Ik heb al eens eerder opgemerkt op dit forum, heb nou eens ballen en geef de ECHTE Nettoprijs en vervolgens gewoon je poot stijf houden. Immers deze prijs kan niet anders dan competitief zijn.
Beste VvW,
Zou je die echte Netto bodemprijs dan herkennen als deze op tafel komt? Een zaak die de offerte en tekeningen meegeeft moet wel concurerend zijn anders komt er geen klant meer terug.
Op dit moment is natuurlijk ook het vergelijk met de huidige situatie mogelijk. Van velen hier is bekend welk traject qua onderhandeling is doorlopen en welke "netto"prijs dit heeft opgeleverd.
Tevens hebben jij en je collega's niet nagelaten om diverse aan het forum voorgelegde offertes, van commentaar te voorzien, zodat ook een redelijk beeld ontstaat over wat wel en niet mogelijk (reëel) is.
Een zaak die de offerte en tekeningen meegeeft moet wel concurerend zijn anders komt er geen klant meer terug.
Dat is echt klink klare onzin, een klant die goed behandeld is en goed geinformeerd, komt gewoon terug.
Maar: je hebt wel een beetje gelijk, want een reeds serieus geinformeerde klant is heel erg vatbaar voor DMG terriers.
Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat keukenverkopers met deze praktijken nog steeds wegkomen, zonder dat de markt zijn werk doet of de politiek ingrijpt. Er zijn - als je op dit forum rondkijkt - kennelijk mensen genoeg die gewoon de volle mep betalen, die niet mondig of handig genoeg zijn om korting te bedingen of die zich van tevoren hebben geörinteerd.
Op zijn best klinkt een beetje als vliegreizen voor een tientje, terwijl de toeslagen een factor tien daarvan zijn, maar bij keukens hebben we het wel over een veelvoud van het te besteden bedrag. Over de vergelijking met de woekerpolissen hebben we het dan maar helemaal niet. Ik zou me kapotschamen als ik in die branche werkzaam was. Je kan nog beter taxichauffeur in Amsterdam of parkeerwachter zijn, met alle respect voor de klassieke Amsterdamse taxichauffeur en de zeldzaem begripvolle parkeerwachter.
Ik zou me kapotschamen als ik in die branche werkzaam was. Je kan nog beter taxichauffeur in Amsterdam of parkeerwachter zijn, met alle respect voor de klassieke Amsterdamse taxichauffeur en de zeldzaem begripvolle parkeerwachter.
en met alle respect voor de integere, van zijn vak houdende , keukenverkoper!
Helaas hebben de meeste bezoekers van deze topic de strekking van mijn verhaal niet begrepen. De bedoeling was om de consument te laten begrijpen dat wij (verkopers) over een ander bedrag onderhandelen dan de consument. Veel klanten in onze winkel en aan onze tafels redeneren soms of wij (in het geval van een keuken van bijvoorbeeld € 10.000,-) die tienduizend Euro zo (schoon) in de pocket kunnen stoppen. Da’s lekker verdienen, denken ze blijkbaar.
Veel mensen vinden keukens veel te duur en de consument vindt dat hij continu belazerd wordt, waarom? Omdat de gemiddelde consument niet beseft wat er allemaal komt kijken bij het goed en verantwoordelijk uitwerken, leveren en plaatsen van een complete nieuwe keuken. Ze onderschatten de klus en het werk. Na aftrek van de BTW en de inkoop van al de keuken artikelen, blijft er een (naar mijn mening) relatief klein bedrag over waar alle bedrijfskosten van betaald moeten worden (showroom, personeel, vaste lasten en dergelijke en niet te vergeten de service en een deel van de garantie kosten) en tot slot neemt de ondernemer ook alle risico voor het opmeten, uitwerken en leveren van de complete keuken.
Als een kwaliteitskeuken zoals deze bij de meeste Nederlandse keuken speciaal zaken word aangeboden, echt veel te duur zou zijn, dan zou er in ons land al lang een slimme ondernemer zijn geweest die hier met een goedkoper vergelijkbaar product op in was gesprongen. En begin nu niet over Ikea of weet ik veel wat, ik bedoel natuurlijk wel een vergelijkbare kwaliteit. Dat is de laatste 40 jaar niet het geval geweest en dat zal ook nooit gebeuren. Daarvoor is het product veel te complex en het keukenvak te technisch. Bij ons zijn er geen klanten die te veel betalen voor hun keuken. Wij werken met netto prijzen. Niet dat de gemiddelde klant dit gelooft, maar dat ter zijde. Wij houden ons aan deze netto prijs.
