Pagina 2 van 2

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 11 nov 2006 12:22
door Kel Sawyer
Ik heb uit het hele verhaal inmiddels begrepen dat het huidige verbruik drie maal zo hoog ligt. Ik ben benieuwd wat er uit de metingen met het apparaat van Nuon komt. Wellicht is de meter toch op hol geslagen?

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 11 nov 2006 17:37
door MaartjeV
Wie weet of heeft ooit gehoord dat er inderdaad een meter of dat de stoppenkast kapot is?
Mijn verbruik dit jaar is ook het dubbele van vorig jaar. Dit kan dus echt niet, heb niets meer of anders gedaan. Ook geen lekkages of extreme verbruiken. Alles stroom uitgehad en alles een voor een weer op het net gezet. Niks aan de hand. Het enige wat we nu geconstateerd hebben is dat mijn meter drie keer zo snel loopt dan de meter bij beide buren (huurwoningen, alledrie dezelfde). Mijn tv en koelkast naar beide buren gesjouwd en daar de tijd opgenomen hoe lang de meter doet over één ronde.
bij mij voor de tv: 30 seconden, bij de buren 1 minuut 47 en 1 minuut 45 (bij de buren zelfs nog met de cvketel brandende, bij mijn alléén de tv)
De koelkast bij mij 13 seconden en bij de buren 1 minuut en 12 seconden.

Rarara, iemand enig idee?

O ja, ook nog een nacht getest met een van mijn buren. Beiden dezelfde dingen aan:
wekkerradio, nachtlampje overloop, cvketel op 15 graden en koelkast.
dit tussen 24 uur en 8.00 uur. Verbruik bij mijn 14 KWh en bij de buren 3 KWh.

Als iemand suggesties heeft, graag een reactie!

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 11 nov 2006 18:25
door flappie
controleer eerst op je afrekening of het geschatte standen zijn dit staat aangegeven op de jaarafrekening. Daarna moet je je maar weer melden op het forum.

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 11 nov 2006 18:35
door MaartjeV
Ik schrijf je even hier wat er op mijn jaarafrekening staat:
Ik heb maar 1 teller
beginstand eindstand
Verbruik teller 1 30-10-2005 t/m 31-12-2005 94.513 (B) 96.639 (C)
Verbruik teller 1 01-01-2006 t/m 16-10-2006 96.639 (C) 106.392 (A)

(A) Door u zelf doorgegeven
(B) Door Essentmedewerker opgenomen
(C) Door uw netbeheerder berekend

Verbruikshistorie
2004: 8.099 2004/2005: 6.085 2005/2006: 12.353

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 11 nov 2006 20:09
door flappie
en de door u opgegeven stand die klopt ook wat je van de meter afleest.

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 11 nov 2006 22:01
door MaartjeV
Ja, die klopt.
De stand op 16 oktober jl. was 106.392. De stand vandaag (net gekeken) 11 november (dus niet eens een volle maand later is 107.217. Dus zit ik alweer bijna aan de 1000 KWh per maand. U begrijpt wel dat ik nu dus de hele dag voor de meter zit om te kijken wat er allemaal gebeurt. Vanmorgen stond de meter op 107.188 en nu dus ( het is 22.00 uur) op 107.217. Vandaag niemand thuis geweest tot vanmiddag 15.00 uur. Vanf drie uur vanmiddag is de verwarming omhoog gezet (van nachtstand 15,5 gr.) naar 21 gr.). Twee pc's hebben aangestaan. Eten gekookt op gastoestel, gewoon wat lampen aan in huis (kamer, keuken, af en toe boven of op w.c.). Verder koelkast en vanavond de tv. We hebben gedouched (drie personen). Geen wasmachine, geen droger en geen vaatwasser aangehad. Ook geen buitenverlichting aan. Niets bijzonders dus. En toch 29 KWh verbruikt vandaag. Ik moet nog wel wassen en de vaatwasser zou ik ook wel aan willen zetten... maar dan wordt het KWhverbruik nog hoger vandaag! Ik heb uitgerekend dat ik, wil ik aan de 12000 per jaar komen, 32 per dag mag verbruiken....... Nou, zonder elektrisch apparatuur zit ik daar nu al bijna aan.

