Pagina 2 van 14

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 31 jul 2008 20:56
door TheLD
Naar mijn mening is dit een forum wat over computers gaat. In veel gevallen wordt hier allerlei garantie onzin gepost wat in een ander forum hoort (garantie).

Tevens zou een topic met een dergelijke titel wat mij betreft direct op slot mogen. Typisch Tokkie niveau. Iedereen heeft wel eens een probleem met een bepaalde fabrikant. Met Acer laptops an sich is niets mis.

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 31 jul 2008 21:12
door BBCS
Tevens zou een topic met een dergelijke titel wat mij betreft direct op slot mogen. Typisch Tokkie niveau. Iedereen heeft wel eens een probleem met een bepaalde fabrikant. Met Acer laptops an sich is niets mis.
Wat hier vaak gezegd wordt is dat de consument gedurende 6 jaar recht heeft op gratis reparatie of vervanging als de schade niet door hem ontstaan is.

Want wordt er gezegd:
De verwachte levensduur is gelijk aan de technische levensduur.

Dus men eist dus levenslange garantie. Dus gratis reparatie of vervanging gedurende de technische levensduur.

En dat kan dus niet.

Wat nogal tegenstrijdig is:

De fabrikant hoeft niet te houden aan de consumentenregels en derg.
Maar de winkelier kan die kosten wel via het regresrecht terugeisen.

Beetje vreemd en nogal tegenstrijdig.

Daarnaast:

Er zijn de volgende regels:

- de zakelijke regels
- de consumentenregels.

En die zijn behoorlijk verschillend.

Het enige wat de fabrikanten doen zijn aan die zakelijke regels houden.

Dus:

Vanaf de fabrikant tot aan de winkelier zijn dus die zakelijke regels van toepassing en vanaf de winkelier tot aan de consument zijn dus die consumentenregels van toepassing.

Nu kan de winkelier zich wel beroepen op het regresrecht, maar die is tegenstrijdig met die zakelijke regels.

In de zakelijke regels bestaan die wettelijke garanties helemaal niet.

Dus als een laptop zakelijk gekocht is en na de garantieperiode van 1 jaar gaat die kapot, dan hoeft de verkopende partij helemaal niks te regelen. Als die laptop dan wordt opgestuurd dan krijgt die koper gewoon de volledige rekening gepresenteerd.

Dus bij die zakelijke regels zijn alle regels van de wet die betrekking hebben op de consumentenkoop NIET van toepassing.

Een optie:

Schaf die zakelijke regels af en laat overal en altijd die consumentenregels gelden.

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 31 jul 2008 21:30
door gravedigger
"Gaap"

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 31 jul 2008 21:31
door BBCS
Inderdaad. :evil:

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 31 jul 2008 23:57
door puma73
@bbcs

keep on dreaming, nooit of te nimmer.

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 01 aug 2008 00:04
door BBCS
Hmm, de schenenschopper blaat ook weer eens een keer. :evil:

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 01 aug 2008 00:15
door puma73
verkoop je toko, geen last meer van "mondige" klanten. je bent een aanfluiting voor je collega's die gewoon de garantieregels naleven.

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 01 aug 2008 00:19
door BBCS
verkoop je toko, geen last meer van "mondige" klanten. je bent een aanfluiting voor je collega's die gewoon de garantieregels naleven.
Schei toch uit!

Er is géén één computerzaak die na 3 jaar nog gewoon de computer gratis repareert, omdat de technische levensduur 6 jaar is.

forget it!

Alle computerzaken en alle winkels die computers verkopen hanteren de verwachte levensduur van 3 jaar.

Dus stop zelf met die onzin van jouw!

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 06 aug 2008 10:45
door Guidj
wat een ongelooflijke onzin staat hier in dit onderwerp. Elk merk kan stuk gaan.. Acer is 's werelds meest verkochte laptopmerk dus tuurlijk zullen er dan ook iets meer klachten zijn.
Mehh mn lepke

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 05 okt 2008 18:47
door Cesar
Heb 1.5 maand geleden een Acer gekocht met 3 jaar reizigersgarantie.
Volgens de kleine lettertjes gewoon volledig 2 jaar en negen maanden garantie bijgekocht dus. Waarom zou Acer zo'n verzekering mede verkopen wanneer Acer al weet dat het apparaat maar 23 maanden meegaat?

