LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kredietcrisis; effect voor Elq, Sparck, Gmac en hun klanten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
petershgm
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2008 09:49

Re: Kredietcrisis; effect voor Elq, Sparck, Gmac en hun klanten

Ongelezen bericht door petershgm »

Heb vele berichten gelezen. Nu is volgens mij Sparck failliet.
Heb zelf er 1 jaar een hypotheek lopen.
Ja veel te hoog en te duur. Maar toen was het nodig.
Als ik eens een keer de hypotheek niet kon betalen, hing men gelijk aan de telefoon. En nogal dreigend.
Nu heb ik deze maand eens niet betaald om te zien hoe eea verloopt.
Geen enkele reactie van hun.
Wat betekend dit nu voor mij.
Hoef ik niet meer te betalen.
Moet ik afwachten totdat iemand de tent van Sparck heeft over genomen.
En noem maar op.
Heb nl geen zin mijn duur verdiende geld naar een instantie over te maken die alleen nog maar een zeepbel is.

Graag duidelijke en oprechte reactie's

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kredietcrisis; effect voor Elq, Sparck, Gmac en hun klanten

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is niet verwonderlijk dat men aan de telefoon hangt als je niet betaalt. Het is immers de bedoeling dat je de maandelijkse termijnen op tijd betaalt... Geen wonder dat die hypotheken zo duur zijn, als ze een call-center moeten inhuren om de wanbetalers achter de broek te zitten.

Het is een illusie om te denken dat je je hypotheek niet meer zou hoeven te betalen, ook als Sparck failiet zou gaan. Volgens mij zijn ze ook niet failiet, ze nemen alleen geen nieuwe hypotheken. En wellicht dat ze uit bezuinigingen niet meer iedereen elke maand achter de vodden zit om te betalen, maar dat ze dat alleen doen als je bv. 3 maanden te laat bent. Of dat ze het nu per post doen.

Als Sparck failiet zou gaan, dan neemt de curator de boel over en worden de leningen uiteindelijk door een andere financiele instelling overgenomen. Die zullen natuurlijk niet blij zijn met risicovolle hypotheken, dus je hebt kans dat ze elke gelegenheid aangrijpen om van de dure hypotheken af te komen. Dan maak je het jezelf niet echt makkelijk als je de hypotheeklasten niet op tijd betaalt.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Kredietcrisis; effect voor Elq, Sparck, Gmac en hun klanten

Ongelezen bericht door Jack747 »

@petershgm,

Als je de berichten alleen al in dit topic echt goed hebt gelezen, dan begrijp ik je aktie om niet te betalen volstrekt niet.
Je schiet in je eigen voet.
Dat dit erg dom is lijkt me duidelijk.

Tenzij je natuurlijk graag in een caravan gaat wonen...

In dat geval:

Succes!!!

Jack

petershgm
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2008 09:49

Re: Kredietcrisis; effect voor Elq, Sparck, Gmac en hun klanten

Ongelezen bericht door petershgm »

Luitjes,

bedankt tot zover voor de oprechte reacties.
Is niet dat ik niet meer ga betalen, maar deze en de volgende maand is het even lastig.
Wat ik begrijp is dat ik wel 2 a 3 maanden uitstel kan doen van betaling.
Uiteindelijk moet ik eea wel betalen, maar het is iets anders als dat je direct agressief benaderd wordt, of dat ik eerst kan zorgen het financieel weer in orde te hebben.

Is het wel correct dat ik mijn betalingen die ik dan weer doe, na 2 maanden, niet in lucht opgaan, maar toch van mijn hypotheek lasten afgaan.

nogmaals alvast bedankt

petershgm
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2008 09:49

Re: Kredietcrisis; effect voor Elq, Sparck, Gmac en hun klanten

Ongelezen bericht door petershgm »

