LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DELL COMPUTERS

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: DELL COMPUTERS

Ongelezen bericht door ikbenik »

Bij Dell geen uitzonderingen: binnen de garantietermijn is Dell gewoon degene die de service moet verlenen om een mankement op te lossen. Da's het enige aanspreekpunt voor de Dell-klant. Punt.
Als Dell een computer levert met 2 DVI aansluitingen waarbij de oude VGA aansluiting niet wordt ondersteund en deze ook niet via een speciale adapter kan worden aangesloten, en je wilt daar een andere monitor op aansluiten met alleen een VGA aansluiting, dan is Dell daar niet aansprakelijk en verantwoordelijk voor.

Als ze een computer leveren waarbij het moederbord niet met het geheugen overweg kan, dan zijn ze daar wel weer verantwoordelijk voor.
En dat zal jij wel bedoelen.

DennisThePennis

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Als Dell een computer levert met 2 DVI aansluitingen waarbij de oude VGA aansluiting niet wordt ondersteund en deze ook niet via een speciale adapter kan worden aangesloten, en je wilt daar een andere monitor op aansluiten met alleen een VGA aansluiting, dan is Dell daar niet aansprakelijk en verantwoordelijk voor.
Nee, de enige service die Dell dan kan verlenen is om dit duidelijk te maken aan de klant en de oplossing te bieden door tegen meerprijs een andere videokaart te leveren. Klant kan dan zelf kiezen om de VGA-compatibele kaart bij Dell aan te schaffen of bij iemand anders.
Als ze een computer leveren waarbij het moederbord niet met het geheugen overweg kan, dan zijn ze daar wel weer verantwoordelijk voor. En dat zal jij wel bedoelen.
Yup.

Prikker

Ongelezen bericht door Prikker »

Bespaar jezelf heel veel (D)ellende, bestel je pc ergens anders dan bij Dell.

Ik zal niet zeggen dat Dell per sé slechte computers levert, maar zodra er iets mis is of je gebruik moet maken van de helpdesk, retourzendmogelijkheiden wordt je gigantisch op kosten gejaagd en maandenlang met een kluitje in het riet gestuurd. Het servicebeleid is een RAMP !

Hier zijn al diverse draden over, dus gebruik de zoekfunktie en je zult vinden.

DennisThePennis

Ik zal niet zeggen dat Dell per sé slechte computers levert, maar zodra er iets mis is of je gebruik moet maken van de helpdesk, retourzendmogelijkheiden wordt je gigantisch op kosten gejaagd en maandenlang met een kluitje in het riet gestuurd. Het servicebeleid is een RAMP!
Zo is het. Het is dus een risico dat je neemt als je een Dell aanschaft. Het overgrote deel van de mensen met een probleemloze Dell (waaronder ik) zijn natuurlijk dik tevreden met zo'n PC die meestal voor weinig op de kop getikt wordt als je de acties een beetje bijhoudt. Maar er is ook een redelijke grote groep ontevreden mensen die gebruik hebben moeten maken van de belabberde service van Dell.

Bassie12

Ongelezen bericht door Bassie12 »

Geen problemen met Dell!! Kreeg een computer die niet werkte. Heb de service desk gebeld: Dell kwam 'm ophalen toen ze een nieuwe leverden.

OPGELOST!!!!

Bassie

DennisThePennis

Geen problemen met Dell!! Kreeg een computer die niet werkte.
Eigenlijk wel lullig dat je in eerste instantie een niet-werkende PC gekregen hebt van Dell. Het is nl. een hele kleine moeite om het systeem even te testen voordat het verzonden wordt. Dell systemen worden nota bene geleverd met het OS voorgeinstalleerd!

ikbenik

Geen problemen met Dell!! Kreeg een computer die niet werkte.

Geen problemen met Dell?

Dus je hebt geen problemen met Dell?

En die computer die je kreeg dan?

Die deed het niet, en je hebt er geen problemen mee?

Als je een nieuwe computer krijgt en die doet niets, dan heb je een heel groot probleem!

Achja, met troep kun je dit wel verwachten!

