LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onrechtmatige miljoenenwinst UPS

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Ben u hier ook slachtoffer van geworden?

Ja
10
37%
Nee
17
63%
Weet niet
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 27

daytona12

Re: Onrechtmatige miljoenenwinst UPS

Ongelezen bericht door daytona12 »

Mooi verhaal maar €29.38 (invoerrechten+BWT) op totaal 42 Dollar die ik heb afgerekend tijdens de aankoop
is gewoonweg veel teveel. En in die dan 29,38 zat nog €10 voor een zogenaamde voorschotprovisie die nergens maar dan ook nergens genoemd wordt op de site van UPS en ook niet in hun voorwaarden of elders in hun bedrijfsdocumentatie staat.
Als dat betaald moet worden dan moet dat in het totaal bedrag worden opgenomen en worden vermeld, dan had ik het bewuste artikel nooit gekocht omdat de kosten te hoog waren geweest. Die €10 voorschotprovisie krijg je pas in Nederland voor je kiezen zonder dat je het weet (zit in je invoer en btw verstopt) en als je niet betaald gaat je pakket terug naar de afzender.
Ik had het geluk dat de ingehuurde bezorger het pakket zo op mijn werk afgaf en blijkbaar niet wist dat er nog iets betaald moest worden. UPS nam later met mij contact op en toen heb ik €19,38 overgemaakt met de mededeling dat ik ze wel bij de rechter zou zien als zie die verborgen voorschotprovisie nog wilde claimen. Nooit mee iets van UPS gehoord daarna.
Laatst gewijzigd door daytona12 op 08 jan 2015 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

daytona12

Ongelezen bericht door daytona12 »

Mooi maar wat wil je daarmee zeggen met betrekking op dit verhaal?

nibt

Ongelezen bericht door nibt »

Het is hier al eerder aangegeven, maar men wil het blijkbaar niet lezen. De Nederlandse overheid baseert de te betalen belasting op de douanewaarde, niet de verkoopprijs van een webshop.

De douanewaarde is de waarde van de goederen + verzendkosten + kosten van een eventuele transportverzekering.

Wat bij het ene transportbedrijf voorschottoeslag het, heet bij het andere bedrijf weer inklaringskosten, en bij weer een ander bedrijf administratiekosten. Het komt allemaal neer op de extra kosten die gemoeid zijn met het inklaren van de zending. Dit is niet iets bijzonders bij UPS, alle pakketvervoerders werken zo.

De opdrachtgever van de zending bepaald (in elk geval bij UPS) wie voor die kosten moet betalen, en kan er dus ook voor kiezen om ze zelf te betalen. Daarmee moet de opdrachtgever ook de belastingen voor invoer betalen.

De verzender heeft er in het geval van TS voor gekozen dat UPS de inklaringskosten bij de ontvanger van de zending moet innen, maar heeft verzuimd dit door te geven aan de ontvanger (neem ik dan maar even aan).

Je kunt je dan afvragen of UPS hier de boef is, of juist de verzender die UPS opdracht geeft inklaringskosten te innen bij de ontvanger maar de ontvanger daar niet van op de hoogte brengt.

Miep Gies

Ongelezen bericht door Miep Gies »

Goeiedag allemaal.

Mijn voorlopig onderzoeksresultaat en mening is de volgende:

De handeling van het inklaren is hetzelfde: of het nu om 7 Euro of 130 Euro gaat. De voorschotprovisie behoort daarom steeds hetzelfde bedrag te zijn, tenminste, als het bij voorschotprovisie om *administratiekosten* zou gaan.
Het zou raar zijn als de ontvanger voor elk UPS-personeelslid, die met het pakketje in aanraking is geweest, een naheffing moet betalen. Want dan kun je, naast administratiekosten, ook net zo goed "transportkosten" gaan naheffen, maar dan toont zich de absurditeit van zo'n naheffing al helemaal in volle glorie.
Maar goed, het zijn toch echt geen administratiekosten; het is een voorschotprovisie. 2,5% met een minimum van 10 Euro, dus waarde-variabel.

UPS stelt dat de voorschotprovisie een vergoeding is voor het voorschieten van BTW en invoerheffing. Zij moeten dit naar zeggen meteen afdragen aan de Douane/Belasting zodra jouw pakketje is ingeklaard.
Maar dat is helemaal niet het geval.
Of althans, zij hóeven dat niet te doen.

