Pagina 2 van 2

Re: Kruidvat LCD tv (na de fabrieksgarantie heb je pech)

Geplaatst: 18 mar 2008 18:39
door Big-V
Dus nooit zeggen dat BBCS onzin verkoopt, want hij heeft wel gelijk!
Nee, in de context van dit topic niet. TS Vroeg of hij ergens recht op had (bijvoorbeeld gedeelde kosten voor de reparatie van zijn TV). De reply van BBCS was..

"Dus bij Het Kruidvat kun je niet dezelfde service en nazorg verwachten als bij een tv-speciaalzaak.

Leer dat toch eens een keer mensen.

En ga er toch niet steeds vanuit dat je bij het kruidvat de dezelfde service en nazorg krijgt als bij de vakman.
"

Hoewel je in principe bij de voordeeldrogist natuurlijk niet dezelfde service krijgt als bij een "vakman" (het kennisniveau is niet te vergelijken), is dat in dit topic helemaal niet van belang.
Het ging TS er alleen maar om om te weten te komen waar hij, wat het herstel van het defect betreft, recht op had.
Uit het antwoord van BBCS kan niets anders worden afgeleid dan dat TS daar enkel recht op zou hebben gehad als hij bij een "vakman" had gekocht en dit is natuurlijk niet waar.

Maar, zoals ik hierboven ook al aangaf, zijn BBCS en ik het in elk geval over de conclusie wel eens. Over de uitleg verschillen we geloof ik nog steeds van mening.

Re: Kruidvat LCD tv (na de fabrieksgarantie heb je pech)

Geplaatst: 19 mar 2008 01:17
door alfatrion
Toolboy schreef:Wie bepaald de te verwachten levensduur,de consumentenbond .ed.
De consumenten worden o.a. door de consumentenbond hierover voorgelicht, net zoals Uneto winkelier voorlicht.
BBCS schreef:Mis, de fabrikanten.
Ook mis. Als het er op aankomt wordt de levensverwachting bepaald door de rechter. Hij bepaald de levensverwachting voornamelijk aan de hand van de kwaliteit en prestaties van producten van het zelfde soort en aantoonbare mededelingen van de fabrikanten.
BBCS schreef:En de uitspraken van de fabrikanten zijn in het overzicht opgenomen van de Uneto-VNI.
Dat is niet waar. Uneto hanteert een termijn van 2,5 jaar voor digitale camera's, terwijl de fabrikanten gemiddeld hebben aangeven dat de levensverwachting van hun digitale camera's 10 jaar bedraagt. Slechts drie fabrikanten weken hier van af. Eentje gaf aan 5 jaar, eentje 20 jaar en eentje gaf aan dat deze gelijk was aan hun analoge variant, die lang mee gingen. Hier ben je mee bekent, dus je zit te liegen.
BBCS schreef:Die lijst is de leidraad.
Dat is ook niet waar. (De lijst van Uneto heeft evenveel waarde als de lijst van de consumentenbond.)
BBCS schreef:Maar de reden dat de consument wel een gedeelte mee moet betalen aan de reparatie is dat de wetgever van mening is dat de TS wel de afgelopen 3 jaar wel van de goede werking van de tv heeft genoten.
Wederom iets dat niet waar is. De wetgever heeft zich helemaal niet uitgelaten over een vergoeding bij reparatie. Er is geen rechter die een vergoeding zal toekennen op basis van het historische gebruik bij reparatie, aangezien voor dat gebruik reeds betaald is.
resp00112469 schreef:Dus nooit zeggen dat BBCS onzin verkoopt, want hij heeft wel gelijk!
Ja ja, dat meen je vast. ;)

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... ht=#740605

Re: Kruidvat LCD tv (na de fabrieksgarantie heb je pech)

Geplaatst: 19 mar 2008 04:00
door BBCS
BBCS schreef:
En de uitspraken van de fabrikanten zijn in het overzicht opgenomen van de Uneto-VNI.

Dat is niet waar. Uneto hanteert een termijn van 2,5 jaar voor digitale camera's, terwijl de fabrikanten gemiddeld hebben aangeven dat de levensverwachting van hun digitale camera's 10 jaar bedraagt. Slechts drie fabrikanten weken hier van af. Eentje gaf aan 5 jaar, eentje 20 jaar en eentje gaf aan dat deze gelijk was aan hun analoge variant, die lang mee gingen. Hier ben je mee bekent, dus je zit te liegen.


Toch klopt het wel met wat ik zeg. :lol:

Kijk, er is een verschil tussen de economische levensduur en de technische levensduur.
Uneto hanteert een termijn van 2,5 jaar voor digitale camera's,
Hiermee wordt dus de economische levensduur bedoeld.
terwijl de fabrikanten gemiddeld hebben aangeven dat de levensverwachting van hun digitale camera's 10 jaar bedraagt.
Hiermee wordt dus de technische levensduur bedoeld.

Re: Kruidvat LCD tv (na de fabrieksgarantie heb je pech)

Geplaatst: 19 mar 2008 06:57
door alfatrion
Nee, daar wordt niet de technische levensduur mee bedoelt. Dat is iets dat jij hebt verzonnen.

De fabrikant heeft aangegeven wat de te verwachten levensduur van haar digitale camera's is. In jurisprudentie wordt nooit maar dan ook echt nooit gesproken over 'economische levensduur', maar altijd over 'te verwachten levensduur'. Als organistaties als de consuwijzer of de stichting de ombutsman, de term 'economische levensduur' gebruiken dan bedoelen ze dus eigenlijk de 'te verwachten levensduur'. Dat blijkt ook heel duidelijk de definities die zij daarbij hanteren.

