LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

We zullen zien waar het naar toe gaat. Het knagen zit 'm in het feit dat ik een bepaalde laag van de bevolking in Nederland (de minder bedeelden, non high potential, ....) die nu zeg maar simpel werk uitvoeren niet wil achterlaten. Ook ik ben van mening dat we ons sociaal gezicht moeten tonen naar het buitenland. Of India nu een goed voorbeeld is weet ik niet zeker. Slechts een bepaalde groep in het kastenstelsel daar krijgt een toekomst (mag gratis naar de technische universiteit dat weer wel), de rest kan leven op straat.

Ik ben toch meer iemand van collectieve voortuitgang.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Mensen die puur alleen maar prijsshoppen zijn voor mij niet veel anders dan grootaandeelhouders, hedge funds, bestuurders van bedrijven/banken, ... Zij doen het alleen groter. Korte termijn denken, winstmaximalisatie, status geil en totaal geen oog voor duurzame groei, ontwikkeling en collectiviteit.
Ik weet dat ASN en Triodos niet perfect zijn maar ze tonen in ieder geval iets.
Triodos laat klanten fors betalen voor de betaalrekening (de Wereldpas) en de gebruiksmogelijkheden van deze rekening zijn nogal beperkt. Triodos is zelfs duurder dan de Postbank. Verder behoren de rentevergoeding op spaarrekeningen van zowel Triodos als ASN inmiddels tot de laagste in de markt. Dat laatste zelfs wanneer flinke beperkingen moeten worden geaccepteerd. Kortom: wie doet er hier niet aan winstmaximalisatie?

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Toch heb ik (maar dat zie jij wellicht anders) het idee dat:
- de bedrijfsfilosofie/-doelstellingen van een Triodos/ASN anders is (ze mogen van mij dan wel iets minder geven aan spaarrente of de Wereldpas opbrengsten gebruiken voor bepaalde doeleinden) dan
- de primaire doelstelling van een in Europa opererende bank waarbij de eigenaarschap in handen ligt bij grootkapitaalverschaffers/groot aandeelhouders of bij een rijke particulier (Rus, Griekse familie, etc..) die nog meer rijkdom wil vergaren.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Wim2007 »

de primaire doelstelling van een in Europa opererende bank waarbij de eigenaarschap in handen ligt bij grootkapitaalverschaffers/groot aandeelhouders of bij een rijke particulier (Rus, Griekse familie, etc..) die nog meer rijkdom wil vergaren.
ASN Bank is niet meer of minder dan een onderdeel van het beursgenoteerde SNS Reaal. Het is ook gewoon een bedrijf dat aandeelhouders. De belangrijkste aandeelhouders van Triodos zijn ABP, PGGM, Friesland Bank, Rabobank en Delta Lloyd. Kortom: ook allemaal 'grootkapitaalverschaffers'.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Wim2007 »

" Veel Nederlandse bankklanten zijn volgend jaar meer geld kwijt aan het betalingsverkeer. Banken mogen vanaf 1 november 2009 bij overboekingen van de ene naar de andere klant het geld niet langer een of meerdere dagen vasthouden om er zo rente over te vangen. Het geld dat onder meer ABN Amro, Fortis en ING Bank hierdoor mislopen, gaan zij linksom of rechtsom verhalen op de klant."

http://www.telegraaf.nl/overgeld/147971 ... der__.html

Kortom: de beste stimulans om naar Argenta of DSB te gaan voor een betaalrekening wordt door de grootbanken zelf gegeven.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door rvkeuken »

bij overboekingen met de postbank staat het geld hetzelfde moment op een andere postbank rekening en 1 dag later bij een bankrekening (afhankelijk van welke bank).
postbank site:
Zo snel wordt uw geld overgemaakt met Mijn Postbank.nl
Overschrijven van Girorekening >
Girorekening Zichtbaar en beschikbaar op
de Girorekening Boekdatum*
Op een werkdag voor
22.00 uur Direct Dezelfde dag

