LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Anorexia bij poes

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
oudt
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007 19:37

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door oudt »

caruso ik hoop voor jou als jij ooit iets met je katten hebt of iets anders dat je normaal andwoord krijgt :twisted: :evil:


Ik heb van middag te horen gekregen dat MIJN kat hoogst waarschijnlijk leukemie heeft dat krijgen we vrijdag te horen.

Soraya heel erg bedankt voor je mede leven.
Ja ik zit op k.p

gr.......................

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door caruso »

Ik heb drie katten gehad dus ik ben wel een beetje op de hoogte wat er bij een kat tussen de oren zit! Niet vreten , ander voer proberen zoals al eerder vermeld.

het blijft nog steeds een zielig topic.....miauw!

oudt
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007 19:37

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door oudt »

Wat ben jij een trut zeg :twisted: :evil:
Ik vind het zielig dat jij katten hebt,
doei

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door roerganger »

Caruso, de kat van RenR heeft inmiddels ook weer koorts, dat heeft niets te maken met ander voer uitproberen.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door caruso »

@oudt: je hebt nogal een grote bek voor je eerste bijdrage. En als je een beetje op de hoogte zou zijn, zou je kunnen weten dat ik geen trut ben. Ik is namelijk een mannetje.
En als je ook nog een beetje lezen hebt geleerd: Ik HAD drie katten, zijn nu in de kattenhemel. Overleden aan anorexia.....!
De mazzel en veel plezier nog bij dit belachelijke topic!

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door petty1950 »

Ik wens je heel veel sterkte met je kat Oudt ( RenR?)
Heb zelf een kitten van 9 mnd gehad die ook ''zomaar'' stopte met eten maar die bleef beslist niet levendig. Bleek ook Leukemie te zijn. Rotziekte!
Ik heb het verloop niet afgewacht maar haar verder lijden bespaart.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Soraya »

@Caruso, jammer dat je mijn stukjes niet hebt gelezen over de oorzaken van anorexia. Zou je ook van hebben kunnen leren.

Ik heb zelf meer dan 3 katten en 16 jaar ervaring met hun maar nog weet ik ook niet alles. Maar ik denk dat ik, net als nog een paar mensen van dit forum, wel meer weet dan de gemiddelde kattenbezitter.
En toch zijn we nog niet uitgeleerd. Dus de hoeveelheid katten (en jaren van bezit hebben) zegt eigenlijk helemaal niks, het is een stukje interesse.

Ik zal hier meeduimen dat het geen leukemie is....

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Nita »

Ik moet wat de anorexia betreft, caruso gelijk geven .

Een poes houdt zich nl. niet met zijn gewicht bezig .

Als een poes /kater niet eet dan is het dier ziek of is het een zeer kieskeurig beest wat eten betreft.PUNT.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Soraya »

Waarom punt? er is veel meer tussen hemel en aarde.
Het gaat erom dat het diertje hulp nodig heeft en het echt niet zomaar stopt met eten, maar wel de verschijnselen verder van anorexia kan krijgen, mede door bijvoorbeeld leververvetting. Hoewel dit ook weer kan losstaan van het verhaal verder.

Dan mag jij me uitleggen waarom mijn kat 2x totaal spontaan stopte met eten, terwijl hij absoluut niet kieskeurig is en alles eet wat los en vast zit, en ook absoluut niet ziekwas op dat moment of ervoor, we hebben hem toen echt binnenste buiten gekeerd, en alle mogelijke onderzoeken laten doen om de oorzaak te achterhalen. Echter was alles zo gezond als wat en nergens een afwijkende waarde te vinden in het bloed. Ook onderzoek wees uit dat er niets in zijn keel/slokdarm/maag zat en dit er gezond uit zag Op de echo was ook niks te zien (hij loopt niet los dus de kans van iets vreemds opeten was zeer klein). Als ik iets vergeten ben vul ik het later wel aan.
Vertel het me maar, wat was er met hem aan de hand.......


Het gaat erom dat het diertje hulp krijgt. En door de reacties geeft dit nou niet echt veel hoop, dus deze hadden ook wel anders gekund.

Ayla

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Ayla »

Het gaat om een Maine Coon poes het grootste ras wat er is ,en ze weegt nu onder de 3kg er blijft echt niets van haar over.En dan is ze toch nog vrolijk,de DA snapt er ook gewoon niets van, en haar collega's ook niet


Hallo wij hebben 4 maincoons gehad en er zijn er 2 overleden aan aan Fip met de zelfde symtonen die jij schrijft, alleen heeft dat niet zo lang geduurd een week of twee de derde maincoon lag ineens dood op bed.
Hopelijk vinden ze gauw de oorzaak.

sterkte ayla

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door roerganger »

Hallo wij hebben 4 maincoons gehad en er zijn er 2 overleden aan aan Fip met de zelfde symtonen die jij schrijft
Wat is Fip, Ayla? :oops:

Ayla

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Ayla »

