| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schizofrenie en antipsychotica
-
Arjan Dokelaar
Re: Schizofrenie en antipsychotica
Nee, dat heb ik niet. Ik baseer mijn mening dus op die van anderen.
Maar ik geloof dus mensen zoals prof. dr. Loren Mosher, voormalig directeur schizofrenie onderzoek bij het NIMH in Amerika, een van de hoogste mensen in de psychiatrie.
Kijk zelf maar eens:
http://www.moshersoteria.com/
-
gravedigger
Niet nodig. Ik baseer me op een geval uit mijn heel naaste omgeving en weet dus WEL wat er jn omgaat en hoe er omgaat!! Prakrijkervaring en dat is heel wat meer dan jij kan schrijven.
-
Arjan Dokelaar
Denk je dat? Ik denk dus van niet.
Prof. Dr. Loren Mosher, die hoogleraar is in schizofrenie? Die zal het echt wel even iets beter weten?
Natuurlijk weet jij misschien beter hoe erg 'psychische problemen' (die door een psychiater het etiket schizofrenie opgeplakt zijn) kunnen zijn, maar weet jij ook dat het ongeneeslijk is?
Volgens mij weet jij alleen van iemand die medicijnen kreeg om de problemen te onderdrukken.
Stel nu dat zo iemand volledig beter kan worden, gun je hem of haar die kans dan niet?
-
gravedigger
Degene over wie ik spreek IS geheel genezen!!!
Hier een aantal onderzoeken verricht in het U.M.C. te Utrecht.
http://www.umcutrecht.nl/zoek.htm?query ... ijler=Zorg
Hier een stukje over het Soteria project Nederland,het staat ook op de officiele website,maar leest voor sommige mensen wat gemakkelijker in het Nederlands.
http://idealen.trouw.nl/idealen/laatste ... iet-alleen
het is dus niet zo dat er GEEN gebruik gemaakt wordt van medicijnen,als een patient niet te hanteren is worden er ook medicijnen gebruikt.
Als de patient ze niet wil hoeft het niet,al vraag ik me dan wel af hoe ze dan met hem/haar om gaan als de bom barst.
Volgens mij valt of staat deze hele behandeling met de ernst waarin iemand last heeft van schizofrenie.
Ik ben benieuwd naar de resultaten in Nederland.
http://www.umcutrecht.nl/zoek.htm?query ... ijler=Zorg
Hier een stukje over het Soteria project Nederland,het staat ook op de officiele website,maar leest voor sommige mensen wat gemakkelijker in het Nederlands.
http://idealen.trouw.nl/idealen/laatste ... iet-alleen
het is dus niet zo dat er GEEN gebruik gemaakt wordt van medicijnen,als een patient niet te hanteren is worden er ook medicijnen gebruikt.
Als de patient ze niet wil hoeft het niet,al vraag ik me dan wel af hoe ze dan met hem/haar om gaan als de bom barst.
Volgens mij valt of staat deze hele behandeling met de ernst waarin iemand last heeft van schizofrenie.
Ik ben benieuwd naar de resultaten in Nederland.
Laat ik het zo zeggen mijn zus heeft een vriend gehad, man van 45 jaar, had al wel een vreemde geschiedenis, kon niet goed vriendschap opbouwen met niemand, vrienden hadden haar al wel gewaarschuwd dat ie wel eens vreemd kon gaan doen als ie zn medicijnen niet zou innemen, nou dat heeft ze geweten, bleek hij schizofreen, hele leven dus al, en volgens hem was de hele wereld gek behalve hij en vandaar dat hij zijn medicijnen niet meer innam, hij heeft haar in zijn waandenkbeelden gestalkt, bedreigd, getreiterd met de dood zelfs bedreigd dus als jij denkt dat het 'vanzelf' wel overgaat dan wil ik er wel een paar in je omgeving loslaten zonder medicatie! Dat gaat dus gewoon niet, met medicatie functioneren ze prima tot dat ze denken dat het zonder medicatie ook wel lukt, dus niet dan beginnen de problemen pas goed en daar hebben ze zelf absoluut geen weet van. Vandaar, aan de medicatie houden kan er ook 'per ongeluk'iets mis gaan!
En hersenziekten gaan meestal NIET vanzelf over zonder dat je er waarschijnlijk een zooitje van maakt. Lees eerst maar eens een forum of een lotgenotenforum over schizofrenie, hoe het leven met zo iemand is en kijken wat zij van je cijfertjes vinden, keep in dreaming...
En hersenziekten gaan meestal NIET vanzelf over zonder dat je er waarschijnlijk een zooitje van maakt. Lees eerst maar eens een forum of een lotgenotenforum over schizofrenie, hoe het leven met zo iemand is en kijken wat zij van je cijfertjes vinden, keep in dreaming...