Op een werkdag na
22.00 uur en in het weekend Direct De eerstvolgende werkdag


Van Girorekening >
bankrekening Op te nemen van de
bankrekening
Op een werkdag voor
12.00 uur Dezelfde dag** -

Op een werkdag na
12.00 uur en in het weekend De eerstvolgende werkdag -

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Even voor de goede orde waarom ik voor ASN / SNS Reaal kies:

"Stichting Beheer SNS REAAL is het eindresultaat van een fusie tussen de stichting die aandeelhouder was van de toenmalige SNS Groep en de stichting die aandeelhouder was van de toenmalige Reaal Groep in 1997.

Op dit moment bezit de stichting ongeveer 54,3% van de aandelen van SNS REAAL. Ongeveer 45,7% van het totaal aantal uitstaande aandelen van SNS REAAL is vrij verhandelbaar".

--> Doelstellingen van deze stichting zijn oa. het waarborgen van de belangen van de ondernemingen van SNS Reaal én het doen van uitkeringen met een ideële of sociale strekking.

Bovendien:
- ASN Spaarbankpas is pvc-vrij (dus dan mag de spaarrente wel minder zijn);
- De Triodos bankpas is ook pvc-vrij, dat mag dan ook wat kosten, toch?

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Wim2007 »

- De Triodos bankpas is ook pvc-vrij, dat mag dan ook wat kosten, toch?
Betalen om toegang te krijgen tot iemands eigen geld lijkt me principieel onjuist. Het argument dat men de klant laat betalen omdat betalingsverkeer teveel zou kosten is ook onjuist. Het voorbeeld van de Duitse markt geeft dat laatste wel aan tenminste.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Dat van de Duitse Markt is m.i. dat ING (Direkt Bank / Diba) momenteel Duitse klanten probeert binnen te halen (af te snoepen van de traditionele grootbanken). Ook gewoon pvc pasjes overigens.
Vandaag bij Postkantoor balie geweest in ons dorp. Daar zitten dus ook de postbank balie mensen. Deze mensen worden binnenkort opgeofferd ten gunste van de ING topbestuurder. Van de balie mensen vernomen dat de rayon directeur al een veilige haven heeft bereikt. Dus ook hier weer alles ten koste van de gewone man.
Kortom: de grote jongens worden groter ten koste van de gewone man, de internet prijsshopper werkt als een katalysator op dit proces.

Ik heb er geen moeite mee dat ik wat betaal voor een betaalpakket of pasje als ik daar de gewone man nog mee kan helpen of aan iets duurzaams bijdraag. Ik kan me dat veroorlofen omdat ik genoeg geld verdien, zoveel zelfs dat ik elke maand iets over heb wat ik kan sparen. Dan maak ik me niet druk om die paar tientjes per jaar.
Kijk, je kan het ook bekijken als dat je geld stalt bij een bank ter bewaarneming (rekening of kluis) en dat een bank faciliteiten (balie, pasje/geldautomaat/ betaalautomaat, internet) ter beschikking stelt om aan dit geld eenvoudig te kunnen komen. Voor deze infrastructuur betaalt de klant een bijdrage. Maar goed .... hier kunnen we weer een lange principele discussie over voeren maar je hebt nu eenmaal verschillende type klanten. Ik kijk nu eenmaal niet alleen naar prijs maar ook naar duurzaamheid, sociale betrokkenheid en probeer te achterhalen aan wie/waar mijn geld door een bank wordt uitgeleend. Dat laatste is al lastig genoeg.

