Pagina 2 van 2
Re: electrische scooter
Geplaatst: 20 jul 2009 00:54
door SimonleBon
Ja, alleen gaat dat ten koste van je actieradius.
Re: electrische scooter
Geplaatst: 02 apr 2010 13:51
door aronspa
Ik heb een qwic 80b rij er nu 2 jaar op heb inmiddels 6000 kilomter gereden en ben toe aan mijn VIERDE lader!~
Mooi spul hoor uit China! Qwic stuurt me naar de dealer maar die doet ook niks. Gelukkig zijn ze niet zo duur maar 99 euro! Als je ziet wat een dunne snoertjes er ook gebruikt zijn is het niet zo vreemd dat het stuk gaat. Ik ga nu zelf iets bouwen met 4 laders van 12 volt. Kost iets meer maar dan gaat het wellicht langer mee dan 1500 kilometer. Ik kan me niet voortstellen dat ik de enige ben die steeds een kapotte lader heeft. Misschien moeten we dan maar eens samen een vuist maken tegen de onwillige "Qwic" medewerkers.
Re: electrische scooter
Geplaatst: 03 apr 2010 00:23
door SimonleBon
Vreemd, ik heb een lader die het na twee jaar nog steeds doet.
Ik neem hem echter bijna nooit ergens mee naar toe, hij blijft in de garage.
Misschien dat de laders door trillingen tijdens het rijden kapot gaan.
Dikke kabels zijn niet nodig bij zulke lage stroomsterktes (3 Ampère).
In mijn 80B heb ik inmiddels een LiFePo4 pack geplaatst, en dat is een wereld van verschil. Hij is 40 kg lichter wat je direct merkt. Ik heb een relatief klein pakket (48V/20Ah) toegepast, waardoor de actieradius op ongeveer 40km komt. Ook heb ik wat grotere bandjes gemonteerd. De maximumsnelheid ligt nu iets boven de 35 km/u (bepaald met TomTom), wat een prima snelheid is voor een snormodel. Boven de 40 wordt je toch gek van het windgeruis. Af en toe hang ik er een accu bij, dan loopt-ie wat harder, maar ook een stuk nerveuzer.
Op mijn Emoto 88 (of 86, modelnummer weet ik nog steeds niet) heb ik een aanhangerplug gemonteerd waar ik de accu's op heb aangesloten, zodat ik ze afzonderlijk kan laden en meten.
De beste commerciële 12 volt laders zijn imo van Ctek, maar zijn prijzig (ca € 65). Ze zijn solide en worden vaker in voertuigen ingebouwd. Met vier keer een XS 3600 zal iets sneller (en beter) geladen worden dan met de lader die standaard bij de Qwic geleverd wordt. De XS 3600 wordt/is opgevolgd door de XS 4003, dus wellicht zul je ze voor een wat lagere prijs kunnen krijgen.
Re: electrische scooter
Geplaatst: 03 apr 2010 23:36
door aronspa
Hoi Simon,
Bedankt voor je reactie. Ik heb sinds 6 maanden 28 Ah accu’s van het type AGM (slechts 36,50 euro per stuk) en die voldoen prima. Ik heb echter een 40 km versie en rij naar mijn werk dat is 17 kilometer rechte weg. Als ik niet op mijn werk oplaad dan haal ik het maar net heen en weer. Dat is dus slechts 34 kilometer. De originele accu’s waren maar 21 Ah en dan haalde ik het dus net niet. Ik heb mijn kapotte lader dit keer kunnen repareren door het 220 volt snoer te vervangen. Ik heb de lader nu vast geschroefd in de garage en de snoeren vast gezet met kabelhaakjes. Dus deze houdt het voorlopig wel (hoop ik). Maar eigenlijk wil ik op mijn werk ook opladen. Maar de qwic laders zijn niet bedoelt om heen en weer te slepen, dat is me nu wel duidelijk. Dikke kabels zijn misschien niet nodig voor de laadstroom maar het blijft wel langer heel. Ik zou deze priegel snoertjes niet eens gebruiken om luidsprekers mee aan te sluiten! Ik ga me maar eens verdiepen in de laders die jij noemt. En de trekhaakplug is ook een erg slim idee
Maar vooral de lakse “daar gaan wij niet over” houding van Qwic vind ik erg irritant. Als je wilt dat elektrisch rijden een succes wordt dan heb je pioniers nodig die hun enthousiasme overbrengen op anderen. Handige types zoals wij dus. Dat deed ik de eerste 6 maanden maar doordat ik elke keer tegen onwil aanloop bij de importeur is bij mij de lol wel een beetje vervlogen. Ik vind het fantastisch om op de qwic te rijden. Maar de reparaties die ik inmiddels heb gehad (ook twee gashandels vervangen) daar had ik heel wat benzine voor kunnen kopen. En dat kan nooit de bedoeling zijn denk ik zo! Wij zijn de pioniers voor Qwic, mogen we dan a.u.b. wat coulance? Ze weten dat de 80B niet het beste product is wat ze op de markt hebben gezet, maar laten de klant gewoon zitten.
