LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
trimoxa
Berichten: 94
Lid geworden op: 20 jun 2006 14:02

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door trimoxa »

ik kan uw garanderen dat als u aangifte gaat doen bij de politie dat deze heren naar hun baan kunnen fluiten.

kaartcontroleurs mogen ten aller tijden niet aan uw persoon komen doen ze dat wel dan is dat gewelds delict.

ook kaartcontroleurs zijn onderhevigt aan de wet.


dien ook een schade claim in en probeer er achter te komen hoe de persoon heet.


dien een schade claim in bij het openbaars vervoer bedrijf en een schade claim indienen bij de gemeente waaronder dat openebaarvervoers bedrijf onder valt.


ik kan u garanderen dat dan de onderste steen boven komt.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ehh Trixmona, waar haal jij vandaan dat controleurs niet aan jou mogen komen en als zij dat wel doen en geweldsdelict uitvoeren..... Zij mogen wel degelijk bij aanhouding of staandehouding aan jou komen om er voor te zorgen dat je niet de benen neemt. Echter het gestelde in dit topic gaat tever. Mijn inziens ook erg overdreven, want vaak wordt de boel verdraait, maar gezien het feit ik daar niet aanwezig bij zou geweest kan ik niet meer doen dan vertellen hoe het officieel zit. Wanneer ik dergelijke onregelmatigheden zie van een dergelijk controleur dan stel ik, ook al is het mij collega, mij als getuige op, want ik ben tegen zinloos geweld en mishandeling.

Geachte Heren, kunnen wij dat kerk gedoe buiten beschouwing laten, want dat boeit mij geenzins. Ik ben atheïst en geloof maar in 1 ding en dat is mijzelf. Heel dat sprookjesboek mag je van mij thuis laten of beter gezegd in de open haard gooien. Verder dient de paus geen kinderen te hebben of nog maagd te zijn... Wel in deze tijden en met zijn leeftijd lijkt het mij erg onmogelijk en daarbij is deze man een feestbeest geweest en heeft alles gedaan wat god verboden heeft.

Tegenwoordig wordt alles maar veel te snel een mama en papa en opvoeden kunnen zij niet. Ja trap het kind maar naar buiten, want dan hebben wij er geen last van. Alles wat zij dan doen, weten zij niets van af. Hierdoor onstaan de ontspoorde jeugd. Kijk eens naar die Surinaamse en Antiliaanse culturen hier is volgens mij doodnormaal dat een meisje op hun 16e jaar zwanger wordt of dat hun worden opgevoedt door hun oudere broertje of zusje.... Dat houd in dat een kind een ander kind opvoedt en onder andere gaat het daar vaak fout.

Normbesef legt enkelt in het eerste bij de ouders en in het tweede bij de persoon zelf, niet bij een misplaatste kerk, paus, dominee, priester of wat dan ook, want deze bakken er zelf ook niets van.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Mensen cq reizigers mogen ten alle tijden ook niet aan andere mensen komen in publieke functie.

Dit wordt vaak nogal eens vergeten... indien controleurs of ander personeel aangevallen wordt, mogen zich wel verweren of verdedigen!!

Dus het mes snijdt aan twee kanten, men hoeft zich echt niet willoos het ziekenhuis te laten inslaan op straffe van onslag.
Indien een buschauffeur berooft wordt mag je dit proberen te verhinderen door gepast tactiek te gebruiken.
Meestal laten we voor wat het is...zeker als je hun mes in je ribben kunt verwachten.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Je mag als burger enkelt gepast geweld gebruiken dat klopt en dan nog van gelijke mate. Dus niet als je van de 1 een klap in je gezicht krijg dat jij een slag,-schiet-of steekwapen mag gebruiken. Politie daarentegen heeft hier wel de mogelijkheid toe alleen hun moeten per situatie beoordelen welk middel zij toepassen. Daar hebben zij een opleiding in gehad. Daarnaast is BOA ook nog eens onderverdeelt in 3 categoriën nl. 1, 2 en 3.. Categorie 1 is standaard, maar categorie 2 is met aanvullende bevoegdheid tot het gebruik van handboeien en categorie 3 is met aanvullende bevoegdheid tot het gebruik van handboeien en wapenstok.

Verder mag een BOA er alles aan doen om te voorkomen dat jij als verdachte of overtreder ervandoor gaat. Hun mogen jou dan vast houden. Probeer jij dan los te komen dan mogen zij gepaste maatregelen nemen en je anders vasthouden. In deze situaties vind dan vaak uitlevering aan een algemeen opsporingsambtenaar; de politie plaats.