Ik heb een nieuwe topic geplaatst over RKN en Intermediar nederland.
Even een toelichting.
ben nl van plan op korte termijn naar duitsland te verhuizen en daar een bedrijf op te starten ( www.vianovalis.com). Door alle financiele perikelen kan ik moeilijk een financiering krijgen. Zodoende ben ik zoekende en ben ik momenteel ook even in betalingsproblemen met Sparck.
Alles lost zich wel op, maar heb daarbij advies nodig over mensen die thuis zijn in deze wereld.
Dus als jullie die andere topic willen lezen en mij een antwoord willen geven ben ik jullie zeeeeeeeeeeeeeeer dankbaar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kredietcrisis; effect voor Elq, Sparck, Gmac en hun klanten

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat het niet voor niets is dat het krijgen van een financiering zo moeilijk gaat... Je komt immers niet echt over als iemand die trouw en tijdig maandelijks de betalingen doet. En het lijkt mij ook niet voor niets dat je toentertijd alleen bij Sparck terecht kon en andere geldverstrekkers zich niet aan je wilden branden.

Wel moedig dat je in Duitsland een bedrijf wilt opstarten, al zal dat natuurlijk ook veel geld kosten en zul je er de eerste jaren vermoedelijk niet veel inkomen uit kunnen genereren. Ik hoop dat je daarmee bij het opzetten van je bedrijf rekening hebt gehouden.

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: Kredietcrisis; effect voor Elq, Sparck, Gmac en hun klanten

Ongelezen bericht door Ianne »

Ik heb net pas deze draad gevonden. Interessante informatie. Je zit er niet ver naast Jack. Het is allemaal alleen maar nog erger dan je voorspelde (Lehman is gewoon al uitgespeeld).

Ik was op zoek naar wie de kopers zijn van het ELQ portfolio waarnaar hier gerefereerd wordt. Er staat geen datum bij deze tekst, maar de opmerking over de securisatie komt na het noemen van het jaartal 2007.

Als ik het goed begrijp, is ELQ met ongeveer 60 medewerkers nu alleen nog portfolio-beheerder? Zijn 60 mensen niet wat veel voor het beheren van portfolio's? Beheert ELQ ook de portfolio's die (door-)verkocht zijn? Merk je als hypotheeknemer iets van het doorverkopen door bijvoorbeeld contactpersonen van een ander bedrijf? MAW: als mijn hypotheek doorverkocht is, zou ik dat dan merken?

Wat is de rol van Stater ten opzichte van ELQ? Kan het portfolio/ de portfolio's ook alleen door Stater beheerd worden, zodat ELQ helemaal opgedoekt kan worden? Is Stater een portfoliobeheerder?

Over de toekomst: ik het een aflossingsvrije hypotheek op basis van 90% van de executiewaarde. De woz-waarde van mijn woning is hoger dan de prijs waar ik mijn huis voor gekocht heb (€22000,- hoger). De maandelijkse lasten worden nu wel zwaarder (met 9,7% nominale rente), maar ik zit nog steeds onder de 35% woonlast (balans inkomen/ woonlast). Ik heb dit jaar de VTV opnieuw opgegeven en de maandelijkse teruggave dekt deels de verhoogde rentelast.

Dat mijn hypotheek aflossingsvrij is zit me dwars. Pas onlangs realiseerde ik me (door een opmerking van iemand) dat ik natuurlijk zelf had moeten gaan sparen om (binnen de 10% jaarlijkse boetevrije aflossingsruimte) af te gaanlossen om de kosten te verlagen. Ik heb niet gespaard. Ik ben van plan om zo veel mogelijk geld te gaan sparen om toch af te gaan lossen (het mag in delen van 1000,- euro, dat maakt het dan weer wat trager allemaal).

Zou het voor het oversluiten van een hypotheek later helpen als ik afgelost heb op de hypotheek? Geeft dat een beter beeld van mij als hypotheeknemer? Of doet het er niet toe?