Re: electrische scooter
Geplaatst: 05 apr 2010 23:43
door SimonleBon
Nu je het zegt; ik heb vorig jaar van de lader wel de 230V steker vervangen, die maakte inderdaad rottig contact, heb er meteen een langer snoer aangezet.
In de 86 heb ik vorig jaar ook goedkope 18Ah accu's geplaatst, en een ervan begint nu rotter te worden. Tijdens het laden heeft deze een iets hogere spanning, bij het ontladen stort deze iets meer in dan de andere.
(getest met tierap op de achterrem/achterbrug en een beetje gas geven)
Ik was van plan om twee 12V laders te nemen en deze om het uur/half uur om te laten schakelen op een paar, maar dat is nog steeds niet van gekomen.
Momenteel ben ik Ebay en Chinese sites aan het doorspitten voor LiPo's. Wil er 15 in serie hangen (=55,5Volt). Zal waarschijnlijk veelvoud van 3*5S worden, of 5*3S. Probleem wordt alleen het laden, ben ook nog op zoek naar een goed BMS. De low voltage cut-off van de Qwic is 42 Volt, dus dat komt neer op 2,8 Volt per cel.
Re: electrische scooter
Geplaatst: 29 apr 2010 13:33
door djjr1982
Je kan er ook voor kiezen om laders te nemen met een ingebouwde balancer.
Dan doe je alleen tijdens het laden balanceren en niet tijdens het ontladen.
Een iets groter risico op schade aan de accu maar over het algemeen moet het wel goed gaan. Zelf pas ik ik dit systeem al jaren toe in modelvliegtuigen.
Zelf wil ik 20s 5p 4000mAh lipo gaan toepassen in een 60v ecolectric 909.
Re: electrische scooter
Geplaatst: 05 mei 2010 15:02
door dierenvriend1986
MLF schreef:let ook op hoe lang je er mee kunt rijden
leuk voordeel: niet tanken, geen uitlaatgassen, schoon milieu
ik hoop dat gauw alle auto's vervangen worden door electrische (iemand van werk heeft er 1, ontzettend leuk autootje)
Het milieu knapt niet heel erg op hoor van elektrische voertuigen als je weet wat de milieu belasting is van het maken van een accu en het recyclen van een accu. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de uitstoot van kolencentrales of het afval van kerncentrales. Dus ik vraag me af wat beter is
In mijn ogen zijn elektrische voertuigen ideaal voor in de stad maar voor de rest vind ik het maar een beetje behelpen zeker omdat bij veel voertuigen de actieradius nogal klein is en vaak duurt het opladen ook nog eens erg lang.
Re: electrische scooter
Geplaatst: 02 nov 2012 23:31
door jorijnsmit
Echelon schreef:De 100.000 euro vraag is natuurlijk:
- kun je electrische scoots ook opvoeren tot +/- 65 - 70 km/h???
Ja hoor dat kan makkelijk. Zie bijvoorbeeld maar eens het filmpje op
http://www.elektrischopvoeren.nl
Re: electrische scooter
Geplaatst: 03 nov 2012 15:21
door oo4load
Het is maar wat je "heel makkelijk" noemt. In dat filmpje wordt ook een krachtiger motor en extra accus gebruikt.
-Eerst moet je kijken of het ding met een potmeter kan worden opgevoerd. Maar de kans dat hij dan meteen enthousiast 70 gaat is niet zo groot.
