LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tip: gratis bril via de belastingdienst

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door SJZ »

Tja, wil je een nog duidelijker antwoord? Dan graag eerst antwoord op de volgende vragen:

1. Hoe hoog is je (verzamel)inkomen voor aftrek van de ziektekosten?

Hoeveel ziektekosten maak je (kosten basisverzekering en eigen risico tellen niet)?
2. Wat geef je uit aan premie aanvullende verzerkering, tandartsverzekering, e.d.
3. Wat geef je uit aan specifieke uitgaven? Hulpmiddelen, gezinshulp, vervoerskosten e.d.

4. Apart aangeven of kosten van vraag 3 wel of niet onder de volgende categoriën vallen: hulpmiddelen, medicijnen, vervoer, extra gezinshulp, dieet, kleding en beddengoed, eigen bijdrage verblijf AWBZ-inrichting en extramurale AWBZ-zorg, eigen bijdrage WMO budget, eigen bijdrage persoongebonden budget.

De laatste vraag per persoon in een gezin uitsplitsen.

Na nauwkeurig antwoord op alle vragen kan een indicatie gegeven worden.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door WillemV »

Via onderstaande link kom je bij een rekenmodel waar je je gegevens in kunt vullen om te zien of/hoeveel je (ongeveer) terugkrijgt van de Belastingdienst:
http://www.hoya-brilvoordeel.nl/

Overigens is de drempel 1,65% en niet 1,85% zoals eerder in dit topic is geschreven.

peter!
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:52

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door peter! »

1. Hoe hoog is je (verzamel)inkomen voor aftrek van de ziektekosten?

Hoeveel ziektekosten maak je (kosten basisverzekering en eigen risico tellen niet)?
2. Wat geef je uit aan premie aanvullende verzerkering, tandartsverzekering, e.d.
3. Wat geef je uit aan specifieke uitgaven? Hulpmiddelen, gezinshulp, vervoerskosten e.d.

4. Apart aangeven of kosten van vraag 3 wel of niet onder de volgende categoriën vallen: hulpmiddelen, medicijnen, vervoer, extra gezinshulp, dieet, kleding en beddengoed, eigen bijdrage verblijf AWBZ-inrichting en extramurale AWBZ-zorg, eigen bijdrage WMO budget, eigen bijdrage persoongebonden budget.
Krijg ik nu ook gewoon geld terug van de belasting, aangezien ik een laag inkomen heb. ( gaat via TBU?)

1. ongeveer 5.000 euro (student)
2. 150 euro
3. dit is dus de bril die ik wil aanschaffen. Dit moet dus minimaal 326 euro zijn. (verder heb ik geen kosten gemaakt)

Geldt een zonnebril op sterkte ook voor deze regeling? Dus dan wil ik een nieuwe bril en een zonnebril op sterkte.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door rvkeuken »

dat is redelijk simpel:
nee, je hoeft minder belasting te betalen, met een inkomen van 5000 euro hoef je al geen belasting te betalen (ivm heffingskortingen). Je inkomen is dus te laag.

Je kan bij je ziektekostenverzekering kijken of die iets vergoeden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

De aftrekposten verlagen je verzamelinkomen. En kunnen zo dus de te betalen belastingen verlagen.

Maar als je verzamelinkomen al zo laag is dat je al geen (of nauwelijks) belasting betaalt, zal een verlaging van je verzamelinkomen ook de te betalen belastingen niet of nauwelijks verlagen. Het voordeel dat je dan hebt van de aftrekposten is er dus ook niet of nauwelijks. Oftewel, je zult dan niets, of nauwelijks iets, van de belastingen aftrekken en de bril (bijna) helemaal zelf moeten betalen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door SJZ »

@rvkeuken: als het zo simpel is, waarom kan je dan niet eens het goede antwoord geven?

@kweenie: de belastingen worden niet verlaagd, maar hij krijgt wel een belastingteruggaaf, dat is domweg geld dat op je rekening gestort wordt. Dus betaal je die bril niet (helemaal) zelf.

Jullie maken allebei de fout de TBU-regeling te ontkennen (terwijl Peter! die nou nog zelf noemt ook), de Tegemoetkoming Bijzondere Uitgaven (zie bijvoorbeeld http://www.geldenrecht.nl/belastingen/2 ... l.html#TBU of http://www.rijnstad.nl/gebruikuwrecht/b ... n/tbu.html )

Mensen met weinig inkomen die geen inkomstenbelasting betalen krijgen via deze regeling wel degelijk een belastingteruggaaf over ziektekosten. Ze hebben ook recht op de toeslag voor chronisch zieken.