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Kredietcrisis; effect voor Elq, Sparck, Gmac en hun klanten

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hoi Ianne,
Ik was op zoek naar wie de kopers zijn van het ELQ portfolio waarnaar hier gerefereerd wordt. Er staat geen datum bij deze tekst, maar de opmerking over de securisatie komt na het noemen van het jaartal 2007.
Die informatie is niet bekend, althans niet bij mij. Er is twee keer een portfolio door Elq doorverkocht in 2007, naar schatting ter grootte van rond de 750 miljoen. De derde poging is niet meer gelukt doordat de verkoop van portfolio an sich plat kwam te liggendie, laat staan die van risicovolle portfolio's zoals Elq die heeft opgebouwd. Dit deel naar schatting 250 - 300 miljoen staat dus nog op de balans van Elq. Dat beperkt de mogelijkheden. Zowel qua hypotheekverstrekking als om geld aan te trekken (van andere banken). Nu de moeder (Lehman) failliet is, hebben de curatoren Elq verboden nog nieuwe hypotheken te verstrekken.
Als ik het goed begrijp, is ELQ met ongeveer 60 medewerkers nu alleen nog portfolio-beheerder?
Elq is inderdaad portfoliobeheerder. Begin 2008 waren er rond de 100 medewerkers. Medio mei 2008 waren er nog 60. Nu nog ongeveer 35-40, in hoofdzaak debiteurenbeheer, de centjes binnenhalen dus.
Beheert ELQ ook de portfolio's die (door-)verkocht zijn? Merk je als hypotheeknemer iets van het doorverkopen door bijvoorbeeld contactpersonen van een ander bedrijf? MAW: als mijn hypotheek doorverkocht is, zou ik dat dan merken?
Ja, doorverkochte portfolio's worden door Elq beheerd. Als hypotheeknemer (eigenlijk gever) merk je daar niets van.
Wat is de rol van Stater ten opzichte van ELQ? Kan het portfolio/ de portfolio's ook alleen door Stater beheerd worden, zodat ELQ helemaal opgedoekt kan worden? Is Stater een portfoliobeheerder?
Stater is een serviceprovider, die in het geval van Elq zorgt voor afhandeling van geaccepteerde hypotheken richting passeren bij de notaris (voorwaarden, geld etc.) Ik denk niet dat Stater zonder meer het portfolio in beheer over kan nemen. Immers, de investeerders hebben de portfolio's gekocht mede op basis van het beheersmodel door Elq. Dat is onderdeel van het koopcontract en kan dus niet zomaar veranderd worden.
Dat mijn hypotheek aflossingsvrij is zit me dwars. Pas onlangs realiseerde ik me (door een opmerking van iemand) dat ik natuurlijk zelf had moeten gaan sparen om (binnen de 10% jaarlijkse boetevrije aflossingsruimte) af te gaanlossen om de kosten te verlagen. Ik heb niet gespaard. Ik ben van plan om zo veel mogelijk geld te gaan sparen om toch af te gaan lossen (het mag in delen van 1000,- euro, dat maakt het dan weer wat trager allemaal).
Dat kan ik me voorstellen, maar bedenk dat je na 3-5 jaar een 'normale' hypotheek zou moeten kunnen krijgen. De lasten zjn dan beduidend lager en dat zou ruimte moeten scheppen voor aflossing(s-opbouw).
Zou het voor het oversluiten van een hypotheek later helpen als ik afgelost heb op de hypotheek? Geeft dat een beter beeld van mij als hypotheeknemer? Of doet het er niet toe?
Absoluut, immers de verhouding tussen hoogte hypotheek en waarde woning wordt (normaliter) gunstiger voor je. Dus het risico voor de bank lager en dus aantrekkelijker.

groet,

Jack

Ianne
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 okt 2008 22:09

Re: Kredietcrisis; effect voor Elq, Sparck, Gmac en hun klanten

Ongelezen bericht door Ianne »

Bedankt voor het antwoord.

Gisteravond had Netwerk een itempje waarin ELQ genoemd werd. Waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben is hoe het nu gaat met de mensen die een hypotheek hebben lopen bij Sparck en Gmac. Zijn Sparck en Gmac nu wel officieel failliet?

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Kredietcrisis; effect voor Elq, Sparck, Gmac en hun klanten

Ongelezen bericht door __oi__ »

nee, geen van de 3 zijn failliet, of zullen failliet gaan.
Ze zijn gestopt met het vertrekken van hypotheken, niet meer, niet minder

Gesloten