LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rastermaat 13

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
McStare

Re: rastermaat 13

Ongelezen bericht door McStare »

Ik zou het prettig vinden als we een beetje on topic kunnen blijven. Er zijn ook bij deze eenvoudige vraag vele 'keukenbroeders' die elkaar een beetje zitten te stangen.

12,8 of 13 mm rastermaat is natuurlijk niet zo'n groot verschil; scheelt 6 x 2 mm. Dit kan je met een plint wel weer op dezelfde hoogte laten uitkomen.

Tot nu toe kom ik uit bij ballerina, systemat, tristar en pronorm. Activ130 ook of toch niet?

loesjes

Ongelezen bericht door loesjes »

ja hoor active is van hacker net zo als systemat
active heeft ook de raster maat van 13

McStare

OK Loesjes, dank je.

Ik zoek nog een goede zaak waar ik activ130 en systemat kan zien. Krijg op dit forum het bekende goede gevoel als ik jouw reacties lees. Zit je ergens in het noorden?

loesjes

yes, je kan adressen van hacker dealers opvragen via de site van hacker-systemat.
ik zal nooit en te nimmer hier mijn gegevens vermelden, omdat ik hier niet ben omdat klanten voor mijn bedrijf te winnnen, ik vind het leuk om mijn kennis te delen met anderen....hopenlijk begrip daarvoor

McStare

Snap ik loesjes. Vind je het wel OK om via [email protected] te reageren?

GWTE

Ongelezen bericht door GWTE »

Hallo,

Ik mag toch hopen dat wanneer er een topic is over rastermaten ik een uitspraak uit het verleden over rastermaten mag ophalen. Het is natuurlijk niet de “topic starter” die bepaalt wat wij “keukenbroeders” op dit forum wel en niet mogen melden. En dan krijg ik regelmatig het verwijt denigrerend te zijn. Hoewel er door de topic starter geen onvertogen woord is geschreven vind ik het nogal betuttelend om dan te horen te krijgen dat “hij” het prettig zou vinden als we een beetje on topic zouden kunnen blijven. We zijn toch on-topic beste man.

Doet me denken aan een leraar uit het verleden die ook altijd zei dat hij het prettig zou vinden als wij onze mondjes dicht zouden houden. Ik zou zeggen bewaar dat maar voor de kindertjes bij je thuis. Het is nog maar de vraag of je enig idee hebt waar je het over hebt. Want rastermaten is iets waar de gemiddelde consument geen weet van heeft laat staan verstand van. En aan de volgende reactie te lezen is dat bij jou niet anders.

12,8 of 13 mm rastermaat is natuurlijk niet zo'n groot verschil; scheelt 6 x 2 mm. Dit kan je met een plint wel weer op dezelfde hoogte laten uitkomen.
En als je dan toch betutteld wil worden laat ik dan een paar vraagjes stellen om te testen of je eigenlijk wel weet waar je het over hebt en wellicht geef ik je dan via dit forum een verkort college over het fenomeen “rastermaten”!

Vraagje:
Wat wordt er met de rastermaten eigenlijk aangegeven:
1- Korpus maat (kast maat)
2- Front maat

Ik hoor het wel………of niet natuurlijk, ook goed.

GWTE

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Om te testen of je eigenlijk wel weet waar je het over hebt en wellicht geef ik je dan via dit forum een verkort college over het fenomeen “rastermaten”!
Wederom....en nu alleen GWTE.............LEKKER BELANGRIJK!! :?

loesjes

mcstare: ik hoop dat je kan begrijpen dat ik er niet op ga reageren, ook niet via omwegen ga ik hier proberen klanten binnen te krijgen. Ik wil vrij en onafhankelijk hier kunnen reageren, helpen daar waar ik kan.

Maar wie weet als je de dealer lijst opvraagt bij sysstemat kom je in mijn bedrijf terecht, ik zou het leuk vinden, je bent welkom.

Jammer GWTE jouw manier telkens van reageren... ik vind je zo onderhand een redelijk betweterig figuur aan het worden, die mensen en vragen met weinig respect behandelt jammer. ik wil graag niet onder diezelfde noemer " keukenbroeders" als jou genoemd worden.

