LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantieperiode notebook

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Contacteer:

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door BBCS »

misschien toch eens tijd voor een cursus consumentenrecht? dan leer je wat flauw is, namelijk de smoesjes van de winkeliers om onder hun wettelijke verplichtingen uit te komen
De handel wil wel geld verdienen maar er iets voor doen is een tweede.
Geld verdienen?

Wordt wakker!!!!

Dergelijke regels KOSTEN alleen maar geld voor de detaillist.

De detaillist kan dergelijke kosten nooit op de fabrikant verhalen, omdat tussen de fabrikanten en detaillisten andere regels gelden.

En die wettelijke bepaling?

Zolang de overheden en de wetsbedenkers mailing aan de ondernemers hebben, krijg je dergelijke onzinsregels.

Een ander feit:

De overheden willen met dergelijke regels bereiken dat de fabrikanten en winkelieren voornamelijk duurzame kwaliteitsproducten gaan produceren en leveren.
Degelijke producten willen de consumenten niet, omdat ze veel te duur zijn.
De handel wil wel geld verdienen maar er iets voor doen is een tweede.
De handel verdiend er bijna geen geld mee.

Van een laptop die € 436,55 kost, verdient de winkelier maar €47,85 en moet hij dan van dat geld dan gedurende de 3 jaar kosteloze reparaties betalen, terwijl de fabrikanten alle kosten in rekening mogen brengen omdat diezelfde fabrikanten niks met die consumentenbeschermingsregels te maken hebben????

Europa heeft maling aan de ondernemers. Europa bestempeld en beschouwd de ondernemer als oplichter.
Wat ik citeer kan flauw lijken doch wet is wet, garantie is garantie.
Juist, en die wet zegt dat de consument gedurende de economische levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de economische levensduur, en daarbij dient de detaillist gedurende die economische levensduur garant te staan voor de goede werking (anders kwam die wetgever niet met dat recht voor de consument) terwijl diezelfde detaillist dat helemaal niet kan garanderen.

En dat is dus mijn punt.

De ondernemer wordt dus wettelijk verplicht om te gaan liegen en de boel te gaan bedriegen.

En dat is onacceptabel!!!!!

De fabrikant kan na de garantieperiode van 1 jaar de goede werking niet garanderen, dus kan daarom de detaillist ook niet veplicht worden om gedurende de economische levensduur garant te staan voor de goede werking.

BASTA!!

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Garantie bij consumentenkoop

Sinds 1 mei 2003 worden consumenten beter beschermd bij het doen van aankopen. Op die datum trad de nieuwe wet "verkoop en garanties voor consumentengoederen" in werking. Consumenten hebben nu een veel sterkere juridische positie, althans op papier. Want in de praktijk blijkt het vaak moeilijk om daadwerkelijk je recht te halen.

Er bestaan helaas nogal wat misverstanden bij consumenten en verkopers over de nieuwe regels. Je hebt als consument nu op allerlei producten een “keiharde” garantietermijn van zes maanden. Daarna geldt dat je garantie hebt zolang als je een probleemloos functioneren mocht verwachten.

Consumentenkoop
Consumentenkoop is een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper. Een computer die bij een particulier wordt gekocht valt niet onder consumentenkoop, net zo min als een monitor die je beroepsmatig nodig hebt. Verder moet het gaan om roerende zaken, dat wil zeggen voorwerpen die je kunt oppakken. Het kopen van een huis of het boeken van een reis vallen niet onder het begrip consumentenkoop, de aanschaf van een printer in een computerwinkel wel.

De verplichtingen van de verkoper
De verkoper moet volgens de koopovereenkomst een product leveren dat voldoet aan de eisen voor normaal gebruik. Op een computer moet een e-mailprogramma of tekstverwerker moeiteloos kunnen draaien. Wanneer je met de computer iets speciaals wilt doen, bijvoorbeeld als server gebruiken, dan zul je hier expliciet naar moeten vragen. Als de verkoper zegt dat de computer geschikt is voor dit bijzondere gebruik, dan mag je hier als koper vanuit gaan. Het kan verstandig zijn om je specifieke wensen en de toezeggingen van de verkoper op papier vast te leggen, zodat je dit later bij klachten kunt bewijzen en je daar op kunt beroepen.

