Wellicht allemaal iets om uit te leggen aan de ingezetenen van Nederland die relatief weinig te besteden hebben. Voor hen is dat 1/2 procentje meer een steun in de rug om het huishouden draaiend te houden. Bij hen moet je niet terecht komen met een verhaal over (vermeende) duurzaamheid. Wellicht is er in dat geval een klein spaarpotje voor b.v. het geval waarin de wasmachine gerepareerd moet worden, voor een jaarlijkse korte vakantie of waarvan b.v. de cadeau's met Sinterklaas of Kerst gekocht kunnen worden. Een half procentje meer is dan ineens een hoop meer levensvreugd.Het gaat erom dat als je bijv. een balkje tekent met duurzaamheid asn en triodos aan de duurzaam kant zitten en de andere banken incl het zo geliefde icesave ergens in het midden.
Dan kan je zeuren dat ze niet volledig duurzaam zijn, maar ze zijn iig duurzamer. Veel mensen gaan hiervoor, mensen die niet verblind worden door 1/2 procentje rente meer of minder.....
Maar goed, ik sta dan ook te juichen als de olieprijzen weer een dollartje omhoog gaan,
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overstappen naar andere bank met de hoooogste rente...
Re: Overstappen naar andere bank met de hoooogste rente...
-
Nou nou Wim, jij gaat wel erg ver om je half procentje meer te rechtvaardigen. Om nou de minder bedeelde Nederlanders op te voeren om jouw keuze goed te praten en uitgerekend ASN en Triodos van 'greenwashing' te beschuldigen... Onzin natuurlijk. Ook je stelling dat het ASN-Novib Fonds al bij lange na geen 2% rendement meer haalt deugt niet, net als veel van je andere zogenaamde 'feiten'. Het is duidelijk, je vertrouwt Triodos en ASN voor geen cent, lapt tal van onderzoeken die door de jaren heen bewijzen dat deze banken een stuk duurzamer opereren dan andere banken aan je laars, maar je gelooft wel blind in het eerste de beste MVO-verhaal op de website van Landsbanki. Is je goed recht hoor en aan de poll te zien is de meerderheid het zelfs met je eens. Het percentage dat er wel om geeft hoe rente verdiend wordt is echter belangrijker. Het marktaandeel van Triodos en ASN is samen nu zo'n 3%, dus nog een wereld te winnen voor mensen en banken die uit principe wél kiezen voor duurzaamheid.
Ik heb mijn stelling uitgebreid toegelicht en onderbouwd. Waarom het "onzin natuurlijk" zou zijn zie ik hier niet onderbouwd.Nou nou Wim, jij gaat wel erg ver om je half procentje meer te rechtvaardigen. Om nou de minder bedeelde Nederlanders op te voeren om jouw keuze goed te praten en uitgerekend ASN en Triodos van 'greenwashing' te beschuldigen... Onzin natuurlijk
Welke opgevoerde feiten deugen niet of zijn onjuist? Dat het ASN Novib geen 2% rendement meer haalt blijkt overigens uit informatie van de ASN Bank zelf. De afgelopen maand was het netto rendement 0,27% en het netto rendement over de afgelopen 3 maanden 0,75%Ook je stelling dat het ASN-Novib Fonds al bij lange na geen 2% rendement meer haalt deugt niet, net als veel van je andere zogenaamde 'feiten'.
http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=9401,
De poll gaat niet over de vraag of het MVO-verhaal van Landsbanki geloofwaardig is of nietmaar je gelooft wel blind in het eerste de beste MVO-verhaal op de website van Landsbanki. Is je goed recht hoor en aan de poll te zien is de meerderheid het zelfs met je eens.
Kortom: klanten van Triodos of ASN gaan de wereld niet redden met dergelijke geringe marktaandelen?Het marktaandeel van Triodos en ASN is samen nu zo'n 3%, dus nog een wereld te winnen voor mensen en banken die uit principe wél kiezen voor duurzaamheid.
