LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
lichtpunt
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2008 22:06

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door lichtpunt »

wat kunnen we nu doen om er toch vanaf te komen:?

SimSon
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2008 12:00

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door SimSon »

dag,

Adviseer jullie om een jurist in de hand te nemen, zoals ik eerder al zei, mijn zus had het zelfde probleem en recht heeft toen ook gezegevierd. Er zijn meerdere gevallen heb ik me laten vertellen, die het zelfde probleem hebben meegemaakt en wonnen, omdat enkele makelaars het verhaaltje opleuken door over woonoppervlakte te spreken en onder woonopervlakte wordt de gang en hal niet meegerekend.


Groetjes

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door roro25 »

@ Immo Lees even art. 7:5 lid 1 BW voor de definitie van consumentenkoop. Pas daarna je posting even aan... (voor consumetenkoop is vereist dat verkoper handelt als ondernemer)
Nen-normen zijn alleen van toepassing in bedrijfs O.G. (zie nen.nl)

Je koopt een wonig waarbij het gaat om de totale woning inclusief alle in de woning gevestigde vertrekken (behalve buitenruimte, waaronder tuin en balkon).

@ lichtpunt
Mijn vraag is hoe is de woning toentertijd aangeboden?
Via voorberg makelaars zal het NVM-verkoop model gelden. Bel anders het NVM op, hoe hier mee wordt omgegaan.
Wel geldt bij de aankoop van een woning een onderzoeksplicht? Dus je had zelf de ruimte ook moeten nameten. Maar neem maar een advocaat in de hand.

MobyDik
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2008 16:08

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door MobyDik »

Hoi,

Wat wij hebben gedaan is een advocaat een brief laten schrijven, met daarin de tekortkomingen van de makelaar en 72 uur bedenktijd, anders zouden wij een civiele procedure starten en de gemaakte schade op de makelaar en verkoper verhalen.
Dag 3 dus zo'n 66 uur nadat ze de brief in handen hadden gekregen reageerde ze uiteindelijk met het bericht dat het ontbindingdcontract klaar lag op kantoor.
Nogmaals hopelijk lukt het net als bij ons, zoals ik dit alles lees moet het lukken.

vijverberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2008 19:35

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door vijverberg »

/u] koopcontract kan op gewoon ontbonden worden ,makelaar is te kort geschoten,laat je niet bang maken door de makelaar hij zal alles proberen om daar onderuit te komen hij zal de eventuele 10% boete moeten betalen,daar ben ik zeker van als je maar genoeg bewijs heb.Zelf een dergelijk probleem met de makelaar gehad het kotsn hem uiteidelijk 48000 euro,[/i]

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door Immo »

Beste Roro25, van belang is bij consumentenkoop is de positie van de koper en niet de verkoper. Wetboek 7 handelt over bijzondere overeenkomsten. Het conformiteitsvereiste geldt ook bij koop van onroerend goed, en zeer zeker als we de positie van de koper bekijken handelend als natuurlijk persoon en niet in de uitoefening van bedrijf of beroep (BW 7:2), BW 7:5 gaat over roerende goederen. Wanneer het om roerende goederen gaat wordt in de artikelen daar melding van gemaakt. Zie ook "Praktijkaspecten Vastgoed" van De Kousemaeker, pagina 38 en 39 betreffende conformiteit.
Wat betreft de oppervlaktes, er is een onderscheid tussen de verkooptekst van een makelaar en de vermelding van de meters in een taxatierapport, hier worden verkeersruimtes niet meegeteld. En dit wordt bij woningen wel degelijk volgens NEN 2580 berekend.
Daar zit ook het verschil in hetgeen "lichtpunt" ervaren heeft, hij heeft het immers over de meters in een taxatierapport en de meters die de verkopend makelaar hem medegedeeld heeft.
Vraag een ander even na bij een makelaar of advocaat.

Lichtpunt: Als de meting inderdaad 82 m2 is zoals de makelaar en uw vrouw gemeten hebben, komt dit dan in redelijkheid overeen met andere appartementen ( ik neem aan dat het om een appartement gaat?) in uw omgeving ? Daaraan kunt u afmeten of u de woning te duur gekocht hebt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vraag me af of je er zo makkelijk onderuit kunt komen. Je hebt als koper immers ook een onderzoeksplicht en het betreft hier zeker geen verborgen gebrek, omdat het gebrek in het geheel niet verborgen was. U heeft zelf het huis gezien, warbij u alle zichtbare 'gebreken' heeft kunnen zien. Als de oppervlakte voor u zo belangrijk was, belangrijker dan andere aspecten van de woning, dan had u dat zelf eenvoudig kunnen nagaan.

Maar blijkbaar vond u bij de bezichtiging de ruimte in het huis wel voldoende om het te kopen. Het lijkt mij dan moeilijk om nu te zeggen dat het toch te klein is.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste forummers,

Niet zo snel uitspraken doen als:
koopcontract kan op gewoon ontbonden worden ,makelaar is te kort geschoten,laat je niet bang maken door de makelaar hij zal alles proberen om daar onderuit te komen hij zal de eventuele 10% boete moeten betalen,daar ben ik zeker van als je maar genoeg bewijs heb
Het is nog alleszins onduidelijk of de makelaar het lichtpuntje verkeerd heeft bijgelicht, of eventueel zelfs heeft opgelicht.

Het zou goed kunnen zijn dat het appartement 85 m2 is, inclusief de verkeersruimtes en 62 m2 exclusief deze ruimtes. Het hangt dan van de exacte formulering in de brochures af of de makelaar iets verkeerd heeft gedaan.

Maar het lichtpuntje is daarin blijkbaar niet meer geinteressseerd :
wat kunnen we nu doen om er toch vanaf te komen:?
Simpel : laat de akte niet passeren en betaal een schadevergoeding van 10% van de verkooprijs aan de verkoper

lichtpunt
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2008 22:06

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door lichtpunt »

zou graag deze topic willen verwijderen aangezien ik voldoende weet en zelf acite heb ondernomen, alvast bedankt iedereen voor de reacties, weet iemand hoe ik het moet verwijderen.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door pbarendse »

Wat voor actie heb je ondernomen dan? Het lijkt me wel zo sportief dat hier ook te vermelden. Er zijn veel mensen die je hier advies gegeven hebben, die zijn natuurlijk ook benieuwd naar de uitkomst!

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door gravedigger »

Verwijderen kan je niet zelf doen. Alleen via een verzoek aan de redactie. Even mailtje sturen dus.

lichtpunt
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2008 22:06

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door lichtpunt »

Allen dank voor de tips. We hebben m.b.v. een advocaa de verkopende partij in gebreke gesteld. Het contract wordt ontbonden. De woning staat weer te koop op funda, bij de omschrijving staat nu 62m2.

Gesloten