Pagina 2 van 2

Re: Rechten kwijt??

Geplaatst: 04 jan 2012 14:57
door aardjee
@juwita, daar ga ik ook vanuit, het is echter wel zo dat je dan eerst moet kijken waar de schadevergoeding voor berekend wordt (niet alle schadevergoedingen zijn in Nederland onbelast). De wettelijke rente berekent over jaren voor 2001 is wel belast.

Re: Rechten kwijt??

Geplaatst: 04 jan 2012 23:30
door arvandongen
Boskabouter61 schreef: dank, ik kan hier al iets mee. Ik ben geen jurist en ken dus niet de wetsartikelen waarop ik me kan beroepen. Zou een claim verwoord in duidelijke mensentaal met onderbouwing toereikend zijn?
Gewone mensentaal is prima (en eigenlijk de bedoeling) bij een KiFiD-klacht.
Kijk op http://www.kifid.nl voor de procedure:
1) Klacht bij verzekeraar (IKP)
2) na afwijzing, je klacht indienen bij KiFiD-ombudsman
3) na uitspraak of doorverwijzing van ombudsman--geschil indienen bij de KiFiD geschillencommissie. Pas hier vindt een BINDENDE UITSPRAAK plaats.

De belangrijkste geschonden regelgeving is
RIAV1998: http://lexius.nl/regeling-informatiever ... emers-1998
CRR1998: http://www.verbondvanverzekeraars.nl/Us ... co1998.pdf
Best interessant om deze na te lezen voordat je de claim opstelt. Dan zie je dat gewoon volledige kostentransparantie vereist was in 1999.

Re: Rechten kwijt??

Geplaatst: 05 jan 2012 10:30
door Boskabouter61
@averdongen,

dank voor de links. Ik googelde hier naar maar kon ze niet panklaar vinden.
-Maar moet eerst nog interne klachtenprocedure opstarten.
-Hoogstwaarschijnlijk ga ik me beroepen op dwaling. Daarvoor moet ik de 2e stuitingsbrief aanpassen.
Teksten hiervoor vond op andere subfora ("dwaling en misleiding?")

Re: Rechten kwijt??

Geplaatst: 05 jan 2012 18:03
door arvandongen
Je kan je beroepen op meerdere gronden tegelijk, bijv:
1) Dwaling
2) misleiding
3) schending wet en regelgeving

Standaard teksten zijn niet veel waard. Je moet je polis nu begrijpen en kunnen aantonen dat je met kennis van TOEN tot dwaling gebracht bent. De teksten die je vindt kunnen wel inspireren tot een betere klacht en zijn daarom toch nuttig.

Tip: lees de brief van de ombudsman van 7 oktober. Hieruit haal je gronden die de ombudsman niet meer behandeld en die geschikt zijn voor de geschillencommissie.

N.B. De geschillencommissie beslist op grond van reglementen/wetgeving. Je klacht aan de verzekeraar zou dus al hierop afgestemd kunnen/moeten zijn.