Begin november 2009 ben ik begonnen met de opleiding Sociaal Pedagogisch Medewerker, MBO niveau 4.
Deze opleiding werd mij aangeboden door StudieBaan. StudieBaan investeert in mensen zodat zij weer een opleiding kunnen volgen. Voor een volledige financiering door StudieBaan, was het van noodzakelijk om een contract te ondertekenen.
In dit contract stonden de volgende rechten en verplichtingen;
- De kandidaat verplicht zich tot actieve sollicitaties van tenminste 8 relevante sollicitaties per maand en dient StudieBaan maandelijks via een rapportage op e-connect inzicht te geven in de voortgang.
- De kandidaat is verplicht alle door StudieBaan georganiseerde bijeenkomsten bij te wonen en de eventuele opdrachten voor te bereiden.
- De kandidaat dient tenminste 75% van het aantal studiepunten, dan wel voldoendes voor de modules in het eerste studiejaar te behalen binnen een periode van 12 maanden.
-De kandidaat moet zo snel mogelijk een bijpassende werkkring vinden van minimaal 30 uur, waarbij de werkgever de kosten voor de opleiding wil dragen.
* Kijk voor meer informatie op de website van StudieBaan. Voor mij geld inmiddels alweer het oude reglement, omdat StudieBaan sinds 2011 een nieuwe regeling heeft getroffen.
Ik heb mijn opleiding kunnen volgen bij NCOI Opleidingsgroep.
Het eerste leerjaar (zoals vermeld staat in het contract van StudieBaan) bestond uit vier verschillende modules. De eerste module was;
- Management & Organisatie: Bij deze module had ik een goede leraar, maar doordat mijn studiemateriaal uit HBO boeken bestond, was het voor mij te hoog gegrepen.
Ik had immers voor een MBO opleiding gekozen, dus heb ik mijn examen met een onvoldoende afgesloten. (Ik heb hierbij niet de mogelijkheid gekregen om een herkansing te doen)
- Hierna volgde mijn module Communicatieve Vaardigheden: Bij deze module mocht ik wel MBO studiemateriaal ontvangen, maar kreeg ik, samen met andere kandidaten, les van een leraar die werkzaam was in de bouw. Hij wist zich geen raad met deze module en uiteindelijk hebben de kandidaten er zelf voor gekozen de leraar les te geven. Staat er niet op
www.ncoi.nl omschreven dat kandidaten les zouden krijgen van TOP docenten ?
- Vervolgens kreeg ik de module Pedagogiek; Deze module verliep vlekkeloos.
Uitstekende lerares, goed voorbereid met prima uitleg. Het enige minpuntje was, ondanks dat ik mijzelf had opgegeven voor de opleidingslocatie Rotterdam, ik 8 maal naar Utrecht moest rijden omdat er te weinig aanmeldingen waren.
- Tot slot eindigde ik mijn eerste leerjaar met de module Sociaal Pedagogisch Begeleiden;
Geen bijzonderheden, de eindopdracht, tevens mijn examen, mag ik 5 mei 2011 nog inleveren.
Zoals vermeld staat in het contract van StudieBaan, is het voor de kandidaat verplicht de bijeenkomsten van StudieBaan te volgen. Het loopbaanbegeleidingprogramma is gericht op het vinden van een werkomgeving die aansluit bij de opleiding en waarbij de werkgever de kosten van de opleiding wil dragen. (denk hierbij ook aan het schrijven van sollicitatiebrieven en curriculum Vitae’s, zodat de kandidaat zich beter kan manifesteren in de maatschappij .) Hoe vaak het niet is voorgekomen dat ik, samen met mijn vriendin Ruby Molijn, op en neer ben gereden naar Utrecht voor noppes! Want, eenmaal aangekomen in Utrecht, te horen krijgen dat de bijeenkomst is verzet. Is het nou zo moeilijk om de kandidaten telefonisch of per e-mail te benaderen om deze informatie door te geven? Wij houden ons ook aan de regels..! Waarom is het voor hun dan zo’n grote moeite!
25 maart 2011 mocht ik een brief ontvangen met het volgende bericht;
‘’ Herinnering!
Wij verzoeken u dringend om binnen 7 werkdagen het openstaande bedrag van €3.000,- euro over te maken aan NCOI Opleidingsgroep’’
Toen ik dit las, schrok ik mij echt helemaal rot! Want hoe kan een dame van 20 jaar, binnen 7 werkdagen, een bedrag van €3.000,- euro terug betalen?
Ik heb direct telefonisch contact gelegd met zowel StudieBaan, als het NCOI en kreeg het volgende te horen:
‘’ Wij, van StudieBaan, hebben contact gehad met het NCOI en hebben per januari 2011 besloten jouw opleiding stop te zetten, wegens een percentage van 70%.’’
Zoals in het contract van StudieBaan staat vermeld, moet de kandidaat inderdaad voldoen aan een totaal percentage, na het eerste leerjaar, van 75% procent.
Nu begrijp ik, in de ogen van StudieBaan, dat mijn opleiding is stop gezet, maar hadden zij hier niet eerder een melding van kunnen maken, zodat ik nog herkansingen en openstaande examen kon maken? Want dan had ik waarschijnlijk wel aan de totale percentage voldaan.
Afsluitend wil ik hierbij de lezer duidelijk maken, gezien mijn ervaring met StudieBaan, zie bovenstaande, dat StudieBaan het mooier laat klinken, dan dat de werkelijkheid laat zien!!!!!
Mensen, Leer hiervan !!!