LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Netscape is dood

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door KPN »

@angel1978

Uit jouw quote kan ik niet opmaken dat het verboden is.

Gaiajohan
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:28

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door Gaiajohan »

Als Mac écht zoveel beter was dan Windows, dan zou het grote publiek echt wel voor Mac gaan, ondanks de extra kosten die dat met zich meebrengt.
Nou, Nederlanders zijn wel een beetje zo van: Wat de boer niet kent dat eet hij niet. Daarom stapt er ook vrijwel niemand over naar een mac.
Dit gegeven merk je sowieso al in de browserstrijd. Nederland heeft procentueel gezien het laagste aantal FF-gebruikers van West-Europa.
http://www.techzine.nl/nieuws/8714/Nede ... refox.html
Laatst gewijzigd door Gaiajohan op 03 jan 2008 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door KPN »

Quote:
Als Mac écht zoveel beter was dan Windows, dan zou het grote publiek echt wel voor Mac gaan, ondanks de extra kosten die dat met zich meebrengt.

Nou, Nederlanders zijn wel een beetje zo van: Wat de boer niet kent dat eet hij niet. Daarom stapt er ook vrijwel niemand over naar een mac.
Dit gegeven merk je sowieso al in de browserstrijd. Nederland heeft procentueel gezien het hoogte IE-percentage van West-Europa.
Beste Gaiajohan, dit is een zeer domme discriminerende, misschien zelfs wel racistische opmerking! Wil je aub niemand, ook geen Nederlanders, over één kam scheren??!!

Is Windows alleen maar in Nederland het meest gebruikte besturingssysteem, even los van IE.

Dacht het niet, het is DE HELE WERELD, die massaal liever met MS Windows werkt.

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door KPN »

Veters noem ik niet hetzelfde als OS. Veters heb je nodig om de schoen goed aan te kunnen doen. Een OS moet prima werken zonder webbrowser.
Misschien niet helemaal hetzelfde, maar het komt dicht in de buurt.

Stel dat schoenenfabrikant Nike de veters van Veterfabrikant X meelevert bij de schoenen.

Dan zou Veterfabrikant Y kunnen zeggen dat het niet eerlijk is, want als Nike geen veters meelevert, dan zouden mensen met Nikes, misschien wél de veters van Veterfabrikant Y erbij kopen.

Een computer kan misschien prima zonder Internet, maar 90% van het computergebruik heeft met Internet te maken.

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door KPN »

Nog één vraagje aan Angel1978

Heb je er dan geen probleem mee dat Mac de browser Safari erbij doet? Is volgens mij exact hetzelfde.

Gaiajohan
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:28

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door Gaiajohan »

@ KPN
Ik zie er niks racistisch in. Ik ben zelf een Nederlander, en ik weet dat de mensen om mij heen moeite hebben met veranderingen. Dat de mac ook niet populair is, komt omdat veel games de door Microsoft gemaakte standaard DirectX gebruiken. Terwijl ze net zo goed OpenGL zouden doen, en dan zou de game cross-platforn zijn.
Misschien niet helemaal hetzelfde, maar het komt dicht in de buurt.

Stel dat schoenenfabrikant Nike de veters van Veterfabrikant X meelevert bij de schoenen.

Dan zou Veterfabrikant Y kunnen zeggen dat het niet eerlijk is, want als Nike geen veters meelevert, dan zouden mensen met Nikes, misschien wél de veters van Veterfabrikant Y erbij kopen.

Een computer kan misschien prima zonder Internet, maar 90% van het computergebruik heeft met Internet te maken.
Lijkt me een beetje een domme stelling. Die veters kan je er zo weer uithalen, en andere veters erin doen. IE kan je er niet uithalen, maar wel iets anders erin doen. je blijft echter last houden van IE.
Nog één vraagje aan Angel1978

Heb je er dan geen probleem mee dat Mac de browser Safari erbij doet? Is volgens mij exact hetzelfde.
Ben je zo slecht in lezen?

Zoals ik al vaker heb gezegd, IE is er NIET uit te halen, Safari is er wél uit te halen. Als de mac-users liever Camino gebruiken als browser dan doen ze dat, en gooien ze Safari eraf.

angel1978
Berichten: 11287
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door angel1978 »

@KPN,

Wat is hier onduidelijk aan?:
Microsoft werd veroordeeld wegens schending van de concurrentiewetten en kreeg als straf een bevel tot opsplitsing. Het bedrijf moest zich opsplitsen in een bedrijf voor besturingssystemen en een bedrijf voor applicatiesoftware (waaronder Internet Explorer) om zo opnieuw machtsmisbruik te voorkomen.