-
Netto rendement in 1 maand 0,27% x 12 maanden. Netto rendement in 3 maanden 0,75% x 4. Zo kan je het ook lezen Wim. Als je dat wilt tenminste. En als je uitgerekend bent, struin dan ook internet eens af over het positieve nieuws wat betreft Triodos en ASN. Over hun voorbeeldfunctie in de financiële wereld. Echt banken waar zomaar 30% van de Nederlanders bewust naartoe over zou kunnen stappen. Zodat andere banken gedwongen worden ook wat transparanter, duurzamer en eerlijker te gaan opereren. Daar heb jij dan vast ook voordeel van.
Ho... ho.... ho.....
@ ENECO klant, en VENCO dropje,
laat ik eerst (nogmaals) benadrukken dat ik jullie streven naar "verbeter de wereld" zeer waardeer
en daarom jullie inbreng ook ZEER goed lees. zodat ook ík iets van jullie kan overnemen.
Maar helaas zie ik toch dingen die mij NIET aanstaan (betrefende jullie banken)
Als een bank... BEWEERD!! dat zij NIET in foute dingen zitten......
dan wordt ik PIS giftig als zou blijken dat ze dan wél beleggen in foute instellingen (zoals grootaandeelhouder zjin in banken die weer wél beleggen in....)
Het excuus dat ik dan lees van jullie van "maar ze zijn iets beter" dan die andere banken, gaat dan ook in mijn verkeerde keelgat.
LIEGEN =LIEGEN
NIET in foute toestanden is ook 100% NIET
en laten ze NIET beginnen met: dat wéten wij toch niet wat andere instellingen met ons geld doen???
Ik kom dan ook helaas weer op mijn stukje terug waarin ik zeg dat het streven van jullie NOBLE is....
maar helaas kijken jullie er iets te naiëf tegen aan, wat die banken jullie vertellen.
@ ENECO klant, en VENCO dropje,
laat ik eerst (nogmaals) benadrukken dat ik jullie streven naar "verbeter de wereld" zeer waardeer
en daarom jullie inbreng ook ZEER goed lees. zodat ook ík iets van jullie kan overnemen.
Maar helaas zie ik toch dingen die mij NIET aanstaan (betrefende jullie banken)
Als een bank... BEWEERD!! dat zij NIET in foute dingen zitten......
dan wordt ik PIS giftig als zou blijken dat ze dan wél beleggen in foute instellingen (zoals grootaandeelhouder zjin in banken die weer wél beleggen in....)
Het excuus dat ik dan lees van jullie van "maar ze zijn iets beter" dan die andere banken, gaat dan ook in mijn verkeerde keelgat.
LIEGEN =LIEGEN
NIET in foute toestanden is ook 100% NIET
en laten ze NIET beginnen met: dat wéten wij toch niet wat andere instellingen met ons geld doen???
Ik kom dan ook helaas weer op mijn stukje terug waarin ik zeg dat het streven van jullie NOBLE is....
maar helaas kijken jullie er iets te naiëf tegen aan, wat die banken jullie vertellen.
-
Nee beste Noble,
Ze zijn niet iets beter maar veel beter. En ze liegen niet, ze zijn alleen niet onfeilbaar. Soms vliegt er wel eens een belegging uit het beleggingsuniversum van deze banken. Ze hebben in elk geval duidelijke, transparante criteria en iedereen kan zien waarin wordt belegd. Bedrijven waarin ze investeren worden om de paar jaar getoetst of ze nog wel binnen de criteria passen. Op internet is tegen elk bedrijf wel iets negatiefs te vinden. Dat wil dan nog niet zeggen dat zo'n bedrijf ook echt fout is. Triodos en ASN wonen in een glazen huis. Als ze het verkeerd doen dan worden ze daar in de pers en bij onderzoeken vast op afgerekend. Dat zou dan overigens terecht zijn. Maar dat heb ik de afgelopen 20 jaar (zo lang ben ik al ASN-klant) nog niet zien gebeuren. Integendeel, beide 'donkergroene' banken gelden alom als lichtend voorbeeld voor de rest van de financiële wereld. Maar nogmaals (en tot besluit), dat moet je dan wel willen zien.