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 05 okt 2008 22:54
door BBCS
Waarom zou Acer zo'n verzekering mede verkopen wanneer Acer al weet dat het apparaat maar 23 maanden meegaat?
Waarom roepen sommige consumenten dat een laptop zonder problemen 3 tot 6 jaar mee moet gaan, terwijl de fabrikanten en winkelieren geen garantie kunnen geven dat een laptop binnen 3 tot 6 jaar zeker niet kapot zal kunnen gaan?

Een laptop kan al na een paar dagen kapot gaan, maar kan ook 10 jaar zonder één mankement meegaan.

Dus dat geneuzel en gezeur van sommige mensen dat een laptop zeker zonder problemen 3 tot 6 jaar mee moet gaan en dat in die periode geen problemen kunnen optreden, moet gestopt worden.

Géén fabrikant of winkelier kan de consument de keiharde garantie geven dat een laptop zonder problemen 3 tot 6 jaar meegaat, dus zeur er dan ook niet om, en ga het vooral niet eisen.

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 06 okt 2008 16:02
door Cesar
Hij moet voor mij helemaal geen 6 jaar mee gaan doch wanneer de laptop kapot gaat binnen zeg maar 3 jaar dan wil ik gewoon waar ik recht op heb. Als jij dat geneuzel vind weet ik niet wat inkomen je hebt. Jij koopt dus iedere paar maanden gewoon een nieuwe.

http://www.consumentenautoriteit.nl/cab ... jk_product

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 06 okt 2008 16:32
door puma73
bbcs is een winkelier/detaillist die hier altijd loopt te zeuren tegen consumenten. kent de garantieregeltjes niet zo goed. moet iedere keer weer uitgelegd krijgen.

is ook gefrustreert

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 06 okt 2008 16:47
door Cesar
Dat gevoel had ik ook al daarom heb ik hem op een andere pagina even van repliek gediend.

Garantie is garantie, service is service, wetgeving is wetgeving.

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 06 okt 2008 17:20
door BBCS
Garantie is garantie, service is service, wetgeving is wetgeving.
In de wetgeving spreekt men over dat de leverancier verplicht is om gedurende de economische levensduur het probleem op te lossen, de wetgeving spreekt niet over dat dit kosteloos moet gebeuren.

Aan de andere kant:

Als de leverancier veplicht is om gedurende de economische levensduur kosteloze reparatie of vervanging uit te voeren, is hij dus verplicht om gedurende die periode garant te staan voor de goede werking.

En daar zit het nu in.

Dat kan hij niet.

Hij moet dus iets beloven wat hij niet na kan komen, dus beloven de detaillisten dergelijke zaken niet.

Want:

Als de fabrikant niet garant kan staan voor de gedurende de economische levensduur, dan kan de detaillist dat zeker niet.

Als Acer zegt dat zij gedurende 6 jaar garant staan voor de goede werking, dan heb ik er geen moeite mee om dat ook naar de klanten te garanderen, maar als Acer de goede werking van een laptop na 1 jaar niet kan garanderen, dan kan ik dat als detaillist naar de klant zeker niet garant staan voor de goede werking gedurende de 3 tot 6 jaar.

En daar gaat het mij om.

Ik wordt dus als detaillist verplicht om gedurende 3 jaar garant te staan voor de goede werking, terwijl de fabrikanten dat niet kunnen, dus kan ik dat ook niet.

Dat bedoel ik dus steeds.

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 06 okt 2008 17:34
door Cesar
De artikelen die u verkoopt, moeten in overeenstemming zijn met wat de consument op basis van de overeenkomst met u van het product mocht verwachten.

Een ontevreden klant
Als dat niet zo is en een product vertoont gebreken die de consument niet had hoeven verwachten, dan bent u verplicht het gebrekkige exemplaar te (laten) repareren of te vervangen binnen een redelijke termijn (afhankelijk van het soort product en de onmisbaarheid voor een consument). Deze verplichting rust op u als ondernemer. U kunt de consument dus niet zondermeer doorsturen naar de fabrikant. Wilt of kunt u de reparatie of vervanging niet uitvoeren? Dan kan de consument er voor kiezen het aankoopbedrag terug te verlangen.

