In Dordrecht is dat zo en dat is ideaal. Als het niet echt dringend is (maar wel dringend genoeg om naar de huisartsenpost te gaan) dan ga je naar rechts naar de huisartsenpost. Ik heb ook wel eens achter een meisje gestaan die de dag ervoor gevallen was met de fiets en nu bloed plaste en die mocht meteen naar links, naar de SEH. En mensen die komen voor een receptje worden direct weggestuurd. Je moet ook altijd eerst bellen en dan zeggen ze of je kan komen of niet. Als je niet van te voren belt en het is niet echt ernstig dan moet je wachten totdat iedereen die wel gebeld heeft geholpen is en er tijd is. Ik kom er wel regelmatig omdat ik vaak blaasontsteking heb. Ik moet dan direct antibiotica hebben en je zult zien dat het altijd net in het weekend komt. Gelukkig word ik er altijd goed geholpen.Zou helemaal mooi zijn wanneer er in een ziekenhuis een huisartsenpost zit (voor de weekenden en avonduren) én een spoedeisende hulp (SEH) waar dan de patiënten eerst worden gezien door een verpleegkundige die ze desgewenst kan doorwijzen naar de één of de ander.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eigen risico? Laat ze lekker oppleuren
Re: Eigen risico? Laat ze lekker oppleuren
Geplaatst op 20 Nov 2007 15:56 door S.
-
xanderrood
Natuurlijk is het bedoeld om meer inkomsten (lees lagere uitgave) te hebben voor de verzekeraars. Zij hebben immers het doel zo veel mogelijk winst te maken.
Indien je het ook zat bent om uitgeknepen te worden door de zorgverzekeraars kan ik je aanraden de petitie te tekenen op www.antizorgstelsel.nl
Indien je het ook zat bent om uitgeknepen te worden door de zorgverzekeraars kan ik je aanraden de petitie te tekenen op www.antizorgstelsel.nl
NOu laat ik het zo zeggen, de kosten voor de verzekeraars lopen de spuigaten uit. Vind op de oude voet doorgaan van de pateneten een asociale instelling. Als je niet in de zorg zit weet je niet hoe hoog de ksoetn zijn, maar zijn soms belachelij. Dus ik betaal premie dus ik doe is asociaal. Die premie heb je er trouwens wel heel snel door heengewerkt hoor, zoveel is dat nou ook weer niet als je ziek bent.
Geplaatst op 21 Nov 2007 13:14 door xanderrood
Maar winst moet je altijd maken, draai je verlies dan kan het je kop kosten. Gelijk spelen schiet ook niet op, want je moet investeringen doen. Dus winst zou je toch altijd moeten maken, het is maar net wat je doet met die winst. Investeer je dat, steek je dat in vergoedingen of betaal je daar ‘leuke’ bonussen van.
Dus ga niet roepen dat het enige doel is zoveel mogelijk winst te maken want dat is bij de meeste niet zo!!
Misschien dat je je eens moet gaan verdiepen in de zorgverzekeraars, want niet elke zorgverzekeraar heeft als doel winst te maken hoor. Die zijn er wel, dat heb je in elke bedrijfstak.Natuurlijk is het bedoeld om meer inkomsten (lees lagere uitgave) te hebben voor de verzekeraars. Zij hebben immers het doel zo veel mogelijk winst te maken.
Maar winst moet je altijd maken, draai je verlies dan kan het je kop kosten. Gelijk spelen schiet ook niet op, want je moet investeringen doen. Dus winst zou je toch altijd moeten maken, het is maar net wat je doet met die winst. Investeer je dat, steek je dat in vergoedingen of betaal je daar ‘leuke’ bonussen van.
Dus ga niet roepen dat het enige doel is zoveel mogelijk winst te maken want dat is bij de meeste niet zo!!
-
cybertomaat
Dit is nu een mooie scherpe discussie... moeilijk onderwerp ook.
Hier moet je wel over nadenken... en letterlijk elk "antwoord" roept weer
nieuwe "vragen" op... zoals dit:
hoe hoger de zorgbehoefte... des te lager (in het algemeen) de mogelijkheden om goed te functioneren in de arbeid... en dus des te lager de inkomens.De "redenatie" dat mensen die het meest gebruik van de zorg maken ook het meest zouden moeten betalen vind ik daarom ook wel wat krom en kort door de bocht.Dat we geen verzorgingsstaat MEER zijn was inmiddels wel duidelijk...
maar om mensen die 150/200 euro per maand overhouden (mede omdat de zorgverzekeringen bijna/helemaal zijn verdubbeld) om van te eten en leven hun eerste 150 euro aan medicijnen zelf te laten betalen
dat gaat mij echt te ver.
de anticonceptiepil voor een maand (best handig als je eigenlijk al teveel monden te voeden hebt) en 2 astma-inhalers en je bent er
al bijna... kan je nagaan als je echt ziek bent... Dan ben je zo ie zo
al je NO CLAIM kwijt ... en je word nog genaaid op je medicijnkosten.