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

DennisThePennis schreef:Zolang Dell gewoon de verantwoordelijkheid neemt voor wat zij verkopen (niet meer en niet minder) dan is hier niets aan de hand. Zo kan Dell zich vanwege de ontploffende accu's bij laptops ook niet verschuilen achter zijn leverancier Sony, aangezien de accu bij de Dell laptops verkocht is.
Het gaat hier om een gebrek waarbij de veiligheid in het geding is, dan gelden er afwijkende regels. Volgens artikel 24 BW 7 hoeft de verkoper de schade dan niet te betalen, maar moet je bij de product zijn. Dit scheint te gelden bij een bedrag hoger dan 500 euro.
DennisThePennis schreef:Indien alleen nadrukkelijk bij de verkoopovereenkomst aangegeven wordt (in de algemene voorwaarden dus) dat het aanspreekpunt voor garantiegevallen niet degene is met wie je de verkoopovereenkomst sluit, kan hiervan afgeweken worden. Denk bijv. aan een Playstation gameconsole die je koopt bij de Bart Smit, na de twee weken omruilgarantie loopt de garantie verder via Sony. Of die Asus laptop die je koopt bij de MyCom, na de omruiltermijn loopt de garantie gewoon via Asus.
Nee dat kan niet want dit is een verboden beding. Bart Smit kan wel willen dat de consument naar de fabriant toe gaat, maar het dwangrecht voor ziet er in dat dit niet mag afdwingen dat de consument direct naar de fabrikant gaan ipv de winkelier. Daarnaast geld er ook nog zo iets als een wettelijke garantie van zes maanden. Artikel 18 BW 7 MyCom handeld de zaak overgens anders af dan Bart Smit. Zij verwijzen de consument niet dwangmatig door naar de fabrikant. Altans dat maak ik op uit de AV.
ikbenik schreef:Als Dell een computer levert met 2 DVI aansluitingen waarbij de oude VGA aansluiting niet wordt ondersteund en deze ook niet via een speciale adapter kan worden aangesloten, en je wilt daar een andere monitor op aansluiten met alleen een VGA aansluiting, dan is Dell daar niet aansprakelijk en verantwoordelijk voor.
Dell is verantwoordelijk wanneer de koper meld dat deze zijn oude monitor te willen houden. De koop kan in dat geval vernietigt worden op grond van dwaling (228 BW 6) als het product niet kan samen werken met de oude monitor. De koper heeft aan zijn meldingsplicht voldaan, maar de verkoper is dan te kort geschoten in zijn onderzoeksplicht.

ikbenik

Dell is verantwoordelijk wanneer de koper meld dat deze zijn oude monitor te willen houden. De koop kan in dat geval vernietigt worden op grond van dwaling (228 BW 6) als het product niet kan samen werken met de oude monitor. De koper heeft aan zijn meldingsplicht voldaan, maar de verkoper is dan te kort geschoten in zijn onderzoeksplicht.
Als de verkoper duidelijk heeft aangegeven dat op de videokaart alleen monitoren kunnen worden aangesloten met een DVI-aansluiting, dan kan de klant daar later niet op terugkomen als hij later aangeeft dat de monitor alleen een VGA-plug heeft.
Hoe het probleem dan moet worden opgelost, is niet het probleem van de verkoper.

Als de verkoper verzuimd heeft om dit aan de klant aan te geven, of dat de klant hier specifiek om gevraagd heeft, dan moet de winkelier dit wel oplossen en heb je gelijk.

Echter wil ik nog het volgende opmerken:
Er zijn consumenten die totaal niets loslaten wat hun wensen zijn en gewoon hun mond houden. Als verkoper zijnde maak ik dat heel soms mee.
Of domweg een hele hoop zaken echt voor de verkoper verzwijgen.
Sommige klanten worden dan ook heel geïriteerd doordat het in hun ogen niet snel genoeg gaat en dat de winkelier niet alles hoeft te weten.

Of van die klanten die als je alles gevraagd hebt en de computer geleverd hebt, dat die nog met een lijst met wensen komen en dat het één en ander nog verandert moet worden, op de kosten van de winkelier!

De verkoper heeft een vraag en onderzoeksplicht, maar de klant heeft ook een meldingsplicht.