Wat is een ondeugdelijk product?
Er is sprake van een ondeugdelijk product als het:

niet (goed) werkt
niet compleet is
beschadigd is
niet werkt zoals door u of door de fabrikant in bijvoorbeeld reclame is toegezegd
Afgeprijsde producten
Ook als u producten in de uitverkoop tegen een lagere prijs aanbiedt, moeten ze aan de overeenkomst beantwoorden. Een consument heeft dus het recht een afgeprijsd product terug te brengen, als het een mankement vertoont dat hij niet had hoeven verwachten. U moet het dan dus (laten) repareren. Als u dat niet kunt of wilt, moet u het vervangen.

Niet doorverwijzen
U mag de consument niet doorverwijzen naar de fabrikant, want u bent de overeenkomst aangegaan. Nadat u de consument geholpen heeft, kunt u wel proberen de kosten nog te verhalen op de fabrikant. In de wet is geregeld dat een verkoper bij schadeloosstelling van een consument in principe zijn schade kan verhalen op degene van wie hij het ondeugdelijke product heeft afgenomen.

Extra service
De reparatie of vervanging mag de consument geen ernstige overlast bezorgen of extra geld kosten. Om dat te voorkomen, kunt u de consument tijdelijk een leenexemplaar aanbieden.

Is een product ondeugdelijk, dan heeft de consument de keuze tussen reparatie of vervanging. U kunt het verzoek van de consument tot vervanging afwijzen als herstel veel goedkoper voor u is. Kiest de consument toch voor reparatie of vervanging dan kan - na langere tijd gebruik - de situatie ontstaan dat het soms redelijk is dat de consument een deel van de reparatiekosten betaald.

Gemiddelde levensduur
Producten hebben bij normaal gebruik een gemiddelde levensduur. U kunt bij de fabrikant of importeur navragen hoe lang het product mee hoort te gaan bij normaal gebruik. Als daaruit blijkt dat het product nog wel goed zou moeten functionerenen het gebrek aan het product niet de schuld is van de consument, moet u het product (laten) repareren of het vervangen. Als het product binnen zes maanden na aankoop stuk gaat, dan wordt aangenomen dat het niet de schuld van de consument was. Bent u het daar niet mee eens, dan moet u het tegendeel bewijzen.

Kosten reparatie of vervanging
U mag de kosten van reparatie of vervanging niet doorberekenen aan de consument:

als het gebrek aan het product niet de schuld van de consument is en de gemiddelde levensduur van het product nog niet is verstreken.
U mag de kosten van reparatie of vervanging wel doorberekenen aan de consument:

als de consument het gebrek meldt nadat de gemiddelde levensduur van het product is verstreken en ook de termijn van de eventueel door u afgegeven extra garantie is verstreken.
als de consument het gebrek zelf heeft veroorzaakt
Ontbinden van de koopovereenkomst
De consument kan niet verplicht worden tot bijbetaling bij herstel of vervanging. Is een kosteloze oplossing niet mogelijk, dan kan de consument de koopovereenkomst alsnog ontbinden. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het recht heeft op volledige terugbetaling van de aankoopsom. Alleen wanneer de consument geruime tijd probleemloos gebruik heeft gemaakt van het product kan het redelijk zijn dat u niet de volledige aankoopsom retourneert.

Verkoopt u een product, dan moet dat deugdelijk zijn; als contractspartij van de consument staat u garant voor een goede werking van uw product. Eventuele gebreken moet u verhelpen.

Garantie
U kunt de consument als extra service garantie bieden. Met een garantie staat u nog eens uitdrukkelijk in voor de kwaliteit van door u verkochte producten. Voordeel voor de consument is, dat hij gedurende de garantietermijn gemakkelijk een oplossing kan krijgen voor zijn klacht. De consument kan tijdens de garantie namelijk volstaan met het melden van de klacht waarna u deze dient te verhelpen. Slechts in het geval u kunt aantonen dat het gebrek aan het product door eigen schuld van de consument is ontstaan, kunt u de klacht van de hand wijzen.

Na de garantietermijn houden uw verplichtingen niet op. Want na de garantietermijn komen de wettelijke rechten van de consument weer in beeld. Hij heeft dan nog steeds recht op een deugdelijk product en kan u aanspreken als zich gebreken aan het product voordoen die hij bij normaal gebruik van het product nog niet hoefde te verwachten.