-
gravedigger
Het hangt er denk ik sterk van af, hoe de begeleiding is Eeliane. In het door mij bescgreven geval, werd er wel van de ene op de andere dag gestopt met de medicatie en het is heel goed gekomen.
-
Arjan Dokelaar
@ Da silva
De bom zal niet zo barsten als in een psychiatrische kliniek waar er geen binding is met een persoon.
De meeste mensen bezitten van nature best wel iets goeds, als je goed met mensen omgaat zal je niet zo bang hoeven zijn voor een bom die barst.
Want die barstende bom wordt vaak veroorzaakt door de dwangbehandeling.
In Soteria werkt alles gewoon totaal anders. Het is veel humaner, je hoeft niet bang te zijn dat ze je even iets verschrikkelijks in gaan spuiten, ze luisteren in tegenstelling tot psychiatrische inrichtingen wel naar je, en nemen je serieus.
Psychische problemen zijn heel natuurlijk, het is geen ziekte, het is vaak een psychische reactie op een complexe samenhang van factoren.
Er schuilt een mens in die mensen. En let wel: we hebben het hier over NIET criminele mensen, dus over het algemeen goedaardige mensen.
In een psychiatrische inrichting worden ze als de zwaarste criminelen behandeld, en daarom worden veel van die mensen ook echt gevaarlijk.
Er was eens een reactie op psychiater.nu van een moeder wiens zoon werd opgesloten in een isoleercel en onder dwang met lichaamsverkrampende middelen werd geïnjecteerd. De voorheen goedaardige jongen die nooit iemand kwaad zou doen was veranderd in een potentiële killer, ondanks de verlammende medicijnen.
In Soteria werkt het gewoon TOTAAL anders, zo'n jongen wordt heel menselijk behandeld.
Je moet zelf het goede voorbeeld geven, in Soteria gebeurt dat.
-
Arjan Dokelaar
@eeliane
Je kunt die psychische problemen toch niet gaan verbinden aan criminelen? Hoeveel 'normale' mensen zijn er niet die verschrikkelijke dingen doen? Hoeveel 'normale' mensen verkrachten geen meisjes of begaan andere misdaden?
Je vergeet dat die man een mens is, en dat hij misschien crimineel is dat dat HELEMAAL NIETS zegt over een ander die ook psychische problemen heeft.
Psychische problemen != criminele daden
Die medicijnen onderdrukken zijn eigen geest ja, ze beperken zijn hersenen. Fijn, het is een crimineel dus jij bent blij dat hij niet meer kan denken.
Maar besef je wel dat die medicijnen een tikkende tijdbom van hem maken.
Je zegt:
met medicatie functioneren ze prima tot dat ze denken dat het zonder medicatie ook wel lukt, dus niet dan beginnen de problemen pas goed
Kijk eens goed ^^ Je zegt: als hij stopt dan wordt hij gek. JA, dat klopt.
Antipsychotica veroorzaken een atrofie van de hersenschors en vergroting van de basale ganglia. Het medicijn blokkeert dopamine receptoren in de hersenen en in een reactie worden de receptoren biologisch gevoeliger gemaakt door de hersenen zodat wanneer de man stopt hij terug valt in een extra heftige chronische psychose.
Dat is de realiteit, dat is de wetenschap. Daarom kan zo'n man nooit meer normaal worden, en als hij crimineel is, gaat hij bij het stoppen met medicijnen misschien verschrikkelijke dingen doen.
-
Arjan Dokelaar
@ Gravedigger
Het hangt er denk ik sterk van af, hoe de begeleiding is Eeliane. In het door mij bescgreven geval, werd er wel van de ene op de andere dag gestopt met de medicatie en het is heel goed gekomen.
Kun je er iets meer over vertellen? Hoe lang werd de antipsychotica gebruikt? En hoe was de periode na het abrubt stoppen? Waren er geen enkele klachten (ontwenningsverschijnselen)?
-
gravedigger
Psycotica is ruim een jaar gebruikt en bijwerkingen zijn er nauwelijks geweest. Verder zal ik er niet veel over uitwijden.
-
Arjan Dokelaar
Psychotica? Ritalin, Concerta of Strattera?
Of Anti-psychotica?
Of Anti-psychotica?
-
gravedigger
Sorry Arjan. Dat moet natuurlijk ANTI zijnVerder zal ik er niet veel over uitwijden.
Zitten we hier niet even in de war met Schizofrenie en een Psychose?
Schizofrenie heb je meestal niet eventjes,een psychose kan eenmalig zijn.