Het is toch gewoon goed dat een bank pvc vrije pasjes uitgeeft. Tjonge, dan moet je nog wat betalen voor dat pasje.

hunk
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 sep 2007 11:42

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door hunk »

Ook hier krijg je geld voor je betaalrekening nl. bij de DSB.
Geven 2,5% rente ,andere banken 0
Betaalpas is gratis.
Aanhouden v.d. rekening is gratis.
Ook rood staan is veel goedkoper dan bij andere banken.
Komische noot: je kan bij alle banken flappen tappen, gratis.
Wegwezen dus bij monsterbanken als postbank, abn-amro, fortis, ING, enz.
Overstappen is fluitje van een cent met de gratis overstapservice.
Had dit ook véél eerder moeten doen.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Noble »

en? Hunk?

hoe voelt dat nu, BAAS over je EIGEN geld??
zónder meeëters :P

hunk
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 sep 2007 11:42

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door hunk »

Het gevoel niet meer constant te worden bestolen werkt heel bevrijdend,kan het je aanbevelen.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Stiftung Warentest heeft opnieuw de kosten van betaalrekeningen in Duitsland tegen het licht gehouden. De uitkomst was dat steeds meer banken een gratis betaalrekening aanbieden. Voor een overzicht van een aantal daarvan:
http://www.test.de/themen/geldanlage-ba ... 4/1699290/

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Noble »

ha!

dus al die banken gaan steeds meer verlies lijden???


'k dácht 't NIET.... :lol:

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Zoals gezegd in Duitsland begint nu pas het gevecht om de klant (en dan met name om "prijs"). Duitsers hebben jaren veel moeten betalen voor betalingsverkeer en nu begint de slag daar.

Nee, de grote jongens (ING, Commerz, Deutsche, ..) zullen géén verlies maken alleen minder winst. Gevolg .... cost cutting, ontslag van de gewone duitse man en/of (alleenstaande) duitse vrouw, verplaatsing van de werkvloer naar lage loon landen, ....

In Nederland ging het juist andersom. Daar moet je gaan betalen voor een betaalpakket of betaalpas (met uitzondering van Argenta en DSB, anders krijg ik direct een reactie van Noble en Peter-O). Maar goed ik kies voor mijn betaalrekening bij SNS Bank. Niet alleen omdat SNS ook iDeal heeft maar ook om andere "niet-prijs" redenen die ik in dit forum al een paar keer eerder heb genoemd.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Noble »

@ venco dropje
Nee, de grote jongens (ING, Commerz, Deutsche, ..) zullen géén verlies maken alleen minder winst. Gevolg .... cost cutting, ontslag van de gewone duitse man en/of (alleenstaande) duitse vrouw, verplaatsing van de werkvloer naar lage loon landen, ....
nee, nee, nee, 8) als het waar is wat jij hier zegt, is ook het OMGEKEERDE waar...
dus bij MEER winst gaan ze meer mensen AANNEMEN???
hehhehee,, :wink: zo werkt het dus ECHT niet, dit is TE kort door de bocht.

In Nederland ging het juist andersom. Daar moet je gaan betalen voor een betaalpakket of betaalpas (met uitzondering van Argenta en DSB, anders krijg ik direct een reactie van Noble en Peter-O).

even erbij blijven Venco-dropje,
in een ander topic is eens de vraag gesteld:
wie zijn er OOK zat van het betalen en zijn overgestapt?? o.i d......

en daaruit bleek dat er ECHT veel meer dan 2 overgestapt zijn.. vergeten?? het was een hele rits mensen.

Maar goed ik kies voor mijn betaalrekening bij SNS Bank. Niet alleen omdat SNS ook iDeal heeft maar ook om andere "niet-prijs" redenen die ik in dit forum al een paar keer eerder heb genoemd.
Dit vind ik óók een leuk antwoord....
kijk, als ík iets aanhaal over mijn A....bank of D...bank, dan klaag je gelijk: moet je wéér je banknaam noemen???

en wat doe jij???? :P :P :P
geeft niet hoor, ík maak me er niet druk om, van mij mág je... :lol: je bent gewoon BLIJ met je bank....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door kweenie »

- Het omgekeerde hoeft helemaal niet waar te zijn. Als ik nat ben, betekent dat toch ook nog niet meteen dat het heeft geregend...?

