LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
rsdejong
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2007 10:27

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door rsdejong »

Beste John,

In de e-mail die zij sturen erkennen zij inderdaad schriftelijk de financiele consequenties. Die drie procent tikt zeker aan, ik ben alleen bang dat zij die niet voelen, maar in plaats daarvan hun geldverstrekker. We zijn bang dat hun bank alleen een andere agenda heeft omdat zij het ook zat worden en op geld zitten te wachten.

Je schreef eerder over beslag leggen op de woning.
Wat is daar voor nodig? En hoe kunnen we dat het beste aanpakken?

Wederom bedankt voor je advies.

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.

rsdejong
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2007 10:27

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door rsdejong »

Het goede nieuws is dat het hoogstwaarschijnlijk a.s. vrijdag 2 februari door gaat. De verkoper schijnt het huis uit te zijn.
Het slechte nieuws is, is dat de bank van hun niet akkoord gaat met het inhouden van de schuld, als gevolg van het in gebreke blijven, op de koopsom. Ik heb begrepen dat de hypothecaire schuld op de woning hoger is dan de koopsom waarvoor wij afnemen.
M.a.w. wij moeten de boete maar zelf verhalen op de verkopers.

ruud1967
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:36

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door ruud1967 »

Voordat je jezelf rijk rekent... is het niet de standaard 3 promille per dag ipv 3%. Scheelt aanzienlijk.

Wat betreft het huis zelf en de bank. De notaris doet een verzoek aan de bank tot doorhaling van de hypotheeklast die OP HET HUIS rust.

Als de restschuld aanvaardbaar is voor de bank, zal het huis hypotheekvrij worden opgeleverd en kan jullie levering doorgang vinden. De restschuld blijft staan bij verkopers.

De aanvaardbaarheid is per bank en per hypotheekgever (verkoper dus) verschillend.

De notaris zou hier denk ik al meer over moeten weten, aangezien deze zo'n 3 weken voor levering al de doorhaling moet aanvragen bij de bank. Deze reageren dan ook doorgaans tussen de 1 en 3 weken, afhankelik van drukte.
Als de akte (...) vandaag dus zou passeren (bedenk ik me nu), ach, dan heeft mijn punt al geen zin meer. Wilde zeggen dat de notaris dit zou moeten weten. Zonder doorhaling kan hij niet passeren.

We horen het zo wel dan denk ik!
Gr, ruud

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud1967
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:36

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door ruud1967 »

Normaliter zou de bank daar akkoord mee moeten gaan, echter, -en dat verschilt per bank- hebben ze zich te houden aan (interne) regels en kunnen daardoor alsnog dwars liggen.

Zo kan het gebeuren dat een woning verkocht wordt tegen marktwaarde, maar dat de woning, zoals hun regels zeggen, alsnog geveild moet worden, met een lagere opbrengstwaarde.

Nogmaals, er zijn banken die er wel in meegaan, maar niet standaard. Heb daar ook ervaring mee (helaas).

Enne... als die 3 promille danwel 10% boete op naam van verkoper komt, plus daarbij een restschuld van de bank, dan gaan ze wel erg veel op een kale kip lijken, nietwaar?

Je zegt dat de bank er nauw bij betrokken is, dus dan zullen ze er vast wel akkoord mee gaan. Die doorhaling zal geen probleem opleveren, anders had dat weken terug al bekend moeten zijn gemaakt door de notaris. Overigens adviseer ik niemand om een huis te kopen die niet vrij van hypotheken en beslagen is.
Mvg,
Ruud

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

rsdejong
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2007 10:27

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door rsdejong »

Vandaag is het dan eindelijk gelukt en heb ik met mijn vrouw een handtekening mogen zetten. Eindelijk zijn we de trotse eigenaar van ons eerste koophuisje. Ik heb er al lekker een dag klussen opzitten.

De verkopers waren wel zo laf een volmacht bij de notaris af te leveren, zodat ze ons niet onder ogen hoefden te komen.
Misschien kan er dan wel geconstateerd worden dat ze zich misschien toch schamen.

