LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Noeka
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2009 11:05

Re: efexor

Ongelezen bericht door Noeka »

Ik heb vorige week na jarenlang cipramil te hebben gebruik te overstap gemaakt naar efexor, maar jeee...daar ben ik binnen een week mee gestopt.
Was dus voor mij absoluut niet het juiste medicijn.
Voelde me een soort van leeg omhulsel en wat er om me heen gebeurde, het interesserde me allemaal niks meer.

delta12
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 feb 2008 22:11

Re: efexor

Ongelezen bericht door delta12 »

Het geeft wel veel steun aan mensen die net begonnen zijn met Effexor om zo van hun depressie af te komen, het is beter om enkel wat postitever te zijn. maar deze mensen horo je vaak niet, omdat zich goed voelen zoeken ze niks meer op een dergelike forum

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Efexor heeft mij in het begin ook geholpen en ik denk dat het inderdaad goed is om daar ook aandacht voor te hebben. Toch geloof ik dat het medicijn ook te snel wordt voorgeschreven. Laatst hoorde ik in een praatprogramma een psychiater dat benoemen. Bij efexor moet je denk ik heel dicht bij jezelf blijven. Iedere beleving is weer anders maar je moet er ook niet te licht over denken. Het medicijn doet wel degelijk iets met je. Misschien positief in het begin maar de nare verhalen zijn ook niet voor niets. Veel mensen ervaren veel bijwerkingen en heel veel moeite om er weer van af te komen. De grootste klacht is het zombiegevoel. Tenminste dat is wat ik het meeste lees op alle forums. Nogmaals, dichtbij jezelf blijven is erg belangrijk. Antonie.

HanseJan
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2010 13:32

Re: efexor

Ongelezen bericht door HanseJan »

Enige jaren geleden heb ik enige tijd (meer-jaars) Efexor 75 mg. per dag voorgeschreven gekregen. Het middel heeft mij goed door een moeilijke periode heen geholpen. De bijwerkingen zoals emotionele afvlakking en verlaagd Libido, hebben mij op een gegeven moment echter doen besluiten te stoppen cq af te bouwen. Bij het eerstvolgende recept, heb ik i.p.v. capsules in de Apotheek naar tabletjes van 37,5 mg. gevraagd. Over een periode van ruim een maand heb ik toen afgebouwd van 75 mg. naar 0 in zéér kleine stapjes van hele tabletjes tot halve, kwart en zelfs kruimels toe. Op deze wijze heb ik totaal geen hinder ondervonden van enig afkick verschijnsel.
Als ik dan in dit Forum lees dat sommige mensen door hun Arts geadviseerd krijgen een maand te huppen tussen innames van 75- naar 37,5mg, en op een gegeven moment van 37,5mg naar 0, heerst er bij mij één en al onbegrip. Je krijgt dan onherroepelijk met afkick-verschijnselen als de beschreven schokjes, bevingen etc., of zo niet met erger van doen!?
De afvlakking, één van de veel beschreven bijwerkingen, ondervond ik al bij m'n dagelijkse dosis van 75mg. Als ik dan lees dat in sommige gevallen tot 375mg. per dag wordt voorgeschreven, en dat vele jaren lang kan ik daar met m'n verstand niet bij. Je moet dan echt als een zombie leven lijkt me, en vind het onbegrijpelijk dat er Artsen zijn die een dergelijke dosis voorschrijven!!
Maar hoe dan ook, ik wil nogmaals benadrukken afbouwen in héél kleine stapjes te doen in grootte zoals ik hierboven heb omschreven!
En, wat reeds door enkele Forumleden werd benadrukt, gebruik dit middel niet te hooi en te gras. Het is geen hoofdpijnmiddel dat je naar behoefte inneemt! Want anders krijg je namelijk doorlopend te maken met zowel gewenning- als onthoudingsverschijnselen, en dat sloopt je zowel geestelijk als lichamelijk!!
Ik wens een ieder veel succes en sterkte, Hansejan.

