Pagina 2 van 3
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 22 nov 2007 13:21
door maxx
Beste Michieltje,
Zoals ik begreep hebben diverse grote internetaanbieders al eieren voor hun geld gekozen.
Die constructie met die BV's in het buitenland werkt mooi.... Ben M. zal er in Duitsland gretig gebruik van gaan maken. Legitiem in Duitsland kopen via een duitse keten en de nederlandse winkels met die goederen bevoorraden
MVG
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 22 nov 2007 13:36
door kweenie
Veel van de argumenten die michieltje noemt over de vloerenbranche hebben weinig te maken met internetbedrijf zijn of niet. Die dingen zouden gewone (grote) vloerenwinkels ook grotendeels kunnen doen. En om terug te komen op de keukenbranche, aangezien veel keukenwinkels deel zijn van een groter geheel, zouden die argumenten voor de grote keukenwinkelketens ook op kunnen gaan.
En natuurlijk zijn er veel meer overheadkosten voor gewone winkels dan voor internetwinkels. Maar dat heb je in elke sector en ook buiten internet. Moet je dan maar redeneren dat de bedrijven met veel overheadkosten een lagere inkoopsprijs mogen krijgen? Als het goed is heeft die duurdere gewone winkel ook een toegevoegde waarde.
Moet de benzinepomp aan de snelweg goedkopere benzine krijgen dan die op een industrieterrein, of mogen de prijzen daar dan wel van verschillen? Mag een biertje op een terras in hartje amsterdam niet duurder zijn dan op een terras in een willekeurig dorp?
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 22 nov 2007 15:03
door michieltje
Kweenie,
Natuurlijk hoeven de zaken met hogere overhead kosten niet meer korting te krijgen. En idd de grotere vloerenzaak zal ook meer korting krijgen maar hou je enigszins aan de normale prijs. gelukkig doen de meeste grotere vloerenzaken dat wel. Een prijsverschil van 100% zoals hier genoemd vind ik daarentegen een belachelijk groot verschil en dan kun je praten als brugman (om maar even een woordgrapje te maken
) maar dat krijg je nooit verkocht. Een liter Benzine is op de snelweg ook niet 100% duurder dan op het industrieterrein. Want dan zag je daar ook niemand meer.
Prijsverschillen heb ik geen moeite mee maar het moet niet zo zijn dat de internetwinkel de spullen net boven mijn inkoopsprijs gaan verkopen want dan praat je dus over oneerlijke concurrentie
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 22 nov 2007 17:06
door maxx
Beste Kweenie,
Het argument van de leveranciers heeft meer te maken met het feit dat een keukenwinkel een investering doet in de apparatuur die in de winkel staat. Of denk je dat het allemaal gratis ter beschikking wordt gesteld?
Een internetwinkel is een lowcost onderneming die kan draaien op de inkoopbonussen die worden verstrekt door de leveranciers. Hierdoor komen andere aanbieders in het nauw want die hebben juist een stukje marge nodig om de rekeningen te betalen. Het enige waar nu aan wordt gewerkt is dat de scheefgetrokken verhouding weer in balans wordt gebracht.
Keukenwinkels hebben tientallen stukken apparatuur die vanaf dag 1 staan te devalueren terwijl de plaatjes op de website geen cent kosten. Een klant kijkt ook raar op als een showroom alleen meubelen laat zien zonder apparatuur. Nee mevrouw, die mooie Boretti moet u er even bij denken en dat gat on het werkblad is voor die mooie Quooker.
Het draait om vertrouwen en gunning. Als je naar tevredenheid wordt geholpen met advies en de verkoper laat een prijs horen waar jij je in kunt vinden, dan is het toch goed?
MVG
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 22 nov 2007 19:02
door Sjoerd15
en toch denk ik er anders over.
nu we toch met irrelevante voorbeelden bezig ben;
als ik een nieuwe auto koop, dan zitten daar een aantal opties bij, en sommige pakketten zijn uitgerust met standaard luxe.
Het enige wat ik wil weten is wat die auto kost, als dat de auto is zopals ik hem wil. Is het teveel, dan zal ik gaan praten met de verkoper om de auto in overeenstemming te krijgen met mijn budget. en als daar dan uiteindelijk een auto uit voortkomt die ik niet wil heb ik de keus om; of een andere auto(merkt/type) uit te zoeken
mijn budget in overeenstemming te krijgen met mijn wensen
mijn wensen in overeenstemming te krijgen met mijn budget.