Gelukkig zijn er nog genoeg mensen die wel beseffen dat er geen enkele vakbekwame keuken leveranciers is die voor een appel en een ei al die risico’s wil nemen. Deze mensen kiezen dus met hun gezonde verstand een betrouwbare keuken leverancier en krijgen waar voor hun geld. Wij verkopen wekelijks een X aantal keukens en leveren er iedere week even zo veel keukens op aan tevreden klanten die netjes alles betalen en veel vakmanschap en een prima product voor hun geld krijgen. En ik ben niet alleen. Er zijn in Nederland en op dit forum vele, vele prima bedrijven die net als ik/wij wekelijks hun keukentjes uitstekend leveren en plaatsen (behalve de greeploze keuken van Maxx met 585MM werkblad). De mensen die dit niet begrijpen of de capaciteit niet hebben om eenvoudig de juiste leverancier te kiezen, op basis van mensen kennis en doortastendheid eindigen waarschijnlijk op dit forum met veel ellende en keuken verdriet. Er zullen immers altijd mensen blijven die alles te lang te breed te hoog te kort of te duur vinden! Voor deze mensen heb ik geen oplossing…………….
Mooi relaas GWTE, maar ik ga toch geen medelijden voor je opbrengen.
Tevens zal ik onderhandelen totdat ik ervan overtuigd ben dat ik werkelijk de netto prijs heb gekregen.
Maar ik zal dit niet op de spits drijven want ik zit als consument niet te wachten op een geirriteerde verkoper, die na afleveren niet meer met me wil communiceren.
Ik gun iedere ondernemer zijn marge. Ik ben ook bereid om een ondernemer die zijn best gedaan heeft om een goed verhaal neer te zetten iets te gunnen, ook al is het ergens anders een paar procent op het totaalbedrag duurder. Dat zal voor veel mensen gelden. Ik ken zelfs mensen die het onbeleefd vinden (dat is iets anders dan niet durven) om om korting te vragen, zelfs als ze een auto of een keuken gaan kopen, waarbij een prijs zonder korting bijna per definitie te hoog is.
Aan de andere kant willen de meeste mensen het gevoel hebben dat ze een goede deal hebben gedaan (dat hoeft niet per se de beste te zijn qua prijs of het onderste uit de kan), maar daarbij hoort wel dat ze er niet achter hoeven komen dat ze elders dertig procent op het totaalbedrag hadden kunnen besparen, alleen door het opvragen van alternatieve offertes voor exact vergelijkbare produkten.
Het deel van het risico dat is gelegen in het plaatsen en afwerken van je produkt, lijkt mij overigens zeer overzichtelijk, als het grootste deel van de prijsvorming is gelegen in kastjes en apparatuur en daarnaast de kosten van een monteur vrij eenvoudig zijn te begroten. Als je werkelijk van die aantallen keukens aflevert, moeten voor- en tegenvallers tegen elkaar wegvallen en als je de kosten goed begroot, moeten er voor de keukenboer vrijwel uitsluitend meevallers zijn. Risico's in de garantiesfeer van het produkt moet je kunnen afdichten in je contracten met de fabrikant. Je enige onzekerheid lijkt hem mij te zitten in de hoeveelheid keukens die je verkoopt, maar dat is het risico van het ondernemerschap.
Als de dealer van het topmerk zegt "wij zijn topmerk x en wij doen niet aan korting", hooguit en met veel moeite vijf procent van de eerder aangeboden prijs van zijn kastjes afdoet en daar ook in de kring van vrienden en bekenden mee wegkomt, is het wel onthutsend te moeten ontdekken dat exact dezelfde keuken van rond de vijftig mille in Duitsland twaalf tot vijftien mille goedkoper wordt aangeboden. Je kunt dan niet volhouden - zoals jij doet - dat niemand te veel betaalt.
Of iets veel geld is, is afhankelijk van je inkomens- en vermogenspositie. Duur is iets anders, dat is een subjectief begrip, net als veel geld voor een keuken, dat gaat m.i. uitsluitend over de prijs/prestatieverhouding, waarbij iedereen een andere waardering heeft (doet de merken van apparatuur en kastjes ertoe, ben je gevoelig voor echt design, kan je het je veroorloven).
Met name kopers van een nieuwbouwhuis en degenen die tegelijkertijd met de verhuizing een nieuwe keuken willen uitzoeken zijn slecht af, de laatste met name omdat ze al zoveel moeten regelen (hypotheek, notaris, schilderwerk, verhuizing, nieuwe scholen voor kinderen etc.), dat uitgebreid shoppen erbij inschiet. Dan word je dus "genomen", wat jij ook zegt, en is het niet door jou dan wel door een van je vakgenoten.
seller panic
ps wat is er precies mis met Maxx en zijn greeploze keuken met een werkblad van 585 MM (ik heb nog niet alle topics op dit forum gelezen)
Panicseller, ga dan eerst even rustig lezen, want je snapt er nog helemaal niets van ( getuige ook je vragen over Gaggenau ) Scheelt je een boel typwerk.
Ik denk niet dat het verhaal overkomt omdat het op 1 ding blijft terugvallen: vindt de klant hetgene wat jij aanbiedt (keuken) evenredig met hetgeen jij vraagt (euro's).
Een klant heeft geen zin in kostenplaatjes en hoeveel expertise je erin stopt. Ze willen een prijs en zodanig dat ze met een goed gevoel naar huis gaan als de handtekening is gezet.