Toen wij voor de inspectie kwamen was hij nog bezig het huis leeg te halen, ongelooflijk maar waar. Het grootste deel van zijn rommel stond zelfs tijdelijk in de tuin van de buren. Mijn ouders hebben het fort bewaakt toen we naar de notaris gingen en toen ik terug kwam heb ik even met verkoper gesproken en ben ik te weten gekomen waar ze nu voorlopig wonen. (Ik moet die aangetekende brief natuurlijk ergens naar toe kunnen sturen) Al ging dat met wat tegenstribbelen van zijn kant.
Ook heb ik hem een handtekening laten zetten onder een ongetekende brief waarin hij schreef dat hij "zich bewust was van de financiele gevolgen". Die is ook binnen.

Vanmiddag werden we ook met een bezoek vereerd van een deurwaarder die op zoek was naar de verkopers. Ik heb gelijk maar even zijn tijdelijke adres doorgegeven.

Het belangrijkste is dat we nu het huis hebben en er aan kunnen beginnen. Ik ga wel een traject starten i.v.m. de boete. Maar dat zal best wel even duren voordat daar resultaat uit komt. Maar niets doen levert in ieder geval niets op.

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

rsdejong
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2007 10:27

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door rsdejong »

Reuze bedankt voor alle tips en adviezen!
Het schiet al lekker op met klussen.

mvdbosch
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:54

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door mvdbosch »

Iets zegt me dat de verkopers reeds geen cent meer te makken hadden. Een eventuele schadeclaim zal ws. een lang en pijnlijk traject worden.....

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

zorg dat ze a.s.a.p worden uitgeschreven uit de GBA anders krijg je waarschijnelijk veel vervelende post :lol:

ruud1967
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:36

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door ruud1967 »

Vergeet de sloten niet te vervangen! Je weet maar nooit wie allemaal de sleutels hebben!

Pkervinck
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2007 16:32

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door Pkervinck »

Nou ik ben schijnbaar niet de enigste met z'n probleem, wij hebben dus ook een huis gekocht en die verkoper wil ook niet passeren, het is een identieke situatie, wij zitten nu in het stadium dat de notaris een laatste poging gaat doen om te kunnen passeren, anders gaan we morgen de verkoper sommeren, en als dat niet lukt spannen wij een kortgeding aan. :x

E&L
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2009 06:59

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door E&L »

EINDELIJK!
Nergens heb ik dit probleem kunnen vinden op internet
Wij zitten in precies dezelfde situtatie, de verkopers verlaten hun huis niet. Vandaag hebben we een gesprek met hun, we zien er echter geen heil in, dat dit iets gaat opschieten.
We zijn bang dat het toch een juridisch gevecht gaat worden, maar we hebben er echt geen zin in, hier ook maar een stuiver bij in te schieten.
We willen alleen maar verhuizen!
In hoeverre gaat ons dit geld kosten?
We gaan vandaag, na het gesprek, rechtsbijstand inschakelen.
De overdracht zou al op 27 maart zijn, is daarna nog eens twee keer uitgesteld, ik denk dat wij coulant genoeg zijn geweest.

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

E&L
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2009 06:59

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door E&L »

vanmiddag bij de verkoper geweest..Hij doet geen enkele poging ook maar zsm te verhuizen.
Zgn. weer twee huizen op het oog, maar nog geen bevestiging van een woningcooperatie. Uiterlijk woensdag zou hij het horen, maar wij geloven er niet in.
Er is nog geen doos gepakt, vanavond zou de verhuizer komen, met dozen....
Wel contact gehad met de verzekeringsadviseur, hij heeft alle stukken opgestuurd naar rechtsbijstand, wij zouden vandaag of morgen horen, hoe en wat.
Wij hebben al het mogelijks gedaan: In gebreke gesteld, aangetekende brief, persoonlijk contact....En,niet al te onbelangrijk, bijna een maand uitstel 'gegeven'...

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.

E&L
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2009 06:59

Re: Verkoper wil huis niet uit, niet aanwezig bij Notaris.

Ongelezen bericht door E&L »

Wij hebben een huurhuis, waarvan de huur nog niet opgezegd is..
Goddank, zou ik bijna zeggen, anders hadden wij op zoek gemoeten naar een 'caravan'...

Gesloten