Ik kreeg bij de dealer iig niet een lijstje mee naar huis met alle opties en mogelijkheden die er waren met prijzen erbij, om thuis eens even lekker te puzzelen hoe ik het passend kon krijgen. Ik vertrouw er in deze op dat de verkoper zijn werk adequaat doet, en mij goed uitlegt welke consequenties mijn keuzes hebben. En uiteindelijk vind ik het niet spannend om te zeggen, dat ik zo'n verschrikkelijk mooie en dure cruise-controle heb, maar gaat het om het geheel; de auto die ik hebben wil, voor de prijs die ik er voor over heb...
Net als bij een keuken, nietwaar?
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 22 nov 2007 19:08
door mezorro
Ja,
daar kan ik me best in vinden, het verschil moet natuurlijk wel redelijk zijn, 100% marge is natuurlijk belachelijk en zal ook bedoeld zijn om de onderhandeling mee in te stappen
(DMG actie : 50% korting, 5 halen 4 betalen ed, waarbij de bruto prijzen ook nog eens met 10 of 20% zijn opgehoogd in hun eigen prijslijsten, dit vind ik naar misleiding/boerenbedrog rieken)
De branche zou er zelf beter aan doen om direct al bij de prijsopgave een prijs met een reeele korting al in de offerte meegenomen (direct netto prijs)
hier mag best nog een onderhandelingsmarge van bv 10% inzitten, ook afhankelijk van het aanschafbedrag van de keuken.
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 22 nov 2007 19:52
door kweenie
Maxx, natuurljk is het logisch dat er in een showroom ook 'echte' apparatuur staat. Dat is ook een onderdeel van de overheadkosten, die je mee moet rekenen met alle prijzen. En ik ben ook best bereid om daaraan mee te betalen, da's geen probleem.
Maar ik vind het ook prettig dat je als consument de keuze hebt om, als je dat wilt, alles zelf op je gemak uit te zoeken en bijvoorbeeld via internet aan te schaffen. Niet alleen vanwege de lagere prijzen, maar vooral ook vanwege het simpele feit dat je niet alle types in de winkel kunt hebben staan. Ook in mijn 'aanschafgedrag' geldt dat ik soms dingen via internet koop, en soms dingen bij de winkelier om de hoek. Ik weet dan dat ik niet de goedkoopste deal heb, maar dat boeit mij dan niet.
Maar ik wil dus wel de mogelijkheid hebben, en het lijkt erop alsof ze dit ten koste van alles willen voorkomen. Dat vind ik kwalijk.
En Sjoerd15, kennelijk zijn wij gewoon twee verschillende types mensen. Ik wil bij een nieuwe auto namelijk wél graag de lijst met opties (en de prijzen daarvan) hebben, zodat ik thuis op mijn gemak kan afwegen of die airco mij die paar duizend euro waard is. Of die cruise-control die paar honderd euro. En bij het zoeken naar een tweedehands auto ga ik ook niet gewoon naar de dealer om de hoek, maar kijk ik eerst wat er zoal bestaat en hoe de prijzen van verschillende types en uitvoeringen zich (bij benadering) verhouden. Vervolgens kijk ik welke opties ik het geld waard vind en welke opties nice to have zijn, en kijk ik waar die auto's zoal te koop zijn.
Dus wij zijn blijkbaar heel verschillende beslissers. Gelukkig dat wij beiden bij de aanschaf van auto's aan ons trekken kunnen komen. Maar helaas is dat in het geval van keukens blijkbaar minder het geval...
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 22 nov 2007 20:23
door michieltje
maxx, ik ben het volledig met je eens. Alleen is het natuurlijk lastig om het iemand te gunnen wanneer hij/zij 100% duurder is als de internetwinkel, per slot van rekening let iedereen op zijn centjes.
Sjoerd, jouw verhaal klopt natuurlijk als een bus maar is niet relevant over de discussie die we voeren. Die auto die je wilt kopen vind je op internet echt geen 50% goedkoper want die staat uiteindelijk toch bij een dealer te koop met .... juist een showroom en daardoor vindt je die belachelijke prijsverschillen niet in de autobranche. Ja natuurlijk als je goed kunt l*llen dan kun je er nog wel een paar honderd euro van de prijs afkrijgen en als je geluk hebt krijg je je cruise control nog gratis ook, maar dan is de koek in de autobranche ook echt op. of je moet zoals je zelf al aangeeft de extra opties weglaten. En dat is noou juist het lastige in jouw en mijn wereldje want die combimagntron type A heeft nou eenmaal niet de mogelijkheid om opties weg te laten.