McStare

Beste GWTE,

Uiteraard wil ik niet voor een ander bepalen wat hij of zij bijdraagt op een forum. Het is voor de lezers alleen wel makkelijker dat het bij het onderwerp blijft; je kan toch niet beweren dat de bijdragen over Bauformat en dergelijke on topic zijn. Als je wat rondstruint op dit forum zie je maar al te vaak dat er veel reacties tussen keukendealers zijn die niet veel met het onderwerp te maken hebben.

Je zegt dat jouw bijdragen vaak denigrerend worden genoemd. Dit kan ik mij wel voorstellen als je zegt dat de gemiddelde consument niets weet van rastermaten. Dit getuigt inderdaad niet van respect voor de klant maar van onderschatting van de hedendaagse consument; je doet net of alleen keukenverkopers verstand hebben van keukens. De huidige consument probeert zich via Internet en het bezoeken van keukenshowrooms goed te oriënteren voordat hij/zij een keuken koopt. Er zijn gelukkig genoeg keukenzaken die de consument daarbij goed helpen.

Het feit dat ik een vraag stel over rastermaten geeft toch aan dat ik mij al in dit onderwerp heb verdiept; in verschillende keukenzaken heb ik met collega's van je gesproken die het allemaal prima hebben uitgelegd.

Als ik 12,8 of 13 cm als rastermaat neem, kom ik uit op een korpushoogte van 76,8 of 78. Blad erop van ongeveer 8 cm dik levert een gewenste hoogte op van 94,8 of 96 cm. Bij verschillende merken kan ik dan spelen met de plinthoogte. In die zin maakt 12.8 of 13 dus niet uit.

McStare

Hallo loesjes,

Het siert je dat je niet via dit forum aan klanten wilt komen. Ik heb tot nu toe ook helemaal niet het idee gekregen dat je dat aan het doen bent; je reacties zijn altijd gedegen en respectvol naar de vragenstellers. Bovendien begreepik van andere topics dat je ook systemat/activ130 verkoopt.
Vandaar dat ik op het idee kwam om jouw zaak eens te bezoeken; want op zo'n manier wil ik graag een keuken kopen.

Ik weet niet hoeveel dealers er in het noorden zijn, maar wellicht tot ziens
:wink:

GWTE

Hallo McStare en Maxx,

Om te beginnen hanteert Wellmann geen raster maat Maxx.

Beetje kinderachtig McStare, tussen dit zinnetje
Burger Bauformat toevallig......?
en jou reactie om on-topic te blijven zitten 10 andere reacties, inmiddels ging het al weer over jouw geliefde raster maten. Laten we wel eerlijk blijven graag. :)

Verder zijn mijn opmerkingen over de onwetende gemiddelde consument juist, uitzonderingen bevestigen de regel, als jij denkt die uitzondering te zijn be my gast! De raster hoogte van 130 mm (R 1) is helemaal niet belangrijk om aan een bepaalde werkblad hoogte te komen. Zoals jezelf al aangeeft kun je met het aanpassen van de plint elke werkblad hoogte bereiken. Raster 128, 130, 140 of 142 MM? Wat maakt het uit. Het gaat erom dat je met een rastermaat met gelijke korven en/of lijnen kan werken. Maar ook zonder rastermaat kun je aan de door jouw genoemde werkblad hoogte komen. De meeste keuken merken die met een bepaalde rastermaat werken zullen uitgaan van raster maten gerelateerd aan de korpus maten. Zoals Hacker Systemat bijvoorbeeld hebben een rastermaat van 130 en een korpus hoogte van 650 mm (5 x 130) of 780 mm (6 x 130) tot zover klopt het (Hacker classic heeft geen rastermaat Hacker edition greeploos ook niet).

