Pagina 2 van 7
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 23 apr 2007 13:16
door BJMW
Rijden er trouwens wel stadsbussen of mogen die ook niet rijden?
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 23 apr 2007 13:32
door Jonjo
De gevraagde 3% is in mijn opinie een zeer nette eis. Als ambtenaren de eerstkomende 3 jaar een verhoging binnengehaald hebben van 10%, en dat om de dag door te komen met koffiedrinken en narigheid te verzinnen voor de burgers, dan gun ik de openbaarvervoer medewerkers die 3% van harte. Zij hebben n.l. ook een grote verantwoording.
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 23 apr 2007 14:16
door J.Vermeer
allemaal ontslaan die gasten wegens werkweigering en school werklozen om tot buschauffeur
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 23 apr 2007 14:26
door Jonjo
J. Vermeer, zelf ambtenaar of ex?
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 23 apr 2007 15:07
door Bailey
Geplaatst op 23 Apr 2007 12:16 door BJMW
Rijden er trouwens wel stadsbussen of mogen die ook niet rijden?
In principe staakt alleen het streekvervoer. Maar ook weer niet overal, want ik hoorde net dat in Dordrecht toch wel heel veel rijdt.
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 23 apr 2007 15:08
door Bailey
Niet ingaan op de opmerking van Vermeer. Anders wordt het weer een hele andere discussie. Dat soort opmerkingen kan je beter negeren, dan hebben ze er ook geen lol van.
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 23 apr 2007 19:33
door G7
Hier zouden volgens BBA info, de stadsbussen niet rijden, maar sommige reden wel, dus da's helemaal verwarrend. De chauffeur zegt gewoon, als je geluk hebt rijd er wat. Nouja, dan maar op de fiets, want hier heb je ook niks aan. Sta je voor Jan L*l bij het bushokje, hopen dat er een bus komt en ondertussen kom jij niet op je werk of school.
Nou, da's fijn!
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 23 apr 2007 21:00
door bot321
En G7 hoe is dat fietsen bevallen?
Valt wel mee he met dat mooie weer.
Kan je ook weer horen dat een kikker
met een kwak klaarkomt
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 23 apr 2007 22:17
door kampvuur
Het is heel vervelend voor de passagiers deze staking.
Ook voor het personeel, maar er is meer aan de hand, het gaat veel dieper.
Wat het is kan en wil ik hier niet op een openbare forum vermelden, heb mijn bedenkingen en weet bijna zeker dat behind the scenes iets heel anders speelt.
Meer kan ik niet zeggen, voor de gedupeerde zeg ik sorry, persoonlijk zit ik niet op die paar rot centen te wachten, die als sneeuw voor de zon wegsmelten bij de volgende dienstregeling en het snijden in het o.t (onregelmatigheids toeslag).
Verder doe ik het zwijgen toe.
P.S.
Hou het helemaal voor gezien.
Het is mijn werkgever en daar ben ik toch loyaal aan.
bye-bye.
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 23 apr 2007 22:35
door CosmoReizen
Veel van mijn collega´s hebben net als ik vandaag gewoon hun werk gedaan, dus ook buiten de spits gewoon volgens rooster gewerkt. Wel betekend dat er ook gewoon gestempeld en gecontrolleerd wordt, het nieuws dat je gratis met de bus kan is dus onzin, dat geldt alleen bij de chauffeurs die wel mee doen aan de actie en dat zijn er ook geen 95% zoals het FNV ons wil doen geloven.
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 23 apr 2007 22:54
door kampvuur
Tot slot;
Er wordt altijd naar het gevolg gekeken, bijna nooit naar de oorzaak.
De veroorzaker: politiek-marktwerking-afknijpbeleid.
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 23 apr 2007 23:19
door Shine
De veroorzaker: politiek-marktwerking-afknijpbeleid
Huh, dit zie en merk je bij zoveel branches. Dus is echt niet alleen in de buschauffeurs sector. En bij veel sectoren grijpen ze niet meteen naar het laatste middel zoals staken.
Ik begrijp prima dat een werknemer vecht voor zijn arbeidsomstandigheden. Een recht wat we gelukkig hebben verworven. Zouden we dit niet hebben, net zoals een vakbond, dan piepten we wel weer anders. OPvallend vind ik echter wel dat vakbonden de laatste jaren erg snel naar het recht van staken grijpen om iets voor elkaar te krijgen. Irritanter vind ik het dat de klemtoon ligt op 3% loonsverhoging, als er véél meer dingen spelen die van een veel groter belang zijn. Waarom zo geheimzinnig doen over dit grotere belang door een niet willen vertellen. Speel open kaart, licht de passagier in. Pas dan kweek je daadwerkelijk begrip bij de bus consument.
