LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Moederboard
Re: Moederboard
Tja ,maar het staat wel in de bij geleverde gebruikershandleiding.
In uw geval als het idd om het moederboard gaat zullen de elko`s/condensatoren wel bol staan.
Ik zou proberen een coulance regeling te treffen met de verkopende partij
In uw geval als het idd om het moederboard gaat zullen de elko`s/condensatoren wel bol staan.
Ik zou proberen een coulance regeling te treffen met de verkopende partij
maar als een technische levensduur 6 jaar is zou er in deze periode de "normale" slijtage binnen zodanige normen moeten zijn dat het geen probleem oplevert voor de werking van het aparaat. Is dat wel zo, dan is de technische dus veel korter.In de garantieperiode heb je recht op gratis vervanging of reparatie als de oorzaak te wijten is aan een fabricagefout.
Normale slijtage en als de oorzaak verkeerd gebruik is, dan valt dat niet onder garantie.
Één van de belangrijkste redenen dat een moederbord niet lang meegaat is dat bij de montage of dat de mensen laten met de vingers aan de chips gaan zitten.maar als een technische levensduur 6 jaar is zou er in deze periode de "normale" slijtage binnen zodanige normen moeten zijn dat het geen probleem oplevert voor de werking van het aparaat. Is dat wel zo, dan is de technische dus veel korter.
Waar de chips helemaal niet tegen kunnen is statische electriciteit!
Een ander oorzaak is geen onderhoudt. Dus de computers worden niet op tijd schoongemaakt en stofvrij gemaakt.
Vooral harde schijven en voedingen willen hierdoor nog wel eens bezwijken.
Daarnaast voldoende koeling. Je moet ervoor zorgen dat de computer van binnen voldoende gekoeld wordt.
Nee, de winkelier is wettelijk verplicht om gedurende die vijf jaar het product kosteloos te repareren en heeft bij verlenging van de levensduur recht op een gebruikersvergoeding. De achterliggende wettelijke grond hier voor is dat de winkelier een deugelijk product moet leveren. Een product dat de technische levensduur niet haalt is een ondeugelijk product omdat het niet de eigenschappen bezit die deze hoort te bezitten. Winkeliers zijn hier echter niet zo happig op, zodat consumenten moeten aandringen of naar de rechter stappen. Dat laatste is kostbaar voor beiden partijen.Caitlin schreef:Dus als ik een wasautomaat zou kopen die technisch gezien minstens 5 jaar mee moet gaan en het ding gaat na de garantieperiode van een jaar kapot dat ik dan de volle pond aan reparatiekosten moet betalen?
Klopt, beetje onderhoud kan geen kwaad na een aantal jaar. Maar ik moet zeggen dat mijn oude computer (niet bijgehouden en onder de dotten stof) prima werkte, alleen een verntilator ging kaduuk. Nieuwe computer heeft speciale filters e.d. heerlijk.
Maar goed, ik hoop voor u dat er snel duidelijkheid over het euvel komt. Hier kunnen we verder ook niet veel meer helpen aangezien er toch echt op de plaats zelf onderzocht dient te worden.
Maar goed, ik hoop voor u dat er snel duidelijkheid over het euvel komt. Hier kunnen we verder ook niet veel meer helpen aangezien er toch echt op de plaats zelf onderzocht dient te worden.
Dit geldt voor de economische levensduur en niet voor de technische levensduur.Nee, de winkelier is wettelijk verplicht om gedurende die vijf jaar het product kosteloos te repareren en heeft bij verlenging van de levensduur recht op een gebruikersvergoeding. De achterliggende wettelijke grond hier voor is dat de winkelier een deugelijk product moet leveren. Een product dat de technische levensduur niet haalt is een ondeugelijk product omdat het niet de eigenschappen bezit die deze hoort te bezitten. Winkeliers zijn hier echter niet zo happig op, zodat consumenten moeten aandringen of naar de rechter stappen. Dat laatste is kostbaar voor beiden partijen.
Vooral in de computerbranche is het moeilijk om na 3 jaar nog de gelijke onderdelen te verkrijgen.
Nope voor de technische levensduur. "Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten." 7:17 BW De economische levensduur is geen eigenschap van het product, want dit is iets tussen koper en de belastingsdienst.Dit geldt voor de economische levensduur en niet voor de technische levensduur.