En kweenie, ik moet je nog hartstikke gelijk geven ook als je je vloertje of apparaatje tegen een 50% lagere prijs via internet koopt. Waar het mij om gaat is dat de leveranciers/importeurs eens paal en perk moeten stellen aan de prijzenoorlog op internet, het lijkt onderhand een sport om nog goedkoper te zijn dan je concurrent webwinkel.
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 22 nov 2007 20:48
door maxx
Maar ik wil dus wel de mogelijkheid hebben, en het lijkt erop alsof ze dit ten koste van alles willen voorkomen. Dat vind ik kwalijk
Beste Kweenie,
De betere merken hebben allen een showroom waar alle modellen worden getoond die in de boeken staan. "Ze" leggen de klant dus geen strobreed in de weg als het om informatie verstrekken gaat.
Veel van onze klanten investeren 2 uur in een bezoek aan de showroom van Bosch in Amsterdam.
Nog nooit meegemaakt dat internet 50% goedkoper was dan de offerte. Als een dealer het volle bedrag offreert ben je aan het verkeerde adres want dan begint de koehandel. Wie beter onderhandelt krijgt meer korting. Zoek dan een winkel die direct een scherpe prijs geeft in een duidelijke offerte.
Waar het mij om gaat is dat de leveranciers/importeurs eens paal en perk moeten stellen aan de prijzenoorlog op internet, het lijkt onderhand een sport om nog goedkoper te zijn dan je concurrent webwinkel.
Daar gaat ze nu dus wat aan doen. Tenminste, als ik de vertegenwoordigers mag geloven.
MVG
Ow ja, Ik wil die verkoper van Top Keukens Beverwijk nog even bedanken voor zijn boerse en dwingende gedrag. Wij gaan deze klant een hele mooie keuken leveren.......ga vooral zo door
MVG
MVG
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 22 nov 2007 20:51
door Sjoerd15
even ter verduidelijking: de prijsverschillen zoals genoemsd zijn onacceptabel, ook in mijn ogen! En met de genoemde prijsverschillen zou ik ook gaan shoppen, zoveel moge duidelijk zijn.
Echter: vergelijkbare artikelen (of dit nu gaat om werkbladen, apparatuur of kastwerk) liggen zelden zover uit elkaar qua prijs, wat hier genoemd wordt zijn de extremen. Enige tijd terug had ik een klant, die vond dat hij een vergelijkbare keuken elders €4000,- goedkoper kon krijgen, na doorvragen bleek het te gaan om heel andere apparatuur en een spaanplaat(!) werkblad t.o.v. composiet.
Mijn punt is; op het moment dat een wekelijk vergelijkbaar artikel een prijsverschil oplevert van 50% o.i.d. dan moet je nattigheid voelen, maar veelal (in mijn universum) liggen de prijzen simpelweg niet zo ver uit elkaar.
Dat deze extremen voorkomen is natuurlijk uitermate triest en schadelijk voor de branche als geheel, en dus begrijp ik de gedachte ook wel dat je een duidelijk prijsbeeld wil hebben, en graag wilt vergelijken.... Moeilijk eigenlijk allemaal hè...
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 22 nov 2007 21:39
door moikke
@maxx:
Bedoel je die klant die je net een knal oranje achterplaat hebt meegegeven?
Bij nader inzien willen we toch een spaanplaat werkblad, folie, opbouw spoelbak, m-system koelkast en grepen ipv greeploos.
O'ja: en een zwarte achterwand.
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 22 nov 2007 22:33
door GWTE
Een airbag voor je auto is via internet ook veel goedkoper dan via de garage. Toch laten de meeste hem bij de dealer vervangen, waarom?
........De meeste mensen zijn gelukkig niet in staat om hun keuken zelf te plaatsen, dus doen wij dat. De meeste keukens en apparaten worden via de dealers verkocht....gelukkig maar
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 22 nov 2007 23:15
door moikke
Wij hebben van een aantal apparaten voor de koop de prijzen vergeleken op internet. Meestal waren ze daar goedkoper. Begrijpelijk. Maar we hebben bewust de keuze gemaakt om ze toch bij de 'keukenboer' te kopen. Wij willen graag bij een persoon / winkel terecht kunnen voor vragen cq klachten, service.