Ze zijn niet iets beter maar veel beter. En ze liegen niet, ze zijn alleen niet onfeilbaar. Soms vliegt er wel eens een belegging uit het beleggingsuniversum van deze banken. Ze hebben in elk geval duidelijke, transparante criteria en iedereen kan zien waarin wordt belegd. Bedrijven waarin ze investeren worden om de paar jaar getoetst of ze nog wel binnen de criteria passen. Op internet is tegen elk bedrijf wel iets negatiefs te vinden. Dat wil dan nog niet zeggen dat zo'n bedrijf ook echt fout is. Triodos en ASN wonen in een glazen huis. Als ze het verkeerd doen dan worden ze daar in de pers en bij onderzoeken vast op afgerekend. Dat zou dan overigens terecht zijn. Maar dat heb ik de afgelopen 20 jaar (zo lang ben ik al ASN-klant) nog niet zien gebeuren. Integendeel, beide 'donkergroene' banken gelden alom als lichtend voorbeeld voor de rest van de financiële wereld. Maar nogmaals (en tot besluit), dat moet je dan wel willen zien.
Nog een aanvulling. Bij bv. ASN kun je ook zelf kiezen of je een 'lichtgroen' en ethisch iets verantwoorder fonds/spaarrekening wilt, tegen een rendement dat vergelijkbaar is met 'normale' banken (handig als je rendement voorop stelt), of dat je een 'donkergroener' of ethisch veel verantwoorder fonds/spaarrekening wilt, wanneer je dat voorop stelt.
Neemt nog steeds niet weg dat het beleggingsbeleid niet overeenkomt met dat wat ASN Bank belooft. Verder ben ik wel benieuwd naar wat de definitie is van 'lichtgroen' of 'donkergroen'.Nog een aanvulling. Bij bv. ASN kun je ook zelf kiezen of je een 'lichtgroen' en ethisch iets verantwoorder fonds/spaarrekening wilt, tegen een rendement dat vergelijkbaar is met 'normale' banken (handig als je rendement voorop stelt), of dat je een 'donkergroener' of ethisch veel verantwoorder fonds/spaarrekening wilt, wanneer je dat voorop stelt.
Donkergroen vind ik bijvoorbeeld zoiets als milieusparen of het groenprojectenfonds, waarbij het geld voornamelijk wordt geïnvesteerd in projecten die een directe bijdrage leveren aan een schonere natuur en milieu. Hierbij wordt dus in eerste instantie gekeken naar de bijdrage aan een schonere natuur en milieu, terwijl het renedement op de tweede plaats komt.
Lichtgroen vind ik sparen/beleggingen waarbij het geld wordt geïnvesteerd in projecten met een goed rendement en met aandacht voor mens, dier en milieu. Hierbij staat het rendement voorop en wordt daarbinnen gekeken naar mens, dier en milieu. Dan kan ik mij dus voorstellen dat vanuit het oogpunt van een goed rendement en het opbouwen van een goed gespreide portefeuille ook in sectoren wordt geïnvesteerd die minder 'groen' zijn, maar dat er binnen die sectoren wel wordt gekeken naar welke bedrijven beter scoren en welke bedrijven achterblijvers zijn.
Of anders gezegd, je kunt een houding hebben dat je niet wilt investeren in sectoren die enigszins schadelijk zijn (dus zeg maar donkergroen), in de hoop dat die sectoren verdwijnen. Of je kunt een houding hebben dat je weet dat die sectoren er voorlopig altijd wel zullen blijven, en dat je dus beter die sectoren zelf wilt verbeteren door bedrijven die relatief veel doen aan verbeteringen te 'belonen' of te stimuleren (de 'lichtgroene' variant). Voor beide standpunten is wat te zeggen, en beide standpunten hebben aanhangers. Dus vind ik het goed dat er zowel lichtgroene als donkergroene beleggingsmogelijkheden zijn.
Lichtgroen vind ik sparen/beleggingen waarbij het geld wordt geïnvesteerd in projecten met een goed rendement en met aandacht voor mens, dier en milieu. Hierbij staat het rendement voorop en wordt daarbinnen gekeken naar mens, dier en milieu. Dan kan ik mij dus voorstellen dat vanuit het oogpunt van een goed rendement en het opbouwen van een goed gespreide portefeuille ook in sectoren wordt geïnvesteerd die minder 'groen' zijn, maar dat er binnen die sectoren wel wordt gekeken naar welke bedrijven beter scoren en welke bedrijven achterblijvers zijn.
