Pagina 2 van 3
Re: HP laptop
Geplaatst: 27 jan 2007 22:55
door wicher
Ik begrijp jouw probleem wel, maar wat ik mij nu afvraag is het volgende:
als de transactie (verkoop duurzame goederen) tussen jou en mij nu wettelijk onderworpen is aan die 2 jaar (en volgens mij kan ik zelfs na die 2 jaar in bepaalde gevallen nog bij je aankloppen...!), waarom is dan de onderliggende transactie tussen jou en de importeur of groothandel niet aan dezelfde regels onderworpen?
Re: HP laptop
Geplaatst: 27 jan 2007 23:08
door ikbenik
Omdat de wetgever hierin de regels niet voorzien heeft.
En omdat op de transacties tussen mij en de bovenliggende keten de buisiness-to-buisiness regels van toepassing zijn en niet de consumentenkoop.
Daarnaast is het door de verandering van de regelgeving nu niet meer mogelijk om de fabrikanten rechtstreeks aan te pakken.
Omdat de wetgever nu alles via de winkelier laat lopen.
Alleen Asus geeft standaard 2 jaar garantie op de notebooks, de rest maar 1 jaar garantie.
Als consument kun je de garantie naar totaal 3 jaar verlengen, maar dat gaat dan via de fabrkant zelf.
En de meeste fabrikanten rekenen na het verstrijken van de garantieperiode de volle mep.
En de winkeliers verdienen te weinig om deze kosten op te kunnen vangen, doordat de winstmarges zo ziekelijk laag zijn.
In de zakelijke wereld zijn veel van deze problemen niet. Maar daar worden dan ook winstmarges van minimaal 40% gevraagd.
50% en ook 60% is heel normaal.
Het probleem bij de consumentenmarkt is dat de consumenten deze marges weigeren maar wel de dezelfde diensten willen.
En dat kan niet, omdat er geen geld voor is.
Re: HP laptop
Geplaatst: 27 jan 2007 23:15
door wicher
Omdat de wetgever hierin de regels niet voorzien heeft.
En omdat op de transacties tussen mij en de bovenliggende keten de buisiness-to-buisiness regels van toepassing zijn en niet de consumentenkoop.
Als je daar gelijk in hebt, en daar ga ik vooralsnog maar even vanuit, dan hoef je geen bedrijfseconomie gestudeerd te hebben om te kunnen begrijpen dat de detaillist dus altijd de l&l is!
Zeker met de winstmarges die jij hier genoemd hebt.
In dat geval zocht ik bliksemsnel een andere handel! (En dat bedoel ik positief hoor!)
Re: HP laptop
Geplaatst: 27 jan 2007 23:34
door ikbenik
Hehe!
Eindelijk iemand die mijn boodschappen begrijpt!
Re: HP laptop
Geplaatst: 27 jan 2007 23:43
door ikbenik
In dat geval zocht ik bliksemsnel een andere handel!
Zal een beetje moeilijk gaan.
Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt.
Het is wel leuk werk en de vrijheid die ik heb is me ook veel waard.
Alleen de wetgeving geeft een behoorlijke bittere nasmaak.
Zoals het nu gaat is dat de consumenten beter worden over de ruggen van de winkeliers.
En dat kan nooit de bedoeling zijn.
Er zijn problemen en er zijn 3 partijen.
- Consumenten
- Winkeliers
- Fabrikanten.
En om de problemen op te lossen moeten alle 3 de partijen om te tafel gaan zitten en proberen om de problemen op te lossen.
Het probleem is dat de consumenten weigeren om aan het gesprek deel te nemen, want er zijn in hun ogen geen problemen en met de fabrikant willen ze al helemaal niet praten, omdat die in hun ogen geen partij zijn.
Zo'n dik 8 maanden geleden was zo'n gesprek van de afgevaardigden van de fabrikanten, winkeliers en de consumenten in het consumentenprogramma van TV-Gelderland.
De afgevaardigde van de winkeliers gaf aan wat de problemen waren en dat er iets moest gebeuren.
De afgevaardigde van de fabrikanten zei weinig maar was niet afwijzend.
De afgevaardigde van de consumenten wilde totaal geen gesprek, omdat hij vond dat er geen problemen waren en maar wijzen naar de wet!
Wat hij eiste is gewoon onmogelijk, tegen het schandalige aan.
