LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
paulien14

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door paulien14 »

Hallo,

Even een berichtje voor EsterV.
Je kan het negatieve bedrag van de zorgtoeslag gewoon vermelden bij de buitengewone uitgaven op je biljet van 2007.
Ik heb aangifteprogramma van 2007 effe gedownload, en het geprobeerd. Het lukte.
Het leek mij al heel vreemd, als dit niet zou kunnen, omdat je inderdaad meer betaald dan ontvangen hebt, als je over 2006 moet terugbetalen (en dit in 2007 moet doen), en voor 2007 geen of minder zorgtoeslag hebt ontvangen.
Dat ze je vraag bij de belastingtelefoon niet konden beantwoorden, is een heel slechte zaak, maar helaas realiteit, omdat daar mensen blijken te zitten met zeer geringe kennis. De simpele standaardvragen kunnen ze meestal wel beantwoorden, maar als het wat moeilijker wordt, dan lukt dat niet.
Wat eigenlijk had moeten gebeuren, was dat je zou worden teruggebeld door een medewerker van het belastingkantoor (waar jij bij hoort), maar de medewerkers van de belastingtelefoon spelen deze berichten steeds minder door. Ze schijnen daar op "afgerekend" te worden.
Als ":Tip"kan ik je hierbij nog zeggen : Als je een goed en juist antwoord wil hebben, kun je altijd het beste een brief schrijven met je vraag naar het belastingkantoor. Dan krijg je daarop schriftelijk antwoord, en dat is heel wat betrouwbaarder dan het telefonische antwoord van de b-tel. Is mijn ervaring tenminste.
Groetjes

Diedel

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door Diedel »

Ook ik heb een probleem met de zorgtoeslag. Door wisselende inkomsten en zeer trage verwerking bij de verwerking door de Belastingdienst moet ik over het jaar 2006 nog steeds een definitieve verrekening krijgen: ik weet al dat ik moet terugbetalen. De Belastingdienst Toeslagen houdt nu al een slag om de arm door te zeggen dat zij wettelijk dit binnen 5 jaar (!) kunnen doen en dat dit nog wel even kan duren. Wel moet ook ik in de aangifte inkomstenbelasting over 2007 de ontvangen zorgtoeslag min de terugbetaalde zorgtoeslag vermelden (dus het in 2007 ontvangen min terugbetaalde bedrag). In 2007 heb ik een bedrag ontvangen over 2006, terwijl het een negatief bedrag zou moeten zijn. Omdat het nog wel enige jaren kan duren voordat de definitieve verrekening over 2006 plaatsvindt, is de kans heel klein dat ik dit ooit nog kan corrigeren! De Belastingdienst geeft zelf aan dat niet bekend is of en hoe dit in de komende jaren in de aangiftes verwerkt kan gaan worden.
Wie snapt het nog? We moeten extreem lang wachten voordat je definitief weet waar je aan toe bent en dan nog kun je misschien geen correctie meer toepassen.

Gesloten