Kom op zeg, als een camera normaal gebruikt en bewaard wordt dan hoort ie het zeker 2 jaar te doen en niet na 1 jr. en 5 mnd kapot te gaan.
Ipv moeilijk te gaan doen over hoe en wat kan je beter hier gewoon zeggen dat de winkelier fout zit, ongeacht welke nuances hierin kunnen worden aangebracht, na 1 jr. en 5 maanden hoort of de camera gerepareerd te worden tegen acceptabele kosten of gratis .
Met alle respect, maar de wettelijke garantiebepalingen gaan niet over hoe lang dat een product mee zou moeten gaan. Dat is in de wetsregels niet vastgelegd.
De winkelier is gedurende de economische levensduur verplicht om het probleem op te lossen. Let wel op: dit is alleen voor consumenten van toepassing, bij de zakelijke gebruikers geldt deze regel niet.
Consumptiegoederen moeten met de verkoopovereenkomst in overeenstemming zijn. De goederen worden verondersteld in overeenstemming met de overeenkomst te zijn, indien zij bij levering aan de consument:
in overeenstemming zijn met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan, en de eigenschappen bezitten van het goed dat de verkoper aan de consument als monster of model heeft getoond;
geschikt zijn voor het gebruik waartoe de goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
geschikt zijn voor elk specifiek, door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld, en welke de verkoper heeft aanvaard;
wat de kwaliteit en de prestaties ervan betreft, bevredigend zijn, gezien de aard van het goed en de mededelingen die de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger daaromtrent publiekelijk hebben gedaan.
De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk bij de aflevering van het goed aan de consument bestaand gebrek aan overeenstemming dat binnen een termijn van twee jaar, te rekenen vanaf het tijdstip van levering, blijkt, tenzij de consument op het tijdstip van sluiting van de koopovereenkomst van het gebrek aan overeenstemming kennis droeg of daarvan redelijkerwijze niet onwetend kon zijn.
Indien het goed niet in overeenstemming is met de publiekelijk afgelegde verklaringen van de producent of diens vertegenwoordiger, is de verkoper niet aansprakelijk indien hij aantoont dat:
hij van de betreffende verklaring onkundig was en daarvan redelijkerwijze niet op de hoogte kon zijn;
hij de betreffende verklaring heeft rechtgezet op het tijdstip van de verkoop;
de beslissing tot aankoop niet door de betreffende verklaring kon worden beïnvloed.
bron:
http://europa.eu/scadplus/leg/nl/lvb/l32022.htm
Dus er wordt niet aangegeven dat het product minimaal 2 jaar zonder problemen mee zou moeten gaan.
De wetsartikelen zijn gebaseerd op de uitspraken van de fabrikant en winkelier en wat de consument voor verwachting heeft of wat de mening van de consument is, is hierin totaal niet van belang.
Ik weet het, dat het heel hard gezegd is, maar deze regels heb ik ook niet verzonnen.
Als je wilt weten wat je van die camera kunt en mag verwachten, bel de fabrikant op en vraag het hem.
Er is géén één wetgever die beslist heeft dat een fotocamera zeker 2 jaar mee zou moeten kunnen gaan.
Europa heeft wel bepaalde vaste termijnen gesteld, echter heeft Nederland deze vaste termijnen niet overgenomen. In Nederland zijn die termijnen flexibel gehouden.
Voor alle duidelijkheid:
Als Sony aangeeft dat de verwachte levensduur (niet te verwarren met de technische levensduur) 5 jaar is, dan kun je daar zeker rechten aan ontlenen.
Kom op zeg, als een camera normaal gebruikt en bewaard wordt dan hoort ie het zeker 2 jaar te doen en niet na 1 jr. en 5 mnd kapot te gaan.
Is dat jouw mening of de uitspraak van Sony?
Als het jouw mening is, dan heel vervelend, maar daar kun je geen rechten aan ontlenen.
Als het een uitspraak is van Sony, dan kun je daar zeker wel rechten aan ontlenen.
Dit soort zaken is niet hoe ik er over denk, maar hoe het wettelijk geregeld is.