Of anders gezegd, je kunt een houding hebben dat je niet wilt investeren in sectoren die enigszins schadelijk zijn (dus zeg maar donkergroen), in de hoop dat die sectoren verdwijnen. Of je kunt een houding hebben dat je weet dat die sectoren er voorlopig altijd wel zullen blijven, en dat je dus beter die sectoren zelf wilt verbeteren door bedrijven die relatief veel doen aan verbeteringen te 'belonen' of te stimuleren (de 'lichtgroene' variant). Voor beide standpunten is wat te zeggen, en beide standpunten hebben aanhangers. Dus vind ik het goed dat er zowel lichtgroene als donkergroene beleggingsmogelijkheden zijn.
@wim2007:
landsbanki doet er wel tegen toe aangezien je die zelf aanhaalt als 'groen'.
en in zijn algemeen is het natuurlijk makkelijk schieten op een groene, transparante bank. Gelukkig ziet nu al 3% van nederland dat de wereld niet zwart-wit is. Tuurlijk zijn er voorbeelden te vinden waarin asn zich niet precies aan zijn eigen beleid houdt, maar is dat reden om ze dan niet meer te kiezen? Voor mij niet, omdat ze op heel veel vlakken gewoon veel beter zijn dan andere banken, en dat dat niet het rendement is doet er voor mij dan niet veel toe.
Is zonne energie een slecht alternatief omdat de productie van zonnepanelen vuil is? zijn de toyota priussen slecht omdat de productie vervuilend is? Zolang de opbrengst hoger is dan bij alternatieven (kolencentrales, benzinemotoren) en het een hoger doel dient (onderzoek etc.) niet. Zo is het ook met Triodos/asn bank, ze zetten een eerste stap, door nu juist voor deze banken te kiezen laat je zien dat je dit belangrijk vindt, als er vervolgens een nog schonere bank komt met een concurrerend rendement dan kies je daar weer voor en hierbij speelt idd de afweging die kweenie in bovenstaand stuk aanstipt mee.
Het is jammer dat gewoon ontkend wordt dat asn/triodos duurzamer zijn, maar ik ben blij met de mensen hier die wel bij asn bank sparen/beleggen.
en in zijn algemeen is het natuurlijk makkelijk schieten op een groene, transparante bank. Gelukkig ziet nu al 3% van nederland dat de wereld niet zwart-wit is. Tuurlijk zijn er voorbeelden te vinden waarin asn zich niet precies aan zijn eigen beleid houdt, maar is dat reden om ze dan niet meer te kiezen? Voor mij niet, omdat ze op heel veel vlakken gewoon veel beter zijn dan andere banken, en dat dat niet het rendement is doet er voor mij dan niet veel toe.
Is zonne energie een slecht alternatief omdat de productie van zonnepanelen vuil is? zijn de toyota priussen slecht omdat de productie vervuilend is? Zolang de opbrengst hoger is dan bij alternatieven (kolencentrales, benzinemotoren) en het een hoger doel dient (onderzoek etc.) niet. Zo is het ook met Triodos/asn bank, ze zetten een eerste stap, door nu juist voor deze banken te kiezen laat je zien dat je dit belangrijk vindt, als er vervolgens een nog schonere bank komt met een concurrerend rendement dan kies je daar weer voor en hierbij speelt idd de afweging die kweenie in bovenstaand stuk aanstipt mee.
Het is jammer dat gewoon ontkend wordt dat asn/triodos duurzamer zijn, maar ik ben blij met de mensen hier die wel bij asn bank sparen/beleggen.
Ik heb Landsbanki niet aangehaald als 'groen'. Wat er is gebeurd is dat dit draadje is gestart met de opmerking "@wim2007:
Maar wat er nu gebeurt, daar krijg ik ook een vieze bijsmaak van in m'n mond. Elk tiende procentje meer is reden om van (spaar)bank te veranderen. Al eens bij stilgestaan hoe die hoooogste rente verdiend wordt? Meer rente, meer kinderarbeid, meer clusterbommen, meer broeikaseffect, nog meer bio-industrie? Kan ons 't schelen, als de rente maar op z'n hoogst is. Nee toch mensen? Wordt wakker en kijk ook eens naar NL banken als Triodos en ASN. Daar kan je ook tot 4,75% rente krijgen hoor. Inderdaad, dat is geen ijskoude 5,25%, maar dan denk je wel nog een beetje aan je medemensen en aan het milieu..."