In hoger beroep werden de bevindingen bevestigd,
Het stuk waar jij het over had was een rechtzaak over OEM-gebruik...
NIet over de rechtzaak waar ik naar quotte !! Niet alles door elkaar halen ....
Microsoft is in meer rechtzaken gewikkeld :roll:
Heb je er dan geen probleem mee dat Mac de browser Safari erbij doet? Is volgens mij exact hetzelfde.
Ik heb er geen moeite mee dat Microsoft IE meelevert in Windows..
Ik heb er wel moeite mee dat ze het me onmogelijk maken het eruit te gooien.
Gooi ik namelijk IE eruit, dan werkt mijn internet niet meer !!! Ook niet met een andere browser...

angel1978
Berichten: 11287
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door angel1978 »

Rechtszaken
In 1998 spanden negen staten in de VS een rechtszaak aan tegen Microsoft omdat:

1) Microsoft OEM's zou verbieden software van andere producenten mee te leveren.
2) Microsoft de Javastandaard van Sun niet zou naleven.
3) Microsoft Internet Explorer zodanig geïntegreerd zou meeleveren dat het voor andere browserleveranciers het concurreren vrijwel onmogelijk maakt.
Jij referreert aan de 1e rechtzaak..
Mijn argument ging over nummer 3 !!!

totaal andere zaak met ander uitgangspunt.
De uitspraak kan je dus niet ff door elkaar heen halen 8)

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door NONO »

"Kun je ook uitleggen wat de toegevoegde waarde is?"

Er is tegenwoordig van alles zoveel op de markt dat ik denk dat als er iets verdwijnt dat op zich niet erg is. Leven gaat gewoon door.

Neemt niet weg dat als je aan iets gewend bent en dat bevalt goed, dat je dat toch jammer vind. Dat geldt althans voor mij wel.

Kijk, zou als in het hypothetische geval Windows totaal zou verdwijnen er geen traan om laten, want ik het gebruik het toch al niet (wat niet als een verrassing zal komen voor diegenen die mij kennen).

Maar denk dat al die honderden miljoenen die het wel gebruiken en verknocht aan zijn het wel zullen missen, nietwaar?

Gaiajohan
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:28

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door Gaiajohan »

Maar denk dat al die honderden miljoenen die het wel gebruiken en verknocht aan zijn het wel zullen missen, nietwaar?
Dat misschien wel, maar zou voor de gemiddelde gebruiker makkelijk op te vangen moeten zijn met een linux distro. Veel meer dan tekstverwerken, internetten en e-mailen doet de gemiddelde gebruiker niet.
Leuk grafisch KDE-schilletje eromheen, en opzich ben je al klaar. Voor internet heb je Konqueror, Firefox, Opera etc. Firefox met IE skin? Misschien wel handig.
Verder Openoffice voor tekstverwerken, en verder nog een leuke mailclient, en voor de standaardgebruiker ben je al klaar.

Voor gamers zouden nieuwe games gemaakt moeten worden die niet meer DirectX doen, of MS moet de source van DirectX vrijgeven. Daarnaast zouden er misschien iets uitgebreidere installatieinstructies moeten komen.

Hetzelfde met Mac, daar zou een gemiddelde gebruiker zo aan moeten kunnen wennen.

Ikzelf vind het jammer dat Amiga het begin jaren 90 verloren heeft. Wat was dat systeem + OS geweldig t.ov Windows 3.1 en DOS. Dat geluid, die kleuren, het superhandige OS.

Ikzelf werkte destijds liever in DOS dan Windows 3.1 Verder had ik ook moeite met overstap naar Windows 95. Vond doscommando's veel makkelijker destijds.

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door NONO »

"Hetzelfde met Mac, daar zou een gemiddelde gebruiker zo aan moeten kunnen wennen."

Denk dat dat ook niet zo moeilijk is om als je er een beetje induikt snel met om het even welk systeem kunt werken. Vooropgesteld dat je er natuurlijk wel een beetje gevoel voor hebt; zie per slot van rekening nog genoeg mensen die al jarenlang met Windows werken er nog steeds mee stuntelen. Dus dat zal meer aan de individuele gebruiker liggen dan aan het OS.