Echter Systemat heeft een rastermaat van130 mm maar de lade is dan 126 mm, datzelfde geldt voor de korven die zijn dan niet 260 mm (2 x 130) zoals jij denkt maar 256 mm. Een bestek lade front is dus 4 mm kleiner dan de rastermaat, dit is omdat de fronten van de laden en deuren natuurlijk niet tegen elkaar aan mogen lopen bij het openen. De naden tussen de fronten van de meeste keukens zijn meestal 4 mm (er zijn uitzonderingen). Dat is ook in de breedte zo. Een kast van 600 mm breed heeft een deur van 596 mm de deur valt dus aan beide zijde 2 mm binnen de Korpus (kast), ook weer een naad van 4 mm.

Er is echter minimaal één uitzondering…..namelijk Format……daar is de rastermaat van 128 mm gerelateerd aan de fronten (elke frontmaat is een veelvoud van 128 mm) en maken ze de korpus enkele millimeters hoger (zie reactie Maxx). 6 x 128 mm is 768 mm en de korpus hoogte is 772 mm (volgens Maxx). Dat is slechts vier millimeter op de hele kast. Dan ben ik toch benieuwd hoe groot de andere lade of deuren zijn om niet tegen elkaar aan te lopen. Technisch gezien zou dat dus niet kunnen. Dus of de korpus hoogte klopt niet of de lade en/of de deuren zijn kleiner dan 128 mm of een veelvoud hiervan? Ik hoor het graag van Maxx.

:D
GWTE

McStare

Hallo GWTE,

Mijn opmerking over on topic blijven is niet flauw bedoeld of zo. Je merkt op het forum alleen dat er vaak en veel over ander zaken dan het onderwerp gepost wordt en dan met name tussen keukenverkopers onderling. Om dat te voorkomen heb ik de opmerking gemaakt.
Gelukkig worden er veel zinvolle opmerkingen gemaakt. :)

Ik heb volgens mij niets gezegd over de grootte van de fronten. Ik weet dat deze geen 130mm kunnen zijn, om de door jou genoemde reden. Volgens een collega van je; "Hoe duurder / beter / exclusiever een merk, hoe smaller de naad tussen 2 fronten." Volgens hem tussen de 4 en 8 mm.

Voor ons is 130 mm belangrijk in combinatie met de werkbladhoogte van ongeveer 96 cm, de maximale benutting van de kastruimte en daaronder een lage plinthoogte; je kunt dan 2 laden van 13 cm en 2 landen van 26 cm (minus naad :wink: )toepassen
Bij Rotpunkt bv zouden we op een werkbladhoogte komen van meer dan 1 meter en zo lan zijn we nu ook weer niet :)

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Zoals Hacker Systemat bijvoorbeeld hebben een rastermaat van 130 en een korpus hoogte van 650 mm (5 x 130) of 780 mm (6 x 130) tot zover klopt het
en dan
Er is echter minimaal één uitzondering…..namelijk Format……daar is de rastermaat van 128 mm gerelateerd aan de fronten (elke frontmaat is een veelvoud van 128 mm) en maken ze de korpus enkele millimeters hoger (zie reactie Maxx). 6 x 128 mm is 768 mm en de korpus hoogte is 772 mm (volgens Maxx). Dat is slechts vier millimeter op de hele kast. Dan ben ik toch benieuwd hoe groot de andere lade of deuren zijn om niet tegen elkaar aan te lopen. Technisch gezien zou dat dus niet kunnen. Dus of de korpus hoogte klopt niet of de lade en/of de deuren zijn kleiner dan 128 mm of een veelvoud hiervan? Ik hoor het graag van Maxx.

Je geeft zelf het antwoord al. Niemand heeft het over frontmaten 128, volgens mij ging het over rastermaten. Ga even met een meetlat bij een Formatdealer langs, ik ga je niet wijzer maken dan de website van Format. Je kunt natuurlijk ook een vertegenwoordiger bellen voor info.

Heb je trouwens een nieuw toetsenbord? ik zie hellemaal geen spelfouten.

@McStare,

Bladdikte 8,5 onderkast 77,2 plint 10,0 Werkbladhoogte wordt dan 95,7cm Als je precies 96,0 wilt maken ze de plint toch 10,3? Mag geen probleem zijn.

Die frontverdeling die je zoekt is niet zo moeilijk verkrijgbaar. Format levert 1+1+1+3, 1+1+4, 2+2+2, 3+3, 6x1 en iedere combinatie die je wilt zolang het in totaal maar op 6 uitkomt. Een andere volgorde van 2+1+1+2 zullen ze zich ook niet om druk maken.