Telkens wanneer wij de gevonden prijzen voor legde aan de verkoper, gaf hij zijn prijs. Duidelijk. Aan ons de keus of we ze bij hem die aparaten kochten of elders. Instaleren van de evt. elders gekochte app. wilde hij wel doen. Goede service! (waar we dus geen gebruik van hebben gemaak)
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 23 nov 2007 05:23
door kweenie
Maxx, ik weet dat de meeste merken showrooms voor de apparatuur hebben, zodat je de producten goed kunt vergelijken, ook 'in het echt'. Wat ik bedoelde met het zinnetje over het proberen te voorkomen is dat ze nu dus blijkbaar paal en perk gaan stellen aan de (te) goedkope verkopen via internet. Dat vind ik een kwalijke zaak. Ik vind het niet kunnen om winkels geen producten te leveren omdat ze de producten in hun ogen te goedkoop verkopen.
Waar ligt dan de grens? Voor je het weet gaan ze een minimum verkoopprijs opgeven, die ze dan natuurljk gemakkelijk weer wat naar boven kunnen bijstellen. Dan krijg je op een gegeven moment dat winkels alleen nog tegen de door de fabrikant vasgtgestelde prijs mogen verkopen.
Ik overdrijf nu natuurlijk een beetje, maar ik wil maar aangeven dat ze zich zo op een hellend vlak gaan begeven.
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 23 nov 2007 07:56
door 16again
Daar gaat ze nu dus wat aan doen. Tenminste, als ik de vertegenwoordigers mag geloven.
Dat zal wel loslopen...... Soortgelijke geluiden waren meer dan een jaar geleden ook al op dit forum te horen.
Het merk dat het eerst stopt met leveren aan internetshops, loopt gewoon omzet mis.
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 23 nov 2007 08:08
door maxx
Beste Kweenie,
Je moet het zien als een beloningssysteem. Als een keukenwinkel de apparatuur in de showroom laat zien dan krijgt deze een andere inkoopconditie als de internetkoopjeszolder die alleen de plaatjes pakt van de website van de leverancier.
De leveranciers liggen al jaren onder vuur van de keuken specialisten die wel uren mogen adviseren maar dan hun offerte uitgekleed zien worden omdat de apparatuur van het internet wordt geplukt. Trek daar het gekissebis over de montage van dergelijke apparatuur bij op.
De leveranciers geven geen minimale prijs op. Iedere ondernemer mag zelf bepalen welke kortingen aan de klant gegeven wordt dus de Keukenconcurrent kan vrolijk doorgaan met 5 gratis apparaten bij een keuken
Ik vind het niet kunnen om winkels geen producten te leveren omdat ze de producten in hun ogen te goedkoop verkopen.
Ja, dat zeg je helemaal goed. Het woordje WINKEL is daarbij doorslaggevend. Een studeerkamer of hobbyzolder is vaak een betere benaming voor de huisvesting van zo'n dozenschuiver.
Blijft natuurlijk altijd de optie om te kopen over de grens. Wel voor risico van de klant zelf natuurlijk.
MVG
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 23 nov 2007 09:28
door kweenie
Maxx, ik meen dat er was geschreven dat er leveranciers waren die sommige internetwinkels niet meer zouden gaan leveren, omdat die de markt zogenaamd aan het verzieken waren. (Kan het nu even niet terugvinden, misschien in een aangepaste posting...) Dat vind ik een onjuiste situatie.
Ik vind het prima dat ze winkels die hun producten in de showroom hebben staan korting of een beloning geven. Het is immers een vorm van reklame maken, waarvoor betaald zou moeten/kunnen worden. Maar dat staat dus los van of de ene internetwinkel wel en de ander geen producten zou mogen krijgen, omdat de prijsstelling niet goed zou zijn. Dát vind ik een slechte ontwikkeling.
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 23 nov 2007 10:35
door Pfffff
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 23 nov 2007 10:55
door loesjes
pffff vraag jij maar eens na, hoe goed die "vervangingsmarkt"geregeld door AEP zelf loopt.
Ik vind het bewonderingswaardig van AEP dat ze dit traject zijn ingeslagen. veel merken roepen dat ze dit ook willen gaan doen, maar tot op heden nog niemand die het durft.
Overigens wil ik wel even vermelden, dat ik weinig last heb van die internetverkoop, volgens mij is het wel een beetje over zijn hoogte punt heen.
Een klant die puur en alleen naar de prijs kijkt, moet mijn deur gewoon voorbij gaan, want er zal altijd wel iemand zijn die net iets goedkoper is, De meeste klanten die bij mij kopen, kopen omdat we echt iets meer bieden
Re: inbouw apparatuur
Geplaatst: 23 nov 2007 11:17
door Pfffff