Product defect?
Als je een product hebt gekocht dat enige tijd daarna kapot gaat, dan is de verkoper in bepaalde gevallen aansprakelijk. In de eerste zes maanden gaat de wet er vanuit dat een gebrek al bij aflevering bestond. In deze garantieperiode hoef je als consument alleen maar te laten zien dat het product niet goed werkt. Dat is niet zo moeilijk: een kapotte monitor hoef je maar aan te sluiten om het defect aan te tonen. De verkoper moet vervolgens bewijzen dat de koper zelf schuld heeft aan het defect. In de meeste gevallen lukt dat niet, tenzij je de monitor - bij wijze van spreken - uit het raam hebt gegooid.

Je kunt de verkoper ook aanspreken als hij het uitblijven van een defect expliciet heeft gegarandeerd. In andere gevallen gaat het erom wat je als koper van het product had mogen verwachten. Dit is afhankelijk van de omstandigheden, zoals de vraag om wat voor product het gaat, of het een merkartikel is en de hoogte van de prijs. Bij verkeerd gebruik kun je je rechten verspelen.

Twee jarentermijn?
Een ander misverstand is de garantieperiode van "twee jaar". Deze minimumtermijn staat in de Europese richtlijn waaruit de Nederlandse wet voortvloeit. Nederland heeft ervoor gekozen om de periode in principe onbeperkt te laten duren. Voor de garantietermijn zijn enkel van belang de verwachtingen die je van een bepaald product had mogen hebben.

Wat kun je als koper eisen?
Als het product niet voldoet aan de verwachtingen die je mocht hebben, dan mag je eisen van de verkoper:

levering van ontbrekende onderdelen
herstel of vervanging van het product
gedeeltelijke terugbetaling van de koopprijs
ontbinding van de koopovereenkomst
Is het product niet compleet, dan spreekt voor zich dat je recht hebt op het ontbrekende onderdeel.

Bij een kapot product heb je in principe recht op reparatie of vervanging door de verkoper. Soms is reparatie niet meer mogelijk of erg duur. Dan is het voor de verkoper makkelijker om een vervangend (soortgelijk) product aan te bieden. Maar soms is dat ook niet meer mogelijk, bijvoorbeeld wanneer je gebruik hebt gemaakt van een eenmalige aanbieding.

Wanneer herstel of vervanging niet mogelijk is, of wanneer de verkoper te lang wacht, dan kun je als koper een gedeelte van de koopprijs terugvragen of de koopovereenkomst (schriftelijk) ontbinden. Bij ontbinding gaat het defecte product terug naar de verkoper en krijg je de aankoopprijs terug.

Garantie
Met een garantie staat de verkoper ervoor in dat het product gedurende een bepaalde periode geen mankementen vertoont. De koper heeft in die tijd meestal recht op reparatie, vervanging of vergoeding. Van echte garantie is pas sprake als de verkoper extra verplichtingen aangaat boven zijn normale verplichtingen.

Verkopers mogen geen voorwaarden hanteren die ten nadele van de consument afwijken. Dikwijls denkt de koper extra garantie bovenop zijn bestaande wettelijke rechten te krijgen, maar in de praktijk houden garanties vaak juist een inperking van consumentenrechten in. Als een verkoper een garantie van één jaar geeft, dan wil dat nog niet zeggen dat je als koper na dat jaar geen rechten meer zou hebben. Ook na de garantieperiode heb je recht op reparatie van een defect product als je mocht verwachten dat het langer dan een jaar mee zou gaan.

Serviceverzekering
Een bekend verschijnsel is de serviceverzekering. Dit is een aanvullende of verlengde garantie die je bij de aankoop kunt afsluiten en waarvoor je een extra bedrag betaalt. Vaak is dit slechts gebakken lucht. Je koopt hiermee iets waarop je meestal toch al recht had. De extra garantie kan daarom beter gezien worden als een "geen-gezeur-periode".

Verkopers van computersystemen verwijzen voor garantie nogal eens door naar de fabrikanten van de onderdelen. Je kunt als consument wel je voordeel doen met de fabrieksgarantie maar het is niet de bedoeling dat de verkoper zich achter die garantie verschuilt. De koper heeft alleen een overeenkomst met de verkoper, niet met diens leverancier. Het is de verkoper die moet zorgen voor vervanging of reparatie van een defect product.

