Op een aantal mails over een ander probleem kreeg ik geen reactie. Vervolgens ontving ook ik een brief van Debitel met daarin aangekondigd de tariefsverhoging. Vervolgens het volgende aan de klantenservice gemaild met daarbij hun antwoorden:
Mijn mail:
Op onderstaande mails geen enkele reactie gekregen en tot mijn verbazing viel er vandaag een brief in bus die een tariefsverhoging aankondigt per 1 juni 2008. Maar ik heb tot 13 december 2008 een contract met Debitel voor een vast maandbedrag.
Dus ik denk dat jullie iets uit te leggen hebben. Iets dat in de brief van
Bart Flinterman (manager customer service) niet gebeurt.
Hoor ik na deze mail wederom niets van Debitel dan ga ik
consumentenorganisaties inschakelen.
Het antwoord van mevr. Savonije:
In uw e-mail geeft u aan het niet eens te zijn met de door ons aangegeven tariefswijziging, ik wil hier graag op reageren.
U heeft van ons een brief ontvangen waarin wij aangeven dat wij ons
genoodzaakt zien om de abonnementsprijzen te verhogen. Ondanks uw
contractuele verplichtingen zijn wij conform onze Algemene Voorwaarden
(artikel 4A) gerechtigd om de tarieven tussentijds te wijzigen indien wij
de wijziging minimaal 4 weken van te voren bij u aangeven. Ik begrijp dat dit heel vervelend voor u is en daarom bieden wij u de mogelijkheid om het contract per direct te bekindigen of met behoud van uw mobiele nummer over te stappen naar een andere provider. Wij zullen alles in het werk stellen om alles snel en soepel te laten verlopen maar kunnen helaas niet ingaan op uw verzoek om uw contract voort te zetten op basis van de huidige tarieven.
Ik wil u erop attenderen dat als u met nummerbehoud overstapt naar
Vodafone Scherp dit een aantrekkelijke besparing per maand kan opleveren. U ontvangt dan van Vodafone een nieuwe Simkaart, waarmee u op het Vodafone netwerk kunt blijven bellen. Overigens behoudt u gewoon uw eigen mobiele nummer en ontvangt de factuur voortaan via Vodafone. Als u gebruik wilt maken van deze aanbieding of van de optie om uw abonnement per direct te bekindigen, dan kunt u dit in orde maken via 'mijn debitel' op
www.debitel.nl. U kunt natuurlijk ook even bellen: 0900-debitel. Als u gebruik wilt maken van een van deze opties, dan is het ook van groot belang dat u tevens uw e-mail adres wijzigt op
www.mijndebitel.nl.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geonformeerd te hebben.
Hierna heb ik mevr. Savonije het volgende teruggemaild:
Aangaande de tariefsverhoging spreekt u over: "Ondanks uw contractuele verplichtingen". Ik wil u er op wijzen dat het een overeenkomst betreft tussen twee partijen en dat ook Debitel haar contractuele verplichtingen heeft. Zoals u het doet overkomen betreft het een eenzijdige overeenkomst maar dat is dus een misvatting.
Verder heb ik de algemene voorwaarden nog eens nagelezen en ik verzoek u mij te melden waar staat dat Debitel bevoegd is een schriftelijk overeengekomen verbintenis voor de periode van 24 maanden, eenzijdig te wijzigen.
In artikel 4 sub a, wordt weliswaar gewag gemaakt dat de hoogte van de tarieven kan worden aangepast, maar dit is een algemene bepaling die niet slaat op een contractueel overeengekomen verbintenis. In het contract dat in mijn bezit is wordt dan ook geen melding gemaakt dat tussentijdse verhogingen tot de mogelijkheid behoren.
In artikel 4 sub d, wordt namelijk nog eens benadrukt dat indien aan een abonnement een actie is gekoppeld, de daaraan gekoppelde actiekorting alleen gedurende de actieperiode van kracht is en niet bij voortzetting van het contract.
Een overbodige bepaling als Debitel gemachtigd zou zijn om tussentijds welke tariefsaanpassing dan ook door te voeren.
Dus ik verneem gaarne op welke bepaling Debitel zich wil beroepen. Uit deze bepaling zal moeten blijken of Debitel rechtmatig handelt.
Hierop ontving ik de volgende, en zoals zij zelf aankondigt de laatste, reactie aangaande dit onderwerp:
Naar aanleiding van uw e-mail kan ik u het volgende mededelen.
Wat betreft het verhogen van de prijs van uw abonnement kan ik u alleen meedelen wat ik ook eerder heb gedaan en dat is dat wij hiertoe gerechtigd zijn en dat dit in de voorwaarden is vermeld onder 4sub a. Deze voorwaarden zijn van toepassing op afgesloten contracten voor 1 of voor 2 jaar en uiteraard is dit door ons de juridisch gecheckt. Hierbij wil aangeven dat ik op verdere mailwisseling hierover niet meer kan ingaan helaas.
Conclusie: Als Debitel rechtmatig handelt dan blijkt dat hun contracten niets waard zijn. Het zou daarom plezierig zijn als er in Tros Radar aandacht aan geschonken wordt.