Ikbenstil: dat er consumenten zijn die de winkelier proberen te belazeren, zal ik zeker niet ontkennen. Dat er winkeliers zijn, die er een zeer klantonvriendelijke houding op na houden, is ook een feit. Die zien (misschien net als jij) elke klant als een waarschijnlijke mafkees, oplichter; you name it. Verder heb je het de kosten die dat met zich meebrengt en dat een zaak dat allemaal niet kan ophoesten etc; wat dacht van je klant; die zijn zuurverdiende centjes bij jouw besteed ?
Mijn ervaring gaat over een zaak, Fascom; in Utrecht. Daar heb ik een behoorlijke kater van overgehouden. Zeker als je van jezelf zeker weet dat je naar eer en geweten gehandelt heb. Het is al wat jaren geleden, maar toch; dit soort praktijken gebeuren nog steeds.
Het geeft ook aan dat winkeliers amper cq helemaal niet met de klant "meedenken", maar gewoon aan hun lot overlaten.
Mijn 5 maanden oude Yamaha CDRW 4speed, toen nog gekocht voor het lieve sommetje van 1200 gulden, werd niet meer herkend tijdens het opstarten in gezien in windows 98. Loskoppelen en weer aansluiten, veilige mode etc. ; het mocht niet baten. Reden om ermee terug te gaan naar de zaak; daar ik er weinig voor voelde om meerdere dagen zonder pc te zitten; heb ik de Yamaha eruit geschroeft.
(na twee maanden was ik ook al eens teruggeweest; daar data branden op 4x wel lukte, maar audio vreemd genoeg niet. Daar ik op internet meer mensen met dit euvel tegenkwam twijfelde ik of dit een gebrek van het apparaat was; of kinderziekte van de techniek. Dit heb ik besproken met de winkelier/verkoper; die me schaapachtig aanhoorde maar verder geen enkel initiatief toonde om het produkt te testen. Wat zeker niet werd gezegt; meneer, dit klopt dit; we gaan dit eens onderzoeken! Ik, als "dom schaap", ging onverrichte zaken en niet voldaan weg.)
Verhaal uitgelegt en ze zouden ernaar kijken. Zou bericht krijgen als het onderzoeks resultaat bekend was. Twee dagen later, telefoon; ze konden geen gebreken vinden; het apparaat werkte. Blij en verbijsterd ben ik het apparaat gaan ophalen. Kom ik daar, ja dat is dan 25 gulden voor de onderzoeks-kosten. HuH? En mijn garantie dan (1jr)?
Nee, die kosten worden in rekening gebracht vanwege een ongegronde klacht; er is immers niks mis met het apparaat. Nou ja zeg, service noemen ze dat; Ik rij 2x op en neer, betaal 2x parkeerkosten (centrum) omdat ik zonodig een perfect produkt wil laten onderzoeken
Er was wel degelijk sprake van een gegronde klacht, als je de brander niet kan benaderen kan je er ook niks mee. Dit zei ik, langzaam behoorlijk gefrusteert aan het worden door de manier waarom deze mevrouw mij aansprak (en de inhoud). nee, dan had ik maar de hele pc moeten meenemen. Nu, 35 gulden lichter ging ik, wederom met een onbehaaglijk gevoel weg. Met de reparatiebon en bon van aankoop.
De brander weer ingeschroeft, ja hoor hij werkte. oke, was het toch niet helemaal voor niks geweest. Audio branden lukte nog steeds maar op 2x. Afijn, je voelt het al bijna aankomen; Precies 1jr en drie weken later ging de Yamaha helemaal dood; bijna aan het eind van het brandprocess allemaal foutmeldingen. De foutmeldingen wezen naar een defecte laser (googled).
Bonnen maar weer zoeken, maar die waren zoek. Bedoel, ook al is het drie weken na dat jr; zo'n apparaat mag veronderstelt worden langer mee te gaan. Nee, ook hier was ik weer de pineut. De bonnen lagen zeer waarschijnlijk in de auto, die ik enkele mnd. terug verkocht had; aan een handelaar.
Nog wel naar die zaak geweest, maar die waren zoals verwacht onverbiddelijk. Geen bon, geen garantie; nada. Dit terwijl ik al enkele jaren lang regelmatig spullen bij ze gekocht heb. Mag allemaal niet bater; zolang je koopt e betaalt is alles oke, maar o we als er eens iets mis is; daar eindigt hun klantvriendelijkheid al snel. Bij deze zaak koop ik dan ook NOOIT meer, en ieder die dat weten wil zal het horen.
Goede les geweest; dat wel. Als een apparaat nu niet doet wat het belooft; ga ik direct terug!
4 speed = 4speed , en niet 4+2 voor audio (was ook nergens aangegeven in de handleiding/specs).
Ander voorbeeld; een winkelier probeert een arm vrouwtje wijs te maken dat haar Pentium II 350mhz is overleden; terwijl ik alleen maar voor haar de CPU iets had overklokt; even het bios induiken en op default zetten loste al haar problemen op!
Maar nee, die zaak had het "onderzocht" en ze moest toch echt een nieuwe CPU kopen.
Zullen we even doorgana ik ben stil ? want je zit wel constant af te geven op die "perverse consumenten", winkeliers met een dubieuze handelswijze zijn er ook genoeg hoor! En als ik jou zo hoor zal ik ook liever nooit iets bij jou kopen.
Bovendien we praten hier over specifieke gevallen; waarom je je dan steen en been moet beklagen in de generaliserende zin is mij een raadsel.