BBCS
Contacteer:

Twee jarentermijn?
Een ander misverstand is de garantieperiode van "twee jaar". Deze minimumtermijn staat in de Europese richtlijn waaruit de Nederlandse wet voortvloeit. Nederland heeft ervoor gekozen om de periode in principe onbeperkt te laten duren. Voor de garantietermijn zijn enkel van belang de verwachtingen die je van een bepaald product had mogen hebben.
Hier wordt dus niet gesproken over kosteloze reparatie of vervanging gedurende de economische levensduur.
Als een verkoper een garantie van één jaar geeft, dan wil dat nog niet zeggen dat je als koper na dat jaar geen rechten meer zou hebben.
Dito.

Nogmaals:

Als er spraken is van het feit dat de verkopende partij gedurende de economische levensduur verplicht is om het product te repareren of te vervangen, omdat de consument recht heeft op een goed of werkend product, WILT DAT DUS NIET AUTOMATISCH ZEGGEN DAT DIT KOSTELOOS GEBEUREN MOET.

Is dat zeer duidelijk?????

En dat er spraken is van het feit dat na het verstrijken van de garantieperiode dat de consument dan nog rechten heeft, WILT DAT DUS OOK WEER NIET AUTOMATISCH ZEGGEN DAT DIT KOSTELOOS GEBEUREN MOET.

Cesar

Ik vind je eigenwijs en onbetrouwbaar.
Vervolgens geloof ik niet dat je een eigen zaak bezit want ik vind dat je nogal veel tijd verspilt aan deze onzin.

Ik zou bij een bedrijf welke jouw normen hanteert niet willen kopen.
Ik ben zelf grootgebracht in de branche en wij denken en dachten er altijd anders over. Wij, bedoel ik de doelgroep technici waartoe ik behoor, anno 60-er jaren opgeleid.
Ik heb nu nagenoeg alle tijd me te verdiepen in de werkwijze van jullie soort geneuzel.
Kun je de kost wel verdienen op jouw manier?
Er is nog geen 50 euro verdiend op een laptop? Laat me niet lachen. Wij kochten televisies in voor 250 gulden welke in de winkel stonden voor het tienvoudige. Een koelkast werd met spoorwagonladingen ingekocht voor 25 gulden, verkoop 199 gulden.
Ik weet u ook te melden dat deze inkoopcijfers zelfs nu nog gehanteerd worden. Niet alleen in de detailhandel. Het enige wat te weinig opleverde in die busines was je pensioenopbouw.

Roytheslayer

Ongelezen bericht door Roytheslayer »

Ik werk zelf in een telecomzaak waar wij veel aanbiedingen hebben met laptops en lcd schermen erbij en dergelijke.
Het is inderdaad zo dat de marges op deze producten niet zo hoog zijn.

Wij hebben toevallig laatst een situatie meegemaakt met een acer laptop die na bijna 2 jaar het niet meer deed.
Onze reactie was ook dat als acer er geen garantie opgeeft wij dat ook niet kunnen.
Na snel overleg met een advocaat bleek de klant toch in zijn recht te staan en gewoon recht te hebben op een reparatie of een vervangend product.
Wij hebben de klant toen een andere, inmiddels dus wel weer veel betere laptop meegegeven en zijn nu aan het touwtrekken met acer om dit vergoed te krijgen.

BBCS
Contacteer:

Er is nog geen 50 euro verdiend op een laptop? Laat me niet lachen.
Toch is het zo.

In het verleden bepaalde de fabrikanten de verkoopprijzen, tegenwoordig bepalen diegene die de minste winstmarge hanteert de prijzen.