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 12 nov 2006 10:07
door flappie
Je zou een meterijking kunnen laten uitvoeren. De kosten staan op de site van de netbeheerder.

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 12 nov 2006 10:21
door Ron 2
Je zou een meterijking kunnen laten uitvoeren. De kosten staan op de site van de netbeheerder.
Als je er voor je zelf zeker van bent dat er iets mis is met de meter (en daar lijkt het inderdaad wel op) dan is dat de enige mogelijkheid.
Jammer genoeg proberen de netbeheerders dit te ontmoedigen door hier achterlijk hoge tarieven voor te rekenen en vol te houden dat er met een meter niets mis kan zijn. Terwijl dit toch echt wel voorkomt.

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 12 nov 2006 12:29
door MaartjeV
Hallo Ron2

Ja, het kan haast niet anders dan dat de meter kapot is. Ik heb echt alles gedaan om te testen en te vergelijken. Ik ga zelfs geloven dat ik hier al zo lang als ik hier woon (sinds 2000) teveel heb betaald. Mijn energieverbruik was altijd al redelijk hoog in vergelijking met anderen, maar ja... je gaat toch denken dat het bij jou ligt. Dit jaar was het zo extreem hoog, dat dat zeker weten niet kan.
Vannacht gingen we naar bed om 1.30 uur. De meter stond op 107.124 en vanmorgen stonden we om 11.30 uur op. Er heeft niets aangestaan vannacht dan de koelkast, drie wekkerradio's en de cv-ketel die om 8 uur aanging vanmorgen. De meter stond om 11.30 uur op 107.144. Dat betekent dat we vannacht 12 kWh hebben verbruikt. Nu is het 12.22 en heb ik toch maar een machine met was aangezet (kort programma op 30 gr.) en de vaatwasser. Verder deze p.c. en de t.v. staat aan. De vaatwasser draait sinds een kwartier en de wasmachine een half uur. De meter staat nu op 107.156...
Morgenvroeg komt er een installateur kijken, dit is geregeld via de woningstichting waar ik deze woning van huur. Als het niet aan hun ligt, dan moet ik uiteraard betalen. Kan er nog wel bij... Van 92 euro voorschot per maand, naar 217 per maand met bijbetaling van 1200 euro....

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 12 nov 2006 13:44
door Ron 2
Je verbruik kun je natuurkijk niet echt meten als de wasmachine e.d. aanstaan, dat is een momentopname van hoog verbruik en schroeft het gemiddelde enorm op.
Ons weekverbruik ligt nu rond de 90, zomers met langer licht rond de 80, dat zijn gemiddelden, maar de verschillen per week zijn niet echt groot.
Per week kun je dus een redelijk beeld krijgen.
Jouw verbruik ligt drie keer zo hoog en dat moet een oorzaak hebben.
Ik hoop dat er iets uit de controle komt en dat ze, als ze gaan herberekenen ook voorgaande jaren meenemen.

Misschien kun je zelf al eens in je historie duiken, in welk jaar begon het te stijgen?
Een zekere stijging heb je natuurlijk altijd, de kinderen worden groter en gebruiken wat meer stroom (tv. op kamer?), vroeger had je misschien geen vaatwasser, geen pc.

Bij ons was dit verloop steeds verklaarbaar, aanschaf waterbed, wasdroger, vaatwasser, tweede pc etc. etc. Toen het waterbed er na 10 jaar uitging werd het verbruik het er erop ook zo'n 15% lager. :P
Inmiddels gebruiken we met zijn vieren rond de 4600 per jaar en ik heb gisteren wat zitten rekenen en schat dit op een 60 euro per maand.

