het werkt dus wel de andere kant op, hier een voorbeeld van een rechtszaak tegen kpn.
voor meer info: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2857
Voorgedrukte tekst op overeenkomst
Stel dat je een telefoonabonnement afsluit bij KPN Mobile. Dan staat er onderaan de overeenkomst: "Door ondertekening van dit formulier verklaart de Contractant de betreffende voorwaarden te hebben ontvangen en hiermee in te stemmen" of een tekst van gelijke strekking. De kantonrechter van Delft moest oordelen in een zaak waarin de abonnee een achterstand had bij de betaling van de maandtermijnen. KPN blokkeerde vervolgens het abonnement. Wel vorderde KPN alle resterende maandtermijnen, een flink bedrag gezien het feit dat de man niet eens meer kon bellen. In de algemene voorwaarden waarmee de man - kennelijk - had ingestemd - stond dat KPN recht heeft op betaling van alle maandtermijnen.
De abonnee was het er niet mee eens omdat hij de voorwaarden niet eens gekregen had, laat staan gelezen. Hij kreeg gelijk van de rechter. Volgens de rechter is een voorgedrukte zin over de acceptatie van algemene voorwaarden een 'verklaringsfictie'. 'De voorgedrukte tekst probeert de bewijslast ten nadele van de consument om te keren, hetgeen in strijd is met de beschermingsgedachte die aan het systeem ten grondslag ligt.' De rechter bedoelt hiermee te zeggen dat het aan de winkelier is om aan te tonen dat de algemene voorwaarden daadwerkelijk zijn overhandigd, vóór of uiterlijk op het moment waarop je een overeenkomst aangaat.
kortom kpn kan wel wat over AV neerzetten op een contract, maar ze moeten het ook aan je overhandigen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tele2 + Interum Justitia
Re: Tele2 + Interum Justitia
Ik lees zowel hier als op een ander forum dat u betalingsachterstand heeft. Een paar tips leken mij wel zinvol. Het is aan u hier niets mee te doen. Mijn tips zijn altijd vrijblijvend.
-
Re: Tele2 + Interum Justitia
betalings achterstand had, dat was al netjes betaald, staat ook in mijn 1ste bericht