'k Heb zojuist in het 2007 pakket een test gedaan (situatie was toen natuurlijk afwijkend qua drempel en aftrek basisverzekering maar maakt voor principe niet uit). Bij een inkomen van 5.000 en ziektekosten van 1.167 (dat is het bedrag dat ik gekozen heb na aftrek van de drempel) komt er geen belastingteruggaaf via TBU van 394 uit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt gelijk, ik had niet aan de TBU regeling gedacht. Je kunt dus toch wel geld terugkrijgen, ongeveer 1/3 van de kosten voor de bril.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door SJZ »

Je hebt gelijk, ik had niet aan de TBU regeling gedacht. Je kunt dus toch wel geld terugkrijgen, ongeveer 1/3 van de kosten voor de bril
Klopt ook alweer niet, want je vergeet dat als de bril meer dan 303 euro kost je de extra aftrekpost voor chronisch zieken krijgt. Bij een bril van 310 euro is je aftrekpost in 2008:

Huisapotheek 23
Bril 310
Aftrek chronisch zieken 821
Aanvullende verzekering 0
Af: drempel 1,65% -82

Totaal 1154

Hierover krijg je dan 360 terug.

Dus: je koopt een bril van 310 en je krijgt 360 belasting terug. Het Algemeen Dagblad schreef hierover het artikel "Bril met geld toe: hoe werkt dat?"

http://www.geldenrecht.nl/belastingen/2 ... t_dat.html

Dus wat jij schrijft "het is redelijk simpel" lijkt me voor deze fiscale vragen niet echt een goeie opmerking.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door WillemV »

En als het verzamelinkomen lager is dan € 31.589, mag de netto uitgave (kosten bril -/- vergoeding verzekering) nog eens met 113% verhoogd worden. Bij een bril van € 310 resulteert dat in nog een extra verhoging van de aftrek van € 350.

peter!
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:52

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door peter! »

@rvkeuken; indien geen verstand, gelieve niet te reageren. Het klopt wel dat als ik de volledige belastingaangifte invul het bedrag nihil is, maar dit wordt wordt enkele maanden later uitgekeerd door de TBU.

@SJZ en WillemV: Bedankt, daar kan ik wat mee.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door bushalte »

nog 5 dagen.......

Ik heb de forum nog eens nagelezen...
Ik heb ook op de site van het AD gekeken
http://www.geldenrecht.nl/belastingen/2 ... t_dat.html

Nu heb ik berekend. Mijn drempel is 618,= snap ik het goed dat ik de kosten moet aftrekken van dit bedrag?
Bijvoorbeeld:
Bril = 300,-
huisapotheek = 46,-
tandartkosten niet vergoed via zorgverzekeraar= 160,-
aanvullende verzkering = 15,- (2 personen)
Totaal = 500,-

Klopt het dat ik uit bovenstaande geen voordeel uit haal?
Want drempel is 618,- min 500 is 118,-

Zeg maar waar ik fout zit of wat vergeten ben.

Gr.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door bushalte »

Oja moet ik de Chronisch ziekenforfait van 821 ook bij optellen?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door SJZ »

Oja moet ik de Chronisch ziekenforfait van 821 ook bij optellen?
Nee, want je bril is 300, samen met kosten huisapotheek (die is 23) is dat 323 euro, en dat is net 3 euro te weinig om deze aftrekpost te krijgen.

Als je dus een bril van 3 euro meer had gekocht, dan had je die 821 extra aftrek wel gehad. Dan was je aftrekpost geweest: 303 + 46 + 160 + 15 + 821 - 618 = 727. En dan had je (bv. bij 42%) 42% x 727 = 305 euro teruggehad, en dan had je dus geld toe gekregen op je bril. Niet slim dat je "maar" 300 euro aan je bril hebt uitgegeven. Misschien gauw nog even voor het einde van het jaar een bril bijkopen, al is het maar een goedkope bij Hans Anders of zo?

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door bushalte »

Nee, want je bril is 300, samen met kosten huisapotheek (die is 23) is dat 323 euro, en dat is net 3 euro te weinig om deze aftrekpost te krijgen.

Als je dus een bril van 3 euro meer had gekocht, dan had je die 821 extra aftrek wel gehad. Dan was je aftrekpost geweest: 303 + 46 + 160 + 15 + 821 - 618 = 727. En dan had je (bv. bij 42%) 42% x 727 = 305 euro teruggehad, en dan had je dus geld toe gekregen op je bril. Niet slim dat je "maar" 300 euro aan je bril hebt uitgegeven. Misschien gauw nog even voor het einde van het jaar een bril bijkopen, al is het maar een goedkope bij Hans Anders of zo?
Berekening van MIJ klopt niet.
de aanvullende verz. moet 12*15euro zijn= 180 euro.
en de bril is nog niet gekocht :!:

Dus dan is het toch? 303+46+160+180+821-618 = 892 euro.
en 42% x 892 = 374,64 teruggehad?

bedankt voor je reactie SJZ.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door SJZ »

Ja, dus je koopt een bril van 303 euro en je krijgt dan 374 terug van de belastingdienst, dus je krijgt 71 euro TOE!

Geef je meer uit aan die bril dan betaalt de fiscus 42% mee aan het meerdere.

Gesloten