Daarbij vind ik zelf ook dat je als gewone gebruiker eigenlijk zo min mogelijk of liefst helemaal niet met het diepere van de computerbesturing te maken moet hebben. Computers moeten het gewoon doen, net als een auto zonder dat ik daarvoor eerst een monteursopleiding voor moet hebben gehad.

Natuurlijk, ook bij OS X kun je via Terminal meer dan sec met het systeem zelf, net als je bij Windows dat via het DOS-scherm deed (of is het nog doet?).
Maar of je dat als normale computergebruiker echt moet willen?

En of je dan "Het is duidelijk dat Windows en Internet Explorer gewoon de betere waren/zijn, daarom kochten/kopen de meeste mensen met gezond verstand een Windows machine!" wel zo stellig waar te maken is, waag ik toch te betwijfelen.

Hoeveel mensen van die honderden miljoenen Windows gebruikers hebben ooit iets anders gezien?
Want laten we wel wezen, op het moment dat iemand iets over computers vraagt begint natuurlijk de dichtst bijzijnde als al of niet zelf benoemde computerdeskundige meteen over en met Windows te schermen.

Ooit iemand in haar of zijn omgeving iets anders meegemaakt?
U misschien wel, maar ik nog nooit.

Kijk ik daarentegen op mijn werk dan kom als ik tien stand-alone PC's op aanwezige mogelijkheden bekijk er geen tegen die hetzelfde ingericht is of dezelfde mogelijkheden kent. Terwijl een OS X systeem toch op zijn minst bepaalde mediasoftware standaard heeft, om maar wat te noemen.

Wil ik op het bedrijfsnetwerk bepaalde files openen of bewerken die dus standaard op een Mac zouden kunnen omdat alle benodigde software voorhanden is, op ons XP netwerk zijn die uit angst voor malware uitgeschakeld of zelfs bepaalde soorten programma's er af gehaald. Die er vroeger onder vorige Windows versies gewoon op stonden.

Zal in de Windows-wereld wel vooruitgang worden genoemd, vermoed ik.

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door KPN »

Angel.... leuk dat je quote, maar maak die regel dan ook wel even af, om duidelijk te maken DAT JE GEEN GELIJK HEBT!!!

Over selectief quoten gesproken zeg. Come on!!
In hoger beroep werden de bevindingen bevestigd, echter de straf werd onredelijk bevonden. Dit deel van het proces diende overgedaan te worden. In een door velen als verdacht geziene zet was de Amerikaanse justitie opeens bereid tot een schikking.
En we hadden het dus wel degelijk over hetzelfde!

MICROSOFT MAG IE TOEVOEGEN AAN WINDOWS, DAT IS NIET VERBODEN.

Waarom denk je dat IE ook weer in Vista zit "als het verboden is"?
Omdat het dus niet verboden is.

angel1978
Berichten: 11287
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door angel1978 »

KPN, weer leg je het verkeerd uit !

Die schikking ging over de STRAFMAAT !!!

Niet over of de koppeling onrechtmatig was... Dat was ie namelijk...

Of en hoe de straf zou uitpakken is vers 2 en daarover is uiteindelijk een schikking getroffen...

Die regel liet ik dus weg, want dat ging niet over de uitspraak als zodanig... Daarnaast zegt een schikking niets over dat microsoft is vrijgesproken :? Als ze vrij waren gesproken zouden ze geen schikking hoeven treffen... Ze zijn bestraft... De strafmaat is uiteindelijk geregeld in een schikking...
MICROSOFT MAG IE TOEVOEGEN AAN WINDOWS, DAT IS NIET VERBODEN
Dat klopt... Daar hebben we het ook niet over.... :roll:
Lees nu eens !!!

Microsoft mag IE wel in Windows toevoegen, maar moet er ook voor zorgen dat het er ook weer uitkan, zonder daardoor restricties in te bouwen.... Ofwel, de internetverbinding moet dan UIT Internet Explorer.
Het is de KOPPELING die verboden is, niet het programma zelf :?

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door KPN »

Oké, dan praten we misschien wat langs elkaar heen.

Jouw eerste reactie op mij was deze quote van mijzelf:
Dan had Netscape maar een eigen besturing voor de pc moeten maken, met standaard hun eigen browser erop
Toen begon jij opeens over dat als mijn buurman iets verbodens doet dan.....
Dus als je buurman iets doet wat niet mag en jij dreigt de dupe te worden, dan moet je het ook maar gewoon gaan doen

Vreemde redenatie ....
Ik vond dit nogal vreemd, want ik ging ervan uit dat MS gewoon IE mee mag leveren en dat daar niets verboden aan is. Net zo goed alsdat Netscape een eigen besturing had mogen maken, met bijgeleverde browser.

