LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
rick1966
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2007 19:17

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door rick1966 »

Je kan bij Hypotiek.nl een volledig aflossingsvrije hypotheek sluiten voor een vast bedrag van € 750. Misschien is dat wat.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

nou hypotiek.nl ziet er erg vertrouw uit, maar niet heus

Geen adres
Geen seh erkenning
geen Keurmerk
Geen teleffoonummer
geen klachtenregeling op de site vermeld.

Hypotiek heeft onder deze handelsnaam geen vergunning van de AFM.

Laat ze eerst wat opener worden in hun informatievertrekking.

Ik zou er niet naar toe gaan......misschen wel een woekerinstelling???

piotr
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 feb 2007 20:08

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door piotr »

Je kunt prima zelf een hypotheek afsluiten bij een bank, de afsluitprovisie en de rente zijn onderhandelbaar. Vraag offertes bij verschillende banken en onderhandel. Zeker bij regionale kantoren kun je goed onderhandelen.
Ik heb diverse offertes opgevraagd via "onafhankelijke vergelijkingssites" en daarbij steeds aangegeven: bij een afsluitprovisie van meer dan 0,5 % hoeft u niet te reageren. U begrijpt het al: geen reacties. Uiteindelijk onder uitstekende voorwaarden bij de plaatselijke ING een hypotheek afgesloten: 0,25 % provisie en 4,9 procent bij 10 jaar vast.
Neem de tijd, vergelijk en onderhandel: een nieuwe vloer of een bankstel heb je snel verdiend, geld dat anders naar die "onafhankelijke" adviseur was gegaan, die je ook graag nog een paar veel te dure verzekeringen aansmeert.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou niet per definitie adviseurs/geldverstrekkers uitsluiten die afsluitprovisie vragen. Als je bij iemand ½% provisie zou moeten betalen, maar de rente is 0,1% lager, dan ben je uiteindelijk wel goedkoper uit. Die afsluitprovisie heb je dan na 6 jaar terugverdiend.

piotr
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 feb 2007 20:08

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door piotr »

@kweenie: ik ben mans genoeg om zelf hypotheken te kunnen vergelijken. Het vak van "adviseur" wordt nogal overgewaardeerd, het staat een ieder vrij zich morgen hypotheekadviseur te noemen. En hoe je het ook wendt of keert: die "adviseur" is een kostenpost, als je zelf kunt schilderen huur je ook geen schilder in. Ik denk dat veel mensen over deze kostenpost heenstappen omdat toch alles gefinancierd wordt, als het je eigen centjes zijn steek je zo een paar duizend euro in je zak.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ben het met je eens dat het een vervelende kostenpost is voor mensen die het zelf allemaal goed kunnen uitzoeken (zoals ik zelf ook ben). Maar wat ik wil zeggen is dat je niet per definitie een goedkope hypotheek moet uitsluiten omdat er afsluitprovisie moet worden betaald.

Bovendien, de kosten die geldverstrekkers die via tussenpersonen werken aan afsluitprovisie betalen, betaal je bij andere aanbieders vaak net zo goed aan bv. reclamekosten. Het verschil is dat je dat niet ziet en dat dat gewoon impliciet in de kosten van de hypotheek zit verwerkt. Al die blauwe leeuwen reclames etc. worden gewoon betaald uit het geld dat je maandelijks aan een hypotheek betaalt.

video42
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2010 11:59

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door video42 »

Mijn oplossing:

Ga naar een (of twee) hypotheekadviseurs een lat ze vorstellen doen.

Een daarnaar ga je kijken of je dezelfde hypotheek ook bij de bank zelf zonder afsluitkosten kunt krijgen. Afsluiten – klaar.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door Quisquid »

Hypotheekadviseurs en -bemiddelaars werken vaak voor (bepaalde) levensverzekeringmaatschappijen, pensioenfondsen e.d. die hun geld in hypotheken willen beleggen en die op een andere manier niet gemakklelijk bij de gewone klant in beeld komen. Soms hebben zij ook enkele banken in hun aanbiedingsportefeuille.
Helaas is de objectiviteit van hypotheekbemiddelaars, die door de geldverstrekkers worden betaald, nogal eens negatief in het nieuws geweest. Het kan de moeite lonen bij meerdere hypotheekadviseurs je licht op te steken.

Bij een bank kun je meestal ook zelf terecht zonder dat dat via een hypotheekadviseur hoeft. Wel kan een bank natuurlijk alleen maar haar eigen producten aanbieden. Je zult voor een goede vergelijking dus moeten "shoppen".

Wees voorzichtig als een geldverstrekker of een adviseur je ook allerlei verzekeringen wil laten afsluiten. Dáárin zitten vaak de grootste verdiensten van een hypotheekadviseur. Voor de verzekeringen - als je die overweegt te nemen - kun je óók "shoppen". Je mag die ook elders afsluiten. Koppelverkoop is verboden.

Bijna alle geldverstrekkers berekenen afsluitprovisie. Het tarief, meetal een percentage van de hoofdsom, varieert per geldverstrekker. Soms is daarover te onderhandelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zelf een hypotheek afsluiten zonder adviseur

Ongelezen bericht door kweenie »

Mee eens. De hypotheken van banken zijn meestal niet de meest voordelige of met de beste voorwaarden. Veel geldverstrekkers werken niet direct met klanten, maar gebruiken daarvoor tussenpersonen. Dat levert een besparing op op kosten voor hun eigen netwerk, en daarvoor in de plaats krijgen de tussenpersonen een vergoeding. Als een tussenpersoon geld kost, betekent dat dus niet per definitie dat je duurder uitbent, omdat die kosten wel eens lager kunnen zijn dan de kosten voor een heel kantorennetwerk en voor de verkopers/adviseurs van de bank zelf.

Gesloten