Niet doorverwijzen
Een klant kan u aanspreken op gebreken aan een product dat bij u is gekocht. U bent dan verplicht het probleem voor de klant op te lossen, bijvoorbeeld door het product te (laten) repareren of het te vervangen. U mag de klant dus niet doorverwijzen naar de fabrikant. U kunt naderhand zelf wel bij de fabrikant aankloppen, maar daar heeft uw klant niets mee te maken. De consument mag u altijd aanspreken op uw wettelijke verplichting om gebreken aan een product te verhelpen.

Garantie fabrikant
Soms verleent een fabrikant garantie, maar dit is niet verplicht. De fabrikant is vrij om zijn eigen garantievoorwaarden op te stellen. De klant heeft met u een overeenkomst gesloten en zal dus altijd bij u mogen aankloppen. En ook als er alleen fabrieksgarantie geldt, bent u de aangewezen partij om het probleem voor de klant op te lossen. Een consument kan namelijk altijd een beroep doen op zijn wettelijke recht op een deugdelijk product.

Het garantiebewijs
In het garantiebewijs moeten staan:

de rechten of vorderingen van de koper in duidelijke en begrijpelijke taal
dat deze rechten of vorderingen geen beperking mogen zijn van de rechten die de consument heeft op basis van de wet
uw naam en adres, of die van de fabrikant
de duur van de garantie
het gebied waarvoor de garantie geldt
U moet de garantie schriftelijk (op papier of digitaal) aan consumenten ter beschikking stellen.

Garantie in algemene voorwaarden
U bent niet verplicht om in uw algemene voorwaarden iets op te nemen over garantie, maar als u dat toch doet, dan moet u zich wel aan de regels houden. Dit betekent dat in uw algemene voorwaarden geen bedingen mogen voorkomen die de wettelijke rechten van de consument beperken. Bedingen die bijvoorbeeld niet juist zijn:

U moet altijd onderzoekskosten betalen.
Mocht een artikel beschadigd of defect zijn, dan moet u deze binnen 7 dagen aan ons retourneren.
Buiten de garantieperiode worden de gemaakte kosten altijd aan u doorberekend.
Als u geen garantie bijkoopt, kunt u nooit aanspraak maken op kosteloos herstel.
Extra garantie
U kunt extra garantie op een product aanbieden, zolang de voorwaarden niet de wettelijke rechten van consumenten beperken. Zo kunt u extra service verlenen, door bijvoorbeeld tijdens een reparatie de klant een leenapparaat aan te bieden.

Reclame en garantie
Als u of de fabrikant beloftes in een reclame-uiting doet, mogen consumenten dit in bepaalde gevallen ook als een vorm van garantie zien. Dit geldt als u in uw promotie toezegt dat het product goed kan worden gebruikt voor een bepaald doel. Als dat niet zo blijkt te zijn, mag een consument het product teruggeven en van u het aankoopbedrag terugverlangen. Het moet wel om een precieze bewering gaan; algemene aanprijzingen zoals: 'Dit product gaat eindeloos mee' en 'Er heeft nog nooit zo'n goed product met zo'n fantastische prijs-kwaliteit verhouding bestaan' geven de klant niet meer rechten zoals ruimere garantievoorwaarden.

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 06 okt 2008 17:43
door gravedigger
Ik wordt dus als detaillist
En dan is detaillist zeker een duur woord voor inpakker van kapotte electronicaspullen??
:lol: :lol:

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 06 okt 2008 17:49
door BBCS
Na de garantietermijn houden uw verplichtingen niet op. Want na de garantietermijn komen de wettelijke rechten van de consument weer in beeld. Hij heeft dan nog steeds recht op een deugdelijk product en kan u aanspreken als zich gebreken aan het product voordoen die hij bij normaal gebruik van het product nog niet hoefde te verwachten.
Dus niet vanzelfsprekend dat dit kosteloos moet worden uitgevoerd.
De artikelen die u verkoopt, moeten in overeenstemming zijn met wat de consument op basis van de overeenkomst met u van het product mocht verwachten.
Op basis van de OVEREENKOMST. Ik weet niet hoe groot ik dat woord moet zetten, maar je hoort mensen vaak spreken over de jurispudentie en wel dat men van mening is dat de consument datgene van een product mogen verwachten wat zij er zelf van verwachten.