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Cesar
Even terzijde: BBCS is een ZZP'er met teveel vrije tijd. Lamenteren en huilen over te weinig verdiensten zit hem in het bloed. En iidd vreselijk eigenwijs ;)2

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 08 Okt 2008 17:05 door Roytheslayer

Wij hebben de klant toen een andere, inmiddels dus wel weer veel betere laptop meegegeven en zijn nu aan het touwtrekken met acer om dit vergoed te krijgen.
Ik ben benieuwd of jullie dat vergoed krijgen van Acer. In BW 7 artikel 25 wordt het regresrecht van onder andere de winkelier beschreven:
1.
Heeft de koper, in geval van een tekortkoming als bedoeld in artikel 24, een of meer van zijn rechten ter zake van die tekortkoming tegen de verkoper uitgeoefend, dan heeft de verkoper recht op schadevergoeding jegens degene van wie hij de zaak heeft gekocht, mits ook deze bij die overeenkomst in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf heeft gehandeld. Kosten ter zake van verweer worden slechts vergoed voor zover zij in redelijkheid door de verkoper zijn gemaakt.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html
Maar dat zal de advocaat ongetwijfeld weten.

gravedigger

Ik hoor de onderkant van je grammofoonplaat BBCS

BBCS
Contacteer:

Na snel overleg met een advocaat bleek de klant toch in zijn recht te staan en gewoon recht te hebben op een reparatie of een vervangend product.
Klopt. De consument heeft ook na het verstrijken van de garantieperiode recht op een reparatie of vervaning.

Echter is het niet zo dat dit automatisch betekent dat de reparatie of vervanging kosteloos uitgevoerd dient te worden.

En daar gaat het mij om.

En als de wetgever besluit dat de consument recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de economische levensduur, dan dient wel de fabrikanten gedwongen te worden om deze kosten dan op zich te nemen.

Wat je dus ziet is dat de fabrikanten producten maken die zeker maar 1 jaar meegaan en voor de langere periode kunnen zij de goede werking niet garanderen, terwijl de verkopende partij dan gedurende de economische levensduur garant moet staan voor de goede werking.

En zoals het nu is, kan de verkopende partij de goede werking na het verlopen van de garantieperiode niet garanderen.

Ik vind het bezopen dat een rechter of wie dan ook beslist dat de consument gedurende de economische levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging, terwijl diezelfde persoon donders goed weet dat de verkopende partij die kosten niet bij de fabrikant kan verhalen.

Als wie dan ook dergelijke regels gaan verzinnen, dienen zij er wel voor te zorgen dat de verkopende partij ook die kosten bij de fabirkanten kan gaan verhalen.
Laatst gewijzigd door BBCS op 08 okt 2008 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Contacteer:

Ik hoor de onderkant van je grammofoonplaat BBCS
Kan wezen, maar zolang men doof is voor de idiote regels of verzinsels daarvan, zul je mij nog wel vaker horen.

gravedigger

Kan wezen, maar zolang men doof is voor MIJN idiote regels of verzinsels daarvan, zul je mij nog wel vaker horen.
:twisted:

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

ten overvloede hierbij nogmaals de link naar het quelle arrest waarin dit is geregeld

http://kurl.nl?40DB

En als de wetgever besluit dat de consument recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de economische levensduur, dan dient wel de fabrikanten gedwongen te worden om deze kosten dan op zich te nemen.
jij bent al vele malen gewezen op het regresrecht dat hij hebt, BW 7 : 25 maar je bent doof en blind voor zinnige argumenten.

de grammofoonplaat die jij hier afdraait moet jij bij jouw branchevereniging afdraaien. jij probeert consumenten op te schepen met jouw problemen.

puma73

hier nogmaals de link naar het quelle arrest

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 04:NL:HTML

TheLD

Ongelezen bericht door TheLD »

Ik vind je eigenwijs en onbetrouwbaar.
Vervolgens geloof ik niet dat je een eigen zaak bezit want ik vind dat je nogal veel tijd verspilt aan deze onzin.

Ik zou bij een bedrijf welke jouw normen hanteert niet willen kopen.
Ik ben zelf grootgebracht in de branche en wij denken en dachten er altijd anders over. Wij, bedoel ik de doelgroep technici waartoe ik behoor, anno 60-er jaren opgeleid.
Ik heb nu nagenoeg alle tijd me te verdiepen in de werkwijze van jullie soort geneuzel.
Kun je de kost wel verdienen op jouw manier?
Er is nog geen 50 euro verdiend op een laptop? Laat me niet lachen. Wij kochten televisies in voor 250 gulden welke in de winkel stonden voor het tienvoudige. Een koelkast werd met spoorwagonladingen ingekocht voor 25 gulden, verkoop 199 gulden.
Ik weet u ook te melden dat deze inkoopcijfers zelfs nu nog gehanteerd worden. Niet alleen in de detailhandel. Het enige wat te weinig opleverde in die busines was je pensioenopbouw.
Ik denk dat je onder een grote grijze steen moet wegkomen, de marges die BBCS noemt zijn zeer realistisch en zelfs soms lager! Zeker als je bv op Tweakers.net in de pricewatch gaat kijken, de goedkopere shops zitten op niet meer dan 10% marge met veel produkten denk ik, vooral zoals Roy aangeeft met goedkopere laptops/Home CE etc

