| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] TomTom is software piraat
Re: TomTom is software piraat
Het is tamelijk simpel om een OC apparaat te maken.
Groot geheugen groot touchscreen.
Een soort kleine PC.
De rest zou ik overlaten aan de OC community.
Per apparaat verdien ik er minder aan, maar ik heb er ook minder werk aan.
Ik hoef zelf geen software te ontwikkelen.
Tomtom heeft gedaan wat ze dachten dat afdoende zou zijn, om te verhinderen dat er vreemde software op zou draaien.
Herinner je je de eerste I-Phone?
Deze was speciaal voor een Amerikaanse provider gemaakt.
Maar een hobbyist met verstand van techniek kraakte deze toch.
Het probleem is dat ik nog geen fabrikant gevonden heb die zijn apparaten met Linux laat werken.
En de huidige PC moeten toch ook met vreemde software werken?
Eenzelfde beleid als Tomtom heeft zal niet echt werken bij PCs.
Al zou Microsoft dit wel zien zitten.
Groot geheugen groot touchscreen.
Een soort kleine PC.
De rest zou ik overlaten aan de OC community.
Per apparaat verdien ik er minder aan, maar ik heb er ook minder werk aan.
Ik hoef zelf geen software te ontwikkelen.
Tomtom heeft gedaan wat ze dachten dat afdoende zou zijn, om te verhinderen dat er vreemde software op zou draaien.
Herinner je je de eerste I-Phone?
Het probleem is dat ik nog geen fabrikant gevonden heb die zijn apparaten met Linux laat werken.
En de huidige PC moeten toch ook met vreemde software werken?
Eenzelfde beleid als Tomtom heeft zal niet echt werken bij PCs.
Al zou Microsoft dit wel zien zitten.
Zeg maar gerust dat je er NIETS aan verdiend !Per apparaat verdien ik er minder aan, maar ik heb er ook minder werk aan.
In een week tijd heeft er namelijk een chinees bedrijf je hardware gekopieerd en kan het apparaat dat jij maakt voor 10% van de prijs ook aanbieden ! Daar gaat je investering !
Het apparaat zelf is niet zozeer wat de TomTom uniek maakt ! Er zijn zat soortgelijke apparaten.. Het is de software en de gebruiksvriendelijke interface die voor de verkoop zorgen !
En jij denkt echt dat ze daar geen rekening mee gehouden hebben ?Herinner je je de eerste I-Phone?
Zo naief zijn ze echt niet hoor
gevoelsmatig geef ik je gelijk..Je zou het als een soort morele verplichting van Tomtom kunnen zien (de OpenSource gedachte waar ze zo dankbaar gebruik van hebben gemaakt of zoiets).
Echter commercieel gezien ( en hoe je het ook wendt of keert, dat is dit bedrijf ) slaat het nergens op !
Volgens mij doet Apple een best aardige pogingEenzelfde beleid als Tomtom heeft zal niet echt werken bij PCs.
Microsoft heeft hier geen belang in ! Zij zijn geen hardware-producent ( en willen dit ook niet ), maar maken enkel software !
Natuurlijk willen zij dat een pc alle software kan draaien.. Daar spinnen ze zelf garen bij !
Mmh. "Slaat nergens op !" vind ik een nogal boude uitspraak. Ik bedoel, het kan ook commercieel interessant voor Tomtom zijn een Home versie voor Linux te maken. Het zou het image van Tomtom ten goede komen en wellicht verkopen ze dan meer Tomtom's aan Linux gebruikers (aan mij hebben ze dan in ieder geval een klant méérGeplaatst op 16 Jul 2008 21:14 door angel1978
gevoelsmatig geef ik je gelijk..
Echter commercieel gezien ( en hoe je het ook wendt of keert, dat is dit bedrijf ) slaat het nergens op !
Slaat niet op jouw uitspraak, maar op de combinatie commercie / verplichting naar open source natuurlijkMmh. "Slaat nergens op !" vind ik een nogal boude uitspraak.
mmm. ik heb zo'n idee dat ik de kritiek als dat gebeurt al kan voorspellenEn die Home versie voor GNU/Linux hoeft dan natuurlijk dan geen opensource software te zijn. Zoals gezegd is dat helemaal niet duur of moeilijk voor Tomtom. De OSX versie is zo ge-port naar Linux.
Die verplichting is er al. Het openbaar maken van de broncode van de software van Tomtom welke op opensource software is ontwikkeld / gebaseerd.Geplaatst op 17 Jul 2008 17:31 door angel1978
Slaat niet op jouw uitspraak, maar op de combinatie commercie / verplichting naar open source natuurlijk
Welke huidige variant? We hebben het hier over de applicatie 'Tomtom Home' (o.i.d.) die op de PC geïnstalleerd kan worden. Die is er (nog) niet voor Linux. Of dat nu wel of geen opensource zou zijn maakt voor de meeste Linux gebruikers niet zoveel uit. Als ze hun Tomtom maar kunnen updaten / aansluiten op de GNU/Linux PC.Daarmee kweken ze dan geen goodwill, maar geven ze de mensen die met de huidige variant een probleem hebben juist in de kaart...
die verplichting is er NIET !Die verplichting is er al. Het openbaar maken van de broncode van de software van Tomtom welke op opensource software is ontwikkeld / gebaseerd. Wink
a) geldt die in principe alleen voor de KERNEL van linux...
b) daarnaast is dit een opgelegde eenzijdige ongeschreven regel ! Ik ga nergens akkoord met het feit dat ik mijn broncode openbaar moet maken als ik een linux-distributie gebruik en aanpas ! Dat het regel is in de open-source-community is tot daar aan toe ! Maar een VERPLICHTING is er niet !