Dus ik zei het volgende, waarin ik nog steeds, zoals de hele tijd het geval was, heel duidelijk maak dat ik het over IE niet verboden is om mee te leveren bij Windows heb/had...
@angel1978
Is het dan verboden?
Dacht het eigenlijk niet hoor, MS mag gewoon extra programma's bij hun besturingssysteem meeleveren. Dat de concurent daar niet happy mee is..... nou ja, dat is toch echt hun probleem!
Dus zo vreemd is mijn redenatie niet hoor!!

Zodoende is deze, achteraf misschien zinloze, discussie ontstaan.
Want ik had het er dus wel over dat het niet verboden is om IE mee te leveren en jij kennelijk over iets totaal anders, maar dan moet je niet net gaan doen alsof ik niet goed lees. Want uiteindelijk ben jij degene die begonnen is met mijn woorden te verdraaien en er een ander iets van te maken.
Laatst gewijzigd door KPN op 03 jan 2008 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11287
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door angel1978 »

Heb even de tekst opgezocht waarmee deze discussie begon:
Door de koppeling en daarna de pogingen tot vijandige overnames is Netscape uiteindelijk de nek omgedraaid...
Mijn tekst
En waarom is het als MS een internetbrowser meelevert "vijandelijk" en niet "eerlijk"
jouw antwoord... wie verdraait er nu ?
Het inbakken van een browser in een besturingssysteem is verboden. Dat heeft MS gedaan
reactie van: Gaiajohan die blijkbaar wel wist waar het over ging... Ook daarna ga je blijkbaar weer op een andere voet verder :?
Laatst gewijzigd door angel1978 op 03 jan 2008 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door KPN »

Welke tekst van mij?

angel1978
Berichten: 11287
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door angel1978 »

lees maar ff terug... zie je het vanzelf :)

ohja.. voor de duidelijkheid.. ik heb weer een stukje gepakt..en niet de hele tekst anders val je daar dalijk weer over ...

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door KPN »

Van die koppeling was niet echt tot mij doorgedrongen, simpelweg omdat ik ook niet wist wat je daarmee precies bedoelde.

Mijn eerste reactie was ook niet zozeer aan jou gericht, maar gewoon in het algemeen.

angel1978
Berichten: 11287
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door angel1978 »

ja okey... da's helder...

Probleem ( en daar ging de rechtzaak ook over ) is echt die koppeling...

Haal je IE uit windows, dan is normaal internet niet meer mogelijk...
Daarmee is het dus een verplicht item geworden bij het OS en verplicht je gebruikers om het in ieder geval op de PC te hebben staan...
Het gebruik van een andere browser is daardoor wel heel onaantrekkelijk en zullen de meesten ook niet doen ( 2 = dubbel ).
Daarmee hebben ze concurrenten ( in dit geval Netscape ) van de markt gedrukt en was het mogelijk een dergelijk hoog percentage te halen... (daarvoor zat Netscape op 90%).

Niemand valt erover dat IE standaard wordt meegeleverd met Windows.... Dan zouden we ook wel moeilijk doen over Media Player, Kladblok of elk ander programma....
Dat kunnen ze wat mij betreft zo houden....

Maar het moet wel mogelijk zijn om IE te verwijderen zonder je internet te verliezen en dat was in ieder geval in XP niet het geval... ( hoe het met Vista zit weet ik eigenlijk niet )...

Klein stukje spraakverwarring dus 8) :roll:

Leverde wel een flinke discussie op :o

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Netscape is dood

Ongelezen bericht door antonh »

Waar gaat het nu nog over.
Een beetje bekvechten van wat de rechter zegt en niet?

Ik heb altijd Netscape gebruikt en zelfs ooit gekocht, versie 4.
Als ik dan alles nieuw op de pc zetten kon ik via Netscape op internet.
Dat veel mensen Internet Explower gebruiken komt gewoon omdat het gratis was bij Windows.
En Netscape moest je kopen of van cd halen.
Netscape had ook niet zoveel last van virussen dan IR.
Sinds kort gebruik in Firefox maar mis Netscape 7.x toch wel.
Het is jammer dat ze niet meegegaan zijn met updates.
Maar als een programma gratis "ingebakken" zit bij de software van je computer dan verlies je het altijd.
Netscape was goed!!

Gesloten