Michael Kay
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2009 07:37

Re: efexor

Ongelezen bericht door Michael Kay »

Ik gebruik al een jaar of 10 Effexor, sinds 2 of zo jaar 75mg (Effexor XR75 heet het geloof ik). In een slow release capsule. Elke keer als ik wil afbouwen krijg ik zulke erge afkickverschijnselen (ook als ik het héél langzaam afbouw, steeds een beetje minder over hele lange periode) dat ik het opgeef. Mijn arts schreef nu 37,5mg voor. Dit slikte ik gisterenmorgen en vanmorgen weer. Maar weer heb ik die bekende rare bijverschijnselen - na 24 uur - terug (licht in hoofd, bij bewegingen raar gesuis; moeilijk te omschrijven, maar hoogst onprettig). Net als anderen die hier schreven heeft het middel mij ook geholpen (en wie weet ook nu), maar het voelt niet goed als je niet van een middel afkomt. En hoe kom ik te weten of ik het nog wel nodig heb, als ik niet kan stoppen? Deze keer ga ik echter doorzetten en ik zal de arts en desnoods de importeur er bij betrekken en hier af en toe rapporteren. Ik verzoek anderen die dit lezen en die dit ook (of juist niet) herkennen, ook hun ervaringen hier te melden en zo wat bij te dragen. Dan wordt beter duidelijk hoeveel mensen hier last van hebben; dat wil zeggen er niet er vanaf kunnen komen. Ik had 40 jaar geleden heel wat minder moeite om van het roken af te komen dan van deze Effexor!

Michael K (1949)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: efexor

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Helaas moet je daar doorheen door die afkickverschijnselen, hoe moeilijk het ook is.

Sterkte !

Michael Kay
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2009 07:37

Re: efexor

Ongelezen bericht door Michael Kay »

dank voor je snelle reactie en je aanmoediging, chm! na nog wat meer te hebben gelezen over het onderwerp ga ik mijn apotheker er bij betrekken - om geen onverstandige dingen te doen - ik zal hier rapporteren hoe het mij vergaat

michael k

Miekje79
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2011 06:54

Re: efexor

Ongelezen bericht door Miekje79 »

Hai

Ook ik maak een beroerde periode mee door het afbouwen. Begin april ben ik van 112,5 mg naar 75 mg gegaan en had toen 2 dagen koorts en keelontsteking. Na een paar weken ging het wat beter en in overleg met mijn huisarts ben ik elke 2 weken met 12,5 mg omlaag gegaan. Het ging allemaal nog redelijk, totdat ik begin deze week ging minderen van 25 mg tot 12,5 mg. Ik heb al sinds donderdag 38,5 graden koorts en heb het gevoel zware griep te hebben (pijnlijke huid, hoofdpijn, maagpijn, nauwelijks eten). Misschien was deze stap van 25 naar 12,5 mg relatief gezien vrij groot: op de 112,5 mg valt het wel mee, maar van 25 naar 12,5 is het natuurlijk 50% afbouw. Maarja, moet je dan elke week 1 korreltje minder gaan nemen...?

Ik ben benieuwd of anderen ook zulke heftige koortsverschijnselen hebben en zo ja, wa kun je eraan doen? (ik slik nu een paar paracetamol per dag en slaap erg veel).

Groetjes
Annemiek

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: efexor

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hoe kom jij aan 12,5 mg ?
Maak je die zelf ?

hahal
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mei 2011 22:53

Re: efexor

Ongelezen bericht door hahal »

@Beste Chocomelk,

Als je een tabletje van 25mg doormidden breek dan heb je 12,5mg :lol:

Miekje79
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2011 06:54

Re: efexor

Ongelezen bericht door Miekje79 »

Ik maak zelf de capsules open, dit op advies van mijn huisarts. Ik heb lege capsules bij de apotheek gehaald en verdeel 1 capsule van 37,5 mg over 3 lege capsules.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: efexor