Precies wat ik zeg: In de huidige versie(s) van tomtom Home is er nog geen Linux-variant... Stel ze zouden die maken.. Dan staat onmiddelijk de linux-wereld weer op de achterste poten dat dit niet open-source zou zijn en daarmee niet eerlijk t.o.v. de linux-programmeurs die dit ongetwijfeld weer veel beter kunnen !Welke huidige variant? We hebben het hier over de applicatie 'Tomtom Home' (o.i.d.) die op de PC geïnstalleerd kan worden. Die is er (nog) niet voor Linux.
Die verplichting is er wel! Ik verzin dat niet zelf hoor.Geplaatst op 18 Jul 2008 02:12 door angel1978
die verplichting is er NIET !
Dat geldt voor alle software uitgegeven onder de GPL (waaronder de Linux kernel) en andere copyleft licenties.a) geldt die in principe alleen voor de KERNEL van linux...
http://nl.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License
Klopt niet. Zoals gezegd, die verplichting is er wel. De GPL is echt een 'geldige', 'effectieve' en valide licentie. Er zijn al verschillende succesvolle rechtszaken over geweest. Hier een quoute uit de GPL.b) daarnaast is dit een opgelegde eenzijdige ongeschreven regel ! Ik ga nergens akkoord met het feit dat ik mijn broncode openbaar moet maken als ik een linux-distributie gebruik en aanpas ! Dat het regel is in de open-source-community is tot daar aan toe ! Maar een VERPLICHTING is er niet !
Merk op dat deze quote van de site van Totom zelf komt.3. You may copy and distribute the Program (or a work based on it,
under Section 2) in object code or executable form under the terms of
Sections 1 and 2 above provided that you also do one of the following:
a) Accompany it with the complete corresponding machine-readable
source code, which must be distributed under the terms of Sections 1 and 2 above on a medium customarily used for software interchange;
http://www.tomtom.com/gpl/GPL.txt
Je bent er nogal stellig in. Dat is je goed recht. Ik schreef:Precies wat ik zeg: In de huidige versie(s) van tomtom Home is er nog geen Linux-variant... Stel ze zouden die maken.. Dan staat onmiddelijk de linux-wereld weer op de achterste poten dat dit niet open-source zou zijn en daarmee niet eerlijk t.o.v. de linux-programmeurs die dit ongetwijfeld weer veel beter kunnen !
En daar blijf ik bij. Er is momenteel al heel veel commerciële closed source software voor Linux. Veel daarvan 'zit' zelfs al standaard in veel distro's.Of dat nu wel of geen opensource zou zijn maakt voor de meeste Linux gebruikers niet zoveel uit. Als ze hun Tomtom maar kunnen updaten / aansluiten op de GNU/Linux PC.
Wie een programma maakt dat gebaseerd is op een programma dat uitgebracht is onder GPL mag dat programma alleen uitbrengen onder dezelfde GPL licentie.
Het gaat hier om een eenzijdige gerichte rechtshandeling. Wie zich er niet aan wenst te houden valt terug op de beperkingen uit het auteursrecht. Je mag dan de code reverse engineren en vervolgens aanpassen om fouten of interoperabiliteit met je eigen programma weg te werpen. Dat mag je als een patch verspreiden.
Een programma dat je gemaakt hebt en verspreid wordt met GPL code er in moet ook uitgebracht worden onder GPL code, anders maak je inbreuk op het auteursrecht van de auteur die de GPL code heeft geschreven.
Het gaat hier om een eenzijdige gerichte rechtshandeling. Wie zich er niet aan wenst te houden valt terug op de beperkingen uit het auteursrecht. Je mag dan de code reverse engineren en vervolgens aanpassen om fouten of interoperabiliteit met je eigen programma weg te werpen. Dat mag je als een patch verspreiden.
Een programma dat je gemaakt hebt en verspreid wordt met GPL code er in moet ook uitgebracht worden onder GPL code, anders maak je inbreuk op het auteursrecht van de auteur die de GPL code heeft geschreven.
Voor mij als non deskundige op gebied van computers
is dit allemaal acracadabra.Ik weet wel een ding van
TomTom ze zijn daar ook ondeskundig.Had probleem
met TomTom GO 910 en heb zoveel adviezen van de
helpdesk gehad dat mijn harde schijf nu helemaal leeg
is.Moet dus weer alles aanschaffen via TomTom om hem
weer te kunnen gebruiken.Kosten 250€.Kreeg ook vaak
melding van er is een fout opgetreden stuur dit anoniem
op zodat TomTom zijn product kan verbeteren.Stond nooit
bij wat voor een fout.Zou dus zeggen koop een ander merk
ben je veel beter af.Heb ik ook maar gedaan was nog