Re: garantie laptop
Geplaatst: 20 nov 2007 14:58
ik viel jou er ook niet over aan. ik sprak namens mij zelf. tegenover die aanvalIk spreek hierover gewoon vanuit de wetboeken.
ik viel jou er ook niet over aan. ik sprak namens mij zelf. tegenover die aanvalIk spreek hierover gewoon vanuit de wetboeken.
Elke lidstaat is verplicht om minimaal aan die Europeesche richtlijn te voldoen. Dat betekent in dit geval gratis en kosteloos herstel, of ontbinding van de koopovereenkomst.
Punt uit. (geen discussie mogelijk)
Helemaal niet waar. En in deze topic al helemaal niet.Verder wordt in bijna elke topic tegen de consument gereageerd.
De consument heeft wettelijk minimaal 2 jaar recht op non-conformiteit en minimaal 6 maanden garantie daar kun je niet van afwijken door korting te geven of bepaalde voorwaarden op te stellen. Dit is omschreven in de richtlijn in in artikel 6 BW 7.BMS.Purmerend schreef:]Weer anders is als er overeen is gekomen in een koopcontract waar deze melding wordt aangegeven niet verantwoordelijk te zijn van fabricage onderhevige veranderingen enz. voorkom je deze toepassing van de wet.
Ook kun je opheffingsverkoop kenbaar maken, ondanks de opheffing over een jaar pas mogelijk geschiet, echter zul je dan met korting moeten verkopen.
Op artikelen waar korting is opgegeven geld geen garantie.
Op artikelen die tijdens de reclame zijn verkocht gelde geen garantievoorwaarde tot een bedrag van minimaal €.
Als verkoper kun je diverse kanten op alleen dan moet je dit op papier zetten.
Nee, je interperteerd de Nederlandse wetgever verkeert. Je begrijpt het verhaal maar voor de helft en helpt daardoor vervolgens mytes de wereld in. Zoals dat deze Europese richtlijn vrijblijvend zou zijn voor de lidstaten.BBCS schreef:Ik geef gewoon aan wat de Nederlandse wetgever ervan zegt.
Kan wel maar het is net hoe jij de overeenkomst tekent.De consument heeft wettelijk minimaal 2 jaar recht op non-conformiteit en minimaal 6 maanden garantie daar kun je niet van afwijken door korting te geven of bepaalde voorwaarden op te stellen. Dit is omschreven in de richtlijn in in artikel 6 BW 7.
Die periode waarin de verkoper aansprakelijk gesteld wordt, is iets heel anders dan garantie.In de geciteerde tekst van JuroFoon staat heel duidelijk dat de periode van twee jaar een minimium periode is waarbinnen de verkoper in heel Europa aansprakelijk is voor gebleken gebreken.
Begrijp ik.Daar ben ik me volledig van bewust, maar je schept verwarring met zinnen als "De Nederlandse wetgever heeft die twee jaar verplichte garantie niet overgenomen.". Daar zit nu juist net de clue: europa schrijft geen geen garantie van twee jaar voor. Europa schrijft een non-conformiteit van twee jaar voor
Ik heb hem gekocht bij de harense smid, die doen het af met geen garantie omdat hij 14 maandsen oud is, Nu hoor ik van verschiollende kanten dat er op dezxe apparatuur 2 jaar moet zitten volgens europese wet.
Nederland heeft zijn wetgeving aan moeten passen om aan die Europese regelgeving te voldoen. (elke lidstaat moet daaraan minimaal voldoen)
Er is dus inderdaad sprake van minimaal 2 jaar garantie.
Nederland ging nog een stapje verder dan die 2 jaar, maar je hebt dus altijd recht op minimaal 2 jaar.
Jammergenoeg zijn die klungels die de Nederlandse wetgeving hebben geschreven vergeten om die minimale periode van 2 jaar specifiek te vermelden in de wet.
Hierdoor is er dus veel verwarring, en daar maken de winkeliers gebruik van om zich onder hun garantieverplichtingen uit te wurmen. En helaas lukt dat ook erg vaak, omdat de consument er meestal toch geen zaak van maakt of het zelf ook niet weet.
Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar.
Europese Richtlijn Koop en Garantie
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen.
Bij het omzetten van de Richtlijn naar Nederlands recht is er voor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.
De richtlijn bevat namelijk minimale eisen waaraan lidstaten moeten voldoen.
