In zo vere ik het weet, terugkomend op het probleem van de TS, ben je nog steeds eigenaar van de harde schijf immers je hebt er geen afstand van gedaan en ook geennieuwe aanvaard.
In die zin heeft de Mediamarkt en de ffabrikant een grote fout gemaakt.
Als de consument geen afstand wilt doen van zijn product, dan kan alleen het product gerepareerd worden. Kan dat niet, dan kan de consument voor de rest geen aanspraak maken op de garantie, immers dient het product dan ingeleverd te worden.
Een ander punt:
Als eenmaal het product naar de fabrikant wordt opgestuurd, dan heeft zowel de consument als de winkelier geen zeggenschap meer over het product. Dan treden wetsartikelen 21 en 22 in werking.
Het enige wat de winkelier wel op aangesproken kan worden is dat hij geen backup gemaakt heeft van de gegevens. Maar wettelijk gezien is hij daar niet verantwoordelijk voor.
In zo vere ik het weet, terugkomend op het probleem van de TS, ben je nog steeds eigenaar van de harde schijf immers je hebt er geen afstand van gedaan en ook geennieuwe aanvaard.
Als een product in de garantieperiode ter reparatie wordt aangeboden dan zijn er 3 mogelijkheden.
- Reparatie
- Vervanging
- geld terug.
Alleen bij reparatie blijft de consument eigenaar van het product.
Bij vervanging van het product of geld terug is de consument niet meer de eigenaar van het product, maar dan is de verkopende partij eigenaar van het product.
En daar gaat dus de discussie over.
Omdat er mensen zijn die vinden dat bij vervanging als bij geld terug dat de consument dan nog eigenaar blijft van het product.
De voorwaarden:
http://www.uneto-vni.nl/Applications/ge ... 015372.pdf
Zijn alleen van toepassing als er sprake is van reparaties buiten de garantie om. Omdat dan wetsartikelen 21 en 22 niet van toepassing zijn.
Dus als de harde schijf van de TS niet in de garantie was:
Dan had de winkelier de schijf bekeken en aangegeven dat het product niet te repareren was.
De TS blijft dan eigenaar van de schijf en de TS had dan een nieuwe schijf moeten kopen.
In de garantieperiode is dat anders.
De TS heeft de schijf ter reparatie aangeboden en heeft er bijvermeld dat van de gegevens een backup gemaakt moest worden.
Dat is niet gedaan en de schijf is bij de fabrikant ter reparatie aangeboden. Die heeft erna gekeken en besloten dat de TS geen vervangende schijf krijgt, maar dat de TS zijn geld terugkrijgt.
Dat is dus wat er gebeurd is.
Als ik dat wil, kan ik dus zelfs mijn kapotte harde schijf, die jij vervangen hebt terugkrijgen, mits ik dit te voren aangeef.
Buiten de garantie kun je dat eisen, in de garantie niet.
Als jij dan aangeeft dat je de schijf terug wilt, dan kan dat, maar dan heb je geen recht om aanspraak te maken op de garantie.
Geef maar eens een wetsartikel die dat verplicht.
En de link
http://www.uneto-vni.nl/Applications/ge ... 015372.pdf spreekt over een normale reparatie en niet over een reparatie binnen de garantieperiode.
Daar gaan dan de wetsartikelen 21 en 22 over.