Ongelezen bericht door Chocomelk »

hahal schreef:@Beste Chocomelk,

Als je een tabletje van 25mg doormidden breek dan heb je 12,5mg :lol:
Beste Hahal, efexor zit in een capsule die je dus niet kan doorbreken, ook is er geen efexor te verkrijgen van 25 mg, de laagste dosering is 37,5 mg. :wink:

hahal
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mei 2011 22:53

Re: efexor

Ongelezen bericht door hahal »

Beste Chocomelk

Maar als het in tabletvorm was gemaakt dan had ik gelijk gehad :wink:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: efexor

Ongelezen bericht door Chocomelk »

hahal schreef:Beste Chocomelk

Maar als het in tabletvorm was gemaakt dan had ik gelijk gehad :wink:
Klopt dan wel maar dat is niet zo, dus helaas pindakaas. :wink:

Miekje79
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2011 06:54

Re: efexor

Ongelezen bericht door Miekje79 »

Nou, de koorts is inmiddels gezakt, pfieuw. Voel me gelukkig ook iets beter. Maar ik wacht nu wel wat langer met geheel stoppen met de Efexor. En misschien toch nog een tussenstapje nemen tussen de 12,5 mg en 0 mg....?

Inkie26
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2011 10:56

Re: efexor

Ongelezen bericht door Inkie26 »

Beste allen, ik ben nieuw hier. Ten einde raad hier terecht gekomen.
Ik slik al ruim 3 jaar efexor. Sinds bijna 2 jaar heb ik enorme inslaap problemen, heftige dromen, geen sex zin meer, maar het vervelendste : enorme huiduitslag op mijn armen schouders en rug. Vreselijke jeuk. Ik loop al anderhalf jaar bij een dermatoloog, maar niets helpt. Ben alle kanten op verwezen, dietiste, en nu zelfs het alternatieve circuit van acupunctuur, vieze kruidenthee, Reiki etc etc.
Doordat mijn originele efexor is vervangen door een alternatief heb ik de bijsluiter nog eens goed doorgelezen en wat blijkt, alles hierboven zijn bijwerkingen v.d. efexor. Ik begrijp niet dat een dermatoloog niet goed kijkt naar wat je allemaal slikt en daar zijn conclusies aan verbind.
Anyhow, ik wil gaan afbouwen maar ik ben me rot geschrokken van alle horror story's hier op de forums.
Weet iemand of je met je apotheek een afbouw schema kunt samenstellen, zodat zij de capsules mondjesmaat verminderen.
Ik zit nu overigens al 2 jaar op 75mg. Daarvoor op het dubbele. Van de stap terug heb ik geen echte last gehad, maar ik ben als de dood voor het verdere afbouwen. Wie heeft raad.

Miekje79
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2011 06:54

Re: efexor

Ongelezen bericht door Miekje79 »

Hi Inkie,

Die klachten die je nu hebt, zijn die precies ontstaan op het moment dat de efexor door de Venlafaxine werd vervangen? Het zou zeker heel goed kunnen dat het door wisseling van merk kan komen. Het lichaam kan erg gevoelig reageren, dat heb ik in ieder geval ondervonden.

Maar laat ik je wel een advies geven: laat je niet te veel (mis)leiden door de negatieve ervaringen van de berichten hier. Er zijn ook heel veel mensen die geen last hebben bij het afbouwen, maar die verhalen zul je hier nauwelijks tegenkomen (zij zoeken immers geen hulp en tips van anderen).