MVG

GWTE

Goedemorgen Maxx,

[/quote] Je geeft zelf het antwoord al.

Dat doe ik heel vaak Maxx het is tijd dat ik eens wat van jou ga leren……maar zolang jij met dit soort opmerkingen blijf komen zal dat dus niet gebeuren.
Ga even met een meetlat bij een Formatdealer langs
Jij zit tenslotte in een Format showroom en zou mij zonder veel moeite kunnen melden hoe hoog die miniatuur lade blende bij Format dan wel is, ik schat ongeveer 125 mm. Passen dan de kruiden potjes nog wel in de lade in combinatie met de prachtige Orgalux indelingen?
ik ga je niet wijzer maken dan de website van Format.
En ik moet je met deze opmerking gelijk geven, ik heb me inderdaad laten misleiden door deze opmerking op de site van Formaat in combinatie met de door jou opgegeven korpus hoogte van 772 mm.

Der Mensch als Maß aller Dinge. Alle Fronthöhen basieren auf einem Vielfachen des Modulmaßes von 128 mm . Eine Schubkastenblende ist 128 mm hoch, die höchste Tür von 10,5 Modulen ist 1344 mm hoch.
Unser Rastermaß ermöglicht optimale Planungsmaße bei Unterschrankhöhen und Nischenmaß.

Maargoed toch interessant dat ik en vele forum bezoekers met mij inmiddels zoveel weten van Tomaat. En niet te vergeten het nut van een toegepaste Rastermaß. :wink:

GWTE
Laatst gewijzigd door GWTE op 13 jan 2008 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

maxx

Beste GWTE,

Ik kan het je wel vertellen, maar een beetje zelfstudie kan geen kwaad.

Ik geloof dat je nu al meer dan een jaar aggeert op alles wat met Format te maken heeft en zelfs in je laatste bericht
die miniatuur lade blende bij Format dan wel is
kun je het niet laten terwijl je nog niet zo lang geleden liet weten Format niet te kennen. Het lijkt me dus tijd worden voor een grondige productkeuring.

Wat ik wel merk is dat steeds meer mensen echt gericht zoeken naar het merk Format. Het feit, dat je Formaat (fonetisch) al schrijft zoals je het uitspreekt, geeft aan dat blijkbaar ook al wat meer onderzoek aan het doen bent. Ga zo door. Volgende MOW loop ik wel even met je over de Formatstand.

MVG

GWTE

Volgende MOW loop ik wel even met je over de Formatstand.
Oh....maar dat hebben we al gedaan Maxx............ :wink:

maxx

Denk je? Zou kunnen maar ik denk het niet....

MVG

McStare

Hallo maxx,

Voor ons is 96 cm niet alles bepalend, maar een om-en-nabij maat; hoger is te hoog voor ons, maar en iets lager kan wel. Ik had inmiddels de site van Format al gezien nav een eerdere post van je. Bij dit merk vinden we in ieder geval de voor ons prettige werkhoogte gecombineerd met veel bergrruimte in de laden.

Wat ik op hun site niet kon vinden of ze deze kasten ook leveren in een uitvoering met diepere laden. Kan jij dat vertellen?

maxx

Beste Mc Stare,

ladekasten in diepten van 33, 46, 56 en 71cm (korpusmaten zonder frontdikte). Dus ja, de extra diepe laden kunnen geleverd worden door Format.

MVG

McStare

Hallo maxx,

Ok, bedankt voor de info. We gaan ook dit merk in onze overwegingen meenemen dus.
We gaan nu in eerste instantie ballerina, activ130/systemat, tristar en format vergelijken op prijs/kwaliteit verhouding.
We willen dan van alle vier een offerte laten maken en kijken wat we voor ons budget kunnen kopen.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Iemand nog suggesties voor goede keukendealers (regio Zwolle - Hoogeveen - Almelo ) en omgeving :wink: ?
Misschien is er wel een dealer die ze allemaal heeft.. :)

Gesloten