Overigens mag jij als burger ook aanhouden, maar niet staandehouden. En het aanhouden mag je als burger slechts op heterdaad. Ook dan mag je er alles aan doen om te voorkomen dat de persoon ervandoor gaat alleen onthoud je hebt veel minder rechten dan een BOA of politiefunctionaris. Jij mag dus nimmer de persoon dusdanig vasthouden dat deze verwond wordt en je mag beslist ook niet gijzelen.

Staande houden wordt gedaan bij bijvoorbeeld een overtreding. Hier wordt ID opgevraagd en veelal volgt er dan ook een bekeuring.
Aanhouden is het ontnemen van vrijheid voor korte of langer termijn.

Inderdaad Kampvuur dat er al snel gezegt wordt van alsjeblieft en wees er blij mee, want niemand wilt een mes of kogel.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Ik zie niet wat de kerk te maken heeft met het gewoon betalen van je buskaart. Geloof heeft hier voor mij niks mee te maken. Normbesef heb je zelf. Mensen weten vaak donders goed dat ze fout zitten. Maar het geld is zo makkelijk verdiend.

rweelden22
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:34

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door rweelden22 »

nee dit mogen ze niet ga naar het buro in de omgeving
willen ze de aangiften niet op nemen vraag dan gelijk naar de chef van dienst en dien daar een klacht in tegen deze persoon die het niet wil op nemen de chef van dienst met deze klacht dan wel onder zoeken
en deze persoon die uw te hard heeft aan gepakt moet vervolgt worden wegen mishandeling art 301-302 wetboek van strafrecht als je het hart
wilt spelen kan je ook de krant er bij halen en je kan ook een klacht in dienen op het hoofd buro van politie

met vriendelijke groeten
een oud C.B.A ret rotterdam

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Inderdaad sommige mensen denken easy money.

Heb het al eens eerder gezegd, sommige mensen worden niet graag gecontroleerd willen blind vertrouwd worden, met een air van " waar haal je het lef vandaan!"
Deze mensen hebben een grote afkeer tegen controleurs en grijpen alles aan om met onzinnige schadeclaims te gooien. :P
Hebben zichzelf op een kunstmatige voetstuk gezet en spelen blufpoker,... voelen zich boven de fatsoensnormen verheven, ten nadele van anderen om hun eigen voordeel te bepalen.
En meten zich allerlei titels aan.

Geen hoofdletters geen komma's & punten en hard met een t??

oud CBA-ret...ik geloof er niks van.
Zo schrijf je geen rapport.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Wel of geen oud-CBA. Hij heeft wel gelijk, maar dit is al meerdere malen beatwoord. Verder wil ik er nogmaals op aandringen dat je bij een willekeurig bureau aangifte kan doen. Als mij iets overkomt in bijvoorbeeld Friesland dan kan ik aangifte doen in Noord-Holland of Zuid-Holland, Utrecht etc etc etc. Het doen van aangifte is niet plaatsgebonden.

trimoxa
Berichten: 94
Lid geworden op: 20 jun 2006 14:02

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door trimoxa »

ik werk zelf bij de RET ( spuug spuug ) ik weet dat als bovenstaande echt gebeurd is dat er gewoon stront aan de knikker is .

kaart controleurs zijn in teamverband zo verschrikkelijk stoer en ze lopen zo lekker breed uit alsof ze de hele wereld in hun zak hebben.


moet je er eens eentje in zijn uppie tegen komen dan kruipen ze weg van angst en als ze te dicht in de buurd wonen van een gozer die ze beboet hebben en waar ze mee hebben lopen knokken op de tram of bus gaan ze snel verhuizen op kosten van de baas.


nee leer mij deze mannetjes kennen farizeers en nsb,ers eerste klas.



was getekend trimoxa remise hilledijk ( monteur )

trimoxa
Berichten: 94
Lid geworden op: 20 jun 2006 14:02

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door trimoxa »

je moest eens weten wat passagiers mee willen nemen in een volle tram .

zo heb ik eens iemand met een glasplaat de tram in zien gaan met stukken krant om het glas zodat hij zich zelf niet zou snijden.


de goede man vond het raar dat hij niet mee mocht .


LOL raare snuiters die passagiers..... :lol:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Niet om 1 of ander, maar van dit soort verhalen ken ik ook nog boekwerken vol schrijven. Het topic gaat over het wel of niet hardhandig aanpakken door een controleur.

