Weer dat g e z e i k dat een product in een bepaalde periode niet kapot kan gaan en mag gaan.Consumenten hebben altijd recht op een goed product, ook na afloop van de garantieperiode. Een goed product betekent dat het voldoet aan de verwachtingen. Die verwachtingen worden onder andere bepaald door het soort product (nieuw of tweedehands), de prijs of de mededelingen van de winkelier of de fabrikant over bijvoorbeeld de levensduur van een product. Vraag hier dus naar! Soms belooft een winkelier of fabrikant dat een apparaat wel 10 jaar meegaat, als consument sta je dan in je recht als het apparaat eerder kapot gaat. Belofte maakt schuld, ook in dit geval.
De consumenten moeten eens accepteren dat producten kapot kunnen gaan. Je mag dat nooit uitsluiten.
Punt 2:
Een computer heeft een economische levensduur van 3 jaar.
Krijg je 1 jaar garantie, dan dien je na 13 maanden ook bij te dragen aan de reparatiekosten.
Een computer kan 10 jaar meegaan, maar het is niet redelijk dat als de computer na 5 jaar kapot gaat, dat je dan als consument maar de helft van de kosten moet betalen.
Door de technische ontwikkelingen gaat de computer maar 3 jaar mee.
Vaak is het zo dat vooral processoren na 3 jaar niet meer leverbaar zijn.
De wet zegt dat je altijd recht hebt op reparatie. De wetgever bedoelt hiermee dat je na het verstrijken van de garantieperiode ook recht hebt op een werkend product. De wetgever zegt niet dat dit gratis moet gebeuren.Gaat een apparaat eerder dan verwacht kapot en is dat niet te wijten aan verkeerd gebruik, ga dan met het betreffende product terug naar de winkel. Neem de bon of rekening mee. Je hebt recht op reparatie van het product als het eerder dan verwacht kapot gaat en als het defect niet wordt veroorzaakt door slijtage of je eigen schuld.
De wetgever heeft deze regel ingevoerd, omdat er winkeliers waren die zeiden dat ze na de garantieperiode niets meer aan het product deden, omdat de garantie is verlopen.
De winkelier is dus altijd verplicht om een reparatie uit te voeren. Hiervoor mag hij gewoon vergoedingen voor vragen.
Als de computer na 4 jaar kapot gaat, dan zijn alle kosten voor de consument. Je hebt dan geen recht meer op korting in de kosten.Wil de winkelier (een deel van) de kosten van de reparatie niet voor zijn rekening nemen dan bestaat de mogelijkheid het geschil voor te leggen bij de rechter of bij een van de geschillencommissies als de winkelier daarbij is aangesloten.
Als een klant aan mij vraagt hoelang dat een computer mee kan gaan en ik zeg dan tussen 6 en 10 jaar, dan betekent dat niet dat je in die periode geen kosten kunt verwachten.Soms belooft een winkelier of fabrikant dat een apparaat wel 10 jaar meegaat, als consument sta je dan in je recht als het apparaat eerder kapot gaat.
Die periode is bekeken en de eventuele reparaties zijn daarbij ingecalculeerd.
Het is dus niet zo dat je in die 6 tot 10 jaar geen problemen mag verwachten.
Sorry dat ik het zeg, maar ik word hier behoorlijk moe van dat gezeur dat sommige consumenten levenslange garantie eisen.
Je kunt die levenslange garantie krijgen als je een veel hogere aanschafprijs accepteerd.
Daarnaast is het zo dat de winkelier dan voor deze periodes voor de kosten moet opdraaien, omdat de fabrikanten 1 tot 3 jaar geven en als de fabrieksgarantie is afgelopen, dan rekenen ze de volle mep.