Nee ... dat zeg ik ... lastig onderwerp dit
ze moeten die ziektekostenverzekeringen niet veel onduidelijker meer maken want ik snap er nu al geen bal meer van.
>cybertje<
Hier moet je wel over nadenken... en letterlijk elk "antwoord" roept weer
nieuwe "vragen" op... zoals dit:
waarom niet ??? omdat de mensen die het meeste gebruik van de zorg maken over het algemeen ook het meeste zorg nodig hebben.Daarbij,Toch vind ik de redenatie van mensnen die het meest gebruik maken van de gezondheidszorg en die daar niet extra voor willen betalen ook wel weer een beetje krom. Wie het meest gebruikt, en tja daar kan je soms niets aan doen, moet het meest betalen...
Dat is vervelend maar waarom niet?
hoe hoger de zorgbehoefte... des te lager (in het algemeen) de mogelijkheden om goed te functioneren in de arbeid... en dus des te lager de inkomens.De "redenatie" dat mensen die het meest gebruik van de zorg maken ook het meest zouden moeten betalen vind ik daarom ook wel wat krom en kort door de bocht.Dat we geen verzorgingsstaat MEER zijn was inmiddels wel duidelijk...
maar om mensen die 150/200 euro per maand overhouden (mede omdat de zorgverzekeringen bijna/helemaal zijn verdubbeld) om van te eten en leven hun eerste 150 euro aan medicijnen zelf te laten betalen
dat gaat mij echt te ver.
de anticonceptiepil voor een maand (best handig als je eigenlijk al teveel monden te voeden hebt) en 2 astma-inhalers en je bent er
al bijna... kan je nagaan als je echt ziek bent... Dan ben je zo ie zo
al je NO CLAIM kwijt ... en je word nog genaaid op je medicijnkosten.
Nee ... dat zeg ik ... lastig onderwerp dit
ze moeten die ziektekostenverzekeringen niet veel onduidelijker meer maken want ik snap er nu al geen bal meer van.
>cybertje<
Ik vind het ook belachelijk. Je krijgt straks mensen die geen zin of het niet kunnen betalen. Wat gebeurt er dan,dan nemen ze het niet. Iemand die schizofreen is,denkt laat maar. Hij krijgt psychoses en moet worden opgenomen. Of iemand die een ziekte heeft,denkt ook laat maar. Hij/zij moet worden opgenomen in het ziekenhuis en wat denk je wat dat kost?
Maar ja de politiek weet het natuurlijk beter.
Wat ze moeten aanpakken zijn directeuren die meer verdienen dan de minister. Bureaucratie. Iemand werkte in een verpleegtehuis,ze moest iets ophangen en vroeg of er iemand kon komen om een spijker in de muur te slaan. Helaas dit moest eerst bij chef worden gemeld,daarna bij zijn leidinggevende,vervolgens moest het door een commissie worden goedgekeurd. Ze heeft haar man laten komen om een spijker in de muur te slaan. Dit soort onbenulligheden wordt op bezuinigd. Pak de management cultuur aan in de zorg. Meer handen aan het bed en minder leidinggevende. Dan doe je echt iets aan het probleem.
Maar ja de politiek weet het natuurlijk beter.
Wat ze moeten aanpakken zijn directeuren die meer verdienen dan de minister. Bureaucratie. Iemand werkte in een verpleegtehuis,ze moest iets ophangen en vroeg of er iemand kon komen om een spijker in de muur te slaan. Helaas dit moest eerst bij chef worden gemeld,daarna bij zijn leidinggevende,vervolgens moest het door een commissie worden goedgekeurd. Ze heeft haar man laten komen om een spijker in de muur te slaan. Dit soort onbenulligheden wordt op bezuinigd. Pak de management cultuur aan in de zorg. Meer handen aan het bed en minder leidinggevende. Dan doe je echt iets aan het probleem.
Iedereen betaalt zijn premie en die gebruike je meestal op, het is niet zo dat je premie naar beneden gaat.