Hallo roerganger

FIP is een virusziekte het coranavirus, iedere kat heeft het virus bij zich maar het kan actief worden als de kat stress heeft of iets schokkend mee maakt
Het is erfelijk bij ons was het moeder en zoon die er aan overleden zijn.
Je hebt 2 soorten de natte vorm die is meestal dodelijk en de droge vorm dat is chronische
Over het algemeen zijn ze er erg ziek van bloedvaten lekken ogen zwellen op ze verhongeren koorts en nog vele dingen gaan mis.Ze noemen het ook wel kattenaids
Al met al een ellendige ziekte :cry:

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Nita »

Dan heeft de vermagering dus niets met anorexia te maken maar met een bepaalde ziekte, erg genoeg.Ook raskatten worden vaak te ver doorgefokt waardoor er allerhande erfelijke ziektes ontstaan.Zelf heb ik 3 kruisingen (Turkse van kat x Burmees ,zeer grote katten)gehad waarvan er nu nog 1 over is die inmiddels zeer gezond 18 jaar is.De andere 2 zijn 17 jaar geworden .Waarmee ik maar wil zeggen dat een kruising of gewone huis tuin en keuken katten veel sterker zijn. DE oorzak dat Soraya haar kat niet eet kan wel te maken hebben met kieskeurigheid want,zoals ik al beschreef kreeg mijn loebes dit ook ineens op zijn oude dag.Gebitprobleem kan ook wel eens een rol spelen.Ook proppen haar kunnen in de darmen vast blijven zitten dan kunnen ze zoals je wel weet moeilijk poepen en eten ze ook niet meer.
Heb voor deze katten een pers gehad die daaraan geopereerd moest worden ,die heeft dat overigens niet overleeft.
Ben stapel op katten en hoop dan ook dat de poes het gaat redden.

oudt
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007 19:37

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door oudt »

lezen jullie dit maar eens ,,


http://www.nemophila.nl/Leververvetting.htm
Het begint met niet meer willen eten, zelfs voor een dag of 2. Deze ontwikkeling is de hoeksteen van leververvetting, Anorexia!


http://www.e-gezondheid.be/nl/tijdschri ... 90-art.htm

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Nita »

Vermageren door leververvetting is vermageren door ziekte.
Maar goed, als jij wil dat je kat zichzelf uithongerde omdat zij zich te dik voelde dan heeft ze anorexia.

oudt
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007 19:37

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door oudt »

Wat je eens zou moeten doen is lezen echt lezen


Leververvetting

Bron:Bengaal Cat/Kitten HEALTH CORNER
Vertaling: Petry den Hartog

Hepatic lipidosis is de ophoping van vet in de lever, het kan een complicatie zijn van de conditie of van andere ziekten, maar het kan ook uit zichzelf ontstaan.
De meeste katten die deze ziekte krijgen zijn iets wat zwaarlijvig bij het begin van de ziekte, en leven vaak een Bourgondisch leven.
Het is wél( dit is niet wetenschappelijk bewezen) dat stress de hoofdoorzaak is die deze conditie tot stand brengt. (grote veranderingen in de omgeving van de kat, zoals een verhuizing, een nieuwe huisgenoot en voor gevoelige katten, als JIJ gestresst bent want dat voelen ze)
Het begint met niet meer willen eten, zelfs voor een dag of 2. Deze ontwikkeling is de hoeksteen van leververvetting, Anorexia!
Het vet of de lipidecellen in de kat mobiliseren zich naar de lever, die niet in staat is om ze te verwerken.
Het mechanisme om de vetcellen af te breken in de lever valt uit, waarom dit is, is niet volledig bekend, maar een verandering van bepaalde eiwitten kan de oorzaak zijn.

Er is onderzoek gedaan naar de mogelijkheid dat een verandering in samenstelling van Aginine, één van de aminozuren, een rol speelt in de ontwikkeling van leververvetting.
Katten kunnen arginine niet omzetten, en tijdens het vasten (Anorexia), er zijn katten die in staat zijn om Arginine te halen uit de afbraak van eiwitten uit spieren;
alhoewel een kleine hoeveelheid Arginine nodig is om ammonia om te zetten naar de afvalstof Ureum.
Een verandering in arginine kan hyper-ammonemia veroorzaken.

Een andere mogelijkheid die leververvetting kunnen veroorzaken is een beschadiging van het mitochondria in de lever.
Gedurende het toedienen van toxine, medicijnen zoals tetracycline, of zelfs zwaarlijvigheid kan lijden tot een verhoogde graad van vetafbraak.

Leververvetting is het meest voorkomende lever probleem bij katten.
De leeftijd waar deze ziekte het meest voorkomt is rond de 8 jaar, maar ook katten van 1 jaar oud en van 16 jaar oud staan geregistreerd.
Het ziektebeeld van leververvetting is: anorexia, gewichtsverlies, overgeven, verliezen van spieren (vooral in de achterpoten en de heupen) en de katten zijn depressief.
Als de ziekte niet wordt gestopt zal de kat in coma geraken. Katten met een hoger risico om leververvetting te ontwikkelen zijn de katten met overgewicht.
Ze ontwikkelen anorexia onder invloed van diverse oorzaken inclusief stress.
Of katten die een ziekte hebben waardoor ze chronische anorexia krijgen.

http://www.nemophila.nl/Leververvetting.htm

Ik hoef helemaal geen gelijk te hebben ik had er ook nog nooid van gehoord maar het bestaat helaas wel.