Jij bepaalt wat je vraagt voor een keuken en de klant bepaalt wat hij/zij eraan uit wil geven. Heb je veel nodig omdat 7 verkopers, een grote winkel etc veel kosten, dan zullen de prijzen ook hoger moeten zijn.
Ik weet misschien nog niet alles over keukens (het is dan ook mijn vak jammer genoeg niet) maar ik heb inmiddels wel genoeg begrepen om me een voorlopig oordeel te kunnen vormen. Ik ben gepast dankbaar voor alle info die ik tot nu toe heb gekregen. Zie mijn bijdragen aan dit topic als een tegemoetkoming en doe ermee wat je wilt. Als je er niet tegen kunt, lees je ze niet. Dat zoveel mensen een mening hebben over je vak en de moeite nemen om die te formuleren moet je toch in ieder geval bijzonder genoegen schenken.
Ten eerste is waar GWTE het over heeft: vrije markt werking.
Uiteraard levert dit ook slechte leveranciers op, zoals dat altijd gaat bij vrije markt werking. In het begin zullen deze een groot percentage van de markt bestrijken. De goede leverancier moet hiertegen concurreren.
Je ziet het op meerdere plekken. Waarmee wordt de consument getrokken? Een keurmerk kan heel goed zijn. Een keurmerk goede keukenleverancier. Hiermee schep je vertrouwen bij de klant. Verder is een goede naam ook belangrijk. M.a.w. mond op mond reclame e.d.
Geef verder een goed verhaal naar de klant. Vertel iets over het produkt, de kwaliteit ervan, alternatieven en netto (duidelijke) prijzen.
Als ik een auto koop dan weet ik ook wat hij netto moet kosten (staat in de folder). Vervolgens kan ik zelf nog proberen te onderhandelen, maar dit komt overal voor.
Een consument zal (terecht) geen rekening houden met de marge van de verkoper. Hij wil een goed produkt tegen een lage prijs. Maar hij is wel gevoelig voor de zaken eromheen. Een keukenzaak die eruit ziet als een opslagloods zal ik niet gauw bezoeken. Ik hou ook niet van vlugge verkopers (van die jongens met een vlugge babbel). Ik hou al helemaal van opdringerigheid. IK bepaal wanneer ik iets koop en niet de verkoper.
Het is niet voorkomen dat goede keukenverkopers kapot gaan aan de concurrentie, maar veel goeden zullen overblijven juist vanwege de positieve kanten. Daar betaald een consument dan ook graag wel iets extra's voor
En hoe moet ik er dan achterkomen wat de verschillende prijzen per merk zijn?
Pas al ik weet wat iets kost kan ik de afweging maken welke prijs/kwaliteit keuken ik wens te kopen.
Ik kan best een budget hebben van 20.000 euro. Als ik dit vertel dan krijg ik hoogstwaarschijnlijk geen keuken voor mijn neus van 7.500 euro. Terwijl dat (in mijn ogen) wel mijn droomkeuken kan zijn.
Een ruwe schatting vind ik ook al goed, daarmee kan ik nog steeds zelf een afweging maken. Als het echt serieus wordt ga ik met mijn tekening toch wel naar de keukenzaak toe.
Het is een misverstand te denken dat verkopers alleen geïnteresseerd zijn in hoge budgetten. We werken graag realistisch en daarom informeren veel verkopers naar het budget. Als je naar een architect stapt met de vraag, ontwerp een huis, dan zou het ook jammer zijn dat na enkele dagen de beste man met een prachtig huis komt van 3 miljoen Euro terwijl de klant meer dacht aan een half miljoen. Dat is dan toch jammer van al de tijd. Zo werkt het ook met keukens. Loop gewoon bij minimaal drie keukenwinkels binnen en zeg dat je voor bijvoorbeeld tienduizend Euro wil slagen. Vergelijk de drie offertes en kies het bedrijf waar je het meeste keuken krijg voor je geld. Simpel toch, succes!
De verkopers mogen best vragen naar het budget. Het is echter aan de consument om dit wel/niet te zeggen. Als de keukenspecialist vervolgens zegt niets voor de consument te kunnen doen, weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Zelf heb ik bij geen enkele zaak het budget genoemd, terwijl sommigen er wel naar vroegen. 3 specialisten namen wel degelijk de moeite om een offerte te maken, dus dat kan ook zonder budget. Ik denk dat als je een keuken koopt, je dit domweg niet in een middag kunt doen. Wij zijn er een paar weken mee bezig geweest. Uiteindelijk ging het tussen 2 zaken. Bij degene die het niet werd hebben we een afspraak gemaakt en onder het genot van een kopje koffie hebben we uitgelegd wat de reden ervoor was dat we toch naar de ander gingen. De verkoper was onder de indruk, dat we de moeite hiervoor namen, want het was "uniek". Wanneer je de keukenspecialist behandelt, zoals jezelf behandelt wilt worden, scheelt dit al een slok op een borrel. Wanneer je bij voorbaat wordt behandelt als een sul, moet je je afvragen of je daar een keuken wilt kopen.