LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vrieskist in schuur

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
fj
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 mar 2006 13:39

Re: vrieskist in schuur

Ongelezen bericht door fj »

volgens mij zit het probleem in het volgende.

Sommige mensen hebben een combinatie ( koelen en Vriezen )
De goedkopere versies hebben maar 1 motor.
Als de koelkast een buitentemp. meet die lager dan +/- 7 graden is stopt hij ermee. ( dus de vriezer ook )

Als je alleen een vriezer hebt zal deze denk ik niet stoppen aangezien de omgeving niet koud genoeg is om te kunnen stoppen met vriezen.


:roll:

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: vrieskist in schuur

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Vriezer in de schuur.

Tegenwoordig wordt er voor koelen en vriezen veel gebruik gemaakt van butaan als koelmiddel.
Omdat butaan beneden de min 4 graden vloeibaar blijft is het dus bij lagere temperaturen niet geschikt in een koudere omgeving.
Het effect van koelen wordt namelijk bereikt door het vloeibare koelmiddel te laten verdampen.
De compressor maakt er dan weer een vloeibaar koelmiddel van, enzovoort,enzovoort,enzovoort.

Naar ik hoop duidelijk toch?

Het is ook daarom dat men bij het winterkamperen over moet gaan op propaan voor het koken en verwarmen (of te koelen).

Grootvader

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: vrieskist in schuur

Ongelezen bericht door bot321 »

Niet de kompressor Kanovaarder die zorgt voor het rondpompen,
Het is het element achter op de koelkast die er voor zorgt dat het gas weer vloeibaar wordt.Vandaar goede ventilatie.
Voor vriezen wordt butaan niet gebruikt want een vrieskist-kast moet minimaal op - 18 gr.staan.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: vrieskist in schuur

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Vriezen of dooien?

Laat de koelkastkenner nu maar opstaan want bot321, je zit onzin te verkopen!
Het raster achter de koel/vrieskast dient er alleen maar voor om de warmte die het proces van comprimeren (dat warmte oplevert) af te voeren.
De compressor zelf (de naam zegt dit al) comprimeert het gas en gas onder hogere druk wordt vloeibaar (denk maar aan LPG).

-----Trouwens niet eens zo'n gek voorbeeld want bij het afkoppelen van die LPG slang voel je die plotselinge koude van het ontsnappende gas dat heel snel van vloeibaar naar gasvormig gaat.-------

De koude ontstaat ook zo in koel- en vrieskasten, dus door verdamping.
Wanneer dat proces stopt en dat is afhankelijk van de buitentemperatuur dan stopt dus die koeling.

Geloof je dit verhaal niet?
Vraag het dan de expert!

Grootvader

Toolboy

Re: vrieskist in schuur

Ongelezen bericht door Toolboy »

Een koeler vriezer.
Die gaat koeltechnisch verwarmen als de buiten temperatuur lager is dan de de ingestelde temperatuur van de kast.

Een vriezer die ingesteld staat op -18 zal dus pas gaan verwarmen als de buiten temperatuur lager ligt dan die -18.

T

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: vrieskist in schuur

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 09 Nov 2007 11:05 door kanovaarder


--------------------------------------------------------------------------------

Vriezen of dooien?

Laat de koelkastkenner nu maar opstaan want bot321, je zit onzin te verkopen!
Het raster achter de koel/vrieskast dient er alleen maar voor om de warmte die het proces van comprimeren (dat warmte oplevert) af te voeren.
De compressor zelf (de naam zegt dit al) comprimeert het gas en gas onder hogere druk wordt vloeibaar (denk maar aan LPG).
-----Trouwens niet eens zo'n gek voorbeeld want bij het afkoppelen van die LPG slang voel je die plotselinge koude van het ontsnappende gas dat heel snel van vloeibaar naar gasvormig gaat.-------

De koude ontstaat ook zo in koel- en vrieskasten, dus door verdamping.
Wanneer dat proces stopt en dat is afhankelijk van de buitentemperatuur dan stopt dus die koeling.

Geloof je dit verhaal niet?
Vraag het dan de expert!

Grootvader


Beetje laat met reageren op kanovaarder maar heb van het weekeinde
de nodige spullen voor de duikschool van mijn zoon moeten halen.
dus een beetje druk gehad.
Nou hier komt hij dan.Heb de euvele moed gehad om het soms niet met Grootvader eens te zijn.Nou hij laat het merken in zijn reacties
door mij hier neer te zetten als Jan met de kleine achternaam.
Zeer onsportief van hem en bovendien heeft hij veel klokken horen
luiden maar is hij nog steeds op zoek naar de klepel.
Kan met technische termen komen zoals vacuum trekken en vloeistof afwegen maar dat is voor de expert.Zal het simpel houden met een gebruiksaanwijzing die iederen begrijpt.

Compressor.
De compressor heeft de vorm van een kleine ton.Hij wordt door een ingebouwde electromotor aangedreven en is aan de achterkant van de sokkel geplaatst.De taak van de compressor is dampvormige koelmiddelen aan de verdamper te onttrekken,en samen te persen
en verder naar de condensor te leiden.

Condensor.
De condensor heeft meestal de vorm van een rooster.In de condensor
wordt het door de compressor samengeperste koelmiddel vloeibaar
gemaakt.Daardoor komt warmte vrij,die via het oppervlak van de condensor aan de omringende lucht wordt afgegeven.De condensor wordt daarom aan de buitenkant meestal aan de achterkant van het apparaat geplaatst.
Dus Grootvader zoals ik al neerschreef is het de condensor die zorgt dat
het weer vloeibaar wordt en niet de compressor.
Lees anders de hele gebruiksaanwijzing door.Vrieskast A.E.G.
type ARCTIS dan heb je tenminste een klepel gevonden.
Geloof je dit verhaal niet?
Vraag het dan de expert!

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: vrieskist in schuur

Ongelezen bericht door bot321 »

Zoals zo vaak gebeurd,geen kleur bekennen
maar gewoon verdwijnen. :wink:

nicoleb
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2007 20:35

Re: vrieskist in schuur

Ongelezen bericht door nicoleb »

helaas ik als witgoedexpert moet u teleurstellen.
tegenwoordig worden er geen vrieskisten meer gemaakt die in een onverwarmde ruimte kunnen worden geplaats.
dit heeft niets met het aantal sterren te maken.
De koelvries combi's en dergelijk passen zich aan aan de omgevingstemp,dat wil zeggen dat als het buiten u schuur zal vriezen de vrieskist zal uitslaan.
Als de omgevingstemp zal stijgen zal de vriezen over zijn toeren draaien en eenorm veel stroom gaan verbruiken,de winter erop kan u hem wegdoen want etegn die tijd zal hij het hebben begeven.

Als u dus een vriezer in de schguur wil zetten raad ik u aan een oude op de kop te tikken,en het huismerk van it's is er ook geschikt voor.dat weet ik zeker,ik ben er al even uit en weet niet wat precies de reden was maar wel dat het een feit is.
alleen het probleem daarvan is dat de kwaliteit niet super is,het is dus of het een of het ander of u schuur isoleren?
ik werktte bij bcc dus ben niet uit op een nieuwe klant :wink:

succes

Mieke1960
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2008 10:47

Re: vrieskist in schuur

Ongelezen bericht door Mieke1960 »

Wij hebben hetzelfde probleem met de koel vries combinatie in de schuur .
Overdag slaat hij wel aan ,en vriest in ,maar zodra het kouder wordt slaat hij af .

Gesloten