Trouwesn chronisch zieken, diabetes, hoge bloeddruk patienten, mensen met longproblemen, psychische klachten komen in d ebste families voor, dus ga nou niet zeggen dat alleen in de lagere inkomens de nood het hoogst is, mooi niet. Mijn dochter bijv leeft heel gezond en heeft chronische klachten ook zij heeft niks aan de 150 euro, maar ik ga er niet over klagen, waarom moeten mensne die nooit gebruik maken van de gezondheidszorg opeens mee gaan betalen aan mijn dochters chronische klachten, dat zijn gewoon mijn problemen.
Ik denk wel eens dat mensen de gezondheidszorg en hun betaling daaraan als bijzaak zien, maar het zou een hoofdzaak in uw leven moeten zijn, eerts de gezondheid regelen (geoznder leven soms dus) en je ziektekosten betalen en dan pas de rest. Niet eerst van alles willen en dan ohja ook nog de ziektekosten. Naast je gezondheid ( dus premie erge balngrijk) komen je huisvesting en voedsel, school vd kinderen de rest is 'luxe', en zou op de 2e plaast moeten komen.
Een vriendin van mij klaagt steen en been, goh wat heeft ze t slecht, huisje in niet zo'n best deel vd stad, eelk baantje houdt ze 2 weken vol, (achja was niet wat ik zocht (!!!! uitkering dan maar weer) en rookt 2 pakjes sigaretten a 5,00 per dag. Reken uit je winst per maand (ruim 300 euro)als je er mee stopt, nee doet ze niet, premie ja lastig waar van te betalen klaagt ze dan. Nee je prioriteit moet bij je gezondheid liggen en daarna komt de rest. Enja gezondheid kost dus geld en als je eenmaal weet wat een openhartoperatie kost is je premie peanuts! Wees blij dat het zo goed geregeld is, moet je naar afrika gaan , 5 dagen lopen, kind op je rug, 2 dagen wachten op de stoep, eindelijk aan de beurt kind bijna dood of geen medicijnen...
klagen is ook een vak. Niet iedereen heeft t slecht hoor en voor de meeste is wel wat te regelen. Moedwillig niet betalen vind ik egoistisch, ik werk en betaal! heel normaal een ander dus ook!
Trouwesn chronisch zieken, diabetes, hoge bloeddruk patienten, mensen met longproblemen, psychische klachten komen in d ebste families voor, dus ga nou niet zeggen dat alleen in de lagere inkomens de nood het hoogst is, mooi niet. Mijn dochter bijv leeft heel gezond en heeft chronische klachten ook zij heeft niks aan de 150 euro, maar ik ga er niet over klagen, waarom moeten mensne die nooit gebruik maken van de gezondheidszorg opeens mee gaan betalen aan mijn dochters chronische klachten, dat zijn gewoon mijn problemen.
Ik denk wel eens dat mensen de gezondheidszorg en hun betaling daaraan als bijzaak zien, maar het zou een hoofdzaak in uw leven moeten zijn, eerts de gezondheid regelen (geoznder leven soms dus) en je ziektekosten betalen en dan pas de rest. Niet eerst van alles willen en dan ohja ook nog de ziektekosten. Naast je gezondheid ( dus premie erge balngrijk) komen je huisvesting en voedsel, school vd kinderen de rest is 'luxe', en zou op de 2e plaast moeten komen.
Een vriendin van mij klaagt steen en been, goh wat heeft ze t slecht, huisje in niet zo'n best deel vd stad, eelk baantje houdt ze 2 weken vol, (achja was niet wat ik zocht (!!!! uitkering dan maar weer) en rookt 2 pakjes sigaretten a 5,00 per dag. Reken uit je winst per maand (ruim 300 euro)als je er mee stopt, nee doet ze niet, premie ja lastig waar van te betalen klaagt ze dan. Nee je prioriteit moet bij je gezondheid liggen en daarna komt de rest. Enja gezondheid kost dus geld en als je eenmaal weet wat een openhartoperatie kost is je premie peanuts! Wees blij dat het zo goed geregeld is, moet je naar afrika gaan , 5 dagen lopen, kind op je rug, 2 dagen wachten op de stoep, eindelijk aan de beurt kind bijna dood of geen medicijnen...
klagen is ook een vak. Niet iedereen heeft t slecht hoor en voor de meeste is wel wat te regelen. Moedwillig niet betalen vind ik egoistisch, ik werk en betaal! heel normaal een ander dus ook!