Even voor de goede orde de houding die deze mensen aanmeten is puur zakelijk. Het is de bedoeling dat zij serieus overkomen en hun machtspositie aantonen. Wanneer hun dan binnenkomen dan laten zij zien dat er niet gedolt wordt met hen. Op het moment dat zij binnenkomen als een simpele ziel gedragen dan is de kans groot dat zij meteen niet meer serieus genomen in het uitvoeren van hun taak. De passagiers gaan dan proberen over hen heen te lopen. Deze mensen hebben een bijzondere en verantwoordelijke taak. Wanneer zij een bekeuring uitschrijven dan is de kans op agressie aanwezig. Zij dienen dan rekening te houden met zichzelf, de ploeg en bovenal de overige passagiers. Het is geen taak voor een simpele ziel. Vandaar hun AANGEMETEN houding. Neemt niet weg dat zulke gedragingen tolereerbaar mogen zijn en dat er helaas wel een handje vol controleurs zijn die wel denken en gedragen als God in Frankrijk.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 18 Mrt 2007 13:52 door venantius

Ik wilde een keer een nieuw 1-persoons matras meenemen.
Dat mocht niet, alleen als het werd dubbel-gevouwen.
Dus terug naar de winkel die het in orde maakte.
Wat nou venantius je gaat toch niet slapen in de tram,
en al helemaal niet dubbelgevouwen.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door kampvuur »

Maarten dat probeer ik nu de hele tijd te vertellen!!

Wat krijg je dan van reactie? zoals van Venantius "ik word wreed in mij rust gestoord"
Hij heeft het ook al over een matras meenemen :roll:

Gewoon je kaart laten zien...wat is dat moeilijk he!!
Nee dat gekakel over hoe iemands houding is...sho what??, denk dat de controleurs meer last hebben van houdingen van enkele zwartrijders...of mensen die de controle als een belediging beschouwen?

Het is altijd zwartmaken van mensen in publieke functie lijkt het hier wel.
Kijk eens naar je eigen balk in je ogen, ga dan pas naar een splinter van een ander zoeken.

En dan de paus van stal halen...het lijkt nergens op, en gaat ook nergens over.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Ben het eens met Kampvuur, intimidatie is het enige waar mensen tegenwoordig naar willen luisteren. Het is volgens mij begonnen met zwart rijden en de agressieve reactie`s die een conducteur naar het hoofd geslingerd kreeg.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik heb overigens nooit last gehad van controleurs en ben sinds ik dit werk doe collegiaal bevriend. Ze staan zeer zeker voor ons klaar als het nodig is en trouwens ken ik geen enkele controleur die niet klaar staat voor passagiers. Wanneer je niet moeilijk doet en op eerste verzoek je kaart of abonnement overhandigt, heb je alleen maar een leuk en gezellig gesprek met ze. Ga je moeilijk doen dan doen hun ook moeilijk. Je kan het hebben zoals jij het hebben wilt.

Mijn ervaring is dat degene met de grootste monden het meeste doen. Zie ik ook aan het zwartrijden bij mij op de bus. Ik zie in 1 oogopslag dat er iets aan de hand is met de kaart. Dat is ervaring! Hoe je vervolgreactie is, legt ook aan je ervaring. Hoe de reactie is van de zwartrijder is opvoeding en normbesef.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Als in het OV naar een plaatsbewijs wordt gevraagd, dan is dat vrij normaal om dat te tonen. Heeft niets met beledigen te maken!
Dat zijn de regels en daar dient een ieder zich aan te houden.
Ik heb eens een gevalletje mee gemaakt is de bus dat iemand dat weigerde.
Dat was een Surinaamse dame die gelijk begon dat zij een aanklacht zou indienen wegens discriminatie.
Daarop riep de chauffeur de CVL op met de mededeling of er iemand kon komen om die aanklacht op te nemen.
Er kwam iemand en door die flauwekul was het schema van de bus 20 minuten vertraagd!
Uiteindelijk bleek de bewuste persoon wel over een plaatsbewijs te beschikken!
Passagiers waren behoorlijk kwaad op de chauffeur, maar die legde uit dat als hij dat niet zo zou hebben opgelost en er bij de directie een klacht zou komen, dat hij dan een behoorlijk probleem zou hebben gehad.
Daarom vraag ik mijzelf af waarom sommige mensen zo moeilijk doen als er iets van ze gevraagd wordt.

Vr. Gr. Hans.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Dus als de gehele overheid besluit in het Ijsselmeer te springen, dan springt de bevolking er achteraan? Eigen verantwoordelijkheid telt heel zwaar voor mij, niet het wijzen naar een ander.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Venantius schreef: Strikt genomen, kun je kaartcontrole best als beledigend beschouwen
Hetzelfde geldt voor tassen-controles etc.
Men dient immers uit te gaan, van de 'goede trouw' van de mede-mens
Dat staat zelfs in de wet..