Met alle respect, maar het gaat hierover de overeenkomst en niet over de mening van een consument of wie dan ook.

Als in de overeenkomst staat dat men één jaar garantie heeft, dan betekent dat de consument volgens die overeenkomst recht heeft op één jaar gratis reparatie of vervanging mocht de schade door een ondeugelijk product veroorzaakt zijn en dus geen 3 of 6 jaar gratis reparatie of vervanging.

Volgens de wetgeving en de Europese richtlijn worden die periodes bepaald door de fabrikant/ winkelier en de wetgever bemoeit zich er niet mee.

De wettelijke garantie is een verkeerde benaming, het is beter om over wettelijke bepalingen te spreken.

In de wettelijke bepalingen is dus niet bepaald dat de consument gedurende 3 jaar recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging van de laptop.

Gedurende die 3 jaar is de leverancier het aanspreekpunt voor de consument en is de leverancier verplicht om het probleem op te lossen, dus overgaan tot reparatie of vervanging. En niet dat dit kosteloos moet gebeuren.

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 06 okt 2008 17:54
door BBCS
En dan is detaillist zeker een duur woord voor inpakker van kapotte electronicaspullen??
Helemaal niet.

Wat wel waar is, is dat steeds meer electronica niet meer te repareren is.
Ook is het waar dat de kosten van reparatie niet in verhouding staan tot een nieuw product.

Neem maar eens MP3 spelers, e.d.
Daar valt niks meer aan te repareren. Electrisch gezien dan.

Re: Koop nooit een ACER laptop of computer

Geplaatst: 06 okt 2008 18:45
door alfatrion
Cesar,

BBCS haalt 'het garant staan voor' en 'alsnog het beloofde leveren' door elkaar.

De europese richtlijn waar hij aan verwijst betreft de richtlijn consumptiegoederen. In artikel 2 lid 2 staat een product de kwaliteit en prestaties moet bieden die voor producten van dezelfde soort normaal zijn. De feitelijke levensduur van een product hangt af van de kwaliteit van dat product en daarom bepaalt niet de winkelier of de fabrikant de gemiddelde levensduur maar doet de markt dit.

Het magazine Computer en techniek (C't) heeft een onderzoek gehouden naar de gemiddelde levensduur van nieuwe en 2e handse computer en zij kwamen uit op zes en drie jaar. BBCS verzet zich er hevig tegen, maar het blad mag gewoon de kwaliteit van producten in de markt onderzoeken.
http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015p.shtml

Artikel 3 lid 2 van deze richtlijn vermeld dat de koper recht heeft op kosteloos herstel of vervanging in wanneer het product een gebrek bevatte op aflevering. Een product kan op het moment van aflevering een gebrek bevatten dat op het moment van aflevering zich niet laat zien, daarom kun je later bij de verkoper reclameren.

Artikel 5 lid 1 van deze richtlijn staat het lidstaten toe om de aansprakelijk voor gebreken zoals omschreven in artikel 3 te beperken tot twee jaar.

Deze richtlijn is in de Nederlandse wetgeving verwerkt in boek 7 titel 1. Artikel 7:21 lid 2 BW vermeld dat het herstel of vervanging kosteloos dient te gebeuren. De kwaliteit en prestatie eis is in artikel 7:17 ondergebracht onder het abstracte begrip 'de aard van het product'. De beperking van de aansprakelijk is niet overgenomen waardoor consument altijd een beroep doen op deze wetsartikels. Een beroep na de gemiddelde levensduur heeft weinig kans, omdat je dan gekregen hebt wat je mocht verwachten.

Artikel 5 lid 2 van de richtlijn bied lidstaten de mogelijkheid om consument te verplichten om binnen twee maanden het gebrek te melden, maar ook hier hanteert Nederland een flexibelere norm in artikel 7:23 BW. De consument moet het gebrek binnen een bekwame tijd melden, d.w.z. zo spoedig mogen. Hierbij maken ze de voetnoot dat de consument een gebrek altijd binnen een bekwame tijd heeft gemeld indien hij dit binnen twee maanden doen.

BBCS hanteerd verder oneigenlijk woorden zoals economisch en technisch terwijl juist daarvoor geen verklaring is te vinden in de wet.

Tip: Waarom garantie aanbieden leid tot een omgekeerde bewijslast kun je in deze draad lezen.