- Expliciet noemen van 2 personen sluit anderen nog niet uit. Het is alleen zo dat deze 2 snel reageren en op veel slakken zout leggen, wat tot verwatering van de discussie kan leiden.

- Venco dropje klaagt helemaal niet dat Argenta en DSB expliciet worden genoemd. Venco dropje noemt deze banken in de reactie alleen omdat dit de uitzonderingen op de regel zijn dat er voor een betaalpakket moet worden betaald, en omdat jij er waarschijnijk meteen over zou vallen als deze twee niet als uitzonderingen zouden worden benoemd.


(En nu kan ik natuurlijk ook wel even gaan zeuren dat ja bij de asn ook een gratis betaalpas krijgt waarmee je geld kunt pinnen en grote bedragen kunt betalen. Maar dat vind ik toch een ander soort rekening.)

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Nee, de grote jongens (ING, Commerz, Deutsche, ..) zullen géén verlies maken alleen minder winst. Gevolg .... cost cutting, ontslag van de gewone duitse man en/of (alleenstaande) duitse vrouw, verplaatsing van de werkvloer naar lage loon landen, ....

n Nederland ging het juist andersom. Daar moet je gaan betalen voor een betaalpakket of betaalpas (met uitzondering van Argenta en DSB, anders krijg ik direct een reactie van Noble en Peter-O). Maar goed ik kies voor mijn betaalrekening bij SNS Bank. Niet alleen omdat SNS ook iDeal heeft maar ook om andere "niet-prijs" redenen die ik in dit forum al een paar keer eerder heb genoemd.
Banken zijn er voor hun klanten. Klanten zijn er niet voor hun bank.

Verder is SNS Bank druk bezig met het ontslaan van de 'gewone' Nederlands man en/of vrouw (toevallig met arbeidscontract bij SNS Bank) zo blijkt uit dit bericht: http://www.nrc.nl/economie/article11109 ... _van_banen

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

@ Wim

gelukkig zijn het er maar 380 waarbij men de meeste probeert te herplaatsen. Persoonlijk denk ik dat je als bank niet meer ontkomt aan het fenomeen internet en dat, wil je nog concurrerend zijn en continuïteit waarborgen, dat je steeds meer via het directe kanaal internet moet gaan doen.
Overigens, goed om te lezen dat SNS Bank een landelijke spreiding wil van haar filialen. Dat begreep ik in het verleden niet waarom ze géén landelijk spreiding hadden van haar filialen.

Neemt niet weg, als ASN (of Triodos) met een betaalpas+internet bankieren + iDeal komt, dan stap ik over naar deze bank.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: In Duitsland krijg je geld voor je rekening

Ongelezen bericht door Wim2007 »

gelukkig zijn het er maar 380 waarbij men de meeste probeert te herplaatsen. Persoonlijk denk ik dat je als bank niet meer ontkomt aan het fenomeen internet en dat, wil je nog concurrerend zijn en continuïteit waarborgen, dat je steeds meer via het directe kanaal internet moet gaan doen.
Overigens, goed om te lezen dat SNS Bank een landelijke spreiding wil van haar filialen. Dat begreep ik in het verleden niet waarom ze géén landelijk spreiding hadden van haar filialen.
Dan is er sprake van een wel heel selectieve vorm van verontwaardiging. Het is blijkbaar zo dat wanneer b.v. een Duitse bank de klanten een goede behandeling geven door goede voorwaarden te bieden er verondersteld wordt dat het ten koste zal gaan van de 'gewone' Duitse man of vrouw, maar wanneer SNS Bank (een bank die in vergelijking met hun Duitse concurrenten, klanten afzet) concreet mensen ontslaat, het allemaal een stuk minder erg lijkt en zelfs (door de opmerking op de spreiding van filialen) als positief wordt gepresenteerd.

Gesloten