tenminste, ik begrijp uit de context dat jullie beiden een winkel bezitten of iets dergelijks)
Ik ben inderdaad een zelfstandige ondernemer.
Ik heb een klein computerbedrijfje, en mijn activiteiten bestaan uit het leveren, repareren en onderhoud van computers en derg.
Nu is het zo dat er een groot verschil is tussen wat wettelijk geregeld is en hoe ik zelf de zaken afhandel.
Sommige mensen maken de hele grote fout dat als ik zeg dat iemand ergens wettelijk geen recht op heeft, dat ik dan ook zo handel.
En dat is dus niet zo.
Consumenten hebben rechten, maar ook plichten.
Daarnaast wordt er vaak gezegd dat consumenten bepaalde rechten hebben, terwijl ze dat wettelijk gezien niet hebben.
Het mooie voorbeeld:
een winkelier is wettelijk verplicht binnen 2 weken het toestel in te nemen
Gewoon echte onzin. Geen woord van waar.
Hoe het wel zit:
Als je als consument zijnde via internet, postorder of colportage iets koopt, dan heb je recht op een bedenktijd van 7 dagen.
Dus dat betekent dat je een product zonder opgave van reden binnen 7 dagen na ontvangst terug kunt en mag sturen en dat je dan je geld terugkrijgt.
In een normale winkel is het:
koop=koop.
Dus in een normale winkel heb je nooit het recht om een product zonder opgave van reden terug te brengen.
Sommige winkels geven je een bepaalde periode waarin je een product terug kunt en mag brengen. Daar moeten ze dan ook aan houden.
Als een bepaalde winkel aangeeft dat je een tv binnen 14 dagen na aankoop terug kunt brengen en dat je dan je geld terugkrijgt, dan moet de winkelier zich daar wel aan houden.
Als een product defect is, dan moet je altijd terug naar de winkelier kunnen, maar de winkelier is dan niet verplicht om je het geld terug te geven. De winkelier moet eerst in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen. Dit kan door middel van reparatie of vervanging. Als reparatie niet mogelijk is, dan wordt vaak het product vervangen, is dat ook niet mogelijk dan pas krijgt die klant zijn geld terug.
Wat is hier dan klant onvriendelijk aan???
Ochja, die gasten die gelijk hun geld terugeisen en dan heel snel naar de concurrent rennen, dat is pas een goed teken van vertrouwen.
Dan ben je als consument heel goed bezig! Niet dus!