Pagina 2 van 2

Re: gas/stroom prijs vast zetten?

Geplaatst: 26 jan 2007 22:10
door classic76
De DTe verplicht de netbeheerders een keer in de drie jaar de meter te laten opnemen.

Woon op mijn huidige adres al 5 jaar en heb nog nooit iemand aan de deur gehad om de meterstanden te controleren. Eneco is denk ik goed van vertrouwen???

Re: gas/stroom prijs vast zetten?

Geplaatst: 26 jan 2007 23:32
door Shine
En dan zeg je: "er is al 5 jaar geen meteropnemer langs geweest, dat kunt u zien in uw meterstanden overzichten. Stuurt u maar een datacollectie de deur uit en dan praten we verder. Met deze opdracht komt u trouwens gelijk de voorschriften van de netbeheerder na. Eens in de 3 jaar. Daar waar ik óók voor betaal".

Het wordt steeds leuker. :wink:

Re: gas/stroom prijs vast zetten?

Geplaatst: 31 jan 2007 22:46
door Jan1
Uw opmerking of vraag

Eneco is mijn netbeheerder, komt ENECO ook zelf de meterstanden opnemen?
Antwoord

Uw meter wordt in principe iedere 3 jaar door de meteropnemer opgenomen. Tevens zal de monteur bij meterwisseling u meterstanden noteren. U kunt om een bewijs van de meterstanden vragen bij de monteur.
Bovenstaande is gekopieerd en geplakt van de site van ENECO.

Re: gas/stroom prijs vast zetten?

Geplaatst: 01 feb 2007 11:41
door Shine
Uw meter wordt in principe iedere 3 jaar door de meteropnemer opgenomen.
In principe?!
Moet ik hieruit lezen dat de netbeheerder niet verplciht is dit eens in de drie jaar te doen?

Re: gas/stroom prijs vast zetten?

Geplaatst: 01 feb 2007 12:05
door jsp
Van de website van Consuwijzer (samenwerking van Economische zaken, NMa en Opta):
U betaalt voor uw verbruik
In principe betaalt u voor de energie die u verbruikt heeft. Energiebedrijven zijn verplicht om tenminste eens per drie jaar de meterstanden op te komen nemen. Indien de meterstanden over een langere periode niet zijn opgemeten, kan een groot verschil ontstaan, zeker wanneer de afnemer de standen niet of niet correct doorgeeft. De bedrijven hebben dus de verantwoordelijkheid om, indien een te laag verbruik wordt doorgegeven, deze op te sporen zodat er geen te grote verschillen ontstaan.

Meterstanden
Het is verstandig na te gaan wanneer de laatste keer de meterstanden zijn opgenomen. Mocht dit langer dan 3 jaar geleden zijn gebeurd, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar bij uw energieleverancier tegen maken.


Volgens mij is eens per 3 jaar het uitgangspunt, maar dat moet dan ook mogelijk zijn. Er zijn natuurlijk altijd mensen die nooit thuis zijn of de deur gewoon niet open doen. Van Eneco weet ik dat je dan een kaart in de brievenbus krijgt waarmee je zelf de standen kunt doorgeven. Over Essent heb ik begrepen dat die je benaderen om een afspraak te maken.

Die website van Consuwijzer biedt trouwens erg veel interessante en nuttige informatie over de rechten en plichten van consumenten en energiebedrijven. Aanrader!!