Daarin wordt gesuggereerd dat er 'goede' banken bestaan en 'slechte' banken. Dit met een impliciete verwijzing naar een produkt van Landsbanki. In de loop van dit draadje heb ik een aantal mythes over de vermeende 'goede' banken ASN en Triodos aanzienlijk kunnen relativeren. Verder wordt ten onrechte de suggestie gewekt dat hoge rente niet samengaat met duurzaamheid. Dat is iets anders dan als 'groen' presenteren.
Een andere opmerking van de topicstarter;" De ene nog hoger dan de andere. Zal allemaal best en vooral grote NL banken hebben de spaarders de afgelopen jaren inderdaad nogal verwaarloosd."
De vraag is waarom banken als Triodos en ASN, beiden nauw verbonden met en aan die grote Nederlandse banken, in de afgelopen jaren hun klanten onder het mom van 'duurzaamheid' gewoon in de kou hebben verwaarloos. Die vraag wordt door fanatieke 'fans' van ASN en Triodos niet beantwoord. Blijkbaar maken zij gewoon deel uit van het 'bankenkartel' van (grote) Nederlandse banken en heeft de markt onder meer een IJslandse aanbieder hard nodig.
ASN heeft in vergelijking met andere Nederlandse niet echt een lage rente. Het is dus zeker niet zo dat ze duurzaamheid als smoes gebruiken om een lagerer rentevergoeding te geven, of dat ze de klanten in de kou laten staan.
Bij de nederlandse banken is het de laatste tijd vooral Ohra die aan de weg timmert, maar dat heeft waarschijnlijk andere redenen. Ik denk dat Ohra behoefte heeft aan een grote klantengroep, zodat bij een eventuele reorganisatie de bankentak daar niet zal verdwijnen. Ohra's 'baas' Delta Lloyd wordt er nu immers mee geconfronteerrd dat de samenwerking met Abn Amro (in Abn Amro verzekeringen) door Fortis is opgezegd, en dat kan voor DL een goede aanleiding zijn om hun hele organisatie eens op de schop te nemen. En wellicht willen ze dan al hun bankactiviteiten staken. Of ze willen de boel wellicht nog meer gaan samenvoegen. Kortom, voor Ohra zullen er andere belangen meespelen dan puur de kapitaalmarkt.
Kijk je naar de Nederlandse banken dan zijn er (naast Ohra) weinig rekeningen die een hogere rente bieden dan ASN.
Bij de nederlandse banken is het de laatste tijd vooral Ohra die aan de weg timmert, maar dat heeft waarschijnlijk andere redenen. Ik denk dat Ohra behoefte heeft aan een grote klantengroep, zodat bij een eventuele reorganisatie de bankentak daar niet zal verdwijnen. Ohra's 'baas' Delta Lloyd wordt er nu immers mee geconfronteerrd dat de samenwerking met Abn Amro (in Abn Amro verzekeringen) door Fortis is opgezegd, en dat kan voor DL een goede aanleiding zijn om hun hele organisatie eens op de schop te nemen. En wellicht willen ze dan al hun bankactiviteiten staken. Of ze willen de boel wellicht nog meer gaan samenvoegen. Kortom, voor Ohra zullen er andere belangen meespelen dan puur de kapitaalmarkt.
Kijk je naar de Nederlandse banken dan zijn er (naast Ohra) weinig rekeningen die een hogere rente bieden dan ASN.
-
Maar dat wil onze Wim niet lezen Kweenie. Die wil alleen maar de hooooogste rente. Maakt niet uit waar en hoe die verdiend wordt. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die wel om duurzaamheid geven. Dat blijkt wel uit de discussies op dit topic. Ik ga nu een paar weekjes met vakantie en wens iedereen een vooral eerlijke rente bij de bank van zijn of haar keuze!