Schizofrenie heb je meestal niet eventjes,een psychose kan eenmalig zijn.
-
gravedigger
Nee da da silva. Ik heb het wel degelijk over schizofrenie.
-
Arjan Dokelaar
Psychose, schizofrenie.... het is een pot nat wat betreft de dubieusheid.
Schizofrenie is eigenlijk een verzamelterm voor onverklaarbaar gedrag bij mensen, het is niet 1 ding, echt niet. De symptomen kunnen vanalles zijn, stemmen horen, agressie, wanen, hallucinaties, angsten, deoriëntatie, en per geval hoeven ze niet alle symptomen te hebben.
Psychose... liefde is ook een psychose. Is het dan alleen een psychose wanneer het als negatief ervaren wordt?
Als je verliefd bent, dan zie je de wereld toch 'anders dan anderen'? Door een 'roze bril'? Wat is daar dan anders aan?
PSychiatrie laat ons denken dat we los staan van onszelf, zodat we kwetsbaarder en zwakker worden. Dat een hersenziekte de oorzaak is, en dat jij niets kunt doen.
Het is bedrog. De psyche is ongelooflijk krachtig, liefde kun je vergelijken met wat vaak een psychose wordt genoemd. Het verschil tussen een mooie droom en een nachtmerrie.
Schizofrenie is eigenlijk een verzamelterm voor onverklaarbaar gedrag bij mensen, het is niet 1 ding, echt niet. De symptomen kunnen vanalles zijn, stemmen horen, agressie, wanen, hallucinaties, angsten, deoriëntatie, en per geval hoeven ze niet alle symptomen te hebben.
Psychose... liefde is ook een psychose. Is het dan alleen een psychose wanneer het als negatief ervaren wordt?
Als je verliefd bent, dan zie je de wereld toch 'anders dan anderen'? Door een 'roze bril'? Wat is daar dan anders aan?
PSychiatrie laat ons denken dat we los staan van onszelf, zodat we kwetsbaarder en zwakker worden. Dat een hersenziekte de oorzaak is, en dat jij niets kunt doen.
Het is bedrog. De psyche is ongelooflijk krachtig, liefde kun je vergelijken met wat vaak een psychose wordt genoemd. Het verschil tussen een mooie droom en een nachtmerrie.
Als je al meldt dat het wat sommige dingen 1 pot nats is dan heb je er weinig van begrepen, laten we wel wezen dat mensen met een psychische stoornis, dus een groot of klein foutje in de hersenen per defenitief niet normaal zijn. Er is en afwijking die zelfs te benoemen is en die ook veel symptomen heeft en wel zoveel of zo erg dat zij storend en/of gevaarlijk zijn voor de maatschappij en ja je kan ze opsluiten of met medicatie toch aan de maatschappij laten deelnemen. Psychische fout = crimineel: nee!
maar crimineel = psychisch probleem: vaak wel!
Een 'normaal' mens verkracht en moord niet!
schizofrenie waar het hier omdraait is een zeer moeilijke staat van de werkelijkheid waarin deze mensen kunnen verkeren, niet de hele tijd hoor, toen hij een poosje van de medicijnen af was merkte je niets aan hem, zeiden zijn vrienden ook, maar plotseling als ht even niet naar zijn zin ging dan verviel hij in zijn schizofrene gedrag en werd dat absoluut niet meer voor reden vatbaar, ging wel zijn gangetje maar af en toe helemaal over de toeren, verdraaide allerlei situaties en het was hem ook niet uit te leggen dat hij het verkeerd zag. Zolang hij medicijnen slikte was het een leuke vent, zeg het eerlijk, niets mis mee, maar soms vergat hij ze een paar dagen en hup de vlam in de pan. Lees eens een paar sites over deze aandoening en hoe je met deze mensen om moet gaan (psychose is iets anders namelijk), en zeg dan tegen deze mensen (lotgenoten; meestal familie van) dat ze het helemaal mis hebben en het is de schuld van medicatie en dat ze dat maar moeten laten staan, sorry maar je begrijpt er echt niets van
maar crimineel = psychisch probleem: vaak wel!
