Een computer die defect raakt voor wat jij verstaat onder technische levensduur doet niet wat het behoort te doen. Namelijk zes jaar meegaan.
En dat is ook weer niet helemaal waar.
De technische levensduur komt tot stand waarbij een product INCLUSIEF eventuele reparaties maximaal mee gaat.
Dus het is dus niet zo dat die technische levensduur een periode is waarin een product ZONDER problemen en zeker ZONDER reparaties mee moet gaan.
Dat kan geen enkele fabrikant of winkelier geven.
Dat laatste is helemaal niet relevant. Het maakt niet uit wanneer de verkoper vind dat zijn klanten het product maar moeten vervangen. Het maakt niet uit wanneer de koper het product gemiddeld vervangen.
De gehele markt is op 3 jaar ingesteld, en vooral de fabrikanten.
Daar heeft de winkelier ook mee te maken.
Als men vindt dat die periode voor consumenten 6 jaar moet zijn, dan moet de gehele keten daarop worden aangepast en men moet niet alleen kijken naar de schakel tussen de consument en de winkelier.
Hoe het nu in de praktijk gaat:
- Tussen de consument en de winkelier wordt dus die periode van 6 jaar aangehouden.
- Tussen de winkelier, voorschakels en de fabrikant is deze periode 3 jaar.
Waarom worden deze problemen dan niet opgepakt?
Snap je nu werkelijk niet welke problemen er hierdoor komen?
Voor de particuliere koper mag het dan wel 6 jaar zijn, maar voor de zakelijke koper is deze periode toch echt 3 jaar.
En de fabrikanten houden massaal 3 jaar aan.
Je kunt nu wel van de winkelier gaan eisen dat hij die 6 jaar aanhoudt, maar dat kan hij dus niet.
Hier is geen spraken van niet willen, maar niet kunnen!
Dat de positie van de consument verbeterd wordt heb ik geen probleem mee, maar wel dat men alleen naar de consument kijkt en niet naar de gehele keten.
Dus als men vindt dat de winkelier gedurende die 6 jaar verplicht is om de laptop te repareren, moet men de fabrikanten verplichten om gedurende 6 jaar onderdelen beschikbaar te stellen.
Wat gebeurd er nu?
De winkelier wordt verplicht om gedurende de 6 jaar de laptop te repareren, maar de fabrikant hoeft na het verstrijken van de garantieperiode die door hemzelf gekozen is geen onderdelen meer te leveren.
Daardoor krijg je nu de problemen dat de winkelieren zich massaal niet aan de consumentenrechten gaan houden.
En de koop ongedaan maken?
IS TOTAAL GÉÉN OPTIE! UITGESLOTEN!!!
Dat lost niet de problemen op.