LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] spilt level airco

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
alfatrion

Re: spilt level airco

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jij gaf aan dat de termijn van twee jaar een handelsgarantie betrof en ik sprak dat tegen. Als de termijn van twee jaar een handelsgarantie inhield dan:
  • had de Europese Commissie een boete kunnen uitdelen aan de Nederlandse staat
  • was deze handelsgarantie toch van toepassing omdat rechters de bestaande wetgeving richtlijnconform moeten uitleggen
  • konden burgers schade vergoeding eisen van de staat wanneer ze (toch) nadeel ondervonden van het niet (volledig) implementeren van de richtlijn.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Jij gaf aan dat de termijn van twee jaar een handelsgarantie betrof en ik sprak dat tegen.
Veel mensen denken inderdaad dat de winkelier verplicht is om minimaal 2 jaar garantie te geven.
En dan bedoelen ze de handelsgarantie.

In Nederland is het zo dat de minimale handelsgarantieperiode 6 maanden betreft. In ieder geval is dat wel zo geweest.

Echter is in het geval van de TS maar één oplossing en dat is de koop ongedaan te maken.
Echter is dat voor de TS geen optie, omdat er dan gaten achterblijven waar de TS niet van gediend is.

alfatrion

Dat is aan te merken als gevolgschade en kan TS dus op grond van artikel 7:24 BW schade vergoeding voor eisen van de winkelier bij de rechter.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat is aan te merken als gevolgschade en kan TS dus op grond van artikel 7:24 BW schade vergoeding voor eisen van de winkelier bij de rechter.
Eigenlijk is dat niet eerlijk voor de winkelier.

Hij kan er niks aan doen dat de fabrikant failliet is en ook dat er geen onderdelen te verkrijgen zijn.

Ik vind het dan oneerlijk dat de winkelier op deze manier keihard wordt aangepakt.

Daarnaast heb ik als monteur geleerd dat electronica altijd kapot kan gaan zonder enige aanleiding.

odo

Ongelezen bericht door odo »

De bouwkundige voorzieningen voor dit soort airco´s lopen niet ver uiteen. Waarschijnlijk past een installatie van een ander merk in de reeds getroffen voorzieningen. Maar is dit nodig?

Wat betreft de controle van een printplaat.
waar de electronicazaak zonder plan snel en goed naar kan kijken is:
1. het meest voor de hand liggende: zekeringen, losse contacten, oxidatie, schade door vocht, breuk.
2. de voeding, deze is bij budget-electronica meestal vlug naar de galamiezen,
3. thyristors, bij langdurig gebruik willen ze nog wel eens doorbranden.

Redelijke kans dat de oorzaak aan 1, 2 of 3 ligt. De reden van de storing kan dus goed van buitenaf komen, of een installatiefout zijn. Breuk kan bijv. na 3 of 4 jaar merkbaar worden. Vocht (lekkage, condens) is ook tijdsgebonden. Storing a.g.v gebrekkige koeling, stofschroei, noem maar op.

Zomaar roepen dat de winkelier een ´niet-conform´ product levert is dus wel kort door de bocht. Maar dat de importeur dit niet kan oplossen is m.i. totaal onbegrijpelijk. De term ´niet-conform´ gaat denk ik dan op omdat dit produkt niet los te zien is van de service/reparatiemogelijkheden. Dat is zoiets als wel de auto leveren, maar niet de mogelijkheid om remblokken te vervangen/olie te verversen. Dan lever je een idioot, niet-conform produkt: een auto met een levensduur van max.20.000 km.

Mijn mening is dat duurzame producten en servicemogelijkheden een geheel vormen. Dat je na 3 jaar niet een installatie van 3 mille hoeft weg te knikkeren omdat een voeding van €6 is doorgebrand. Heet zoiets niet ´zorgplicht´?

Oja, de term is ´split-unit airco´. Met ´split-level´ wordt een bepaald type woning bedoeld, een appartement met slaapverdieping en grote vide. (LeCorbusier) Heel chic.

manja925

Ongelezen bericht door manja925 »

bedankt voor de vele reacties,
allereerst odo, je hebt hebt gelijk het is een split-airco en geen split level.
Het komt er in het kort op neer, dat ik met zowel de importeur als
leverancier te maken heb als een en de zelfde persoon, en dat beide
geen medewerking willen verlenen en zich verschuilen achter de stelling
de garantie is voorbij dus is onze zorgplicht ook voorbij.
Ik alles heb laten doormeten thuis ( zowel de buitenunit als binnen )
Het defect ( vermoedelijk ) in de printplaat zit, en dat deze niet goed
doorgemeten kan worden omdat er geen tekening is, en dan is het
( voor mij tenminste ) einde oefening.
Mijn vraag was, kan ik de importeur/verkoper nog aansprakelijk stellen ?
en zo ja, hoe moet ik dat doen

alfatrion

Je kunt de winkelier aansprakelijk stellen na dat je hebt ontdekt dat het product ondeugdelijk is (dus na het onderzoek naar het product en je wettelijke rechten) , indien je daar niet te lang mee hebt gewacht. Je hebt tenminste twee maanden de tijd, dus je zit wel veilig. Hou voor de zekerheid de datum aan waarop je het onderzoeksraport hebt gekregen. De winkelier kun je het beste aansprakelijk stellen per (aangetekende) brief doen. Op de consuwijzer site kun je voorbeeldbrieven vinden.

Gesloten