Re: HP laptop
Geplaatst: 28 jan 2007 02:35
door marruh
[quote] Het probleem is dat consumenten weigeren aan een gesprek deel te nemen
Was er maar een gesprek, maar ik ben uitgeluld. De winkelier zegt het ook niet leuk te vinden maar kan er niks aan doen, HP zegt doodgewoon dat de garantie is verlopen. Ik vind dat een kwalijke zaak dat er niks mee gedaan word door 1 van de 2. Nogmaals, ik had wel wat meer tegemoetkoming van HP verwacht, vooral omdat dat ding al vaker stuk is geweest. Maar op dit moment ben ik de enige die er mee zit. 'T zal HP worst wezen en ook de winkelier.
Re: HP laptop
Geplaatst: 28 jan 2007 02:46
door ikbenik
'T zal HP worst wezen en ook de winkelier.
Laat ik het zo zeggen:
De reden dat ik geen notebooks van HP lever is omdat ik voor de kosten mag opdraaien.
Ik heb geen geldboom in mijn tuin staan!
Europa en Den Haag zijn van mening dat ik dat wel heb, dus hebben ze de regelgeving ook zo gemaakt.
Re: HP laptop
Geplaatst: 28 jan 2007 11:55
door alfatrion
@wicher: Ikbenik is al een aantal keer gewezen op het regresrecht dat artikel 25 van burgerlijk wetboek 7 hem bied. Van deze schadevergoeding mag niet in het nadeel van de winkelier worden afgeweken.
Re: HP laptop
Geplaatst: 28 jan 2007 15:27
door Jan9
Hp geeft waarschijnlijk geen beste service als je het zo leest.
http://www.computerconsument.nl/pages/r ... dartID=141
http://www.weps.be/blog/index.php?itemid=26
Een moederbord gaat normaal jaren mee. Wat kan er nou aan kapot gaan?
Misschien is een deel van het probleem dat die grote bedrijven de service uitbesteden waardoor er minder ruimte is voor "ouderwetse" service....
Re: HP laptop
Geplaatst: 28 jan 2007 16:49
door Moppentappers
Dr kan misschien iets doorgebrand zijn maar ik ben geen fan van HP laptop's, laat ze het gewoon lekker bij printers houden ik heb veel liever acer voor laptops
Re: HP laptop
Geplaatst: 28 jan 2007 16:56
door Jan9
Een nieuw moederbord kost toch geen 480 euro?
Voor een pc is dat 80-100 euro, dus voor een laptop zal dat ook zoiets zijn.
Als het mb zo snel kapot gaat dan is het een maandagmorgending of de laptop is gevallen.
Re: HP laptop
Geplaatst: 28 jan 2007 17:20
door ikbenik
Een moederbord gaat normaal jaren mee. Wat kan er nou aan kapot gaan?
Misschien is een deel van het probleem dat die grote bedrijven de service uitbesteden waardoor er minder ruimte is voor "ouderwetse" service..
Alleen moet je nooit uitsluiten dat er iets mis kan gaan.
En zoals ik het lees wil je gewoon dat de fabrikant of winkelier je de keiharde garantie geeft dat het product een x tijd meegaat zonder dat die uitvalt.
En die krijg je niet.
Re: HP laptop
Geplaatst: 28 jan 2007 18:04
door gsm-it
Een moederbord kan prima zijn, terwijl één miezerig onderdeel toch alles verpest.
Ik had ooit een Compaq Presario voor een niet gering bedrag gekocht en die PC viel op de meest verschillende tijdstippen helemaal stil.
De AMD processor werd daarbij veel te heet.
Na lang zoeken gevonden dat de oorzaak een defect was aan een 7 Volt stabilisatie transistor. De 7 Volt voor de twee regelchips van de 1,2 Volt processor voeding op het UWAVE moederbord viel soms weg. Daarna kwam de processor in een loop en werd te heet. Van het type PC hadden meer moederborden daar last van.
Dus een heel kleine transistor kan zo veel ellende veroorzaken.
Zie ook:
http://www.techspot.com/vb/topic20257.html
Re: HP laptop
Geplaatst: 29 jan 2007 21:38
door seagoing racer2
Beste
Het zal je verbazen hoeveel moederborden "ingebakken" problemen hebben.
Foxconn borden zijn berucht vanwege luidruchtige inductors en opgeblazen condensatoren. Als ze retour gaan worden ze allemaal voorzien van nieuwe onderdelen. En Foxconn is een van de grootste leveranciers van MB......
Mijn stelling is dan ook dat een moederbord meestal niet kapot gaat, maar eigenlijk al vanaf het begin gebrekkig is. Het valt alleen niet altijd op, of het originele gebrek doet ook andere onderdelen kapot gaan.
Re: HP laptop
Geplaatst: 30 jan 2007 17:06
door gsm-it
De ingebakken problemen:
De "capacitor plague" is een veel voorkomend moederbord euvel.