Wel grappig dat je iemand onbetrouwbaar noemt terwijl je produkten verkocht met marges die echt nergens over gaan. Inkoop 250 en verkoop 2500???? Hoezo naaierij...

TheLD

hier nogmaals de link naar het quelle arrest

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 04:NL:HTML
Puma73, is er afgezien van het Dell arrest wat veelal over hun voorwaarden gaat ook al eens een uitspraak hier in NL gedaan?

Iedereen praat er hier wel over, maar een wet zegt niet alles zonder duidelijke precedenten. Iedereen legt de levensduur weer anders uit. En ik vraag me echt af of een rechter een consument volledig schadeloos stelt als ie bv met een 3 of 4 jaar oude laptop met een defecte hdd oid aankomt. Komt nogal als een broodje aap op mij over. Ik verwacht namelijk niet dat een laptop 4 jaar meegaat zonder problemen.

puma73

ook voor jouw een cursus consumentenrecht theled?

duidelijk dat ook jij een winkelier of handelaar bent die zijn zaakjes niet kent of wilt kennen en daardoor consumenten hun rechten ontneemt of in elk geval te kort doet.

het verhaal draait niet om wat een winkelier/handelaar verdient, maar om het recht van de consument die steeds vaker geconfronteerd wordt met winkeliers/handelaren die zich aan hun wettelijke verplichtingen proberen te ontrekken.

het quelle arrest is bindend verklaart voor de hele europeese unie inclusief nederland met de zelfde voorwaarden waarop de europeese regelgeving betreffende consumentenrecht in het nederlands recht is geïmplementeerd

nu in nederland een wat eenvoudigere en goedkopere manier voor de consument om dit soort problemen met verkopers voor de rechter te brengen en ik denk dat er heel wat winkeliers/handelaren een heel ander liedje gaan zingen.;

Cesar

Ik denk dat hier op dit forum bedrijven bezig zijn welke niet hun verantwoordelijkheid willen c.q. kunnen nemen.

De wet schrijft voor dat een artikel binnen de redelijk te bepalen tijd van levensduur dient te worden gegarandeerd en bij problemen gratis ende kostenloos dient te worden hersteld.

Vreemd, ik schreef toch dat Acer mij schriftelijk 3 jaar garantie biedt.Waar hebben we het hier over.

TheLD

duidelijk dat ook jij een winkelier of handelaar bent die zijn zaakjes niet kent of wilt kennen en daardoor consumenten hun rechten ontneemt of in elk geval te kort doet.
Nee hoor, ik kan je verzekeren dat ik er geen enkel financieel belang bij heb :wink: Dus geen winkelier of handelaar. Jij wel?

Ik ben redelijk op de hoogte van het Quelle arrest, maar ik stelde gewoon een vraag aan je. Tevens ben ik op de hoogte van de directe werking van het Europees recht binnen de rechtsorde van de lidstaten. Dus voor mij geen uitgebreide cursus.

Het verhaal van de marges was gericht aan iemand anders die denkt dat deze het tienvoudige of meer zijn van wat ze zijn.

Het Quelle arrest lijkt mij duidelijk. Het punt van discussie lijkt mij wie er bepaald dat een produkt niet voldoet aan het confomiteitsbeginsel. Dit arrest gaat om een fornuis van 1,5 jaar, das wat anders dan laptop van 3of 4 jaar.

puma73

het betreft een consumentenkoop en of het dan een fornuis is of een laptop, het principe blijft gelijk.

alleen zijn er mensen die het niet eenszijn met de consumentenbescherming en daar hun eigen draai asngeven.

die vinden het heel normaal om consumenten op een verkeerd been te zetten

Gesloten