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 13 nov 2006 13:24
door jetje31
heb zelf het soort gelijk geval meegemaakt een hele hoge oververbruik bij greenchoice eerst dacht ik ook van nou kan niet 1200 euro bijbetalen zit welliswaar op heen hoekwoning en stook meer dan de andere woningen in me straat maar na vorig jaar niet zovee behoeve bij te betalen en wel een bedrag van 7 euro dacht ik ook dit ken onmogelijk datik zoveel verbruikt heb, en inderdaad was ook niet zo want wat bleek en dat zou ik goed nagaan als je overgestapt ben of je netbeheer geeft niet op tijd de juiste opgenomen standen op kan het zijn dat ze inderdaad de geschatte waarde gebruiken om een jaarafreking te maken als je al je papieren heb zou ik gewoon nagaan wat de eindstanden waren van vorig jaar en de dag dat er is opgenomen door een meter opnemer of dat je dit zelf heb doorgeven.

voor de rest raadt ik je echt aan gewoon je history verbruik op te vragen bij het netbeheer en dan alle papieren die je in de loop der tijd tijd heb gehad aan afrekeningen naast elkaar te zetten en te kijken of er iets mis is en dan zorgen dat als de geschatte waarde en de waarde na het opnemen van volgend jaar verschillen dit door te mailen naar greenchoice zodat hun een nieuwe berekening kunnen maken.

want mijn overbruik was welliswaar ongeveer 500 euro ook wel veel maar alles beter dan 1200 euro en nog een advies greenchoice is wat zijn prijzen betreft ook veel duurder wat de stroom betreft, groene stroom mag voor mijn gestolen worden want de korting die je krijgt uiteindelijk eind van het jaar weegt niet op tegen het tekort wat je bij moet betalen.

ik hoop dat ik enigzins heb kunnen bijdragen met een advies, iedergeval als je het gevoel heb dat het niet klopt raadt ik je echt aan om te gaan kijken naar de afrekeningen want ik dacht ook van er word stroom afgetapt of me meter is niet goed maar dat was echt niet het geval gewoon berekenings fouten die jou als klant heel duur komen te staan dus kijk gewoon al je papieren en vooral je verbruiks verleden na en in mijn geval kwam ik al snel achter wat het daadwerkelijke probleem was nou veel succes...groetjes jetje

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 13 nov 2006 15:12
door MaartjeV
Hallo,
Vanmorgen een monteur wezen kijken naar mijn meter en groepenkast. Hij kon niets vinden en meldde zijn constatering dat mijn meter wel erg snel loopt op een hallampje.
Ik heb maar direct daarna om een ijking gevraagd bij mijn netwerkbeheerder. Ik heb voorgaande jaren doorgespit, maar kan eigenlijk niets vinden wat vreemd is. Zag wel dat er vaker een dikke 1000 kWh per maand gemeten is, toen ik eens een paar maanden ben overgestapt. Ik heb toen een paar afrekeningen gehad in een jaar tijd van verschillende leveranciers en vandaar niet gezien dat die rekeningen bij elkaar ook uitkwamen op een behoorlijk jaarbedrag aan stroomverbruik.

Bedankt!

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 13 nov 2006 18:55
door jetje31
Ik hoop echt dat het aan de meter ligt, want ik neem aan dat je wel weet dat als je om een ijking vraagt en er blijkt niets aan de hand te zijn met de meter dat jij zelf voor de kosten moet opdraaien ook iets stoms maar als het lampje te snel knippert hoop ik echt dat het daaraan ligt.

En voor de rest echt altijd je rekeningen goed bewaren en je standen en het liefs gewoon voor jezelf wekelijks of maandelijks bijhouden wat je verbruikt als er iets is ken je sneller aan de bel trekken.