De apotheek zou je kunnen helpen met een afbouwschema, maar niet elke apotheek doet dit. Mijn apotheker volstond met het advies: tussen de 2 en 4 weken afbouwen en gewoon met 37,5 mg per keer. De capsules openmaken en opdelen in kleinere doses, wilde de apotheker niet doen. Ik ben vervolgens naar mijn huisarts gegaan. Zij vertelde mij dat ik elke 2 weken 12,5 mg eraf moest halen en dat ik zelf de capsules open mocht maken. Ik was al van 112,5 naar 75 mg gegaan maar die stap was erg groot. Ik tel de korrels niet exact, maar kijk in de capsule of er ongeveer dezelfde hoeveelheid als in de andere capsule zit.
Ik heb zelf vooral last van de laatste vermindering (van 25 mg naar 12,5 mg), zoals je mogelijk ook hierboven hebt kunnen lezen in mijn andere bericht, dus ik blijf nu nog een maand op 12,5 mg zitten. De andere verminderingen merkte ik wel, maar dat ging allemaal nog wel. Ik houd mijzelf in ieder geval voor dat het een periode is waar je doormoet en houd mijn doel voor ogen: een medicijnvrij leven (als het uiteindelijk niet mocht lukken, heb ik daar ook vrede mee, ik slik het medicijn namelijk al 11 jaar en het zou zo maar kunnen dat mijn lichaam zelf geen serotonine kan aanmaken). En ik ga het vooral de tijdgunnen, en dan heb ik het niet over weken, maar echt over maanden nadat ik gestopt ben of zelfs een jaar. Het lichaam heeft lang nodig om werkelijk te ontgiften.

Een heel verhaal, maar ik zou je wel willen adviseren om of met je huisarts of met de apotheek contact op te nemen. Dan kun je namelijk uiteindelijk nog voor feedback terug als je vragen mocht hebben.

Sterkte!

Groetjes
Annemiek

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hallo Annemiek,

Ik wil graag even reageren op je verhaal. Ik gebruik ook al wel 10 jaren efexor/venlafaxine en ben ook aan het afbouwen. Ik zit nu op elke dag 37,5 mg. Daarvoor ene dag 75 mg en andere 37,5mg. De overgang naar 37,5 mg elke dag verliep redelijk goed. Wat meer stemmingswisselingen van stik sjacherijnig naar blij en daarnaast last van vermoeidheid. Geen electrische schokjes, duizeligheid, misselijkheid tot nu toe! Ik heb ook besloten om de kapsules open te breken en er 1/3 (12,5 mg) uit te halen. Dit weekend wil ik daarmee beginnen. Ik zie er wel tegenop omdat ik in het verleden vreselijke afkickverschijnselen heb ervaren. Maar ik wil ook weten hoe een leven zonder medicijnen is en ben nu erg gemotiveerd en zal niet direct teruggrijpen naar de efexor/venlafaxine bij de eerste de beste afkickverschijnsel. Ik voelde me de laatste tijd erg vlak...niet echt blij en niet echt down en ik wilde wel eens weten hoe het zonder efexor is. Ook geïnspireerd door iemand anders die is gaan afbouwen. Wat is jouw reden om af te bouwen? En hoe voelde jij je de laatste tijd voordat je ging afbouwen? Ik hoor graag van je. Sterkte ermee. groetjes Antonie.

Miekje79
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2011 06:54

Re: efexor

Ongelezen bericht door Miekje79 »

Ha Antonie,

Haha, fijn dat je door mij geinspireert bent om verder te gaan afbouwen, ik ben namelijk een en dezelfde persoon met wie je al mailt :lol:
Mijn reden om te gaan afbouwen is dezelfde als die van jou: het afgevlakte gevoel dat steeds serker is geworden tijdens de laatste maanden voordta ik ging afbouwen.

Wat voor klachten heb jij in het verleden bij het afbouwen met name gehad?

Groetjes
Annemiek

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hey Annemiek,

Wat grappig dat ik je hier ook tegenkom ;-). Ik merk dat ik het wel prettig vind om wat ervaringen uit te wisselen tijdens het afbouwen. Mijn klachten in het verleden waren de bekende electrische schokjes in je hoofd, misselijkheid, duizeligheid en een gevoel mezelf niet onder controle te hebben, bijv. enorm buiten proporties kwaad worden bijv. Tot nu toe gaat nog steeds goed. Ik heb kapsules gehaald bij een andere apotheek en begin dit weekend met het verder afbouwen (1/3 uit de kapsule van 37,5mg). Hoe gaat het me jou?
groetjes Antonie (mijn tweede naam ;-)

Gesloten