Geplaatst op 05 Jun 2008 08:31 door Cesar
--------------------------------------------------------------------------------
Ik denk niet dat je op boven-modaal-niveau veel van dit soort zaken aan zult treffen.
Wanneer ik in mijn directe omgeving kijk wie er afhankelijk is van een uitkering dan kan ik zelf wel aangeven wat er fout wordt gedaan.
1- geen interesse in arbeid.
2- vaak grotere gezinnen.
3- iedere dag om twee pakjes shag a 5,50 euro.
4- wel een "grote" auto.
5- naar de voedselbank (op twee lokaties in de stad).
6- jawel....ook op vakantie, en nog ver weg ook.
7- wel een flatscreen van minimaal 1,5 meter.
8- een autoradio waar heel de straat van kan genieten, nou ja....
9- weinig sociaal.
10- twee grote pitbull-achtigen.
enz.
Inderdaad moeten de goeden boeten voor het gedrag van de slechten. Veel mensen durven de stap naar hulp niet te zetten omdat ze bang zijn de volledige controle te verliezen over hun financiën. Helaas, na het zoet komt het zuur, en zul je er genoegen mee moeten nemen dat je een jaartje of drie tot vijf genoegen moet nemen met minder, en dat je eventjes niet ver weg op vakantie kunt gaan.
Veel mensen die in de bijstand zitten worden ook niet echt gemotiveerd om weer aan de slag te gaan. Iedere euro die een bijstandsgerechtigde verdiend, en eerlijk opgeeft, wordt door de gemeente weer gekort. Vooral diegenen die willen werken, en dat zijn er genoeg, en die geen uitzicht hebben op een langdurig arbeidscontract, maar genoegen moeten nemen met halfjaarscontracten (vaak ook nog eens op basis van een nul-urenovereenkomst) die na twee keer verlengen niet meer verlengd worden hebben dan zoiets van "Ik kom op deze manier echt niet vooruit, dus waarom ga ik nog werken als ik toch niet meer mag houden dan bijstandsniveau?".
Helaas ken ik ook mensen die onder curatele hebben gestaan in de hoop dat hun schulden drastisch werden aangepakt. Mensen die met 6000 gulden schuld onder curatele werden gesteld, en met bijna 6000 euro schuld (na de invoering van de euro) van ellende de curatele hebben laten beeindigen omdat de curator wel maandelijks zijn salaris inde, hier en daar wat betaalde, maar geen saneringsmaatregelen trof. En mensen zelfs met een forse huurachterstand en achterstand bij het nutsbedrijf als afscheidscadeau meegaf.
Waarmee wordt aagetoond dat niet alles in schuldhulpland goed is geregeld. Incassoburaus en deurwaarderskantoren verdienen gouden bergen aan dit soort mensen, en wij zijn van mening dat deze groep mensen ontzien moet worden van torenhoge incassokosten, en dat deze groep welwillenden incassokosten aangrekend moet worden naar draagkracht. [/quote]