-
cybertomaat
dus ga nou niet zeggen dat alleen in de lagere inkomens de nood het hoogst is, mooi niet.
mooi wel ... wie het minst te besteden heeft heeft de minste mogelijkheden om het goed op te lossen.. = het meest afhankelijk van anderen.
omdat jij al aangeeft dat jij kan bijspringen neem ik aan dat jij ook geen reden / recht tot klagen hebt in dit geval.Mijn dochter bijv leeft heel gezond en heeft chronische klachten ook zij heeft niks aan de 150 euro, maar ik ga er niet over klagen
Dat noemen we hier in nederland solidariteit... en daar zijn bij mijn weten nog steeds de zorgverzekeringen op gebaseerd ... net zoals, waarom moeten mensne die nooit gebruik maken van de gezondheidszorg opeens mee gaan betalen aan mijn dochters chronische klachten, dat zijn gewoon mijn problemen.
al die andere wetjes en regeltjes die ze na de 2e wereldoorlog hebben
bedacht om de zwakkeren in de samenleving te beschermen
>cybertje<
-
jeroentje271
Juist, het is niet meer dan redelijk om een beetje voor elkaar te zorgen, als mensen medicijnen nodig hebben of medische zorg,dan moet dat geen financiele consequentie`s hebben. Maar schijnbaar moet een groep mensen het altijd volledig verneuken voor de rest. Het is met de uitkeringen zo gegaan, en de zorg gaat zo dezelfde kant op. Laat ze nou eens die mensen aanpakken die continu de deur platlopen bij een huisarts of EHBO bij ieder kuchje.
en toch, ik kan het niet vaak genoeg zeggen (ik heb het al meerdere malen gepost zonder er ooit een zinnige reactie op te hebben gekregen) blijf ik het BIZAR vinden dat degene bij ons thuis met de LAAGSTE zorgkosten als enige z'n héle no-claim kwijt is, en bijgevolg straks ook € 150 om de oren krijgt.
Laat iemand me dáár dan eens de logica van uitleggen.
-
jeroentje271
Het achterliggende verhaalken ik niet, maar feit is dat de chronisch zieken het voor hun flikker krijgen. Wederom.
@jeroentje:
Het gaat alleen om medicijngebruik. De aandoening komt niet op de "chronische" lijst voor, en de bedoelde medicijnen staan bij mijn weten op de nominatie om helemáál uit de vergoeding gegooid te worden omdat men ze als "zelfzorggeneesmiddel" wil gaan bestempelen. Zonder deze medicijnen gaat er niemand dood, maar het niet nemen er van leidt uiteindelijk tot een maagzweer (en/of maagbloeding).
Het gaat alleen om medicijngebruik. De aandoening komt niet op de "chronische" lijst voor, en de bedoelde medicijnen staan bij mijn weten op de nominatie om helemáál uit de vergoeding gegooid te worden omdat men ze als "zelfzorggeneesmiddel" wil gaan bestempelen. Zonder deze medicijnen gaat er niemand dood, maar het niet nemen er van leidt uiteindelijk tot een maagzweer (en/of maagbloeding).
-
jeroentje271
Dat bedoel ik. Chronisch zie ik niet als een lijst. Medicijnen waar je van afhankelijk bent mogen geen extra geldkosten. Klaar. Noodzakelijke medische zorg mag geen geld kosten. Ook simpel. Maar een hoop mensen veranderen in huilebalken als ze zich eventjes niet lekker voelen. En die instelling zou nou eens anders moeten.
Den Haag doet dat wél, en ze proberen uiteraard ook die lijst zo klein mogelijk te houden.Chronisch zie ik niet als een lijst.
Ik ben in principe ook chronisch ziek. Niet ernstig, maar ik moet wel de rest van mijn leven medicijnen ervoor slikken. Als ik daarbij optel de pil en de antibiotica voor de blaasontstekingen dan heb ik dus geen no-claim teruggave en straks een eigen risico van 150 euro.
Maar zoals ik al schreef: ook dit gaat wel weer weg. Er zijn zoveel dingen geweest om te bezuinigen en altijd wordt het weer teruggedraaid omdat het alleen maar geld kost. En dat is dus de fout van de regering. Er wordt alleen maar gekeken hoe er zoveel mogelijk geld binnengehaald kan worden. Er wordt alleen niet op de lange baan nagedacht.
Iemand die nu last van zijn rug heeft en weinig geld heeft gaat niet naar een arts, want dat kost hem te veel geld. Hij blijft jarenlang sukkelen totdat het misgaat. Komt in het ziekenhuis terecht, raakt invalide enz. Uiteindelijk zijn die kosten hoger dan als hij gewoon naar de fysio kon. Maar ja...dat wil deze regering gewoon niet zien. Ze zijn hartstikke blind!
Dus daarom nogmaals: stem bij de verkiezingen eens op andere partijen in plaats van de gevestigde partijen. Alleen dan maak je een statement.