DennisThePennis

Nee dat kan niet want dit is een verboden beding. Bart Smit kan wel willen dat de consument naar de fabriant toe gaat, maar het dwangrecht voor ziet er in dat dit niet mag afdwingen dat de consument direct naar de fabrikant gaan ipv de winkelier. Daarnaast geld er ook nog zo iets als een wettelijke garantie van zes maanden. Artikel 18 BW 7 MyCom handeld de zaak overgens anders af dan Bart Smit. Zij verwijzen de consument niet dwangmatig door naar de fabrikant. Altans dat maak ik op uit de AV.
Rechtshalve zul je wel gelijk hebben, maar practisch gezien is het ook veel handiger als je met een defecte Playstation direct contact opneemt met Sony, omdat de Bart Smit er dan onnodig tussen moet gaan zitten. Kom je er niet uit met Sony, dan is er altijd nog Bart Smit om te "bemiddelen".

alfatrion

Aan de ene kant is handig als de fabrikant die mogelijkheid bied. Zeker in het geval van een koop op afstand. Je hebt dan een tijdwinst van een aantal dagen.

Aan de andere kant is het lastig. Je rechtspositie is bij de winkelier goed beschermd, maar minder bij de fabrikant. Dit heeft het grootste effect bij een winkelier die is aangesloten bij een geschillencommissie. Daar kun je niet meer aankloppen als je het product direct hebt aangeboden aan de fabrikant en er is iets mee mis gegaan of het duurd te lang.
Er zijn consumenten die totaal niets loslaten wat hun wensen zijn en gewoon hun mond houden.
Dat is hun goed recht. De consequentie daar van is dan wel voor hen. Zo had ik zelf bijna een video kaart zonder VGA aansluiting gekocht. Het was mij niet goed duidelijk wat DVI was. Nu heb er een met beiden.

ikbenik

Quote:
Rechtshalve zul je wel gelijk hebben, maar practisch gezien is het ook veel handiger als je met een defecte Playstation direct contact opneemt met Sony, omdat de Bart Smit er dan onnodig tussen moet gaan zitten. Kom je er niet uit met Sony, dan is er altijd nog Bart Smit om te "bemiddelen".
Sommige diensten van de fabrikanten lopen via de consumenten zelf en niet via de winkelier.

Er zijn consumenten die beweren dat je als consument zijnde zelf bepaald of een dienst rechtstreeks via de consument of via de winkelier moet lopen.
Dus als zij zeggen:
De fabrikant komt er bij mij niet in. Het moet maar via de winkelier lopen, want ik het niets met de fabrikant te maken!
Dit mag dan wel een recht zijn, maar het zegt meer dan genoeg over de arogante houding van die consument!

Quote:
Er zijn consumenten die totaal niets loslaten wat hun wensen zijn en gewoon hun mond houden.

Dat is hun goed recht. De consequentie daar van is dan wel voor hen.
Ik heb ook van die klanten meegemaakt die hun kop houden over hun wensen.
Echter beginnen ze achteraf te zeuren en dan deug je als winkelier niet.

En de wetgever wilt zulke consumenten ook beschermen!

Als zulke klanten bij mij komen en ze beginnen te zeuren, is mijn antwoord:

Had je er maar eerder mee moeten komen!
En denk maar niet dat ik het kosteloos ga herstellen!

alfatrion

De fabrikant komt er bij mij niet in. Het moet maar via de winkelier lopen, want ik het niets met de fabrikant te maken!
Dit mag dan wel een recht zijn, maar het zegt meer dan genoeg over de arogante houding van die consument!
Met de houding van deze consumenten is anders niets mis, maar wel met de houding van de winkeliers die de consument oplichten door aan te geven dat zij niet bij hem moet wezen of dat hij uitsluitend bemiddeld met de fabrikant.

ikbenik

Met de houding van deze consumenten is anders niets mis, maar wel met de houding van de winkeliers die de consument oplichten door aan te geven dat zij niet bij hem moet wezen of dat hij uitsluitend bemiddeld met de fabrikant.
In het verleden vonden de consumenten het helemaal niet erg als de fabrikant werd ingeschakeld en dat de speciale servicedienst van de fabrikant bij de mensen thuis kwamen om de storing op te sporen en op te lossen.