De consuwijzer geeft aan dat je o.a. aan deze termijn kunt komen door de verwachte levensduur aan de fabrikant te vragen. Een consument heeft reden om te denken dat een digitale camera van HP twinig jaar mee gaat, omdat HP dat zelf heeft aangegeven. Dat het antwoord van HP jou niet bevalt is wel duidelijk.

Je mag ook een verwachtingen ontlenen aan onderzoek over de levensduur. Nu onderzoek aangeeft dat computers gemiddeld zes mee gaan, heb je een goede reden om te denken dat als je een willekeurige computer koopt deze zes jaar mee zal gaan. De te verwachten levensduur is dus zes jaar.

verwachten = denken dat (iets) zal gebeuren
Ondeugdelijk product: repareren of vervangen
Bron: consumentenautoriteit

Is een product ondeugdelijk, dan heeft de consument recht op reparatie of vervanging.

Gemiddelde levensduur
Producten hebben bij normaal gebruik een gemiddelde levensduur. U kunt bij de fabrikant of importeur navragen hoe lang het product mee hoort te gaan bij normaal gebruik. Als daaruit blijkt dat het product nog wel goed zou moeten functionerenen het gebrek aan het product niet de schuld is van de consument, moet u het product (laten) repareren of het vervangen. Als het product binnen zes maanden na aankoop stuk gaat, dan wordt aangenomen dat het niet de schuld van de consument was. Bent u het daar niet mee eens, dan moet u het tegendeel bewijzen.

Reparatiekosten
U mag reparatiekosten niet doorberekenen aan de consument:
  • als het gebrek aan het product niet de schuld van de consument is en de gemiddelde levensduur van het product nog niet is verstreken.
U mag reparatiekosten wel doorberekenen aan de consument:
  • als de consument het gebrek meldt nadat de gemiddelde levensduur van het product is verstreken en ook de termijn van de eventueel door u afgegeven extra garantie is verstreken.
  • als de consument het gebrek zelf heeft veroorzaakt.
Als de consument het gebrek meldt voordat de gemiddelde levensduur van het product is verstreken maar het product door reparatie weer een stuk langer meegaat, kan het redelijk zijn dat de consument toch een deel van de reparatiekosten op zich neemt.

Ondeugdelijk product vervangen
Als de consument een product al langer heeft gebruikt, dan mag u de consument vragen een gebruiksvergoeding te betalen voor de periode dat het product wel goed functioneerde.

Voorbeeld: Gaat een wasmachine na drie jaar normaal gebruik onherstelbaar kapot, en biedt u ter vervanging een nieuwe wasmachine aan, die weer voor de volle gemiddelde levensduur (bijvoorbeeld tien jaar) meegaat, dan kan het redelijk zijn de consument bij te laten betalen voor de drie jaar (30%) waarin hij de wasmachine probleemloos heeft kunnen gebruiken.

Re: Kruidvat LCD tv (na de fabrieksgarantie heb je pech)

Geplaatst: 19 mar 2008 09:10
door EvaWhyte
Hallo Fammark,

Mocht je lid zijn van de Consumentenbond dan kun je gebruik maken van de bemiddelingsactie die op dit moment loopt. Ook na het verlopen van de garantieperiode heb je recht op een (volledige of gedeeltelijke) vergoeding bij reparaties. Uit je verhaal lijkt me dat je je LCD-TV normaal hebt gebruikt. In dit geval kan de bond je helpen je recht te halen. Voorwaarde is wel dat je lid bent van de bond en dat het on een lopende zaak met je winkelier gaat. Melden kan tot 2 mei via www.consumentenbond.nl/groepsacties en 070 445 45 45.

Consumentenbond

Re: Kruidvat LCD tv (na de fabrieksgarantie heb je pech)

Geplaatst: 19 mar 2008 09:46
door Toolboy
AHHH reclame maken mag weer.

Komt er straks nog 1 bij dus.

De fabrikanten moeten in mijn ogen verplicht worden een aantal draaiuren/gebruikersuren koppelen in de garantie voorwaarden.
Als dat gaat gebeuren zijn we van een hele hoop elende en kosten af

Tim

Re: Kruidvat LCD tv (na de fabrieksgarantie heb je pech)

Geplaatst: 19 mar 2008 10:02
door BBCS
De consuwijzer geeft aan dat je o.a. aan deze termijn kunt komen door de verwachte levensduur aan de fabrikant te vragen. Een consument heeft reden om te denken dat een digitale camera van HP twinig jaar mee gaat, omdat HP dat zelf heeft aangegeven. Dat het antwoord van HP jou niet bevalt is wel duidelijk.
Het is duidelijk dat de fabrikanten met 2 maten meten.

Dus na het verstrijken van de garantieperiode berekenen ze de volle kosten allemaal door.
Als organistaties als de consuwijzer of de stichting de ombutsman, de term 'economische levensduur' gebruiken dan bedoelen ze dus eigenlijk de 'te verwachten levensduur'. Dat blijkt ook heel duidelijk de definities die zij daarbij hanteren.


Klopt, maar die termijnen komen niet overeen met wat de fabrikanten aan de winkelieren doorgeven en hanteren.

Ik denk dat het te maken heeft dat er voor de particuliere koper andere regels en termijnen zijn dan voor de zakelijke koper.

En daar wordt ik dus echt schijtziek van. :evil:

Re: Kruidvat LCD tv (na de fabrieksgarantie heb je pech)

Geplaatst: 20 mar 2008 14:47
door Toolboy
Mag ik een ieder aanraden om alleen een Panasonic te kopen.

www.panasonic.nl


T