De elektrolytische condensatoren voor de processor voeding staan bol of zijn gaan lekken. Ook het UWAVE MB (Compaq) heeft condensatoren, van een slecht bekend staand merk, die het tegen alle verwachting in wel goed blijven doen.
Re: HP laptop
Geplaatst: 01 feb 2007 22:00
door ikbenik
Een nieuw moederbord kost toch geen 480 euro?
Voor een pc is dat 80-100 euro, dus voor een laptop zal dat ook zoiets zijn.
Kan wel hoor!
Een ander voorbeeld qua kosten:
Een nieuwe DVD-brander voor de desktopcomputer kost op dit moment zo'n €45,-.
Voor de notebook ligt dit tussen de €300,- en de €400,- afhankelijk van het merk en type notebook.
Je hoeft mij niet te geloven, maar het is echt zo.
Re: HP laptop
Geplaatst: 01 feb 2007 22:20
door Anastasia
Ik ben zeer gelovig, maar niet in collega's op dit forum...
Grapje, maar je hebt gelijk, soms kost een laptop in onderdelen 3x zoveel als de complete .......
bij nieuwe motorfietsen worden soms uit krat gesloopt omdat die delen dan goedkoper zijn zonder die BPM en zo, en gaat het vaak zo.
Als je kijkt;
1 moederbord
2 batterij
3 harde schijf.
4 DVD brander.
5 lcd scherm.
6 geheugen.
dan zit je al op 2x nieuw waarde!
en dan de rest nog....
Zo leer je toch nog iets, slopen is goedkoper, en de rest kom je later wel kwijt!
Dus bij defecte moeder, gewoon de rest aanbieden, de accu gaat meestal als eerste!
Daarom kocht ik 4 notebooks met brand en water schade, en dit heb ik al terug verdient, en het meeste licht er nog!
Re: HP laptop
Geplaatst: 01 feb 2007 22:37
door ikbenik
Ik heb vandaag een leverancier gebeld voor een prijsopgave van een inverter-board.
Dat is een klein printplaatje die de TL in het scherm van een notebook aanstuurd.
Dat ding kost €128,- en heeft een levertijd van minstens 2 weken. De maximale levertijd kunnen ze niet vertellen, dus onbekend.
Dus de levertijd kan dan wel 3 tot 6 maanden duren, als het niet langer wordt.
Re: HP laptop
Geplaatst: 06 feb 2007 21:58
door Jan9
Lidl en Aldi bieden beste laptopservice
AMSTERDAM - De service die fabrikanten van notebooks geven, is zeer verschillend. De merken van Lidl en Aldi (respectievelijk Targa en Medion) scoren het beste als het om reparatie gaat. Dit blijkt uit een peiling onder lezers van de website Computerconsument.nl, een initiatief van de hcc.
Beide supermarktketens scoren zo hoog omdat ze harde afspraken met hun leveranciers hebben gemaakt over de service. Kapotte apparaten worden over het algemeen snel naar de fabriek gestuurd. Als een van de weinigen geven Lidl en Aldi ook drie jaar garantie op laptops. De onderzoeksresultaten hebben overigens alleen betrekking op de service, niet op de betrouwbaarheid.
Zeer goed
Na Lidl en Aldi volgt Asus als goede derde. Toshiba, Dell en Apple vormen de middenmoot. Daarna komen Acer, HP, Sony en Compaq. Hekkesluiter is Packard Bell. Bij dit merk beoordeelde slechts een op de drie gebruikers de service als zeer goed tot goed. In maart 2005 zei Packard Bell de dienstverlening van de helpdesk te zullen verbeteren. Maar kennelijk is deze maatregel niet voldoende gebleken.
De complete onderzoeksresultaten worden gepubliceerd in het blad hcc!link en op
www.computerconsument.nl.
Re: HP laptop
Geplaatst: 06 feb 2007 22:01
door ikbenik
Beide supermarktketens scoren zo hoog omdat ze harde afspraken met hun leveranciers hebben gemaakt over de service. Kapotte apparaten worden over het algemeen snel naar de fabriek gestuurd. Als een van de weinigen geven Lidl en Aldi ook drie jaar garantie op laptops.
Grote concerns kunnen dat lekker.
Als ik als zelfstandige ondernemer zulke keiharde afspraken met de fabrikanten wil maken, zeggen ze:
Rot op!
De onderzoeksresultaten hebben overigens alleen betrekking op de service, niet op de betrouwbaarheid.
Wat heb je aan een goede service als de betrouwbaarheid niets is?
Ik heb ook services die zij totaal niet geven!