Nou ik hoop dat het tot een goed eind komt, en dat je je gelijk krijgt want het is echt heel vervelend als je voor jezelf weet dat er iets niet klopt en je afhankelijk ben van anderen om het te achterhalen en deze vaak niet gelijk meewerken voor de rest is greenchoice is ook een rare energie leverancier want ook bij hun schort er welliswaar heel wat bij het maken van hun berekening en de laksheid van hun is gewoon irritant want hun kunnen ook gewoon gegevens opvragen bij je netbeheer, en dingen nagaan want als je vorig jaar niet zo een hoog verbruik heb gehad kan het onmogelijk als je apparatuur het zelfde is gebleven zo een hoge oververbruik hebben ieder geval ik ben heel erg benieuwd hoe het afloopt iedergeval gewoon doorzetten.


groetjes..

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 16 nov 2006 23:48
door stephan2
mooie verhalen ja , maar ze zegt toch duidelijk dat haar verbruik in 2 maanden al gigantisch is .. ik zou snel eens een electra kostenmeter aanschaffen kijk maar eens bij conrad.nl
neemt jou meter niet een cijfertje teveel mee met het rond gaan ??
gr stephan

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 17 nov 2006 08:37
door MaartjeV
Hallo,

Vanaf nu houd ik de stand van de meter ook wel in het oog, dat weet ik zeker. Ik heb dat nooit gedaan, keek alleen als ik de meterstand door moest geven, dus ééns per jaar. Ik heb ook geen speciale dure toestellen of rare dingen in huis en heb nooit gedacht aan een eventuele stroomlek of kapotte meter. Ik heb de ijking aangevraagd, het formulier is gisteren gelijk op de post gegaan. Bedrag overgemaakt, want dat moet vooraf. Ik kon kiezen voor meterijking door Essent(dat is de eigenaar van de meter en tevens mijn stroomleverancier) of Kema. Verschil zat dus in de prijs. Essent kost zo'n 190 euro en Kema zo'n 650 euro. Ik heb gekozen voor Essent, het is een flink bedrag wat je vooraf moet betalen. Bovendien ben ik nu toch afhankelijk, dus vertrouwen moet je maar.. By the way, ik heb geen knipperende lampenmeter, ik heb een oude draaischijf. Nu krijg ik als het goed is binnen zeven dagen verder bericht..

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 17 nov 2006 09:36
door Ron 2
dus vertrouwen moet je maar..
Het gekke is dat ik wel vertrouwen heb in de eerlijkheid van de (meeste) energie leveranciers, problemen ontstaan door stupide fouten en starre medewerkers.
Ik denk niet dat ze je bedonderen als er iets met de meter aan de hand is, dan krijg je netjes je geld terug, als je bij Kema laat keuren, dan moet de terugbetaling ook via Essent lopen.

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 17 nov 2006 11:03
door jetje31
Sluit me helemaal bij Ron aan in deze.

Dat short er ook vaak aan de klantenservice die niet meer weet te denken maar dingen blijft lezen uit een database en als het daar staat dan is het toch ook gewoon zo.

maar goed, vaak genoeg bij iedere akafietje die bij een energie leverancier fout gaat ren jij achter de feiten aan terwijl hun in de positie zijn het makkelijker te achterhalen dan jijzelf.

Maar goed waarom dat doen als we op de database kennen vertrouwen, en mochter wat fout zijn gegaan en de klant heeft toch gelijk dan ligt het gewoon aan het apparatuur en tja dat kan wel is gebeuren.

Maar niet wanneer jij dat zegt. Dat hoor je pas als je zelf alles heb lopen uitzoeken voor ze.

iedergeval Ron helemaal waar wat je zegt.

Re: help problemen met eindafrekening

Geplaatst: 17 nov 2006 13:40
door MaartjeV
Ik moet zeggen dat ik tot op heden ook netjes geholpen ben door de Essentmedewerkers. Alles is steeds netjes bijgehouden in hun computers. Dus.. wat het vertrouwen betreft, mag ik eigenlijk niet zeuren. Het is gewoon een kwestie van afhankelijk zijn, das niet makkelijk vind ik.

Bedankt voor jullie reactie's!