-Kan dat niet, dan krijg je dat verhaal over herprogrammeren, maar dat is alleen op bepaalde conrollers van toepassing. En dat doet de gemiddelde scooter eigenaar toch echt niet zelf.
En komen we dus al snel met "controller vervangen" >> ja voor welke dan? Er zijn zoveel verschillende e-scooters tegenwoordig...
En ls jouw e-scooter een 1kw motortje en 48v accu heeft dan zit je dus ook weer met die zwaardere motor en accu's.
Sorry maar ik vermoed niet dat dit echt van de grond gaat komen, daar is het te complex voor gezien de grote diversiteit e-scooters.
En vergeet niet dat de accu extreem veel sneller leeg gaat als je hem opvoert naar 70. Van 25 naar 45 km/h betekent al een halvering van je actieradius. Hetzelfde gebeurt als je van 45 naar 65 gaat.
Leuk he electro scooters
Re: electrische scooter
Geplaatst: 04 nov 2012 15:53
door bartsscooterservice
oo4load schreef:Het is maar wat je "heel makkelijk" noemt. In dat filmpje wordt ook een krachtiger motor en extra accus gebruikt.
-Eerst moet je kijken of het ding met een potmeter kan worden opgevoerd. Maar de kans dat hij dan meteen enthousiast 70 gaat is niet zo groot.
-Kan dat niet, dan krijg je dat verhaal over herprogrammeren, maar dat is alleen op bepaalde conrollers van toepassing. En dat doet de gemiddelde scooter eigenaar toch echt niet zelf.
En komen we dus al snel met "controller vervangen" >> ja voor welke dan? Er zijn zoveel verschillende e-scooters tegenwoordig...
En ls jouw e-scooter een 1kw motortje en 48v accu heeft dan zit je dus ook weer met die zwaardere motor en accu's.
Sorry maar ik vermoed niet dat dit echt van de grond gaat komen, daar is het te complex voor gezien de grote diversiteit e-scooters.
En vergeet niet dat de accu extreem veel sneller leeg gaat als je hem opvoert naar 70. Van 25 naar 45 km/h betekent al een halvering van je actieradius. Hetzelfde gebeurt als je van 45 naar 65 gaat.
Leuk he electro scooters
Deel je mening. De voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Re: electrische scooter
Geplaatst: 04 nov 2012 16:09
door opa60
Ik heb er ook eentje gehad, koste bijna 2500euro na 30km moest je al terug anders kwam je niet meer thuis.En dat rijdt niet lekker. Afgezien van het gesleep met een oplader en kabel.Nu een Sym orbit 2 doet het altijd en loopt 1 op 50, en koste 1400 euro tel uit je winst.nee electrisch rijden heeft voor mij afgedaan.mvg opa
Re: electrische scooter
Geplaatst: 04 nov 2012 20:18
door oo4load
Nou dat komt ook doordat "jullie" (even lekker over een kam scheren
) massaal die goedkope chinese rommel electro dingen hebben gekocht. Ja, ook die Zero bikes, Qwic, Ebretti, Barleflotsi etc.. etc.. 400 euro inkoop, 2500 euro verkoop...
Het laatste jaar gaat het gelukkig wel flink vooruit met de kwaliteit en omlaag met de prijs. Een hoop van die chinese rammelkast importeurs doen nu zelf ook wat aan ontwikkeling en design.
Tegenwoordig kan je voor 2500 euro dus een leuke e-scooter halen met lithium accupakket, en dan kom je gelukkig een stukkie verder dan 30km.
Re: electrische scooter
Geplaatst: 04 okt 2013 18:27
door Rosebud4me
Wie heeft er nog meer problemen met Qwic? Ik heb een e-scooter QWIC Emoto87. Die is nu al vier keer binnen een jaar defect. Dat gebeurt als ik dus onderweg ben, waardoor ik naar huis kan lopen (met een ruim 100 kg zware scooter). Mijn dealer wil dit wel verhelpen, maar is afhankelijk van Qwic. Maar Qwic is niet bereid iets te doen. Wie heeft ook problemen met Qwic?
Re: electrische scooter
Geplaatst: 08 okt 2013 11:25
door bartsscooterservice
Vaak is het de controller, de dealer moet eerst lokaliseren waar het probleem precies zit. Neem aan dat Qwic wel enige reserve delen mee besteld heeft uit China..