Want daar is helemaal niets mis mee.
Of de winkelier het nu doet of de fabrikant, als het probleem maar wordt opgelost.
Tegenwoordig zijn er steeds meer consumenten die zeggen dat de monteur van de winkelier welkom is, maar dat ze de monteur van de fabrikant totaal niet binnenlaten, omdat ze zeggen dat ze niets te maken hebben met de fabrikant.

En dat vind ik een hele arogante houding van de consumenten.

Daarintegen zijn er ook winkeliers die totaal zelf niets doen en alle verantwoordelijkheid afschuiven op de fabrikant. En dat is ook weer niet goed. En ik denk dat je dat bedoelt.

alfatrion

Dat er winkels zijn die het product in ontvangst te nemen in slechts een deel van het verhaal. Er zijn ook winkels die het product naar de fabrikant op sturen en zich achter de fabrikant schuilen als deze met een smoesje het product niet wil repareren. Of als het te lang (maanden) duurt dan beweren dat dit overmacht is. Of het hanteren van algemene voorwaarden die vol staan met verboden bedingen. Dit alles leid er toe dat een hoop consument niet krijgen waar ze recht op hebben.

jacbigboss

Ongelezen bericht door jacbigboss »

ik heb zelf een DELL labtop ging gelijk al kapot op de dag van aankomst!!!!!!!!!!!!! Ik kreeg binnen 5 dagen weer een nieuwe toe gestuurt zonder mekeren prima service hij werkt sind anderhalf perfect [/b]

ikbenik

Of als het te lang (maanden) duurt dan beweren dat dit overmacht is.
Soms is het de laksheid van de winkelier.

Maar soms is het echt overmacht.
Ik heb ook wel eens een paar maanden moeten wachten op een onderdeel.
Daar kun je echt helemaal niets aan doen.

Ik ook wel eens meegemaakt dat een klant een product besteld had en dat de uiteindelijke levertijd ongeveer 3 maanden was.
De vracht werd aan de Chineze grens tegengehouden.

Soms is het echt overmacht.

Nu vind ik persoonlijk dat je niet altijd kunt zeggen dat het niet het probleem is van de consument en dat de winkelier het altijd gemakkelijk op kan lossen.

Waar het om gaat is dat er steeds meer geroepen wordt dat de consument niet beperkt mag worden en dat de consument geen overlast mag hebben en ondervinden.

Dus als het bestelde onderdeel achteraf een lange levertijd heeft, vinden sommige mensen dit totaal onacceptabel!
Maar als detaillist kun je net als de klant alleen maar wachten.

alfatrion

Ik heb ook wel eens een paar maanden moeten wachten op een onderdeel.
Dit is geen overmacht. Uit de rechtzaak tussen Dell en HCC: "Zo vallen stakingen, problemen met leveranciers, transport en productie en valutakoersschommelingen niet onder het begrip overmacht en komen zij normaal gesproken voor risico van de verkoper." Duurt de reparatie te lang en is vervanging niet mogelijk dan staat de deur open voor de klant om de koop te ontbinden.

ikbenik

Duurt de reparatie te lang en is vervanging niet mogelijk dan staat de deur open voor de klant om de koop te ontbinden.

Dit geldt niet als een klant bij mij komt voor een reparatie.
Dan zijn de onderdelen besteld op bestelling en dan is de klant verplicht de onderdelen af te nemen.

Als detaillist kan ik zulke bestellingen ook niet anuleren.

alfatrion

Komt de consument naar u voor een reparatie van een door u verkocht product dan werkt het zoals ik eerder vertelde op grond van art 21 en 22 BW 7. Blijkens artikel 6 BW 7 mag hier niet in het nadeel van de consument worden afgeweken.

Komt de consument naar u voor een reparatie van een door een derde verkocht product dan geld dat deze de verkoper nog een laatste kans moet geven, een ingebrekenstelling, met een redelijke termijn tot nakoming. Na deze periode is de verkoper in verzuim en kan de overeenkomst worden ontbonden. Dit op grond van artikel 74, 82 en 265 BW 6. Blijkens 236 sub b BW 6 mag hier niet in de algemene voorwaarden in het nadeel van de consument worden afgeweken.
Als detaillist kan ik zulke bestellingen ook niet anuleren.
Dat is heel vervelend, maar niet het probleem van de consument.

Gesloten