Hier moet ik even om lachen. Sorry hoor, maar ga ons nu niet vertellen wat er in de WP2000 en het besluit Personenvervoer staat, want die kennen wij beter dan jij denkt.

Kaartcontrole is niet beledigend. Dat is stom gelul. Het is noodzakelijk, omdat er nog steeds mensen zijn die zwartrijden. Wij laten ze soms door als wij het niet vertrouwen en zo kunnen mensen ook soms zwartrijden. Als ik wil controleren dan doe ik dat. Ook al heb ik dat reeds bij binnenkomst gedaan. Het zal niet de eerste keer en ook niet de laatste keer zijn dat er mensen willens en wetens blijven zitten om zo toch 1 of meerdere zones extra te reizen. Men dient de kaarten meteen op mijn verzoek te tonen. Een ieder die moeilijk doet kan ik verzoeken een kaart te kopen of de bus te verlaten. In het laatste geval maakt het niet uit of een persoon wel of niet in het bezit is van een geldig OV plaatsbewijs. Wij als medewerker en controleurs kunnen ten alle tijden je OV plaatsbewijs opvragen. Die macht hebben wij en die is ons gegeven door de wet.

Uitgaan van goede getrouw is onzin en bovendien staat dit nergens in de wetgeving vermeld.

Tassencontrole is weer iets anders. Dit heeft te maken met de Wet op de Privacy. Hier dient een goede verdenking bij aanwezig te zijn. Een winkelmedewerker of beveiligingsmedewerker mag deze medewerking worden geweigerd. Echter je stelt jezelf wel verdacht en kan op dat moment op heterdaad worden aangehouden wegens verdenking op diefstal. De politie dient dan ter plaatse te komen. Let op er kunnen ook beambten aanwezig zijn welke over BOA beschikken en hiervoor speciaal in het winkelcentrum of in de winkel lopen. Ook zij zijn gerechtigd tot tascontrole.

Kaartcontrole is in eerste instantie om te controleren of de kaart geldig is in het betreffende zonegebied en de aangegeven tijd. Dit heeft niets te maken met Wet op Privacy en het pleegt er ook geen inbreuk op. Wel dienen wij de gelezen informatie voor ons te houden daar wij volgens CAO en wet zijn gebonden aan geheimhouding. Wij mogen zelfs in geval van twijfel extra ID vragen. Dit ben je niet verplicht, maar op dat moment mogen wij jou op heterdaad aanhouden op verdenking van fraude met vervoersbewijzen of mogen wij jou verzoeken het voertuig te verlaten.

Feit is dus dat je het jezelf enorm moeilijk kan maken wanneer je medewerking weigerd.

Verder even terugkomend op het matras verhaal. In eerste instantie zou je kunnen stellen dat het kan, maar dit dient de bestuurder te bepalen. Wanneer hij of zij vermoedt dat het gevaar opleverd voor andere en of de vluchtweg in beslag neemt dan mag de bestuurder je weigeren. Dit is volledig aan de bestuurder en niet aan jou als passagier.

Matrassen vallen onder artikel 8 van de algemene vervoersvoorwaarden. Deze voorwaarden zijn opgenomen in de Wet Personenvervoer 2000 en daarmee bindend.

De WP2000 laat zich over deze kwestie als volgt uit.

Artikel 8, Handbagage

1. De vervoerder kan de reiziger de toegang tot het vervoermiddel weigeren danwel hem noodzaken het vervoermiddel te verlaten, indien naar zijn oordeel handbagage van de reiziger gevaar, verontreiniging of hinder voor een ander kan veroorzaken.

2. Vervoer van handbagage geschiedt op de daarvoor aangewezen plaats, doch alleen voor zover er naar het oordeel van het personeel voldoende plaatsruimte is. De reiziger zorgt zelf voor het in- en uitladen.

3. De reiziger is verplicht de handbagage die hij in het vervoermiddel meevoert zelf te bewaken.

4. Handbagage mag slechts zodanig worden geplaatst dat deze de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van reizigers of personeel niet belemmert en hen ook overigens niet hindert. Evenmin mag handbagage op een station, halte of in het vervoermiddel een zitplaats innemen voorzover een reiziger daarop aanspraak maakt.

Kunnen wij dan nu weer terug naar waar het omgaat, want dit gaat nergens over.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Controleurs zijn nodig omdat mensen inconsequent zijn. We hebben het aan ons eigen te danken.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: hardhandig aangepakt bij controlle openbaar vervoer

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Controleurs zijn er altijd al geweest........... Deze mensen doen niet alleen controle, maar ook informatie en veiligheid. Dus ja ze zijn nodig.

Gesloten