Ik heb vandaag gebeld hoe de zaken ervoor stonden en men antwoordde dat het inderdaad aan het moederboard ligt en dat deze zal worden vervangen.
Ik heb toen gelijk gezegd dat ik aanneem dat hier geen kosten aan verbonden zijn i.v.m. de fabrieksgarantie van 3 jaar.
Men was een beetje stil en verbaasd aan de andere kant van de lijn en gaf toen toe dat er alleen verzendkosten betaald moesten worden.
Ik heb zo'n vermoeden dat wij anders weer de volle pond hadden moeten betalen want ook met de videokaart die vorig jaar kapot ging heeft mijn zoon de volle pond moeten betalen,maar dat heeft nog een staartje want toen ik hier gelijk naar vroeg zei men dat zij dit uit zouden zoeken want als het goed is had dit ook kosteloos gedaan moeten worden maar er is toen wel €305,- uit zijn zak geklopt.
Ik heb toen gelijk gezegd dat ik aanneem dat hier geen kosten aan verbonden zijn i.v.m. de fabrieksgarantie van 3 jaar.
Men was een beetje stil en verbaasd aan de andere kant van de lijn en gaf toen toe dat er alleen verzendkosten betaald moesten worden.
Ik heb zo'n vermoeden dat wij anders weer de volle pond hadden moeten betalen want ook met de videokaart die vorig jaar kapot ging heeft mijn zoon de volle pond moeten betalen,maar dat heeft nog een staartje want toen ik hier gelijk naar vroeg zei men dat zij dit uit zouden zoeken want als het goed is had dit ook kosteloos gedaan moeten worden maar er is toen wel €305,- uit zijn zak geklopt.
Deze winkelier wil gewoon gemakkelijk geld verdienen. Hij verkoopt u een ondeugelijk product, laat u daar geld voor betalen en stuurt het zelf op naar de fabrikant die zonder probleem het gratis repareert.
De verzendkosten vallen onder gevolgschade en die zijn wettelijk gezien ook voor de winkelier. Deze had u immers ook niet gehad bij een deugelijk product.
Een tip: voer de communicatie met de winkelier schriftelijk. Wat men via de telefoon door geeft kan men achteraf makkelijk ontkennen.
Let er op dat de zaak over de 305 euro niet verjaard. Hier staat een termijn van vijf jaar. Dit kunt u stuiten met vijf jaar door ze aan te manen voor de 305 euro of ze een stuitingsbrief te sturen.
De verzendkosten vallen onder gevolgschade en die zijn wettelijk gezien ook voor de winkelier. Deze had u immers ook niet gehad bij een deugelijk product.
Een tip: voer de communicatie met de winkelier schriftelijk. Wat men via de telefoon door geeft kan men achteraf makkelijk ontkennen.
Let er op dat de zaak over de 305 euro niet verjaard. Hier staat een termijn van vijf jaar. Dit kunt u stuiten met vijf jaar door ze aan te manen voor de 305 euro of ze een stuitingsbrief te sturen.
Bedankt voor uw antwoord en ik houd het goed in de gaten want ik voel me toch wel behoorlijk in de maling genomen door deze winkelier,wat ik ook weer niet begrijp want Dimension staat erom bekend dat ze goede service geven.
Is het zeker dat hij de verzendkosten niet hoeft te betalen en waar kan ik wat bewijs betreft mee aankomen hierover bij de winkelier?
En wat is een stuitingsbrief?Sorry maar ik heb er nog nooit over gehoord.
Is het zeker dat hij de verzendkosten niet hoeft te betalen en waar kan ik wat bewijs betreft mee aankomen hierover bij de winkelier?
En wat is een stuitingsbrief?Sorry maar ik heb er nog nooit over gehoord.
Zelfs bij fabrieksgarantie hoef je geen verzendkosten te betalen!Is het zeker dat hij de verzendkosten niet hoeft te betalen en waar kan ik wat bewijs betreft mee aankomen hierover bij de winkelier?
Als winkelier heb je soms wel zulke kosten, maar ik reken deze in de garantieperiode nooit door aan de klant.
Je schrijft dat je dit als winkelier niet doet,maar is dit uit klantvriendelijkheid of mag je gewoon deze kosten vragen/eisen?