Nederlandse wet
Omdat de Nederlandse wet er vanuit gaat dat u recht heeft op een deugdelijk product (een product dat beantwoordt aan de overeenkomst) zou de termijn van twee jaar een beperking zijn van uw rechten; veel producten gaan namelijk veel langer mee.
Op de laptop zat volgens mij 1 jaar garantie, dus na dat jaar heb je geen recht meer op gratis reparatie of vervanging.mijn laptop is naar 14 maanden kapot, hij krijgt geen stroom meer de accu laait niet op en hij krijgt ook geen stroom meer als die direct op het netstroom is aangesloten. Ik heb hem gekocht bij de harense smid, die doen het af met geen garantie omdat hij 14 maandsen oud is, Nu hoor ik van verschiollende kanten dat er op dezxe apparatuur 2 jaar moet zitten volgens europese wet. Wie weet hier meer over
Waar haal je dan deze wijsheid vandaan?Op de laptop zat volgens mij 1 jaar garantie, dus na dat jaar heb je geen recht meer op gratis reparatie of vervanging.
Je wilt toch niet beweren dat de winkelier boven de wet staat? In de wet staat klip en klaar dat een winkelier 6 maanden garantie moet bieden en daar niet in het nadeel van de consument van mag afwijken.BMS.Purmerend schreef:Kan wel maar het is net hoe jij de overeenkomst tekent.De consument heeft wettelijk minimaal 2 jaar recht op non-conformiteit en minimaal 6 maanden garantie daar kun je niet van afwijken door korting te geven of bepaalde voorwaarden op te stellen. Dit is omschreven in de richtlijn in in artikel 6 BW 7.
Deze is bindend en anders zijn er geen zaken te doen. Dit is een mogelijkheid maar niet correct.
Waarom roep je dat Europa iets voorschrijft terwijl je weet / begrijp dat dit niet het geval is?BBCS schreef:Begrijp ik.Daar ben ik me volledig van bewust, maar je schept verwarring met zinnen als "De Nederlandse wetgever heeft die twee jaar verplichte garantie niet overgenomen.". Daar zit nu juist net de clue: europa schrijft geen geen garantie van twee jaar voor. Europa schrijft een non-conformiteit van twee jaar voor.
De economische levensduur is een puur belastingstechnische maatregel om de afschrijving mee te regel. (Altans dat is de enigste uitleg van economische levensduur die je wilt accepteren.) De winkelier kan daar geen rechten aan ontlenen. Jij beweerd altijd dat je verteld wat er in de wetboeken staat en ik heb je wel eens uitgedaagd om mij te tonen waar het in de wetboeken staat dat je met de economische levensduur moet rekenen, maar daar is nooit antwoord opgekomen. Dat komt omdat wat je hier versteld niet in de wetboeken staat.BBCS schreef:De TS hoeft niet alle kosten de volledige bedrag te betalen. De hoogte hangt af hoe oud het product is en wat de economische levensduur is. In het geval van de TS is de laptop 14 maanden en de economische levensduur is 36 maanden.
Dus de TS dient 14/36 deel voor zijn rekening te nemen.
http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=4774Het is alleen redelijk dat u (een gedeelte van) de reparatie- of vervangingskosten zelf betaalt, als hiermee de levensduur van het product wordt verlengd. De hoogte van deze gebruikersvergoeding is afhankelijk van de periode dat u reeds probleemloos van het product gebruik heeft kunnen maken. Reparaties die het gevolg zijn van normale slijtage en verkeerd gebruik komen echter voor uw eigen rekening.
Het gaat dus om hoe lang je mag verwachten dat een product mee gaat. En dat is niet het zelfde als in welke termijn het product (gemiddeld) wordt afgeschreven.Economische levensduur
Gaat een product kapot buiten de garantietermijn en je wilt dat de verkoper (een deel van) de reparatiekosten betaalt, dan moet je aan kunnen tonen dat er sprake is van vroegtijdige slijtage. Dus dat de slijtage tijdens de economische levensduur van het product plaats heeft gevonden.
Om dat te bewijzen kun je de producent van het product naar de verwachte levensduur van het apparaat vragen. Ook reclame-uitingen van de producent over de levensduur van het product (bijv. een producent die in een reclame zegt dat zijn wasmachine minimaal 10 jaar meegaat) mag je als indicatie hiervoor gebruiken.