Maar zoals ik al schreef: ook dit gaat wel weer weg. Er zijn zoveel dingen geweest om te bezuinigen en altijd wordt het weer teruggedraaid omdat het alleen maar geld kost. En dat is dus de fout van de regering. Er wordt alleen maar gekeken hoe er zoveel mogelijk geld binnengehaald kan worden. Er wordt alleen niet op de lange baan nagedacht.
Iemand die nu last van zijn rug heeft en weinig geld heeft gaat niet naar een arts, want dat kost hem te veel geld. Hij blijft jarenlang sukkelen totdat het misgaat. Komt in het ziekenhuis terecht, raakt invalide enz. Uiteindelijk zijn die kosten hoger dan als hij gewoon naar de fysio kon. Maar ja...dat wil deze regering gewoon niet zien. Ze zijn hartstikke blind!
Dus daarom nogmaals: stem bij de verkiezingen eens op andere partijen in plaats van de gevestigde partijen. Alleen dan maak je een statement.
-
cybertomaat
Ik ben zelf ook zo'n pannekoek die altijd roept: "t gaat wel weer over"Iemand die nu last van zijn rug heeft en weinig geld heeft gaat niet naar een arts, want dat kost hem te veel geld. Hij blijft jarenlang sukkelen totdat het misgaat. Komt in het ziekenhuis terecht, raakt invalide enz. Uiteindelijk zijn die kosten hoger dan als hij gewoon naar de fysio kon. Maar ja...dat wil deze regering gewoon niet zien. Ze zijn hartstikke blind!
of "daar word je hard van" of als het volgende week nog pijn doet ga ik
wel naar de dokter hoor schat..."
Gelukkig weet mijn vrouw een beetje hoe ik in elkaar zit dus als zij het niet vertrouw moet ik gedwongen naar de dokter. Ik heb een vrij hoge pijngrens dus ik loop zo ie zo vaak al veel langer door als een ander...
en als mijn vrouw aan mij kan zien dat ik ECHT pijn heb dan heb ik ook echt pijn.
Zo heb je dus mensen die voor elk pijntje of ongemakje naar de dokter rennen ... en mensen zoals ik die je echt naar de dokter moet schoppen
voor het te laat is.
>cybertje< (heeft nu meer zorg nodig omdat hij er vroegen niet genoeg gebruik van maakte met zijn eigewijze rotkop.)
Als U wat meer gegevens zou geven, dan kan er een poging gedaan worden om het e.e.a. uit te leggen, maar het bovenstaande is echt te summier!en toch ... blijf ik het BIZAR vinden dat degene bij ons thuis met de LAAGSTE zorgkosten als enige z'n héle no-claim kwijt is, en bijgevolg straks ook € 150 om de oren krijgt.
Misschien begrijp ik het allemaal verkeerd maar ik dacht dat medicijnen en huisartsbezoek niet onder het eigen risico vallen.
cvp
cvp
-
cybertomaat
huisartsen bezoek (nog) niet ... medicijnen voor een deel wel.
Alleen medicijnen die strikt noodzakelijk zijn (naar intrepetatie van
de verzekeraars/overheid) worden vergoed. Kan dus ook zijn dat een medicijn wat beter werkt met minder bijwerkingen niet word vergoed maar de goedkopere variant (met schadelijke bijwerkingen) wel.
>cybertje<
Alleen medicijnen die strikt noodzakelijk zijn (naar intrepetatie van
de verzekeraars/overheid) worden vergoed. Kan dus ook zijn dat een medicijn wat beter werkt met minder bijwerkingen niet word vergoed maar de goedkopere variant (met schadelijke bijwerkingen) wel.
>cybertje<
@Dirkie:
Wat voor uitleg wil je hebben?
1 persoon gebruikt "slechts" medicijnen en is daar de hele no-claim aan kwijt, dit is degene met de laagste zorgkosten.
De 2e persoon heeft hogere kosten ivm fysio, maar dat wordt gedekt uit de AV en valt derhalve buiten de no-claim.
De logica achter de no-claim (en het eigen risico) is om de zorgkosten terug te dringen. Maar zo lang noodzakelijke medicijnen onder de no-claim (en het eigen risico) blijven vallen schiet die hele regeling zijn doel voorbij.
Wat voor uitleg wil je hebben?
1 persoon gebruikt "slechts" medicijnen en is daar de hele no-claim aan kwijt, dit is degene met de laagste zorgkosten.
De 2e persoon heeft hogere kosten ivm fysio, maar dat wordt gedekt uit de AV en valt derhalve buiten de no-claim.
De logica achter de no-claim (en het eigen risico) is om de zorgkosten terug te dringen. Maar zo lang noodzakelijke medicijnen onder de no-claim (en het eigen risico) blijven vallen schiet die hele regeling zijn doel voorbij.