Verder vind ik het storend dat een vakbond een staking als deze organiseert. Hij komt op mij ongeorganiseerd over en klinkt meer las een wilde staking. Het gebrek aan eenduidigheid is voor de passagier momenteel troef en dat roept ergenis op.
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 24 apr 2007 14:34
door etab
De buschauffeurs hier onder ons kunnen wel blijven volhouden dat het noodzakelijk is (was) om te staken. Maar ik blijf nog steeds van mening dat indien er door stakingen derden schade lijden dit verboden zou moeten worden.
Wel rijden maar gratis is trouwens een duurdere optie voor de werkgevers dan niet rijden. Dus een beter drukmiddel.
Overigens de chauffeurs die hier klagen over werkdruk. 10 uur is voor vrachtwagenchauffeurs nog niks. En zolang ik nog steeds massa's chauffeurs onderuitgezakt hun werk zie doen valt die werkdruk ook wel mee. Zo zwaar is het werk nou ook weer niet.
(Ja ik praat uit ervaring)
Nogmaals ga de werkgever het lastig maken en niet je klant.
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 24 apr 2007 15:59
door Bailey
Etab...heb je wel alles gelezen? Volledig gratis vervoer wordt in 9 van 10 gevallen verboden door de rechter. Vraag me niet waarom, want staken levert het bedrijf ook geen geld op, maar de meeste vervoerders laten volledig gratis vervoer verbieden door de rechter, dus dat is dan niet mogelijk.
Er zullen altijd mensen onder lijden, dat is niet anders. Zelfs als je gratis rijdt, want dan klagen de mensen met abonnement weer, want die hebben al betaald. Als de werknemers (de vakbonden dan) van alles geprobeerd hebben, dan wordt er pas naar het middel staken gegrepen. En het gaat niet niet altijd alleen om loonsverhoging, het gaat ook om betere werkomstandigheden.
Je bent als chauffeur altijd nog verantwoordelijk voor de veiligheid van je passagiers. Als jij 6 uur achter elkaar rijdt, zonder pauze, dan gaat de aandacht verslappen en dan kunnen er ongelukken gebeuren. En dan heeft niet alleen de chauffeur een probleem! Wil je dat dan?
Dit soort omstandigheden zorgen ook voor meer ziekteverzuim, wat dus uitval van lijnen betekent en dan zijn de passagiers alsnog de dupe. Wil je dat dan?
10 Uur voor vrachtwagenchauffeurs is nog niks?? Nee, voor buschauffeurs tegenwoordig ook niet meer. 10 Uur achter het stuur is te lang, voor wie dan ook. Er gebeuren niet voor niks zoveel ongelukken met vrachtwagens. Gedeelte zal komen doordat ze gewoon niet op zitten te letten, maar een gedeelte zal ook door vermoeidheid enzo komen. Iedere werknemer heeft recht op zijn pauzes, alleen blijkbaar geldt dat in sommige gevallen niet, helaas.
Overigens: ik ben geen buschauffeur, maar de partner van een buschauffeur. Mijn vriend heeft sinds het stadsvervoer in Dordrecht overgenomen is door Arriva steeds meer lichamelijke klachten. Dit jaar heeft hij zich voor het eerst sinds 10 jaar ziek gemeldt en dat vind hij 3 keer niks. Het werk wordt steeds zwaarder en je krijgt er steeds minder voor terug. Ik denk dat de meeste mensen dat niet zullen pikken.
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 24 apr 2007 21:24
door tienepien
vandaag toch wel het meest hopeloze gevolg van de onduidelijkheid gezien: op het buisstation stonden een aantal bussen, een aantal ook niet. Dus ik vraag de chauffeur of er nu nog gestaakt wordt en of hij weet of de lijn die ik moet hebben rijd. Als antwoord: weet ik niet. Dus ik denk: ik vraag het even aan de klantenservice. Is die dicht!!
Dat vind ik echt het toppunt van klantje pesten. Zorg iig dat je je klanten kunt informeren over wat er gaande is, zo kweek je ook nog eens medestanders. Op deze manier zorg je voor boze mensen. Het vervelende is dat je altijd de mensen het hardst pakt die geen alternatieven hebben.
Ik moest naar het ziekenhuis, met de bus een kwartier. Hoe kom ik daar zonder bus?
