen afsloten werd verteld in de voorwaarden dat de eerste 5 jaar de meeste kosten werden gemaakt. Daarna zou de waarde veel sneller stijgen. Dit lijkt er echter niet op.
De rendementen waar jullie allemaal over spreken zijn volgens mij ook de bruto rendementen en niet de netto rendementen, dat is natuurlijk ook nog een behoorlijk verschil. Bij een bruto rendement van 4% is het nettorendement 1,6% op de premies. Verder zie ik allerlei zeer eenvoudige rekensommetjes met "ik het 600 per jaar ingelegd en met een rendement van 8% moet dat € 648,- zijn" Maar zo werkt het natuurlijk niet, je legt in per maand, stel ze maken in het eerste kwartaal een bruto rendement van 22% het je over ongeveer € 75,- 22% rendement gehaald (januari 50,-, feb. 50,- en maart 50,- hier is de gemiddelde waarde van de polis: 75,- anders wordt het nog ingewikkelder. de beurs gaat de rest van het jaar naar beneden en uiteindelijk komen ze op een rendement uit van 8%, dat lijkt dan een goed resultaat, maar dan heb je uiteindelijk toch minder in het potje zitten dan je dacht.
want in het eerste kwartaal heb je dan nog ongeveer € 16,50 verdient, maar in de overige kwartalen heb je een negatief rendement.
Een positief rendement hoeft dus niet positief te zijn.
Verder zit er ook nog een verschil tussen bruto en netto rendement, zoals tegenwoordig ook in de voorwaarden is te lezen. een brutorendement van 4% komt overeen met een nettorendement van 1,2 % over de premies.
Ook zijn mensen vaak nog voor een bepaald bedrag verzekerd in een ABC Spaarplan, dit is uiteraard ook niet gratis en premievrijstelling bij A.O. kan ook meeverzekerd worden tegen een bepaalde premie, hier hoor ik verder nog niets van.
Als je trouwens wat meer zekerheid wil, sluit gewoon een spaarplan met een gegarandeerd rendement, ik heb ze zelf van 4% gegarandeerd!
Dus het kan wel.
want in het eerste kwartaal heb je dan nog ongeveer € 16,50 verdient, maar in de overige kwartalen heb je een negatief rendement.
Een positief rendement hoeft dus niet positief te zijn.
Verder zit er ook nog een verschil tussen bruto en netto rendement, zoals tegenwoordig ook in de voorwaarden is te lezen. een brutorendement van 4% komt overeen met een nettorendement van 1,2 % over de premies.
Ook zijn mensen vaak nog voor een bepaald bedrag verzekerd in een ABC Spaarplan, dit is uiteraard ook niet gratis en premievrijstelling bij A.O. kan ook meeverzekerd worden tegen een bepaalde premie, hier hoor ik verder nog niets van.
Als je trouwens wat meer zekerheid wil, sluit gewoon een spaarplan met een gegarandeerd rendement, ik heb ze zelf van 4% gegarandeerd!
Dus het kan wel.
Toch begrijp ik niet dat je na 14 jr(gem. pos. rendement van zo`n 10,2%,bruto, 9% netto) op een bedrag uitkomt wat 10-12% ONDER het ingelegde geld ligt......
Mvg; Soland.
Mvg; Soland.