Wat was ook al weer het gezamenlijke marktaandeel van ASN Bank en Triodos? Maximaal 3%?Maar dat wil onze Wim niet lezen Kweenie. Die wil alleen maar de hooooogste rente. Maakt niet uit waar en hoe die verdiend wordt. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die wel om duurzaamheid geven
ik moest dit draadje nog even terugvinden.
een veilig, duurzaam alternatief met een hoge rente en een garantie van het nederlandse depositostelsel....
een veilig, duurzaam alternatief met een hoge rente en een garantie van het nederlandse depositostelsel....
Moneyou van staatsbank ABN Amro wellicht?ik moest dit draadje nog even terugvinden.
-
Nee Wim, je weet best dat je dan hier uitkomt...: http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=9877Moneyou van staatsbank ABN Amro wellicht?
-
Wat zegt nu de bovenstaande poll:
- 2/3 van de stemmen prefereert een hogere rente met mogelijkerwijs meer risico (door de fin. instelling verstrekte of beleggingen in probleemkredieten), meer uitbuiting van mensen die hun krediet met zeer veel moeite kunnen betalen en geen oog voor een duurzame wereld.
- 1/3 van de stemmen wil minder risico en gaat voor een meer duurzame wereld. Zij willen wel wat minder rente vangen voor de goede zaak. De goede zaak is dus niet alleen je eigen beurs.
- 2/3 van de stemmen prefereert een hogere rente met mogelijkerwijs meer risico (door de fin. instelling verstrekte of beleggingen in probleemkredieten), meer uitbuiting van mensen die hun krediet met zeer veel moeite kunnen betalen en geen oog voor een duurzame wereld.
- 1/3 van de stemmen wil minder risico en gaat voor een meer duurzame wereld. Zij willen wel wat minder rente vangen voor de goede zaak. De goede zaak is dus niet alleen je eigen beurs.
Veel spaarders zullen zich niet herkennen in 'de goede zaak'. Die hebben in tijden van gierende inflatie en economische teruggang elke cent nodig om financieel 'overeind' te blijven.Wat zegt nu de bovenstaande poll:
-
Ja Wim daar gaat het dus om.
Persoonlijk bezit ik momenteel een dusdanige reserve dat ik best voor een paar % punten een mindere vergoeding op mijn spaargeld kan veroorloven. SNS/ASN geven nog altijd voldoende rente. De paar % punten verschillen gaan echt niet helpen bij een eigen persoonlijke financiële crisis. Het is gewoon de hebzucht.
En dan de locale overheden (gemeenten, provincies, waterschappen). Mijn conclusie, ze bulken van het geld (of sparen met geleend geld) en vervolgens stallen bij Icesave. "Ja, ze hadden een A-rating", maar.... dat heeft ASN/SNS ook. Een Nederlandse bank nog wel. Kortom ook locale overheid (ambtenaren van financien) zagen euro tekens vanuit hebzucht (en status/macht binnen het overheidsapparaat). Hoezo verantwoord beleggen/sparen door de locale overheid???
Neem dan maar een voorbeeld aan Greenpeace, die sparen/beleggen bij ASN.
Persoonlijk bezit ik momenteel een dusdanige reserve dat ik best voor een paar % punten een mindere vergoeding op mijn spaargeld kan veroorloven. SNS/ASN geven nog altijd voldoende rente. De paar % punten verschillen gaan echt niet helpen bij een eigen persoonlijke financiële crisis. Het is gewoon de hebzucht.
En dan de locale overheden (gemeenten, provincies, waterschappen). Mijn conclusie, ze bulken van het geld (of sparen met geleend geld) en vervolgens stallen bij Icesave. "Ja, ze hadden een A-rating", maar.... dat heeft ASN/SNS ook. Een Nederlandse bank nog wel. Kortom ook locale overheid (ambtenaren van financien) zagen euro tekens vanuit hebzucht (en status/macht binnen het overheidsapparaat). Hoezo verantwoord beleggen/sparen door de locale overheid???
Neem dan maar een voorbeeld aan Greenpeace, die sparen/beleggen bij ASN.