Ik denk dat ikbenik bedoelt met economische levensduur, de tijd die een apparaat gemiddeld meegaat. Die gemiddelden zijn geen nattevingerwerk, maar gebaseerd op langdurige ervaringen.
Even een misvatting uit de wereld helpen:
Met de economische levensduur wordt niet de verwachte technische levensduur mee bedoeld.
Aan de economische levensduur kun je niet zien hoelang een product meegaat.
Met de economische levensduur wordt bedoeld de periode waarin de producten vervangen worden.
Dus met het afschrijven wordt hetzelfde mee bedoeld.
Het is niets anders dan de periode waarin gespaard wordt voor een nieuw product.
Voor mobiele telefoons is dit 2 jaar.
Want de meeste mensen vervangen om de twee jaar hun mobiele telefoon.
Afschrijven doe je als particulier niet, wel als zakelijk gebruiker. Voor het gemak kun je dat echter als particulier ook doen, omdat je dan gemakkelijker kunt bepalen of je na een bepaalde periode goedkoper uit bent met het compleet vervangen van je apparatuur dan wel het uitbreiden met bijvoorbeeld een grotere harddisk of groter intern geheugen.
De meeste particulieren schrijven niets af.
Maar de lengte van de economische levensduur wordt inderdaad door de marktwerking bepaald en ook naar het koopgedrag.
Voor computers is dit 3 jaar, voor mobiele telefoons is dit 2 jaar, voor LCD/Plasma-tv's is dit 5 jaar.
Wat mij opvalt is dat de winkelier een bepaalde periode moet zeggen waarin hij garandeerd dat je zonder problemen van een product moet genieten. En als er in die periode iets mis gaat, dan wordt de winkelier bij de ballen gegrepen en voor oplichter uitgemaakt, omdat hij ondeugelijke producten levert.
Sorry! Aan zulke onzin doe ik niet mee.
Niemand kan keiharde garanties afgeven dat een tv in 3 jaar nooit problemen zal geven!
Dit is de grootste onzin die er bestaat! Niemand kan dat, dus zal ik zulke garanties en zulke uitspraken ook nooit doen.
Ik moet dus van de consumentenorganisaties de keiharde garantie geven dat een harde schijf dus in 3 jaar NOOIT zal crashen of defect gaat!
De consumentenorganisaties eisen dit, jullie als consumenten eisen dit, de geschillencommissies eisen dit.
Maar ik verdom het om zulke uitspraken te doen en zulke garanties te geven.
De reden is simpel.
Ik kan dat niet garanderen. Niemand op deze aardkloot kan dat.
Dus stop met die onmogelijke eisen te stellen![/quote]