UPS Nederland heeft een Vergunning Doorlopende Zekerheid en/of Vergunning Ontheffing Zekerheid. UPS Nederland is tevens een zogeheten “Authorized Economic Operator”. (Hun AEO-registratienummer is NL566383.)
In dit geval geniet UPS Nederland vrijstelling van "zekerheidsstelling". Dat wil zeggen: UPS hoeft geen plas geld te storten of onderpand te leveren voor de doorlopende douaneschuld. UPS Nederland *mag* jouw BTW en inklaringsheffing gewoon met 30 dagen aan de Douane betalen.
UPS Nederland jaagt ontvangers dus onnodig op kosten.

Begrijpelijk, want het is erg rendabel om 10 Euro voorschotprovisie te vragen als je als UPS 6 Euro hebt "voorgeschoten". Elke loan-shark likt zijn vingers af bij zulke woekerrendementen op extreem kortstondige leningen :)
Consumenten moeten bij levering al aan UPS betalen, bedrijven binnen 14 dagen. En UPS zelf mag dan na 30 dagen zelf een keer aftikken bij de Douane. Dat gaat grotendeels geautomatiseerd natuurlijk, 1 totaalbedrag per dag, met zulke pakketstromen. En daar waar het handmatig gaat, ja nou, dat zit dan in de prijs inbegrepen die de verzender voor het vervoer heeft moeten betalen, toch? Zo zou het althans moeten zijn.

De ontvanger behoort eigenlijk niets anders dan de BTW en invoerrechten te betalen. Want de ontvanger heeft geen overeenkomst gesloten met de organisatie UPS Nederland. Dat UPS voor de ontvanger inklaart is onderdeel van het vervoersproces en behoort zomede inbegrepen te zijn, óf de (administratie)kosten daarvan moeten worden verdisconteerd in de vrachtprijs bij de verzender. Dan moeten de vervoerders er onderling maar mee concurreren.
Zolang dat niet het geval is: Prachtig verdienmodel man, die voorschotprovisie! Betalen, anders krijg je je pakketje niet!
Dit levert zeker weten miljoenen op, op een verkeerde manier.

Ik heb de Autoriteit Consument & Markt (voorheen OPTA) getipt.
Ik vertrouw erop dat er een solide rechtvaardiging of een verbod uit de bus komt.

Zodra ik meer weet kom ik het hier posten.

Jantine1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jantine1 »

Helaas nog geen oplossing, zie ik hier in dit draadje.
Het bedrag is door UPS inmiddels opgehoogd naar €14,-. Ik heb iets besteld in Canada, dat hier niet te koop is. BTW kosten zijn 11,- maar UPS rekent voor de service die ze mij ongevraagd verleend hebben dus nog eens 14€. Ik had geen keuze in vervoerder, maar wist ook van te voren niet dat deze serviceprovisie bestond. Ik moet nu voor een aankoop van $38,50 nog eens €27,- betalen om het ook in handen te krijgen. Dat is bijna een verdubbeling.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Nee, ik ben helaas nog geen slachtoffer geworden van miljoenenwinsten.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

arvandongen schreef:Nee, ik ben helaas nog geen slachtoffer geworden van miljoenenwinsten.
:mrgreen: :mrgreen: ik evenmin :mrgreen: :mrgreen:

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Jantine1 schreef:Helaas nog geen oplossing, zie ik hier in dit draadje.
Er vàlt ook helemaal niets op te lossen. Alles is prima geregeld.
Het bedrag is door UPS inmiddels opgehoogd naar €14,-. Ik heb iets besteld in Canada, dat hier niet te koop is. BTW kosten zijn 11,- maar UPS rekent voor de service die ze mij ongevraagd verleend hebben dus nog eens 14€. Ik had geen keuze in vervoerder, maar wist ook van te voren niet dat deze serviceprovisie bestond. Ik moet nu voor een aankoop van $38,50 nog eens €27,- betalen om het ook in handen te krijgen. Dat is bijna een verdubbeling.
U betaalt bij elke vervoerder administratiekosten als er ingeklaard moet worden, ook bij DHL, FEDEX, en PostNL en daar is ook niets mis mee. Of iets wel of niet hier te koop is, is volslagen onbelangrijk. Als u dit wilt vermijden, blijf dan bij uw aankopen onder de belastingvrije voet van €22.

Gesloten