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 24 apr 2007 22:31
door CosmoReizen
Beste Tienepien,
Zo´n reactie van "IK weet het niet" is natuurlijk niet leuk, maar helaas wel de waarheid. Niet alle chauffeurs staakten en dan weet je dus niet welke lijnen er wel of niet rijden, want iedere chauffeur rijdt meerdere lijnen. Zelfs op het kantoor wisten ze niet of er gestaakt werd en zeker niet van hoe tot hoe laat. Zelfs op het nieuws kregen velen mensen verkeerde informatie omdat er gezegd werd dat het vervoer gratis was en ook dat klopte niet - niet stakende chauffeurs die gewoon volgens hun rooster reden, dus ook buiten de spits, hebben gewoon hun werk gedaan dus ook gestempeld. Er ligt een taak voor de vakbonden en de openbaarvervoer bedrijven om de media een volgende keer (komt hopelijk niet) beter te informeren, dan is het voor iedereen duidelijk.
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 24 apr 2007 23:07
door kampvuur
Shine,
Ben anoniem, en dat wil ik zo houden he!
Verder hoeft ik geen tekst en uitleg te geven, een link naar de veroorzaker lijkt mij genoeg.
Etab,
Noem mij eens een instelling of bedrijf (behalve een éénmansbedrijf) waar derde tijdens een staking in meer of mindere maten, of zelfs helemaal géén schade lijden??
En moet deze dan volgens jou ook wettelijk verboden gaan worden?
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 24 apr 2007 23:28
door G7
Ik wil hier ook nog wel even op reageren.
Waar ik mij zwaar aan geergerd heb is, dat ik en vele anderen maatregelen hebben moeten nemen, om op het werk te komen en ook een afspraak in het ziekenhuis had. Die maatregelen neem je, omdat overal gezegd wordt, dat er buiten de spits geen bussen zouden rijden. Zelfs bij BBA-info zei men dat.
Wat schetst mij verbazing dat ik in de stad, zowel gister als vandaag gewoon de bussen zie rijden. En niet een, maar gewoon alle lijnen hier binnen de stad. Vrijwel leeg, maar wat wil je dan?
Leuke aktie hoor buschauffers. Volgende keer graag rij, of rij helemaal niet. Dan weten wij, waar we aan toe zijn. Veel geluk met je 3%.
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 25 apr 2007 07:51
door Bailey
Dat er een aantal bussen toch rijden, zal je altijd houden. Er zullen altijd chauffeurs zijn die niet willen staken, die niet lid zijn van een bond en dus niet kunnen staken of om andere redenen. In Dordrecht zijn er bijvoorbeeld een paar chauffeurs van het stadsvervoer overgestapt naar het streekvervoer. Deze chauffeurs hebben tot het einde van dit jaar nog de cao van het stadsvervoer (HTM) en deze hoefden dus ook niet te staken.
En wat heb je liever? Ander vervoer regelen en dan blijkt dat je bus toch reed? Of geen ander vervoer regelen en jouw bus rijdt niet?
En die 3%? Dat had gewoon 30% moeten zijn!! Waarom de politici wel een behoorlijke salarisverhoging en de normale mens niet?
Re: Staking Openbaar Vervoer streekvervoer
Geplaatst: 25 apr 2007 11:53
door etab
Baily,
Die werktijden zijn zwaar overtrokken. Er is geen chaufeur die 6 uur zonder pauze rijdt. Buiten het feit dat het verboden is, is er geen rooster wat zo in elkaar steekt. Ik denk dat de chauffeurs eens van hun zielige "ik werk zo hard "torentje" moeten stappen en eens niet elk jaar 3 keer moeten staken. in de 10 jaar dat ik gereden heb zowel als openbaarvervoer chauffeur als touringcarchauffeur heb ik nog nooit zo makkelijk baantje gehad al lijndienstchauffeur.
En dat ze lichamelijk klachten rkijgen is niet zo raar. uit onderzoek blijkt dat 80% van de chauffeurs te veel onderuitgezakt op zijn stoel zit. En niet de juiste zithouding aanhoudt. Na een training bij een groot bedrijf in het westen gingen de fysieke klachten met3 5% naar beneden. gek he?
lijndienstchauffeur is helemaal niet zo'n zware baan. in verhouding tot andere beroepsgroepen overigens niet eens slecht betaald ook.
Touringcar chauffeurs werken gewoon vaak 16 uur per dag en krijgen minder loon.
Laat ze gewoon eens hun werk gaan doen en stoppen met voor elke dwarsliggende scheet het vervoer stil te leggen. Elk gewoon commercieel bedrijf had al failliet geweest als het zoveel stakingen aan zijn broek had gekregen.