Een 'normaal' mens verkracht en moord niet!
schizofrenie waar het hier omdraait is een zeer moeilijke staat van de werkelijkheid waarin deze mensen kunnen verkeren, niet de hele tijd hoor, toen hij een poosje van de medicijnen af was merkte je niets aan hem, zeiden zijn vrienden ook, maar plotseling als ht even niet naar zijn zin ging dan verviel hij in zijn schizofrene gedrag en werd dat absoluut niet meer voor reden vatbaar, ging wel zijn gangetje maar af en toe helemaal over de toeren, verdraaide allerlei situaties en het was hem ook niet uit te leggen dat hij het verkeerd zag. Zolang hij medicijnen slikte was het een leuke vent, zeg het eerlijk, niets mis mee, maar soms vergat hij ze een paar dagen en hup de vlam in de pan. Lees eens een paar sites over deze aandoening en hoe je met deze mensen om moet gaan (psychose is iets anders namelijk), en zeg dan tegen deze mensen (lotgenoten; meestal familie van) dat ze het helemaal mis hebben en het is de schuld van medicatie en dat ze dat maar moeten laten staan, sorry maar je begrijpt er echt niets van
Laat maar gaan Eliane,de "expert" is aan het woord dus het gepeupel moet luisteren.
Gelukkig hebben wij ons gezond verstand nog.......
Gelukkig hebben wij ons gezond verstand nog.......
-
Arjan Dokelaar
Wat een ONZIN eeliane, een foutje in de hersenen... Geloof dat maar, maar het is totale nonsense.
De hersenen hebben een ongekend aanpassingsvermogen, het is niet iets vasts zoals psychiaters ons willen laten denken. Je hersenen kunnen totaal veranderen.
Zie dit verhaal maar eens: http://www.newscientist.com/article.ns? ... news_rss20
Deze man heeft maar 25% van zijn hersenen, en leeft een normaal leven. En dan zou een of ander biochemisch 'onbalans' even een psychiatrische ziekte veroorzaken (nog nooit bewezen overigens).
Ja, vast... Niet dus. De hersenen hebben een ongekend anticipatie vermogen. Een chemisch onbalansje is er niets bij.
Je psyche, dat is waar het om gaat!
Wat psychiaters je hebben geleerd over hersenstoornis, dat is bedrog. Tuurlijk kan een chemisch proces in de hersenen kenmerkend zijn voor psychische problemen, nogal wiedes. Maar je psyche, datgene dat psychiaters weigeren te erkennen dat het bestaat, die kan die processen in de hersenen dus veranderen.
Want je kunt toch heel goed herstellen met foppil als je denkt dat het antidepressiva is? Ok, het is een foppil, maar mensen met de meest erge depressie kunnen toch gewoon herstellen?
Dat komt dus door de psyche. Door te geloven in iets simpels als een pil.
Waarom onderzoeken ze de wetenschap daarachter niet in plaats van zo achterlijk naar een hersenziekte te zoeken.
De hersenen zijn een gereedschap, het is op 1001 manieren te gebruiken. Het is niet een orgaan met een vaste structuur. Het is een flexibel gereedschap dat mensen van anticipatievermogen voorziet. Om te kunnen veranderen.
Het wordt tijd om eens te erkennen dat er meer is dan wat psychiaters ons laten denken. De psyche, die bestaat. De psyche is meer dan een biologisch 'hersenspinseltje'.
De hersenen hebben een ongekend aanpassingsvermogen, het is niet iets vasts zoals psychiaters ons willen laten denken. Je hersenen kunnen totaal veranderen.
Zie dit verhaal maar eens: http://www.newscientist.com/article.ns? ... news_rss20
Deze man heeft maar 25% van zijn hersenen, en leeft een normaal leven. En dan zou een of ander biochemisch 'onbalans' even een psychiatrische ziekte veroorzaken (nog nooit bewezen overigens).
Ja, vast... Niet dus. De hersenen hebben een ongekend anticipatie vermogen. Een chemisch onbalansje is er niets bij.
Je psyche, dat is waar het om gaat!
Wat psychiaters je hebben geleerd over hersenstoornis, dat is bedrog. Tuurlijk kan een chemisch proces in de hersenen kenmerkend zijn voor psychische problemen, nogal wiedes. Maar je psyche, datgene dat psychiaters weigeren te erkennen dat het bestaat, die kan die processen in de hersenen dus veranderen.
Want je kunt toch heel goed herstellen met foppil als je denkt dat het antidepressiva is? Ok, het is een foppil, maar mensen met de meest erge depressie kunnen toch gewoon herstellen?
Dat komt dus door de psyche. Door te geloven in iets simpels als een pil.
Waarom onderzoeken ze de wetenschap daarachter niet in plaats van zo achterlijk naar een hersenziekte te zoeken.
De hersenen zijn een gereedschap, het is op 1001 manieren te gebruiken. Het is niet een orgaan met een vaste structuur. Het is een flexibel gereedschap dat mensen van anticipatievermogen voorziet. Om te kunnen veranderen.
Het wordt tijd om eens te erkennen dat er meer is dan wat psychiaters ons laten denken. De psyche, die bestaat. De psyche is meer dan een biologisch 'hersenspinseltje'.