Dell is verantwoordelijk wanneer de koper meld dat deze zijn oude monitor te willen houden. De koop kan in dat geval vernietigt worden op grond van dwaling (228 BW 6) als het product niet kan samen werken met de oude monitor. De koper heeft aan zijn meldingsplicht voldaan, maar de verkoper is dan te kort geschoten in zijn onderzoeksplicht.
Als de verkoper duidelijk heeft aangegeven dat op de videokaart alleen monitoren kunnen worden aangesloten met een DVI-aansluiting, dan kan de klant daar later niet op terugkomen als hij later aangeeft dat de monitor alleen een VGA-plug heeft.
Hoe het probleem dan moet worden opgelost, is niet het probleem van de verkoper.
Als de verkoper verzuimd heeft om dit aan de klant aan te geven, of dat de klant hier specifiek om gevraagd heeft, dan moet de winkelier dit wel oplossen en heb je gelijk.
Echter wil ik nog het volgende opmerken:
Er zijn consumenten die totaal niets loslaten wat hun wensen zijn en gewoon hun mond houden. Als verkoper zijnde maak ik dat heel soms mee.
Of domweg een hele hoop zaken echt voor de verkoper verzwijgen.
Sommige klanten worden dan ook heel geïriteerd doordat het in hun ogen niet snel genoeg gaat en dat de winkelier niet alles hoeft te weten.
Of van die klanten die als je alles gevraagd hebt en de computer geleverd hebt, dat die nog met een lijst met wensen komen en dat het één en ander nog verandert moet worden, op de kosten van de winkelier!
De verkoper heeft een vraag en onderzoeksplicht, maar de klant heeft ook een meldingsplicht.