Ja en dat de D.A eerst dus dacht dat mijn kat anorexia heeft ,,
en nog eens onderzocht werd dat haar longen niet goed klonken.Werdt er weer een foto genomen .
Nu heeft ze mechien leukemie.Dat hoor ik vrijdag.

Maar jeetje wat reageren jullie rot zeg(gelukkig niet allemaal)

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Soraya »

Sorry moet even op een opmerking reageren dat raskatten te ver worden doorgefokt. Ik weet niet over welke rassen je het nu hebt, maar de gemiddelde raskat is heel wat gezonder dan een huiskat.
Alle erfelijke ziekten zijn eigenlijk afkomstig van de huiskat (veel raskatten hebben een huiskatachtige achtergrond) De goede fokkers testen hierop om het ras juist zo gezond mogelijk te houden. En fokken dus niet met katten die erfelijk belast zijn.
Bij huiskatten wordt er niet gecontroleerd wie het met wie doet en welke ziekten ze hebben. Veel katten overlijden dan (ook op jonge leeftijd) ook aan bijvoorbeeld HCM, bij de huiskat wordt dit simpelweg onder hartproblemen gegooid, terwijl dit een hele nare aandoening is die je je kat dus echt niet gunt.
Ik heb zelf 2 huiskatten (hiervoor ook 2 gehad) en verder raskatten erbij. Ik heb meer problemen gehad met mijn huiskatten dan mijn raskatten. Een aantal fokkers die ik ken liepen hier ook tegen aan, en zijn uiteindelijk hierom op raskatten overgestapt, omdat hier toch een gezondere start achter zit.

Mijn kat is dus niet kieskeurig, en vreet dus echt alles en heeft dit altijd gedaan totdat hij op een dag niet meer at. hij is altijd wel stevig geweest, maar nooit te zwaar. dus als je een alleseter kieskeurig wilt noemen, vind ik dat heel knap, en vraag ik me af wat je dan onder een kieskeurige eter verstaat. :wink:
Haarballen heeft hij nooit geen geen last van, doordat ik mijn katten wekelijks goed borstel, zeker in de rui dan 2x per week. Ook door een goede voeding te geven, weet ik dat dit het ook niet is geweest. ( hier staan alleen de betere merken voor hun beschikbaar en geen whiskas, felix, of dit soort voer, omdat ik dit teveel troep zoals kleur en smaakstoffen vind bevatten)
En gebitsproblemen had hij op die momenten ook niet en ook nog nooit gehad.


Maar ik hoop voor de poes dat er iets wordt gevonden waardoor er een behandeling kan worden opgezet, en dat ze eindelijk weer kan genieten van het leven het het baasje.
En ik hoop dan ook dat de dagen omvliegen, want ze geven al voldoende stress zo....

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door roerganger »

Ja oudt, de reacties op dit topic zijn idd niet altijd voor de poes, helaas. Gelukkig gaat het op veel topics wel anders hoor!

Maar aan de andere kant, als je je probeert in te leven in de schrijvers, kun je de scepsis mischien wel enigszins begrijpen. Ik denk dat de pijn zit in al die superslanke modelletjes die je tot voor kort op de catwalks zag, en mischien nog wel ziet. Die modelletjes doen nu eenmaal sommigen mensen pijn omdat de meesten bovenmodellig zijn, om maar zo te zeggen, hoewel ze alle mogelijke moeite doen om wat slanke-denniger te worden..

De term anorexiajurkje zal je wellicht niet onbekend voorkomen, een woord dat enerzijds voortkomt uit jaloezie van de kant van de bovenmodelligen, en anderzijds voortkomt uit onbegrip omdat degenen met echte anorexia vaak als aandachttrekkers worden beschouwd.

En vooral dat laatste is wat hier in het topic het meeste pijn doet: onbegrip voor een kat die in no time mager wordt omdat hij niet meer eet en omdat (naar nu blijkt terecht) de diagnose anorexia is gesteld terwijl anorexia over het algemeen als aanstelleritus wordt beschouwd.

oudt
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007 19:37

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door oudt »

Hoi Roerganger,,
En vooral dat laatste is wat hier in het topic het meeste pijn doet: onbegrip voor een kat die in no time mager wordt omdat hij niet meer eet en omdat (naar nu blijkt terecht) de diagnose anorexia is gesteld terwijl anorexia over het algemeen als aanstelleritus wordt beschouwd.



R&R is hier heel erg bij betrokken ook bij geweest dat mijn d.a zij als er niets uit kwam dat ze dan anorexia heeft.Daar om stelde zij die vraag,,

De poes waar het omgaat blijkt geen anorexia te hebben maar hoogswaarschijnlijk leukemie dat horen we morgen.


Soraya ja het is zo spannend Ik ben blij als het morgen si dan weten we meer.

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Nita »

oudt, niet om het een of ander ,maar je loopt redelijk achter"ïn de tijd ".

Ik denk dat iedereen hier WEL met de KAT begaan is.

Gesloten