Wat als Dimension zegt dat er toch verzendkosten betaald moeten worden en als ik dit niet doe het apparaat niet mee krijg?
En ik vraag mij ook af hoe het dan weer zit met de garantietermijn van het nieuwe moederboard dat er in gezet wordt.
Wordt dan de termijn aangehouden van aankoop van het oude moederboard?
Wat als Dimension zegt dat er toch verzendkosten betaald moeten worden en als ik dit niet doe het apparaat niet mee krijg?
En ik vraag mij ook af hoe het dan weer zit met de garantietermijn van het nieuwe moederboard dat er in gezet wordt.
Als er geen bijbetaling plaatsvindt, dan zal het oude garantietermijn en de overige termijnen gewoon gehandhaaft blijven.En ik vraag mij ook af hoe het dan weer zit met de garantietermijn van het nieuwe moederboard dat er in gezet wordt.
Als er een bijbetaling plaatsvindt, dan zal er een nieuwe garantietermijn aanvangen.
Hoe het juridisch precies in elkaar zit weet ik eerlijk gezegd niet.Je schrijft dat je dit als winkelier niet doet,maar is dit uit klantvriendelijkheid of mag je gewoon deze kosten vragen/eisen?
Volgens mij mag er in de garantieperiode géén kosten in rekening worden gebracht, mits dat de schade niet door de consument zelf veroorzaakt is.
Ik breng geen kosten in rekening in de garantieperiode, puur omdat ik persoonlijk vind dat als het een gegronde garantieclaim is, dat de klant dan ook totaal géén kosten hoort te hebben.
Dat is een hele moeilijke vraag. Als iemand de poten stijf houdt, heb je een probleem.Wat als Dimension zegt dat er toch verzendkosten betaald moeten worden en als ik dit niet doe het apparaat niet mee krijg?
Ik wacht dan maar gewoon af maar het geld van de videokaart zal men hoe dan ook terug moeten geven.
Wat een gedoe allemaal en waarom moet je altijd zelf overal achteraan om te weten wat je rechten zijn als consument terwijl de winkelier volgens mij dondersgoed weet hoe de vork in de steel zit.
Wat een gedoe allemaal en waarom moet je altijd zelf overal achteraan om te weten wat je rechten zijn als consument terwijl de winkelier volgens mij dondersgoed weet hoe de vork in de steel zit.
Een stuitingsbrief is een brief waarin u aangeeft dat u nog altijd aanspraak maakt op die 305 euro. Als de winkelier zijn poten stijf houd dan moet u naar de rechter en die zal na verjaren van uw zaak oordelen dat de winkelier geen verplichting meer heeft om de 305 euro terug te betalen. Maar indien u een stuitingsbrief heeft gestuurd veranderd dat. Naar de rechter gaan is overgens wel duur. Het kan zo 1000 euro kosten.
Ik hoop dat dit niet nodig is en de winkelier gewoon aan zijn verplichting voldoet.
Ze zijn er mee bezig om het na te kijken en ik zou het zo gauw mogelijk te horen krijgen.
Ze zijn er mee bezig om het na te kijken en ik zou het zo gauw mogelijk te horen krijgen.
NL --> Moederbord
EN ---> Motherboard
?? ---> Moederboard
Kom je natuurlijk vaker tegen, maar toch een vreemde combinatie vinden jullie niet?
EN ---> Motherboard
?? ---> Moederboard
Kom je natuurlijk vaker tegen, maar toch een vreemde combinatie vinden jullie niet?
Voeg daar ook nog modderbord aan toe.
Zie: o.a
http://home.casema.nl/richardbakker/har ... rboard.htm
http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/568
Laten we het in Nederland maar houden op moederbord of anders motherboard (vaak afgekort tot mobo), hoewel ik persoonlijk mainboard of system board of systeembord beter vind.
http://home.casema.nl/richardbakker/har ... rboard.htm
http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/568
Laten we het in Nederland maar houden op moederbord of anders motherboard (vaak afgekort tot mobo), hoewel ik persoonlijk mainboard of system board of systeembord beter vind.
Wat maakt het uit,voorlopig weet iedereen wat ik bedoel en daar gaat het tenslotte om.